ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Blackman skrivet 25 augusti 2007 kl. 16:05:57

Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 25 augusti 2007 kl. 16:05:57
Hej på er alla coola Dinliägare!

Tänkte höra med er vilket av följande alt. som ni föredrar:

Få upp framdäcken mot molnen och få till en världsrekordssträcka - eller -

Ser ni hellre till att Dinlin kör så fort att det knappt går att hålla sig kvar ? :D

Tycker själv om höga farter, men då det gäller det här är jag nog mer för att vilja kunna kunna köra på bakslangarna...Har inte lärt mig än, är feg, färsk och vet inte riktigt vad jag behöver för att få motorn att orka. Antar att det första man gör att satsa på nya drev eller? Finns det tråd om detta är jag tacksam för länk, annars fortsätter vi ju bara här! :)
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 25 augusti 2007 kl. 16:37:22
pesonligen så föredrar jag ax det är ju va det går ut på ska man ha fart kan man ju köra båge eller störtlopp på skidor eller nåt annat kul det är ju ganska ballt o dra bilar vid röljus som tror att dom är nåt alla snopna miner är ju nästan lika bra som sex
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 25 augusti 2007 kl. 18:42:55
Var ute en kort sväng och jag är nu helt inne på ditt spår om ax. Måste ha mera!! :D
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:06:24
SJÄLV KÖR JAG MED DREVAT 15 kuggars fram istället för 14 (original) uni-filter- wileyco helsystem dial a jet som får bestyckningen att fungera perfekt och axar från tamejfaaaaaan vilken bil som helst 1 o 2 an på bakhjul med original 14 tagg fram även 3 an mot pluto har för övrigt montrat int -lager i bakaxel idag elika med eoropeiska kvalitetslager med gummitätning på båda sidor o nya packboxar
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Lunatics skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:19:36
ax helt klart skiter i om den går i 90 eller 140. Ax vill jag ha
 så 14drevett får sitta kvar  :twisted:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:43:43
Citat från: "blaise"
SJÄLV KÖR JAG MED DREVAT 15 kuggars fram istället för 14 (original) uni-filter- wileyco helsystem dial a jet som får bestyckningen att fungera perfekt och axar från tamejfaaaaaan vilken bil som helst 1 o 2 an på bakhjul med original 14 tagg fram även 3 an mot pluto har för övrigt montrat int -lager i bakaxel idag elika med eoropeiska kvalitetslager med gummitätning på båda sidor o nya packboxar


Låter som om du har bytt ut en hel del saker på din hoj! :)

Vad kan du rekommendera att man börjar med att byta ?
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: pyroman skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:45:13
Håller med om att axet är de viktiga, endå inte så kul o köra fort me dinlin iallafall inte längre sträckor.
Blaise du måste få bra provision från dial a jet försäljare.
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 25 augusti 2007 kl. 21:47:58
Citat från: "Lunatics"
ax helt klart skiter i om den går i 90 eller 140. Ax vill jag ha
 så 14drevett får sitta kvar  :twisted:


Ja, verkar ändå vara det som är prioriterat, att ha bra acceleration alltså.
Vad har du för options på din hoj då ? ( Om man får fråga ) Och samma fråga igen;

Vad rekommenderar du att man byter ut först ?
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 25 augusti 2007 kl. 22:19:49
hallå dinli lovers nu ska  jag svara på alla frågor på en gång  ( försöka i alla fall  15 tagg drev fram så behåller man det mesta av axet och får ner varvet ganska mkt borra ett hål i baken på luft burks utrymmet ca 5-6cm i diameter sätt dit uni -skumfilter bättre än kn-filter enl min mening wileyco helsystem  och det som gör susen dial a jet med 150 huvudmunstycke inställt på 1eller2 plus från mitten och du får en maskin som är så långt ifrån original  som möjligt sätter upp fram framhjulen i luften på både ettan o tvåan , med original drev fram även 3-an tittar mot stjärnornorna o om nån påstår nåt annat så argumenterar jag gjärna  :wink:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 25 augusti 2007 kl. 22:26:35
kan inte rekomendera nåt särskilt utan det är kombinationen som är hemligheten men om jag måste rekomendera nåt nåt för att det ska gå så rent som möjligt uttag av hk så är det utan tvekan dial a jet  som ger en perfekt luft o bränsle blandning som är störst skillnad  :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 25 augusti 2007 kl. 22:52:35
Citat från: "blaise"
hallå dinli lovers nu ska  jag svara på alla frågor på en gång  ( försöka i alla fall  15 tagg drev fram så behåller man det mesta av axet och får ner varvet ganska mkt borra ett hål i baken på luft burks utrymmet ca 5-6cm i diameter sätt dit uni -skumfilter bättre än kn-filter enl min mening wileyco helsystem  och det som gör susen dial a jet med 150 huvudmunstycke inställt på 1eller2 plus från mitten och du får en maskin som är så långt ifrån original  som möjligt sätter upp fram framhjulen i luften på både ettan o tvåan , med original drev fram även 3-an tittar mot stjärnornorna o om nån påstår nåt annat så argumenterar jag gjärna  :wink:


Tack för svaret !

Ok, 15 taggars drev fram förstod jag. Men sen blev det bluddrig. Du får ursäkta. Men som färsking så är det fortfarande många frågetecken....

