ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Sajko skrivet 7 september 2005 kl. 21:11:15

Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: Sajko skrivet 7 september 2005 kl. 21:11:15
Gick på en liten propp nyligen. Jag var lite sen att skaffa trafikförsäkring när jag köpte fyrhjuling. Men dom har bra koll och hugger direkt om man inte har skaffat ny försäkring innom en dag efter ägarbytet.
Hur som helst... försäkringsbolagen skickar informationen till nått som heter trafikförsäkringsföreningen. Dom skickar ett brev där dom förklarar att dom har rätt att ta ut en särskild trafikförsäkringsavgift av oss tankspridda syndare. Avgiften beräknas enligt uppgift mha "högsta tillämpbara premie+ 10 %".  Ok, det låter väl rätt acceptabelt, lite straff för att man är sen kan man ju leva med.... men här kommer poängen. Förseningsavgiften för en Lätt MCär 27 kr/dag men den som vi fyrhjulingskörare åker på är för Tung MC 178.14 kr/dag. Kul om man har missat att skaffa försäkring nån vecka för att man inte trodde att man behövde det till en fyrhjuling i delar, med körförbud etc. Hur som helst så har jag pratat med mitt försäkringsbolag (som inte kan göra så mycket åt saken utan hänvisar en till vägverket) och vägverket (som hänvisar en till trafikförsäkringsföreningen med den infon att man har ett fordon som är registrerat med 250cc 175kg och 13 kw) och slutligen trafikförsäkringsföreningen(TFF). Paragrafryttarna på TFF förklarar att gränsen går vid 125cc och 11kw. Att jag har en lätt mc över dom gränserna håller dom med om att är lite olyckligt men att det där är dom gränser dom har att följa. Kul. När jag menade på att det troligen skulle dycka upp fler liknande fall med fyrhjulingar som skulle falla mellan lätt och tung förklarade dom att det enda jag kunde göra var att skicka ett brev till deras försäkringsavdelning och påpeka bristen. Jag tänker kolla med konsumentombudsmannen om det finns något dom kan göra. Frågan är väl bara, när stöter man på liknande tolkningar nästa gång. Nån jävla myndighet som tolkar det annorlunde (...man får max ha tre hjul... typ)När man har krockat eller fått den stulen eller något liknande.
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: Outlander skrivet 7 september 2005 kl. 21:40:57
Tja, vad skall man säga i ett paragrafland??

Lider med dig.

Tror dock inte att du kommer långt med konsumentombudsmannen, vänd dig till försäkringsinspektionen i stället.... Tror dock inte du får någon större respons, tyvärr.

Meddela gärna fortsättningen!
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: daffan skrivet 7 september 2005 kl. 22:21:49
Å andra sidan ,om den är i delar , varför är den inte avställd ? Då måste man väl inte ha den försäkrad ? Sk garageförsäkring kanske ,jag vet inte..hoppas det löser sig.
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: Sajko skrivet 8 september 2005 kl. 01:18:15
Jo man får ju se hur det går, ska kolla det där med försäkringsinspektionen. Jag var nog lite otydlig tidigare, jag köpte en fullt körbar fyrhjuling men väntade tills det blev måndag innan jag skaffade försäkring. Tänkte att det var lugnt att vänta tills försäkringsbolagen hade vanlig arbetsdag om man inte körde den i trafik. Så min räkning är BARA på 715 kr, vilket kanske inte är hela världen, men det frustrerande är att man vet att dom tar betalt för tung mc.
Exemplet med obrukbart fordon hämtade jag från brevet TFF skickade där dom räknar upp en massa orsaker som inte gör så att man slipper trafikförsäkring: Om fordonet är obrukbart, om den inte körs, om den har körförbud, om den är stulen, om fordonet är lämmnat till bilfirma för försäljning etc. Enda gången man slipper är om den är avställd eller avregistreras. Men jag kan tänka mig att en och annan har lyckats dra på sig såna här avgifter tidigare :-)   Frågan är väl hur många dar det hinner gå innan dom uppmärksammar en på att man gör fel, typ om man tänker reparera fordonet innan man tar det i trafik och två månader senare får en räkning på tio tusen. Det skulle vara riktigt surt.
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: daffan skrivet 8 september 2005 kl. 08:01:34
Om man skulle dra Trafikförsäkringsföreningen i Europadomstolen , undrar vad som skulle hända då ? Jag menar är den i sig, laglig enl. Europeisk lag ? Har andra EU länder liknande "myndigeter" ?

*Hmmm...ska vi dra igång nått här ?*  :D
Titel: Re: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighe
Skrivet av: johano skrivet 8 september 2005 kl. 09:11:03
Citat från: "Sajko"
... Hur som helst så har jag pratat med mitt försäkringsbolag (som inte kan göra så mycket åt saken utan hänvisar en till vägverket) och vägverket (som hänvisar en till trafikförsäkringsföreningen med den infon att man har ett fordon som är registrerat med 250cc 175kg och 13 kw) och slutligen trafikförsäkringsföreningen(TFF). Paragrafryttarna på TFF förklarar att gränsen går vid 125cc och 11kw. Att jag har en lätt mc över dom gränserna håller dom med om att är lite olyckligt men att det där är dom gränser dom har att följa...


