ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: mas skrivet 31 augusti 2007 kl. 14:44:08
-
nu börjar jag få problem med min igen (gått 270mil nu)
när jag skulle starta den imorse så ville den inte gå igång.
höll på och träla i 10 min innan han starta.
men sen när den är varm går den hur bra som helst.
fick ju shimsa om den vid 200 mil för jag hade 0 i spel på insugsventilerna och då starta den inte heller.
efter ventiljusterÃngen hade jag 0,2 på båda insug och den gick igång direkt.
efter det har den blivit svårare och svårare att starta den när den är kall å nu går det knappt att starta den längre när den är kall.
men när den är varm startar den direkt.
vad kan det va för fel ?
-
Kolla ventilspelet igen.... troligtvis inget spel.... Dinli verkar ha dåligt material i ventilerna.... å då ventiler börjat kupa sig så går det snabbare för varje gång....
-
Jag skulle också gissa på ventilspelet igen, Tyvärr!
-
ja nu startar den inte längre :(
fy fan vad trött jag blir på den här jävla apparaten.
imorrn ska jag riva ner den och kolla ventilerna (3 gången).
-
jaha nu har jag rivit ner den igen.
3 kg i komp och 0,0 spel på båda insugsventilerna igen.
va 50 mil sen ja shimsa om insugsventilera hade 0,2 på båda då.
börjar bli jävligt trött på det här iallafall.
-
om jag bara shimsar om den till rätt spel kommer den ju att gå perfekt igen.
frågan är hur länge ?
verkar ju som det kommer fortsätta att sjunka efter shimsningen.
vad kommer det då sluta med ?
byta ventiler eller hela toppen?
fabrikationsfel är det iallafall
-
Allt tyder ju på att dinli använder för mjukt material i sina ventilsäten...
Eller så är dom konstruerade för att gå på blyad bensin, samma fenomen som på gamla OHC Ford :lol: :lol: :lol:
Risken finns ju att du hammnar att byta top i nått skede...Tyvärr...
-
Det kan inte vara så att dom vart nollade så dom har tagitt stryk??
-
ska ta ner toppen med och se hur det ser ut.
istället för att bara shimsa om och köra några mil sen samma sak igen.
ja nått fel måste det ju va. kanske ventilerna eller ventilsätet.
-
har tagit bort toppen nu.
se inte så farligt ut tror jag.
ska se om jag kan hitta nån som kan slipa in ventilerna.
sen är det bara dit med ny topppackning (360:-)
och shimsa om den igen (75:- st)
lite bilder på toppen
http://www.lazarian.se/motor.JPG
http://www.lazarian.se/kolv.JPG
http://www.lazarian.se/topp.JPG
http://www.lazarian.se/topp2.JPG
-
ventilerna ser bra ut och håller tätt när dom är stängda.
ventilsätet se fint ut med.
finns väl ingen mening med att slipa in ventilerna och säte när det ser bra ut och det håller tätt ?
-
kan det inte va ventilerna som kupar sig då?
-
jo det kan det väl va kanske .
går inte se och har ingen lust att ta bort ventilerna får då måste jag säkert byta tätningarna med.
tror mer på att dom har satt sig i sätet.
-
så nu har jag köpt allt jag behöver till att montera ihop den igen.
köpte 8 shims för 600:- 8O
toppackningen 320:-
olja
glykol för aluminiummotorer
så till helgen ska den gå igen :D
-
ja nu jävlar så går den igen :D
0,20 i spel vart det och en jävla massa komp blev det.
får se hur länge den håller nu.
-
Fint att du fått igång hojen :D
-
Köp/låna en micrometer och våtslippapper ist för dyra shims. Mät, slipa ned shimsen till lagom spec.
Funkar kanon. Har själv gort det med gott resultat.
-
Skulle också gissa på att ventilerna kupar sig. Har sett detta på en annan maskin. De ventilerna såg INTE snygga ut när man tog bort dom.
