ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Stamper skrivet 30 augusti 2007 kl. 11:53:58
-
Såg i tidningen att VV har kontaktat MC-organisationen angående ett eventuellt införande av förarbevis för fyrhjulingar.
Kan dom få igenom det?
Hur stämmer det med EU:s direktiv?
Kan man kräva förarbevis retroaktivt? Alltså om jag köper en fyrhjuling idag och om ett halvår införs förarbevis...måste jag ta det då???
Verkar helt idiotiskt och jag har svårt att se att dom kan lyckas med det men man blir ju orolig.
-
Skulle gissa att de gör som med skoter att de som har körkort när det börjar gälla behöver inte ta det. Men man vet aldrig. Har fått info om att det är trafikskolornas intresseorganisation som trycker på, för de har väl fått lägre inkomster på mc kort när folk väljer ATV och Quad. Hoppas bara att det blir som med förarbevis på skoter, då får de inte en spänn ändå.
-
Jag har den uppfattningen att det vore det bästa som kan hända.....
men dom kan inte införa förarbevis retroaktivt utan låt säga att det blir från årsskiftet 07-08 då krävs det förarbevis av dom som tar körkort efter årsskiftet 07-08....
Det är samma på snöskotrar dom som tog körkortet efter 2000 måste ha förarbevis men inte dom som tog kortet före...
Men jag som har hafft mit kort sedan 1987 kommer nog att gå en kurs och ta beviset ändå... Alltid lär man sig något :wink:
-
Olycksstatistiken kommer nog inte att minska även om dom inför förarbevis. Jag menar rötägg i trafiken kommer ju alltid att finnas.
Alla fordon är ju farliga om man inte har något trafikvett. Se bara på alla mc åkare som kör om en efter motorvägen på bakhjulet i 150 knyck. Inte konstigt att det sker många olyckor. Dom har ju dessutom tagit ett speciellt körkort för ändamålet.
-
Ja fattar inte vad ett extra körkort skulle hjälpa för att mindre folka ska dö på fyrhjuling när dom som redan har dött på fyrhjuling har kört fyllan eller vårdslöst där hjälper vell knappast extra körkort.
Men ja kan kännas skönt att för den som köpen en ny fyrhjuling får lite teori/praktik så man lär känna fyrhjulingen innan beger sig ut.
Kolla bara på alla mc förare det har dött 60st detta året vad ja hörde sisst och där hjälper ju inte ens ett extra körkort för mc för att dom inte ska köra som idioter och köra ihäl sig.
-
Ja fattar inte vad ett extra körkort skulle hjälpa för att mindre folka ska dö på fyrhjuling när dom som redan har dött på fyrhjuling har kört fyllan eller vårdslöst där hjälper vell knappast extra körkort.
Men ja kan kännas skönt att för den som köpen en ny fyrhjuling får lite teori/praktik så man lär känna fyrhjulingen innan beger sig ut.
Kolla bara på alla mc förare det har dött 60st detta året vad ja hörde sisst och där hjälper ju inte ens ett extra körkort för mc för att dom inte ska köra som idioter och köra ihäl sig.
-
Jag tror att det är en iställningsfråga. Jag vet folk som aldrig skulle köra rattfulla eller sätta sig på tvåhjulingen efter några glas. Men fyrhjuling är en annan sak. Vad kan hända på en fyrhuling? Den går ju inte mycket fortare än 70 km/h...
Låter och är inte mycket i en bil men 70 km/h in i ett träd är minst 65 km/h för mycket!
Jag har körkort och förarbevis på skoter men känner nog att jag inte vill gå en kurs för att lära mig körteknik för en fyrhjuling.
