ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: dias skrivet 26 augusti 2007 kl. 22:44:17

Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: dias skrivet 26 augusti 2007 kl. 22:44:17
Varför sitter det en backventil i avluftningsslangen till tanklocket? Skiten fastnar ju i stängt läge med vacuum i tanken som följd. Både jag o svågern har samma problem,så i morgon blir det att köpa varsitt racelock med öppen avluftning. Fler än vi som haft samma bekymmer? Är iof bara att plocka bort backventilen,men lite bling ska man väl ha  :wink:
Titel: Re: Tanklocksavluftning
Skrivet av: shivaxl skrivet 27 augusti 2007 kl. 01:25:06
Citat från: "dias"
Varför sitter det en backventil i avluftningsslangen till tanklocket? Skiten fastnar ju i stängt läge med vacuum i tanken som följd. Både jag o svågern har samma problem,så i morgon blir det att köpa varsitt racelock med öppen avluftning. Fler än vi som haft samma bekymmer? Är iof bara att plocka bort backventilen,men lite bling ska man väl ha  :wink:


Kan vara bra med en backventil så att du inte luktar pyton och kanske bli hög och svimmar av vid körning :)
Är ju bara för att inte soppan ska skvätta upp ur tanken
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: D-K skrivet 27 augusti 2007 kl. 07:33:38
Det kunde du väl själv räkna ut varför det sitter en backventil där.

För att hindra bensinen att åka ut, men tillåta luft att komma in när bensinnivån sjunker.

Annars blir det vacuumlås.

Om det inte funkar, byt ventilen.

(http://www.btosports.com/thumb/phpThumb.php?w=250&src=/Merchant2/graphics/00000007/Storm_GasCaps.jpg)
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: micke_011 skrivet 27 augusti 2007 kl. 07:38:45
det är väl av nöden.. det jag däremot inte fattar är hur det funkar med deras låsbara lock, har inte sett någon ventil på det. qmax race-lock är ju snyggt men hemmavid har vi gott om slangande moppe-kids så det behövs ett låsbart tyvärr.
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: Dany skrivet 27 augusti 2007 kl. 08:13:49
jag har tagit bort min backventil sedan några hundra mil tilbaka och inte upplevt nån nackdel med det, enbart bättre luftning till tanken :)
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: D-K skrivet 27 augusti 2007 kl. 12:06:14
om det regnar då?
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: DigitalOne skrivet 27 augusti 2007 kl. 13:00:34
Man måste väl i princip bada med maskinen för att det ska komma vatten i slangen om man tagt bort backventilen.

Dock så förångas ju bensinen fortare om du har hål rakt ut.  :roll:  :D  :D
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: dias skrivet 27 augusti 2007 kl. 17:49:47
Qmax racelock på! Vad gäller den lilla backventilen så var det inte funktionen i sig som jag inte fattade utan varför man inte kan pilla dit nåt som funkar. Var kanske lite grinig på skiten när jag skrev inlägget,så sorry om jag var otydlig :wink:  Min åf ska skicka ner grejorna till generalagenten så kommer det nytt under veckan.
Titel: Tanklocksavluftning
Skrivet av: BamBam skrivet 27 augusti 2007 kl. 19:45:33
Hej.
Ser att det har löst sig med avluftningen. I mitt fall så tröttnade jag helt enkelt på den förbannat långa slangen som aldrig gick att stoppa tillbaks dit den kom ifrån när man haft bort tanklocket. Jag löste det med en ventilslang från "Holeshot" (Knobby) för 89 kronor, passade perfekt att trä på mitt orginaltanklock till Lill-Rappen.

(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/13870000-13879999/640x480/13870386.jpg) (http://www.pixbox.se/pic13870386)

// Leif A.