En hållbar lösning är att sätta i Predatorns ventiler istället, de är lite större så man måste ju göra om lite, men det fixar ju en topplocks firma lätt. Finns plats i toppen för dessa ventiler.
De ventilerna är hållbarare, dvs i rätt matrial :)
MVH
Andreas
-
hur många mil gissar ni på att jag hinner kör innan det händer igen :roll:
hoppas ju på att det ska funka nu, fast det kommer säkert fortsätta sjunka.
-
kompisen som köpte sin samtidigt som mig fick shimsa om den igen med nu.
det va 0,0 i spel dåligt komp och startar inte.
nu går den igen efter shimsning.
bra grejor det här ?
-
310 mil nu.
dax att shimsa den igen (3 gången)
vet nu 5 maskiner som har samma problem.alla är nitro .
Åf eller importören verkar inte bry sig.
-
310 mil nu.
dax att shimsa den igen (3 gången)
vet nu 5 maskiner som har samma problem.alla är nitro .
Åf eller importören verkar inte bry sig.
Använder ni rätt typ av shims? Kanske att ni alla köpt shims på samma ställe ?
-
310 mil nu.
dax att shimsa den igen (3 gången)
vet nu 5 maskiner som har samma problem.alla är nitro .
Åf eller importören verkar inte bry sig.
Jag har oxå nitro. gått 240mil aldrigt behövt shimsa om. =)
-
nää det är inget fel på shimsen.
dom är köpta på en seriös MC-verkstad.
tror det är ventilerna som sjunker in i sätet.
-
om det är så att dom sjunker in är det väl dags att kontrollera ventilsätena och ventilerna?
annars blir det ju så att du får shimsa så mycket att v-kåpan inte går att sätta dit tillsist (överdrivet).
Bara ta hjälp av en bra mc-verkstad som kan kontrollera det, om man inte vill eller klarar det själv.
Ganska jobbigt att shimsa hela tiden efter några mil.
-
Onlyhenke om du läser hela tråden så ser du att jag tog ner toppen förra gången jag shimsa utan att hitta nått som va fel.
-
Jag har läst hela tråden och vet vad som händer.
Jag tycker då att det verkar som något är fel, då du hela tiden måste shimsa den.
Alla har ju inte insjunkande ventiler. (Eller så har alla det mer eller mindre vissa väldigt,väldigt mycket)
Borde väl annars vara nått som garantin täcker.
-
ja det är ju helt klart att det är nått som är fel.
men försök att säga det till åf eller importör.
har idag skruvat ner min och kompisens för att kolla spelet.
det va 0,0 på insuget på båda och perfekt på avgas.
båda har gått 310 mil.
båda shimsas nu för 3 gången.
båda börjar bli jävligt trötta på skiten.
så säg inte att det är något annat än fabrikations fel.
ska ringa till dealy och fråga om det ska va så här.
-
Ta er gärna tid och läs detta. Mycket viktigt. Gäller även andra märken än Dinli. tex Yamaha Suzuki Kawasaki Polaris Hyosung Goes Canam mm
På alla fyrtaktare är det mycket viktigt att kolla ventilspel regelbundet!!!
När ventilspelet har gått ner på noll så är det oftast försent.
För när motorn var varm så krympte ventilspelet ytterligare med följd att ventlerna står öppna.Och detta är inte BRA!!!
Detta medför att ventilerna bränns inom kort.
Och då får man följdskador på säten mm.
Ifall det är en titanlegerad ventil så blir tätningsytan (på ventilen) "urholkad" och det spelar ingen roll hur mycket man shimsar det håller bara några timmar.
Sedan är det lika viktigt att man har ett fullgott luftfilter med filterolja (VIKTIGT). Om det dras in ett sandkorn fastnar detta på ventilens tätningsyta mot topplocket. Och ventilen bränns.
Detta problem är allmänt känt inom motocross. Min son tävlar och kört fyrtaktare. -05,-06 Suzuki. -07 KTM & Honda.
