ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: orren skrivet 29 augusti 2007 kl. 22:53:33

Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: orren skrivet 29 augusti 2007 kl. 22:53:33
Hej hittade detta på Nyroc skall kolla om man kan göra det på CFen
[/url]http://www.nyrocatv.com/forum.cgi?viewcat=4&viewtopic=12605&show=3
Coop45 säger att han gjort detta på en Vinson och Cfen skall vara en kopia på CFen återkommer:
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 30 augusti 2007 kl. 06:59:31
Edit: snabbt o fel :)

Ser att detta e en MOD av fjädern, det jag har är ett helt kit.

Man ska inte leka med variatorgrejerna då det är en NOGA avpassning av fjäder och vikter.
Om man gör bakfjäder hårdare men inte har tyngre vikter så kommer den tappa toppfart. Bra ax dock.

Man måste först se till vad man ska ha den till och sedan måste både fram och bak i variatorn samspela korrekt.

Tyngre vikter ger bättre grepp i remmen, och för att inte axet ska bli lidande så har man hårdare fjäder bak.

Jag har redan hittat en dealer i USA som säljer såna och här tog jag hem:)


http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=100299#100299

Om du vill sambeställa så säg till bara, du får bättre pris.
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 30 augusti 2007 kl. 09:59:57
Efter att ha tittat på bilderna en kille postat så säger jag att det där kan inte funka på en CF (iaf inte min). Vilket i så fall beror på orginalremmens längd/bredd.

När jag tog väck kåpan på min CVT för att kolla så är remmen så pass lång (eller smal kanske) att den sladdrar när främre skivorna är isär max och bakre ihop max. Dvs med stillastående och inget varv.

Så, även om man drar isär främre skivorna så kan inte remmen klättra upp mer bak. Man ser på flera bilder (med orginal utan mod) att remmen på bakskivorna sticker upp lite, det gör den inte på min iaf.

Det blir kanske bättre med den nya remmen jag beställt från USA som är till Vinson 500.

/B
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 9 september 2007 kl. 10:32:09
Jag vill bara tillägga att den nya remmen är ca 2,5 mm bredare än min var.

Min låg 1 mm under utbytesintervallen och det är bara 150 mil på den.
JAg har inte slirat mer på remmen än vad som blir när man åker, dvs inte stått o tokvarvat med låsta hjul etc så detta slitage är ganska märkligt.
Eller så är orginalremmen skit.


Hur som helst så funkar troligast modden som trådskaparen länkade till, när remmen är OK.

Så go for it, men du bör nog göra även det sista moddet han gjorde, så du får tillbaka toppfarten :)

/B
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 9 september 2007 kl. 22:23:17
Jag pratar med mig själv här av nån konstig anledning men iaf, här kommer en rapport på denna modd på en CF:

Med sprillans ny rem och en bricka på 2 mm så slirar remmen.
Det blir inte alls bra.
Jag har då även en starkare fjäder bak i variatorn.

Sen blir det ju ett högre varv i hela registret och möjligen bättre gas-svar men att göra en wheelie är stört omöjligt.

Så brickan åker bort, det va bättre utan, då slirar inte remmen och man får ner varvet vid marschfart.
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: nordman skrivet 9 september 2007 kl. 22:41:59
Väntade på att kitet skulle monteras och funka direkt... NOT!

TACK B för en första rapport, undrar lite varför du inte monterade tyngre kulor till fjädern, innan byte av remmen? Fattar såklart att du har en plan... men förklara för oss andra om du vill :D
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 10 september 2007 kl. 07:03:33
Tjo!

Kitet i sig funkar :)

Ger inget remslir alls och den växlar ner snabbare = motorbroms och lite bättre drag.

Jag trodde att det skulle vara tyngre vikter till fjädern men det visade sig att dom är lättare. CF har 24 grams vikter och det är väldigt tungt i sammanhanget.

Medföljande väger 21,5 gram när dom är monterade.

I moddet med brickan så kör killen med 22,5 gram. Han får inte remslir då. Med lättare vikter så växlar den inte upp lika snabbt o det ger ju mer ax, men lättare vikter ger även lättare remslir.
CF verkar ha det problemet, av nån märklig anledning. Det gäller ju inte bara min.

