ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: TGB425 skrivet 30 augusti 2007 kl. 16:26:20

Titel: VÄGVERKET (komplitering)
Skrivet av: TGB425 skrivet 30 augusti 2007 kl. 16:26:20
I mina registreringspapper för TGB 250 (mc-reg. fyrhjuling, ostrypt) står det max konstruktiv hastighet 82km/h. Topphastigheten är dock ca 100km/h med mig på får jag då köra i 90km/h på en 90-sträcka eller är det 82km/h som är max rent lagmässigt?

Ur hastighetssynpunkt är det gällande hastighetbestämmelser för vägen som gäller för MC. Det kan vara möjligt att om det skiljer kraftigt mellan uppgiften enligt tillverkaren och verkligheten att man kan ifrågasätta om fordonet överensstämmer med typgodkänt utförande. Huruvida det kommer drabba dig som fordonsägare beror på om det kan konstateras att fordonet är ändrat, trimmat, eller inte. Detta är dock en process som förutsätter att ett ärende dras till domstol.


Vad menas med "max konstruktiva hastighet" som återfinns i registreringsbeviset?

Med maximal konstruktiv hastighet så menas den topphastighet fordonet kan uppnå på plan väg. I de fall fordonet har en lagstadgad begränsning på den konstruktiva hastigheten (t.ex. en A-traktor 30 km/t) tillåter man en avvikelse på upp till 10 %. Den maximala konstruktiva topphastigheten kan variera mellan olika fordonsmärken / modeller. En Mc-registrerad fyrhjuling har dock ingen lagförd hastighetsbegränsning men däremot en effektbegränsning på 15kW.


Varför står det ibland olika hastighetsangivelse i registreringsbeviset trots att det gäller två maskiner av samma fabrikat och modell?
 
Enligt ramdirektivet för motorcykel, 2002/24/EG, skall högsta hastighet för vilken fordonet är konstruerat uppfylla kraven i direktiv 95/1/EEG. Fordon med samma EU-typgodkännandenummer bör rimligtvis ha samma tekniska uppgifter.


Vilka vägar får man framföra en Mc-registrerad fyrhjuling på?
 
Den får framföras på samtliga vägar där du får framföra en bil såsom Allmäna vägar, motortrafikled och motorväg.


Dessa ovanstående frågor har besvarats av VÄGVERKET Göteborg, och inget i texten har redigerats.
Titel: VÄGVERKET (komplitering)
Skrivet av: Elin skrivet 30 augusti 2007 kl. 19:00:46
Alltså egentligen om jag är ärlig så förstår jag inte hur f*n man kan få köra ett 4 hjuligt lekfordon på ett mc-körkort? Och B kort dessutom. Jag är då inte precis emot ett kort även för fyrhjuling...
Titel: VÄGVERKET (komplitering)
Skrivet av: haffy skrivet 12 september 2007 kl. 01:10:14
Med andra ord får man köra en fyrhjuling hur fort som helst bara den har 15kw i motorn?

Och man får köra den på motorväg?

Det är ju toppen isf
Titel: VÄGVERKET (komplitering)
Skrivet av: Hubbe skrivet 12 september 2007 kl. 06:56:32
korrekt uppfattat.
OM den är registrerad för väg. Inte terränghjulingar
Titel: VÄGVERKET (komplitering)
Skrivet av: qvaddis skrivet 12 september 2007 kl. 14:48:57
Som svar till Elin. Ytterligare ett körkort hade bara varit myndighetstjafs! Som tur är så gäller EU regler och då får man lyckligtvis köra fyrhjuling på B-körkort. Har man en gång bevisat sina kunskaper om trafikregler så ska detta räcka.

Själv anser jag att det borde vara lättare att ta mc-körkort om man redan har B-behörighet.

Jag är säker på att det farligaste i trafiken inte är okunskapen utan slarv och "styla och leka". Trafikvettet sitter inte i kunskapen utan i personligheten.