På Suzuki fick vi renovera toppen 4ggr. Vi justerade ventilerna var sjunde timme.
På KTM justeras ventilspelet var 30:e timma.
På Honda justeras ventilspelet var 15:e timma. (eller var 6:e race)
OBS
Allt som står i serviceboken är en min. rekomendation för vägkörning och 20hk. Tas strypning bort gäller naturligtvis andra service intervaller. Det är en högprestanda motor jämnförbart med vilket märke som helst på motocross, nästan. Sedan har ju körstilen en betydelse för hur ofta du behöver göra service. Ta gärna kontakt med någon motocrossåkare för mer information.
Då en fyrtaktsmotor är dyr att renovera så gör man av kostnadssjäl oftast servicen tätare än rekomenderat.
Vi tycker det är konstigt att inte fler quadåkare använder timräknare.
Kostnade på ca 500kr kan bli billigt i längden.
Våra rekomendasioner är att ni plockar bort topparna och renoverar dessa. Med nya ventiler och tätningar mm för att slippa mer problem.
Och i framtiden så slarvar ni inte med servicen utan kolla gärna ventilspelet åtminstonde var 100-150 mil eller var ca:20-25 timme.
Likaså, är man ute och kör med "grabbarna" en helg. Byt olja och filter. I alla crossare (utom Honda, som vi har kört) byter vi olja varannan timma pga att det är våtlameller och gemensam olja. Honda har skild olja mellan motor och växellåda. Där byter vi olja var 15:e timma.
Alltså SKA det alltid finnas olja och filter hemma i garaget. Oljan skall naturligtvis vara en högkvalitativ mc-olja med mc-additiv för våtlameller. Vår rekomendation är Silkolene eller Pennzoil. Minst halvsyntet. Gärna bättre. Skippa krogen en helg så har ni råd med den bättre oljan.
Detta tips gäller naturligtvis alla högprestanda maskiner. Mer eller mindre, vissa har tätare service intervall. Kontrollera detta med er ÅF.
Med vänliga hälsningar
Robert (Mekaniker på A Motor I Norr)
Kontakta oss gärna om ni har några funderingar
Se www.a-motor.se för kontaktuppgifter.
-
Jag sticker ut hakan och påstår att inga serviceböcker är skrivna för strypta maskiner utan i den konfiguration som den tillverkas i.......
Eller menar du att Dinli har skrivit en speciell servicebok för "väggreggad/strypt" maskin?
//L
-
Självklart har inte Dealy skrivit ngn service bok för ostrypta maskiner de har gjort en egen servicebok för strypta maskiner under rådande svenska lagar .
De kan inte göra något annat.
Rätta mig om jag har fel!
-
Självklart har inte Dealy skrivit ngn service bok för ostrypta maskiner de har gjort en egen servicebok för strypta maskiner under rådande svenska lagar .
De kan inte göra något annat.
Rätta mig om jag har fel!
Självklart! :D
//L
-
Så här är det.
Dealy säljer maskiner som inte håller om dom inte är strypta.
och att jag tror att dealy har bett wwwpunktaminpunktse skriva här.
för dom börjar bli rädda för att det ska komma ut att det är klent matrial i toppen på deras maskiner och att dom bara kommer att skylla på att maskinen va avstrypt när det händer.
jag skiter faktist i om jag inte får nån hjälp av dealy,
dom verkar inte kunna mycket ändå.
vill bara inte att någon annan ska få samma jävla problem som vi 3 har haft med våra maskiner.
för det har varit jävligt jobbigt och det är utan tvekan det sämsta skit jag köpt.
Lillhajen, fortsätt sticka ut hakan :D
-
Jag har kört snart 500 mil (ostrypt fån dag1) jag har kollat ventilerna med jämna mellanrum men alldrig behövt ställa dom men snart är det dags då en avgasventil ändrat sig från 0,3 till 0,4 mm.
Så srypt eller avstrypt har nog inte haft nån betydelse i mitt fall....