I grunden rör det sig om statistik. Lögn, förbannad lögn och statistik heter det och det är nog vad det är också. Olyckor har en förmåga att öka i antal i princip linjärt mot antalet fordon. Tittar man på statistiken så är måndags förmiddagar en bra dag för lite bakhjulsåka i hundra på essinge leden i mötande körbana. Statistiskt är chansen obefintlig att nåt ska hända. Ingen har dött på en fyhjuling en måndags förmiddag. 8O
Nu har jag bubblat färdigt. Hoppas ni förstår ironin óch inte hänger mig för detta. :wink:
-
att kör atv me förstånd de har de tappa bort i systemet för de som kör i dag de tro at de kan övervinna sig skälva men se de gör de ej däför ska man ej utsätta sig för sådan prövningar då det är dumt och oklok men som man ser ofta på dessa filmerna så kör de på bak hjulen i stället att ha alla 4 fyra i gatan de är bättre att ha de på backen än i luften då ser man ju mer än i luften
ja kan hålla me om de som sa i inlägget att de säg ej om det är reggad eller ej
de borde tycker man komma fram me då
alså ni där ute kör me hjulen i backen och ej i luften ha koll på vad ni
gör i stället de är det bästa man kan göra då
om man ser typ på atvstockholm filmerna de har ju fram hjulen i luften
i stor gatorna men för hundra gubbar ha alla fyra hjulen på backen då lek där man kan leka ej i stor trafiken då
-
Jag tror att de flesta som har en atv idag kan hantera den ganska hyfsat. Men jag tror att det finns vissa som köper en atv istället för en motorcykel i tron om att den är mycket stadigare och inte tippar. Och visst, har man aldrig kört atv eller skoter så kanske man som "rookie" inte vet hur det fungerar.
Jag kom hem från Cypern i måndags och blev där lite skrämd över fenomenet fyrhjuling. De hyrs idag ut i större utsträckning än vanliga eu-moppar och då även till personer som inte har fått lära sej hur tyngdlagen fungerar. Under den vecka jag var där så han jag se två rejäla omkullkörningar. Båda gångerna satt man två på maskinen helt upprätta utan att "burka" och gör en tvär sväng. De flesta här kan säket räkna ut hur det slutade. Lyckligtvis hände det båda gångerna på grus/sand vilket förmodligen lindrade skadorna. Att ingen hade hjälm behöver jag väl inte tillägga. Övriga skydd var badbyxor/bikini.
Givetvis finns dessa personer även här hemma och har kanske med ett nödrop lyckats ta körkort för bil, men det är nog inget man vill möta på en fyrhjuling.
Så för många så tror jag att en förarutbildning kan vara bra. Man är ju skyldig att på ett säkert sätt kunna framföra det fordon man kör i trafiken. Utan förarutbildning kommer det att finnas fler "dåliga" förare i trafiken som ger "bra" förare dålig reklam, så jag tror att alla skulle tjäna på en utbildning.
/Wheelie
-
burka?? 8O är de när man lutar sej eller?
-
Det stämmer, loppan.
-
Om dom tar bort kravet på strypning samtidigt som dom inför krav på kort så vore det ju en välgärning! Sen är jag av uppfattningen som flera här att det inte går att införa skyldigheter retroaktivt via lagstiftningen.
-
Om dom tar bort kravet på strypning samtidigt som dom inför krav på kort så vore det ju en välgärning! Sen är jag av uppfattningen som flera här att det inte går att införa skyldigheter retroaktivt via lagstiftningen.
Enig!
-
Om dom tar bort kravet på strypning samtidigt som dom inför krav på kort så vore det ju en välgärning! Sen är jag av uppfattningen som flera här att det inte går att införa skyldigheter retroaktivt via lagstiftningen.
Det skulle jag kunna köpa. Men jag tror fortfarande att merparten av alla fyrhjulingsägare som idag åker ostrypt skulle fortsätta med det utan att ta kortet.
-
Jag håller med Wheelie, det är många som tror att den inte kan trilla för att den har 4 hjul, har själv hört historier från folk jag kört ihop med som rullade i början för att de trodde att den inte kunde välta. På gräs.
