ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: JonMikko skrivet 29 augusti 2007 kl. 00:23:56

Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: JonMikko skrivet 29 augusti 2007 kl. 00:23:56
Hej.

Finns det någonstans utförligt beskrivet hur de olika fyrhjulsdrifterna som tillverkarna använder fungerar? Jag antar att de har olika system för fyrhjulsdrift... eller?

Vill gärna veta vilka märken som har bättre respektive sämre fyrhjulsdrift.
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: 660grissly skrivet 29 augusti 2007 kl. 07:51:20
yamaha 2wd-4wd diff-lock altså låser alla hjul  du sköter det manuelt via en knapp på styret
kawa 2wd-4wd
can-am 2wd-4wd visco lock    http://www.youtube.com/watch?v=r-2f7lQYGrM

rätta mig om jag har fel :!:
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: TGB425 skrivet 29 augusti 2007 kl. 16:42:20
Vet inte hur Koreanerna har löst det på min TGB 425, om det är Visco-look med ris i eller vad fan dom nu kör med? En sak vet jag däremot: kör jag med 4wd så kör man INTE fast, tar sig fram precis överallt och stark så in i helvete! he he :o
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: E-Fire skrivet 29 augusti 2007 kl. 17:09:19
Diff lock system med in & urkopplingsbar 4x4.

med 4x4 i så driver bakhjulen exakt lika mycket hela tiden. Det framhjul som snurrar lättast tar all kraft så det framhjul som går tyngst får ingen kraft alls.

MEN med Difflock i så driver alla fyrahjulen lika mycket.

positivt & negativt.
+ Du väljer själv när du behöver difflock
- extremt svårsväng på hårt underlag.

-------

Visco koppling fungerar så att när 4x4 i så driver bakhjulen exakt lika mycket hela tiden. Det framhjul som snurrar lättast tar all kraft en liten stund sedan fördelas kraften till båda framhjulen.

positivt & negativt.
+ lätt att svänga
- Går i försent när du behöver det ( olika på olika märken)
-----
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: MJ skrivet 23 oktober 2007 kl. 20:14:18
Hej !

De flesta 4x4 ATV driver ju alltid lika på båda bakhjulen sen kan man koppla in drivning till framaxeln.  Det vanligaste är att det sitter en diffrential i fram som fördelar kraften mellan framhjulen. Det fina med diffrentialen är att de båda framhjulen kan snurra med olika hastighet vilket behövs när man svänger. Det tråkiga med en diffrential är att det hjul med minst grepp får mest kraft. I detta läge driver det alltså endast på 3hjul i sämsta fall. För att komma runt detta brukar man förse diffrentialen med en spärr eller broms som gör att man kan få lika drivning på alla 4:a hjul. Bla  Yamaha och Kawasaki använder detta system .

Honda har vad jag vet inga diffspärrar på sina maskiner de driver alltså bara på 3hjul i sämsta fall.

CanAm har visco koppling i framaxeln den fungerar som en automatisk diffspärr dock med en viss fördröjning, det måste spinna lite innan den träder in.  

Polaris har ett helt annat system, de har ingen diffrential i framaxeln i stället har man två rullkopplingar. I normalläget driver den inte alls på framhjulen men när bakhjulen spinner greppar rullkopplingarna in och framhjulen får drivning. Man får drivning på alla 4 hjul vid behov, nackdelen är väl just att det måste spinna lite innen framhjulen hjälper till (dock ytterst lite).

Vad som är bäst är väl lite en smaksak, själv föredrar jag Yamahas system med manuell difflåsning när man behöver full 4x4 utan fördröjning eller spin först.
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: gurra-g skrivet 26 oktober 2007 kl. 22:47:22
Jag tycker Can-ams Wisko-lok är lite väl sen, men det ska visst va snabbare på -08:orna.

Man hinner ofta köra fast innan det griper tag, men kanske man kan laborera med tjockare oljor för att få det bättre.
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: frallan1 skrivet 27 oktober 2007 kl. 12:02:56
jag undrar om man kan köra hur fort som helst med driften i eller om man  måste hålla sig på en max hastighet ,för att inte sabba den liksom 8O
Helene :D
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 oktober 2007 kl. 17:47:38
Citat från: "frallan1"
jag undrar om man kan köra hur fort som helst med driften i eller om man  måste hålla sig på en max hastighet ,för att inte sabba den liksom 8O
Helene :D

Kolla om det står nåt i instruktionsboken, Linhai iaf har en maxgräns för lågväxeln vet jag. Växellådan blir överhettad på dom skulle jag tippa.

Men med fyrhjulsdriften i så är det ingen fara att köra fort, vägreggade Can-am tex har ju fyrhjulsdriften låst från början.
Titel: Hur fungerar fyrhjulsdriften?
Skrivet av: frallan1 skrivet 27 oktober 2007 kl. 22:10:06
ok,ska leta reda på en bok ,fick inte med någon vid köp,med tanke på hur man kör med den så skulle d va himla bra o veta :)