-
Jag har kört snart 500 mil (ostrypt fån dag1) jag har kollat ventilerna med jämna mellanrum men alldrig behövt ställa dom men snart är det dags då en avgasventil ändrat sig från 0,3 till 0,4 mm.
Så srypt eller avstrypt har nog inte haft nån betydelse i mitt fall....
Men om man inte har någon servicehandbok för den avstrypta varianten, vad gör du då för intervall osv ?
//L
-
Jag improviserar :lol: :lol: :lol:
-
är det inte lite lustigt att bulten al inte behövt ändra sin ventiler nått på 500
mil.
eller nonne som gjorde sin första ventilshimsning vid 1500mil.
Men att på våra 3 maskiner så har vi shimsat 3 gånger på 300 mil.
och inte lite heller nästan 1,0mm på insuget.
det är ju klart att nått måste va fel på våra maskiner.
men försök säga det till dealy.
-
är det inte lite lustigt att bulten al inte behövt ändra sin ventiler nått på 500
mil.
eller nonne som gjorde sin första ventilshimsning vid 1500mil.
Men att på våra 3 maskiner så har vi shimsat 3 gånger på 300 mil.
och inte lite heller nästan 1,0mm på insuget.
det är ju klart att nått måste va fel på våra maskiner.
men försök säga det till dealy.
1500mil 8O 1250mil menar du väl? :wink:
När det gäller ventiler så händer det att man behöver shimsa redan vid första servicen eller andra servicen. Att jag klarat mig så länge som jag gjort är ganska ovanligt på en 450 motor :wink:
Finns en del maskiner som jag fått justera ventilerna på vid varje service tillfällen med :!:
//Nonne
-
har inte heller rört mina ventiler ännu. 421 mil på mätaren :)
-
så varför sjunker dom på våra maskiner ?
och varför skiter dealy i det ?
-
Ja det är riktigt dåligt at ni inte får hjälp med detta för inte ska man väl behöva ställa ventilerna var 100de mil, om man inte bor på crossbanan är klart........
-
dealys svar
Reglerna betfäffande vem som får utföra service på maskinen är tydliga och talar i klarspråk att garantier inte gäller då maskinen är servad på icke auktoriserad verkstad eller då strypningar är borttagna. Detta vedertaget för hela branschen.
Eftersom problemet du har beskrivit inte är ett generellt problem utan tidigare enbart förekommit på maskiner där ventiljustering inte utförts vid rätt tidpunkt kan detta ej godtas som en garanti.
Med vänliga hälsningar / With kind regards
xxxx
ja vilken hjälp dom är.
det är bättre att dom säger att det inte är nån garanti alls på maskinen.
-
Då får vi hoppas att Dealy inte sitter och kollar detta forum....
Och hur vedertaget det är för hela branschen att bråka om 20 hk när man strypt en maskin på 30 eller mer?, inte speciellt.....Man säljer ju maskiner med hk som argument......
Man kan ju knappast påstå att en vägreggad maskin på ex. 62 hk inte är byggd att köras i terrängen när den är identisk men terrängreggade versionen, förutom en bricka och en skruv. Och vise versa.....
Nåväl, det var mina fem cent...
//L
-
Nu har Dealy slutat att svara på mina mail med 8O
skicka länken till den här tråden till han ,och efter det har dom inte svarat på nått mail .
och en annan säljare skulle bara kolla en sak och ringa tillbaka , det va förra veckan 8O
????
-
ingen som har en briggs & stratton motor till salu?
den behöver man iallafall inte shimsa om hela tiden :D
-
Fråga Dealy om dom inte kan skruva på en verktygslåda med bladmått och lite shims i utifall du skulle vilja ta en långtur någon gång :lol: :lol:
-
ja det va en väldigt smart ide Bulten al :D
synd att dom vägrar svara på mina mail :evil:
man skulle ju kunna ha ett rör med en massa shims och lite bladmått under sadeln.
eller annars kanske dom kan göra en super mega shims edition som man kan shimsa om medans man kör :D
-
Synd att allt ska gå åt helvete.