Att få insikt i att den faktiskt slår runt ganska lätt vid fel användning tror jag hade hjälpt många både unga och gamla från onödiga olyckor.
En endagsutbildning i stil med halkan till körkortet hade kanske varit tillräckligt. Lite info och lite praktiska "köra runt koner"-banor på grus och asfalt för att få känna på gränsen att tippa.
Själv kom jag ihåg i början hur det krängde och kändes lite tippigt om man kom för fort in i en sväng. Var ute i gräskanten några gånger för att undvika tippning. Nu anpassar man hastigheten bättre och burkar om det behövs.
Argumenten ang. alkohol har jag också hört om.
En bonde hade fest och när tog groggvirket slut så var det arbetsfordonet (4-hjuling) som fick stå till tjänst.
Körde över åkrar och korsade en vältrafikerad motorväg(!) för att komma fram. Han sade att han vaknade till när lastbilarna tutade och susade förbi i 100 knyck. Det var först då som han insåg vad han höll på med.
Till dessa vansinnesdåd spelar körkort ingen roll.
-
Enig med IKA_Moppe.
Det kunne godt vært ett tilleggskurs for den som har B-førerkort. En teoretisk del og en praktisk del med litt kjøring i skråninger og rundt kjegler. Det er ikke vanskelig å kjøre ATV trygt om man kan det grunnleggende.
Det kunne kanskje vært noe i likhet med det opplegget du har ekstra for å kjøre bil med Campingvogn eller stor tilhenger? Da får du vel BE om jeg ikke husker feil. Kanskje vi kunne fått en BX på førerkortet for å kjøre ATV på veien?
PS: Can-AM leverer en DVD video med sine ATV'er, der de viser fram teknikker for å kjøre i terrenget. Kanskje jeg kunne fått lagt ut den på YouTube eller noe, hvis noen er interessert ?
-
Jepp visst kan det vara bra med EN dags kurs....MEN inget MC-kort för fyrhjuling, alla vi vet hur svindyrt det skulle bli om vi var tvungna att gå till trafikskola å sånt.
-
Jag kan förstå om man vill dra över fyhjulingarna till A-kortet, men inget helt separat körkort!
-
Skrivet: Ons Sep 05, 2007 3:16 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kan förstå om man vill dra över fyhjulingarna till A-kortet, men inget helt separat körkort!
Jag kan INTE förstå om dom ändrar till enbart A-kort. Jag har tagit förarbevis för skoter och tyckte att den utbildningen var fullt tillräcklig för att klara av att köra skoter. Lägg sedan till kunskaper man fått med B-körkortet så tycker jag att jag har en fullgod utbildning.
Jag vill inte åka till körskolan och sätta mig på en tvåhjuling när det är fyrhjuling jag ska åka! Precis lika lite som en som vill ta mc-kort vill övningsköra med en fyrhjuling.
-
Håller med till 100....Det blr dyrt samt tar en massa onödig tid..som man inte HAR.....
-
MC-kort är nog inte lösningen eftersom fordonen beter sig HELT olika. En ren 4-hjulings utbildning ger nog väldigt mycket mer.
Vem har någon som helst nytta av att kunna balansera en 750-kubikare runt koner i 3 km/h när man kör quad? Har hört att just detta är det svåraste momentet på MC-kortets tester.
Och inbromsning/bromssträcka, kurvtagning etc. skiljer sig också rejält.
Tror och hoppas att de som bestämmer känner till skillnaderna. Fast å andra sidan, ett MC-kort skulle inte vara fel om man någon dag skulle snegla på 2-hjuliga fordon (som komplement då), om man nu ska se något positivt i detta. Fast det är inte till någon direkt hjälp för quad-körningen.
-
Ev A-kort för ATV/Quad måste ju innebära att man då får köra på körskolan o köra upp med ATV / Quad.......
Blir ju festligt......
-
Ha. Slalombana på tid och undanmanöver i 90km/h på fyrhjuling.
Kan bli rätt festligt.....
