ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Borg skrivet 25 augusti 2007 kl. 17:47:02

Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: Borg skrivet 25 augusti 2007 kl. 17:47:02
Har sålt min Linhai 260 nu och funderar på Kymco mxu 500.

Troligen köper jag den nästa vecka.De har kampanj snart på den. Följande saker följer med i priset, plog,vinsch och hasplåt allting orginal från Kymco själv.

Tänker även plussa på bigfoots däck med lättmetalsfäljar allting för 83 000:-. Låter det rimligt eller............
Är däcken bra eller ska jag behålla orginal.Tycker om att köra villt.

Som jag förstär är det inte mycket problem med denna maskin.
Någon som har elller vet var jag hittat några bra filmklipp om maskinen.

Finns där någon varvstopp på den som man kan klippa, som på Linhai.
Dricker den olja, det vill jag lova att det gjorde den andra maskinen.
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: op skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:19:49
Det høres ut som en veldig god pris!

Da har du alt du trenger av utstyr og motorkraft nok til å ta en tur på veien.

Kymco'en er basert på god gammel teknologi som fungerer. Litt samme taktikk som Skoda gjør. Mye for pengene.

Skal du kjøre over 70km/t på vei så må du nesten ha veidekk uansett, så jeg tror ikke turtallsperra blir noe problem(Tror toppfarten er ca. 90km/t). Synes Kymco MXU500 virker som en stabil maskin.


/op
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: anderssson skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:30:51
ja vore kul om det finns lite filmklipp på denna maskin..
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: gasenibotten skrivet 25 augusti 2007 kl. 22:59:54
här finns det några på youtube... http://youtube.com/results?search_query=kymco+mxu+500
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: hankieboy skrivet 25 augusti 2007 kl. 23:29:31
Kolla med Conny Andersson på QS, han kör en MXU500 finns en del klipp från videoteket där den är med. Han har ochså ITP hjulen.

Mvh
H.
Titel: Tjena! Borg
Skrivet av: Andy_boy skrivet 26 augusti 2007 kl. 17:04:15
Mycket trevlig maskin!  hel nöjd med min ca100mil nu.  min gör 105km/h ingen varv stopp :lol: ..   är också på gång och köpa bigfoot däck till min..


Då får vi ut och ta en tur sen när du har fått din, för ja bor i tjörnarp inte så långt. Skåneleden är rätt rolig och leka på  :D  :D .



/MVH Andy
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: judaz skrivet 28 augusti 2007 kl. 21:55:22
inget varvstopp? har du lust att vidareutveckla det lite ?andyboy ?
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: Borg skrivet 30 augusti 2007 kl. 09:19:58
Någon som har synpunkter på Bigfoot och MudBug däck.

vilka föredrar ni, fördelar eller nacktdelar på dessa däck..


Troligen får jag min maskin nästa vecka :D  :D
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: Andy_boy skrivet 30 augusti 2007 kl. 20:17:03
Fanns inget varvstopp på min. har varit så sen ja köpte den, bara varvar!! :D  


förstora däck är inget för väg körning. Men roligare och va utan för väg kanten och köra :lol:  :lol:    
 Kymco hade sin demo maskin på jakt och fiske mässan! med 29.5" mud däck!  STORT , men dom sa att den knappt gick och köra med på väg !! :wink:

/MVH Andy
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: joff skrivet 11 oktober 2007 kl. 22:30:18
ang varvstopp ,,, känner inget sådant heller,, kör ca 105-108 enligt mätaren..


ps jag äger nu connyboys,,,, he he he

visst känns det att de stora däcken är till för terräng men de går att köra på asfallt med,, men inga höga hastigheter
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: namn skrivet 12 oktober 2007 kl. 08:44:56
105-108km på mätaren javisst det gör min med, men kolla med gps kommer ni bli förvånad vad fel mätaren visar (95-96 i verklig hastighet), och ja det är max varv på alla mxu 500 om ni inte har bytt  cdi till en icke orginal, kini-tec´s är röd jag har inte hittat någon annan cdi till mxu500án.
(finns inga årsmodells skillnader eller chassienummer, enligt reservdelslistan finns bara en enda att beställa orginal)
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: guld skrivet 12 oktober 2007 kl. 09:16:11
Citat från: "joff"
ang varvstopp ,,, känner inget sådant heller,, kör ca 105-108 enligt mätaren..


ps jag äger nu connyboys,,,, he he he

visst känns det att de stora däcken är till för terräng men de går att köra på asfallt med,, men inga höga hastigheter


Vad har du för hjul på när den visar 105 km ? är den väg eller terräng reggad? har för mig att terräng maskinerna inte har någon strypning

Mats
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: joff skrivet 12 oktober 2007 kl. 18:02:28
det är en väg reggad, med orginal hjulen, men ska kolla med min GPS (fast nu har ja terräng däcken på)

jag följer trafiken på E4:an utan problem,

men som sagt orginal mätaren kan visa hur som helst, ska kolla med GPS.

har ingen strypning på min dvs den i insuget, finns nog en del att hämta på dessa maskiner om man byter slutburk med,
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: Geir skrivet 12 oktober 2007 kl. 21:27:23
Tuning-CDI (Kymco MXU 500) 389,00 EUR
incl. 19 % MwSt.