Du har säkert testat det här med men annars är det värt att göra det. Bakrunden är den att en bekant hade samma problem med sin 450 cross, dvs han shimsade om och körde ett par timmar, sedan fick han shimsa om igen och igen och igen......
Till slut gav han upp och tänkte "VA FAAN" och drog till med EXTREMT stort ventilspel, 0,3 istället för 0,15 som det ska vara. Och kan man tänka sig efter ett par timmars körning så hade glappet minskat till 0,2 och sedan dess har den gått bra.
Han har kollat flera gånger efteråt men allt är som det ska.
Har ingen bra förklaring annat är att ibland är det de små toleranserna som ibland adderas till stora toleranser....
Värt ett försök ialla fall.
Om det inte skulle fungera så har du kupat ventilerna, dvs kört med nolltolerans och skadat ventilen, då måste du byta ventilen, och ev ventilssätet.
-
Dax att shimsa igen på kompisens dinli. :evil:
skönt att man inte har kvar sin maskin.
-
jag har inte rört mina ventiler på 512 mil! då behövde jag shimsa om insugsventiler och avgas.
passade på att porta toppen ganska rejält oxå...
hur som hellst, dinlis motor byggs av en firma som heter fuiji heavy industries som ägs av subaru....
subaru är ett utav flera världsledande märken när det gäller kvalitet, så det vore ju ganska konstigt att dom skulle släppa ut en massa motorer med kända problem med ventiler utan att åtgärda det!
dinlis motor är en relativt högvarvig encyl motor med dubbla hårda ventilfjädrar, rätt högt ventillyft och allt det gör att ventilen slår ner i ventilsätet rätt hårt för varje gång den öppnar och stänger!
ett exempel!!! honda trx 450 har stora problem med sina ventiler... dom går ner sig på ca 100 mil!!! finns sattser att köpa till dom med titanventiler men det hjälper inte det heller...
jag är fortfarande nöjd med min maskin som nu har ca 560mil på mätaren körd överallt där det är tänkt att den ine ska gå!
-
Kan bara hålla med Mantafredde.
Jag är också mycket nöjd ägare av en som nu har gått ca 800 mil utan justering. Kör också överallt sommar som vinter.
-
kul att ni är nöjda med era maskiner.
Jag/vi Är/va inte direkt nöjda med dom,
skulle inte ni heller vara om ni hade haft samma fel som vi haft.
-
Nu e du här o klagar igen........
är det inte lite lustigt att bulten al inte behövt ändra sin ventiler nått på 500
mil.
eller nonne som gjorde sin första ventilshimsning vid 1500mil.
Men att på våra 3 maskiner så har vi shimsat 3 gånger på 300 mil.
och inte lite heller nästan 1,0mm på insuget.
det är ju klart att nått måste va fel på våra maskiner.
men försök säga det till dealy.
Man börjar ju tänka i banor som att det kanske kan vara så att de som shimsat inte riktigt vet hur man gör eftersom de måste göra det så ofta ??
För andra gör det 1 gång o sen e de bra helt enkelt.
Jag tycker nu, mas, att Du har klagat tillräckligt på Dinli, alla som läser forum vet vad Du tänker o tycker....så det räcker nu helt enkelt !
Okei ?
-
herrc, du kan ju börja med att kolla vem som starta den här tråden.
Hur gör man när man shimsar fel så att man måste göra det ofta ?
och på en av maskinerna är det en ÅF som shimsat (den som det inget går att shimsa ner mera nu och toppen är inlämnad)
min shimsa jag ner själv varje gång.
och den tredje va det en mekaniker som shimsa .
Varför inte bara inse att det va tillverkingsfel på våra maskiner,
är du rädd för att din ska va lika dan HerrC?
-
Jag vet att Du startade tråden, men nu har Du sålt Dinlin o då e de väl bra me det ?? Då tycker jag att Du inte behöver komma med kommentarer hela tiden !?