:roll:
-
inbromsning/bromssträcka, kurvtagning etc. skiljer sig också rejält.
Jag tycker nog att ovanstående "aktiviteter" med 4-hjuling är mer likt en hoj än bil. Speciellt kurvtagning. För inte fan sitter jag och burkar när jag åker bil och inte sitter jag rakt upp när man svänger på 4-hjulingen. Ang balans så är det inget man beöver tänka på med en bil men på en 4-hjuling gäller det att veta vart man har tyngdpunkten (kanske tom viktigare än på en hoj eftersom man kan luras att tro att en 4-is är stabil som just en bil).
Så jag står fast vid att en 4-is borde antingen få en helt egen klassning alt vara en hoj som alla andra. A-kort och inga strypningar. Men det är bara vad jag tycker, det står alla fritt att tycka vad de vill. Och att göra något retroaktivt är nonsens det borde lösas på något annat sätt.
-
Jag tycker nog att ovanstående "aktiviteter" med 4-hjuling är mer likt en hoj än bil. Speciellt kurvtagning. För inte fan sitter jag och burkar när jag åker bil och inte sitter jag rakt upp när man svänger på 4-hjulingen. Ang balans så är det inget man beöver tänka på med en bil men på en 4-hjuling gäller det att veta vart man har tyngdpunkten (kanske tom viktigare än på en hoj eftersom man kan luras att tro att en 4-is är stabil som just en bil).
STENE, du kör uppenbarligen inte Mercedes A-klass :lol: . Man gör inget annat än burkar när man kör en sån. Den borde med andra ord vara A-korts belagd. :wink:
Skämt åt sido. A-kort för ostrypt är helt ok med mig. Det gör mig bara lite mer olaglig :lol:
-
Jag tycker nog att ovanstående "aktiviteter" med 4-hjuling är mer likt en hoj än bil. Speciellt kurvtagning. För inte fan sitter jag och burkar när jag åker bil och inte sitter jag rakt upp när man svänger på 4-hjulingen. Ang balans så är det inget man beöver tänka på med en bil men på en 4-hjuling gäller det att veta vart man har tyngdpunkten (kanske tom viktigare än på en hoj eftersom man kan luras att tro att en 4-is är stabil som just en bil).
STENE, du kör uppenbarligen inte Mercedes A-klass :lol: . Man gör inget annat än burkar när man kör en sån. Den borde med andra ord vara A-korts belagd. :wink:
Skämt åt sido. A-kort för ostrypt är helt ok med mig. Det gör mig bara lite mer olaglig :lol:
-
Men ska de va A-kort borde de ha en egen A-klass. Typ A (4hjuling) , precis som A1 o förr A - lätt mc (max 125cc). Alltså man får bara köra 4hjuling på kortet inte tvåhjuling.
Men att man ska retroaktivt införa körkort pga t.ex olycksrisk mm kan ju bli aningen skevt.
Senaste 6 månaderna har Koenigsegg CC (Sveriges värsta sportbil) figurerat i allafall 3 olyckor. Det e 40-50 % av Sveriges alla Koenigsegg, med samma logik torde då dessa bilar endast få framföras med speciellt körkort ??
Och att Sverige gör något "eget" utan EU verkar inte troligt, för får vi egna regler ang körkortet för 4hjuling här innebär det väl att förare från andra länder inte kan köra här om de har B-kort som i övriga Eruropa. (för de e väl så att de kör ATV på B-kort där ??)
-
Hej läste detta imorse om mopeder och terränghjulingar att det ska vara körkort ifrån 2009 är det ett förslag på
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70430616_852__,00.html :?
-
Det där tolkar jag inte som att det blir ett nytt körkort för dessa fordon. Förstår jag det där rätt så blir det krav på att man har ett riktigt körkort för att köra tex. snöskoter. Där behövs ju endast förarbevis i dagsläget. Det är väl samma sak med terrängreggade fyrhjulingar.