Artikeldatenblatt drucken
Lieferzeit: je nach Lagerbestand kurzfristig
 
 
 Her er link til cdi boks til MXU 500, har vært eier av en tidligere og det var en bra maskin, cdi slo inn på 93 km/t.

http://www.kini-tec.de/

Tuning-CDI - Black Box mit optimierter Zündkurve und höherer Enddrehzahl

Mit dieser Tuning-CDI erreicht die MXU 500 laut Testergebnissen eine V-Max von ca. 110-115 Km/h, ohne zusätzliche Bauteile oder Veränderungen.
Vorausgesetzt, die Reduzierstücke aus dem Ansaugtrakt des Vergasers wurden bereits entfernt.

Die CDI wird einfach gegen die originale CDI unter der Sitzbank ausgetauscht.
Sie wurde mit einem passenden Stecker ausgerüstet und ist somit mit wenigen Handgriffen einsatzbereit.

Auf dem Leistungsprüfstand wurden Anzug, Durchzug und Leistungsentfaltung durch geänderte Zündkurven optimiert.
Jetzt werden die Fahrleistungen einem Fahrzeug dieser Klasse gerecht und das Fahren macht so richtig Spass.

Zusätzlicher positiver Nebeneffekt ist ein deutlich verbessertes Kaltstartverhalten.
Auch bei feuchtem und kalten Wetter springt die MXU 500 meist ohne Choke schon beim ersten Startversuch an und läuft im Stand ohne meckern oder ausgehen.
Durch den gleichmässigeren Motorrundlauf über den gesamten Drehzahlbereich verbessern sich Laufruhe und Lautstärke, auch bei hohen Geschwindigkeiten.

Die Vorteile in Kurzform:
- Verbesserte Zündkurve für mehr Kraft und Anzug
- Anhebung der Abriegeldrehzahl auf 110-115 Km/h
- Wesentlich verbessertes Durchzugsvermögen über den gesamten Drehzahlbereich
- Spürbare Steigerung des Drehmomentes
- Verbessertes Kaltstartverhalten ohne Aussetzer
- Wesentlich ruhigerer Rundlauf im Stand
- Über den gesamten Geschwindigkeitsbereich ruhigerer und leiserer Motorlauf
- Einfacher Austausch gegen die Standard CDI ohne lästiges Verkabeln etc.
- Jederzeit rückbaubar durch einfaches umstecken

DRINGEND empfohlen wird über die obigen Umbauten und die CDI hinaus,
auch der Einbau eines Sportluftfilters und eines Sportauspuffes (für besseres Durchatmen des Motors).
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: joff skrivet 13 oktober 2007 kl. 22:57:47
Har nu rullat hela dagen med monster däcken,,

ca 60.70 kmh är väl lagom sedan får man vibrations skador,,
så det blir till att byta till orginal igen så länge man pendlar till o från jobbet,,

tar inte så lång tid att byta,, men ack i skogen var de kalas,,,

har inte testat orginal mätaren mot GPS ännu men det kommer info om det,,
men som sagt med orginal däcken gör den 105 kmh enligt orginal mätaren,,

får se vad GPSen säger om det
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: Borg skrivet 14 oktober 2007 kl. 09:23:54
Citat från: "joff"
Har nu rullat hela dagen med monster däcken,,

ca 60.70 kmh är väl lagom sedan får man vibrations skador,,
så det blir till att byta till orginal igen så länge man pendlar till o från jobbet,,

tar inte så lång tid att byta,, men ack i skogen var de kalas,,,

har inte testat orginal mätaren mot GPS ännu men det kommer info om det,,
men som sagt med orginal däcken gör den 105 kmh enligt orginal mätaren,,

får se vad GPSen säger om det




Kör sälv med MudBug däck, vibrerar en hel del i låga farter "0-40 km/h" men sen tycker jag att det är ok.
Sen tycker jag personligen att det får man ta som det är, för maskinen ser grym ut med de däcken och fäljarna
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: joff skrivet 14 oktober 2007 kl. 23:14:53
mmm det är ju det som är ett litet problem, den är brutal med fälgarna och däcken, får se hur de funkar i snö, när den kommer..

hoppas på att kunna köra maskinen en hel del i vinter,,

Så någon som börjat exprimentera med dessa maskiner ännu,

typ munstycken avgas och så...

byta vikter i den, hörde att TGB 425 blev bättre och lugnare varv med andra vikter, någon som har teori om hur kymcon skulle bli
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: ljs-s skrivet 16 oktober 2007 kl. 20:13:29
Tyngre variator vikter ger lägre varv även på den. Samma för alla som använder en vanlig variator.

De tyngre vikterna gör att remmen klämms ihop mer mellan dom främre skivorna jämfört med org vikter, och skapar då en annan utväxling som gör att den varvar mindre.
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: joff skrivet 16 oktober 2007 kl. 20:33:38
okey ,, men ger det något annat typ starkare snabbare eller sänker det bara varven,,

vilka vikter ska man ha i kymcon ,, ????? sugen
Titel: Ny maskin troligen nästa vecka, kymco mxu 500
Skrivet av: ljs-s skrivet 16 oktober 2007 kl. 20:39:25
Den ger att du för en anings slöare ax genom att du för generellt högre utväxling i alla farter. Men i sin tur kan det ge att den drar lite mindre soppa, men om det blir märkbart eller inte vet jag inte.

Jag som har mindre motor vill ha lättare variator vikter än org, för min orkar inte riktigt varva ur. Jag tänkte testa 20-22 g vikter, då har jag 25 g orginal.