OK, de var tillverkningsfel på Era 3 Dinli som ni skruvat isär o meckat med... Ni hade otur helt enkelt..... 8O
Se oss omkring o vi finner ofantligt många fler Dinli utan "era" problem än med dem........de e fakta. (Bulten al, mantafredde, onlyhenke m.fl alla e nöjda o har inga ventilproblem.....)
Kruxet e ju att när man skruvar / moddar / trimmar sin Quad själv så upphäver man garantin.......o de e bara för Dig att acceptera.
Sen kan man ju tycka att ÅF o generalagent bör kanske ändå vara behjälpliga o ge lite hjälp sk GOODWILL..... men det bestämmer de själva. (o efter att ha tagit del av Er mailkonversation så förstår jag mycket väl att de inte vill hjäla Dig i det här fallet !)
Om jag e rädd att min har samma problem ?? Nä inte de minsta, o skulle oturen vara framme har jag ju garanti, eftersom jag inte pillat själv.
Ska vi lägga ner nu ?? för nu glider vi nog bort från ämnet. :roll:
-
Så du kör din med strypningen på?
för annars gäller ju inte garantin ändå HerrC
och skruva med den själv gjorde vi för vi inte fick nån hjälp av ÅF eller dealy.
och det är bara kul att det finns många som är nöjda med sina maskiner, men bara för det ska ju dom som inte är nöjda va tysta för det är inte några det heller.
-
ni har rätt båda
Man ska inte vara tyst om man upptäcker nått som kan vara fel. för om ingen bryr sig eller klagar så blir det inte bättre.
Man ska inte vara tyst om man är nöjd heller för det sporrar andra till köp.
Men Mas förutom dit ventilproblem hur fungerade den annars (blir lätt att det negativa tar överhand).????
Inte var du väl missnöjd fram till ventilproblemet?
Sen måste man ju acceptera garantikraven (dem finns av en speciell anledning)
Jag ser bara mer och mer möjligheter med min maskin. jag har då inte mindre roligt med min Dinli, som kostar oftast mycket mindre än andras maskiner som kostar minst 30 tkr mer, när vi är ute och åker. (finns mer pengar över till utrustning, och det är ju sånt som gör den personlig och rolig)
/Henke
-
Ända fram till ventilproblemet så va det bästa som fanns att köra med dinli;n en lång krokig grusväg,(det är ju så lätt att kontrollera hur brett man vill köra)
ja du vet nog känsla när man köper en maskin, det ända man vill göra är att åka på den och serva den.
-
vill bara säga att samma saker gäller med motorcyklar och bilar... börjar man modifiera maskinen så gäller inte garantierna!!!
ett exempel är att flera biltillverkare har lagt in "självmordsprogram" i sina styrboxar, om programmet känner av att man pillat med styrboxen eller annat som datorn kan känna av så drar den ner soppa flödet, höjer laddtryck (om det är turbo!), och vrider tändningen helt åt helvete! det slutar till 100% att motorn bara blir skrot!
och det första som märks när man pluggar in testdatorn är att den visar att "självmordsprogrammet" tagit över!!!
bara sitter och funderar hur det skulle vara om det fanns på en fyrhjuling...
hur poppis skulle det vara!!!
-
vill bara säga att samma saker gäller med motorcyklar och bilar... börjar man modifiera maskinen så gäller inte garantierna!!!
ett exempel är att flera biltillverkare har lagt in "självmordsprogram" i sina styrboxar, om programmet känner av att man pillat med styrboxen eller annat som datorn kan känna av så drar den ner soppa flödet, höjer laddtryck (om det är turbo!), och vrider tändningen helt åt helvete! det slutar till 100% att motorn bara blir skrot!
och det första som märks när man pluggar in testdatorn är att den visar att "självmordsprogrammet" tagit över!!!
bara sitter och funderar hur det skulle vara om det fanns på en fyrhjuling...
hur poppis skulle det vara!!!
-
I like to dinli-dinli