Hm, jag förstår inte riktigt din frustration?!

Har du en MC över 125cc och/eller 11kw så räknas den som "tung", gränsen är solklar och har så varit "i alla tider". Nånstans måste ju gränsen dras, och nu råkade din visserligen hamna relativt nära, men dock över, gränsen.

Tror inte du ska hoppas på att myndigheterna ska göra ett undantag i ditt fall, det är nog bara att betrakta de 700:- som läropengar.

Mvh
Johan
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: sunfire skrivet 8 september 2005 kl. 10:17:34
Jag får nog (tyvärr) hålla med johan_SMC250. Läropengar var ordet...
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: Sajko skrivet 15 september 2005 kl. 16:28:16
Jo, jag betraktar det som en lärpeng och tror inte att det finns en chans att överklaga... har hört från återförsäljaren i Umeå att han åkte på samma förseningsavgift men på 1200 kr och han lyckades inte få något gehör för att det var en lätt MC så han gav upp.

Hur kan "johan_SMC250" inte förstå min frustration?
Du har en registrerad och försäkrad "lätt mc", men rätt vad det är så råkar du på en myndighet med ett regelsystem från tiden innan man kunde registrera fyrhjulingar.  
Antag att Johan skulle glömma besiktningen eller något liknande och rätt vad det är få en räkning där dom klassar fordonet som "traktor, bil, cab, skoter eller liknande (för det kan ju enligt glasklara regler inte vara en "lätt mc")... undrar om han lika glatt skulle acceptera deras regeltolkning då ;-)

Jag är mer inne på "daffans" linje. Anta att det finns fler idiotiska regeltolkningar vi kan råka på... kanske skulle vara bra om vi hjälptes åt att hålla ögonen öppna efter felaktigheter.  I och med att vi vägreggade fyrhjulingsåkare är ganska få än så länge kanske en klubb eller förening eller liknande kunde vara en idé. För att hålla koll på våra intressen, ordna träffar osv.
Jag menar skoteråkarna åker ju på en massa nya regler helt plötsligt... rätt vad det är så kanske dom vill införa en hastighetsbegränsning på 70 kmh för fyrhjulingar, förbud mot att skjutsa eller nån liknande dum ide.
Vad tycker ni, några synpunkter.
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: Fidde skrivet 15 september 2005 kl. 23:27:46
Citera
rätt vad det är så kanske dom vill införa en hastighetsbegränsning på 70 kmh för fyrhjulingar


Dom flesta fyrhjulingar är ju enligt reg beviset redan olagliga över 70-80 km/h  :wink:

När alla jävla restriktioner med max hastighet hit eller dit, o framförallt max 20 hk på en gatregad är borta då jävlar blir det åka av i dag  är det ju bara löjligt !


Ps kolla regbeviset...........
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: johano skrivet 21 september 2005 kl. 22:58:48
Citat från: "Sajko"

...
Hur kan "johan_SMC250" inte förstå min frustration?
Du har en registrerad och försäkrad "lätt mc", men rätt vad det är så råkar du på en myndighet med ett regelsystem från tiden innan man kunde registrera fyrhjulingar.  
...


Men, du skrev ju i ditt första inlägg att din atv var på 250cc/13kw, då är den ju inte alls klassad som lätt(!)

Att du _tycker_ att den _borde_ vara klassad som lätt är ju en helt annan sak, myndigheterna går helt naturligt efter den en gång lagda gränsen för vad som ska räknas som lätt resp. tung mc - detta är inget nytt.


Klipp från originalpostningen:

Citat från: "Sajko"

Hur som helst så har jag pratat med mitt försäkringsbolag (som inte kan göra så mycket åt saken utan hänvisar en till vägverket) och vägverket (som hänvisar en till trafikförsäkringsföreningen med den infon att man har ett fordon som är registrerat med 250cc 175kg och 13 kw) och slutligen trafikförsäkringsföreningen(TFF). Paragrafryttarna på TFF förklarar att gränsen går vid 125cc och 11kw



Mvh
johan
Titel: Olika syn på "lätt mc"-fyrhjuling hos myndighetern
Skrivet av: Barossa skrivet 28 september 2005 kl. 12:31:24
har också svårt för det här med lätt/Tung MC går man efter körkortsklasserna Lätt Mc=125cc 11kw. Men det finns fyrhjulingar som tex. GasGas 450 som är registrerade som lätt MC verkar helt snurrigt.
 Vore ju roligt om nån kunde förklara hur det hänger ihop. En fundering man kan ha är om byråkraterna har en tolkning av lätt MC när det körkorts behörighet och en annan när det gäller registreringsbiten.(inget som skulle förvåna)

Angående en förening kan det nog vara ett måste om man skall kunna påverka alla restriktioner och liknande som finns idag.