ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Eltoro skrivet 7 september 2005 kl. 16:53:11

Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Eltoro skrivet 7 september 2005 kl. 16:53:11
Barossa Silverhawk 250, 2 cyl Honda, 2 st Keihin förgasare.
Hojen svarar inte på gasen, om man plötsligt ger fullgas från tomgången, dör motorn! Mellanregistret funkar fint men bluddrar sedan vid högre gaspådrag. Förra ägaren har bytt till effektljud-dämpare men berättade inte om han gjort nåt i förgasaren. I forumet har jag hittat lite olika storlekar på munstyckena, orginal 108 men man skulle stoppa in t.o.m. 130... (Har ej kollat vilka som sitter i min hoj.) Men men, den viktigaste frågan: nål-läge? Nålen sitter högst upp, alltså lås-sprinten sitter längst ner i nålen. DET har förra ägaren ändrat på för det var olika lås-system i förgasarna... Vilket är orginal-läge? Hojen tycks få för mycket soppa (Sotiga tändstiftar & bensinförbrukningen ligger mellan 0,6-0,8 vid "normal" körstil...) och reagerar inte så mycket när man skruvar luftskruven. Andra frågan: elekrodavstånd i stiftarna? 0,65 som är vanligast, eller?
Tack för svar/Epe
Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Ottosson skrivet 7 september 2005 kl. 17:44:23
Hej har med en barossa 250 med ett krieger sportsystem

I mina förgasare sitter det 102 munstycken och nålen sitter näst längst ner....

luftskruven är utskruvad ca 1. 3/4 varv
tomgångsskruven är utskruvad 3,5varv

Prova detta får du se.... min funkar iaf...
Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Eltoro skrivet 7 september 2005 kl. 18:01:17
Tack för det snabba svaret!
Där kanske ligger felet på min hoj... tar en titt på förgasarna igen. Just nu sitter nålarna näst högst upp och om jag minns rätt, det var 5 olika läge att välja mellan. Kollar även storleken på munstyckena och byter vid behov.
Mvh/Epe
Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Ottosson skrivet 7 september 2005 kl. 21:10:58
Alltid roligt att kunna hjälpa till.... Hoppas bara det funkar oxo.... skriv gärna här om de gör det... :D
Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Eltoro skrivet 8 september 2005 kl. 14:55:57
Ingen förbättring, tyvärr.
Munstyckena är 110:or, har nu provat alla 5 nål-läge samtidigt som jag har provat luftskruvarna i olika läge men allting var utan önskat resultat! Det konstiga är att om chocken är indragen 1/3 del, DÅ svarar hojen på gasen men då orkar den inte varva ordentlig! Annan konstig sak är att hojen reagerar inte på startgasen... man får spruta in hur mycket man vill utan att varvtalet höjs! Hojen dör hellre och då kan man inte heller kolla tjuvluft i förgasarna. Börjar mistänka att hojen har "tappat bort" några vitala delar p.g.a. dem häftiga vibrationer som motorn ger... Så här blir det om man köper begagnat utan några som helst handböcker, manualer o dyl!
Mvh/Epe
Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Eltoro skrivet 8 september 2005 kl. 20:10:12
Avslutande rapport för denna tråd!
Ovanskrivet inlägg och bedömning var lite för hastigt gjort, utan provkörning o allt... Nu efter 5 mils hårdkörning på grusvägar märkte jag skillnaden som var stor. Inget mer pluddrande på höga varv, bottenvridet dubbelt bättre och bättre gasrespons än tidigare. Lite mer får jag skruva o finjustera men, den dagen den sorgen, nu vill jag köra! :D
Titel: Barossa Silverhawk 250 förgasarfråga
Skrivet av: Outlander skrivet 8 september 2005 kl. 23:15:52
Tänk bara på att kolla stiften så att den inte går magert (grå alt vita stift)