Jag har ju bytt rem till en helt ny och det är möjligt att remmen måste köras in??

Min gamla blev bara bättre o bättre iaf.

Jag bytte rem för att den va sliten o för smal :)
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 10 september 2007 kl. 08:15:06
Just nu funderar jag på att radera mig och mitt konto för jag känner mig så KORKAD! :)

Jag råkade i min iver snurra variatorfjädern åt fel håll!!

Den ska sättas dit, sedan skall koppen som håller i fjädern snurras mot-urs! Det gjorde inte jag så den är ju sämre nu än orginal :lol:

Detta hade jag aldrig nämnt men ville inte låta andra göra om felet harkel :)

Inte konstigt att remmen slirar...
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: orren skrivet 10 september 2007 kl. 09:44:25
Hej Benring

Jag provade aldrig denna mod.
Jag skall byta CFen mot en Suzuki King Quad
så jag provar inga nya ideer just nu.
Men hur gick det med grejerna som du beställde från Usa blev det bra?

 Mvh/Orren
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: nordman skrivet 10 september 2007 kl. 11:09:59
Hehe... skönt med folk som gör felen åt en :lol:

Tack Benring för att du delade med dig!
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 13 september 2007 kl. 20:33:06
Jag kör på denna tråd, den har en bra titel :)

Idag tog jag mig en längre tur och den känns riktigt bra!

Det jag gjort nu är:

Den nya fjädern, mer vriden än orginal (man borrar ett hål för fjädern i den kopp som håller fjädern på plats vilket ger mer tryck på remmen)

Orginal vikter (24 gram)

våtslipade remskivor (våtslip med 240 papper) för att få bort den glasade ytan.

Detta ger:

Mycket bättre motorbroms, starkare på låga varv och bra bett i remmen.
Jag kan köra mycket längre på hög-växeln nu innan det går tungt tex.

Krypa över stock o sten känns bra.

Klart värt det, tycker jag iaf.

Toppfarten är densamma tycker jag.
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: nordman skrivet 13 september 2007 kl. 22:18:12
Gott B :D

Klarnar nog det där med "borra" när jag öppnat kåpan och tittat efter.

Slipa känns logiskt.

Undrar dock; är det läge att leta tyngre vikter än 24g?
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: benring skrivet 14 september 2007 kl. 08:30:49
Ja du hajjar när du ska ta bort fjädern, hålet är i den övre koppen (och den nedre men den kommer du inte åt) :)

Glöm inte att fjäderkoppen skall vridas för att sitta på plats o den ska vridas MOT-URS. Inte så mycket, bara så koppen "trillar" på plats.

Tyngre vikter vettefasen :)

Med tyngre vikter så kommer den pressa upp växlingen ganska fort.

Jag tycker hojen känns betydligt lättare nu, beror väl på mindre remslir och bättre utväxling :)

Men sen är det ju så att alla har sin hoj till det DOM vill ha den till och då är det ju helt olika setup-er på CVT:n.

Vill man ha mer toppfart så följer man den sista modden i tråden som det länkades till i början. Det finns 5 mm kvar på remskivan.

Jag ska prova det vid tillfälle. Dock vill det sig att motorn orkar driva.
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: nordman skrivet 14 september 2007 kl. 11:45:18
"Att göra"-listan börjar bli lååång nu. Måste sätta av tid!

Tackar för tipsen, fjädern ska säkert hamna rätt på plats.

Sant att behoven är olika. För mig är det intressant med moddningen av primären. Enkelt och värt att testa, billigt dessutom :)
Titel: Re: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: Coop45 skrivet 18 oktober 2007 kl. 01:40:56
Citat från: "orren"
Hej hittade detta på Nyroc skall kolla om man kan göra det på CFen
[/url]http://www.nyrocatv.com/forum.cgi?viewcat=4&viewtopic=12605&show=3
Coop45 säger att han gjort detta på en Vinson och Cfen skall vara en kopia på CFen återkommer:


How do I read this forum in engish?
Thanks Coop45
Titel: Clutch mod and secondary spring
Skrivet av: nordman skrivet 27 november 2007 kl. 22:04:00
Äntligen har jag min styvare fjäder på.

Har tagit en kort tur bara, men j****r vilken skillnad i svar på gas!