DJ, förstod jag, men 150 huvudmunstycke...antar att 150 alltså inte är orginal på Dinlin... Inställningen förstod jag si-så-där...kanske lättare när man har den framför sig...som sagt....färsking så du får väl ha överseende :)

Dum fråga kanske, men är strypningarna puts väck innan dessa modifikationer utförs ?
Med helsystemet försvinner det väl en strypning så att säga, eftersom man...ja, så att säga byter system....Gasstrypningen sitter fortfarande kvar på min, men den ska plockas bort.
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 26 augusti 2007 kl. 08:22:12
originalmunstycket ( huvudmunstycket ) är 137,5- DJ har 5 olika inställningar från - till + menar alltså 1 till 2 hack mot plus från mittersta läget räknat wileyco helsystem gör att det flödar bättre men efektmässigt ingen STÖRRE skillnad MEN ett råare ljud huvudstrypningen sitter precis som du säger i gashandtaget finns även rullgas att köpa på tommys motor som gör att körkänslan ökar kraftigt o du kan använda originalvajen till rullgasen  8)
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 09:06:25
Det enda du behöver tänka på är att du byter munstyckena i förgasaren samtidigt som du byter till öppet filter så du ökar bränslemängden i förhållande till luftmängden.
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 26 augusti 2007 kl. 09:33:09
Citat från: "blaise"
uni -skumfilter bättre än kn-filter enl min mening


På vilket sätt är UNI bättre än K&N?


/J
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: mantafredde skrivet 26 augusti 2007 kl. 10:42:27
jag tycker k&n filter är bökiga att göra rent...

uni filter kan man ju köra i diskmaskinen!  :P
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 26 augusti 2007 kl. 11:17:26
billigare lättare att göra rent är två goda skäl -eller
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 26 augusti 2007 kl. 11:39:11
Är det bättre för att det är billigare?

K&N har mindre luftmostånd, alltså potential till högre effekt, än UNI. Däremot så renar ett UNI filter bättre under svåra förhållanden, som vid crosskörning. Kör ni mycket cross är alltså ett foamfilter att föredra, kör ni mest gata/is/supermotard/gräsbana är ett K&N filter att föredra, ur effektsynpunkt.

Behöver inte tro på mig, här är ett ISO 5011 test av luftfilter:

(http://home.stny.rr.com/jbplock/ISO5011/Spicer_files/image008.jpg)

Ovan visas klart och tydligt att K&N har lägre motstånd.

Foamfilter är lättare att tvätta, ja. Men det är inte hjärnkirurgi att tvätta ett K&N filter heller. När jag köper ett öppnare luftfilter gör jag det för att jag vill ha mer effekt och i de flesta fall är då K&N bättre.


/J
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 11:50:35
Citat från: "blaise"
originalmunstycket ( huvudmunstycket ) är 137,5- DJ har 5 olika inställningar från - till + menar alltså 1 till 2 hack mot plus från mittersta läget räknat wileyco helsystem gör att det flödar bättre men efektmässigt ingen STÖRRE skillnad MEN ett råare ljud huvudstrypningen sitter precis som du säger i gashandtaget finns även rullgas att köpa på tommys motor som gör att körkänslan ökar kraftigt o du kan använda originalvajen till rullgasen  8)


Ok. Alltså är DJ något att sätta siktet på då, som du nämnde ei ett tidigare inlägg... Och leder givetvis till en följdfråga : Vad kostar DJ ?

Ok, det där med rullgas ska jag tänka på, antar att du kör med rullgas själv eller ? Plus i kanten för att den kan kombineras med orginalvajern ! Borde alltså inte vara några svårigheter att montera.

dock tänkte jag på DJ (igen) och montering av detta ? Lätt ? Medelsvårt ?Svårt ? Något som man borde låta någon med mer vetskap göra eller sätter man tänderna i det själv ?
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 11:55:30
Citat från: "bulten_al"
Det enda du behöver tänka på är att du byter munstyckena i förgasaren samtidigt som du byter till öppet filter så du ökar bränslemängden i förhållande till luftmängden.


Ok. Munstyckena i förgasaren...antar att det ena ska vara 150 ? Och det andra...?
Puh...detta är ju en hel vetenskap! :)
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 13:12:39
Storleken på munstyckerna får man prova sig fram lite grann.
Monterar du ett bra avgassystem ex Duncan Fatboy,HMF,DMC som faktiskt gör lite nytta och sätter dit ett UNIfilter kan du börja prova med storlek 50 på lågfartsmunstycket och 170 på huvudmunstycket blöddrar den då på fullgas kan du gå ner till 165 OSV tills den inte blöddrar längre själv hamnade jag på 160 munstycke i min.
Monterar du sen Dial a jet går du ner2 storlekar till 155 och börjar prova igen.
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 13:18:44
På min har jag UNIfilter,DMC Afterburner,50lågfart,155huvudmunstycke,Dial a jet,trimmbox(CDI),15/38 drevning så nu börjar den gå ganska gött  :lol:  :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: daffan skrivet 26 augusti 2007 kl. 13:24:47
Citat från: "bulten_al"
På min har jag UNIfilter,DMC Afterburner,50lågfart,155huvudmunstycke,Dial a jet,trimmbox(CDI),15/38 drevning så nu börjar den gå ganska gött  :lol:  :lol:


Vilken CDI har du ? Och vart har du köpt den ?
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 14:27:23
Nu måste jag fråga igen.

Vad menas med "Lågfart" ? Står "50" för något speciellt typ är det ett mått etc. ?
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 14:34:03
Citat från: "bulten_al"
Storleken på munstyckerna får man prova sig fram lite grann.
Monterar du ett bra avgassystem ex Duncan Fatboy,HMF,DMC som faktiskt gör lite nytta och sätter dit ett UNIfilter kan du börja prova med storlek 50 på lågfartsmunstycket och 170 på huvudmunstycket blöddrar den då på fullgas kan du gå ner till 165 OSV tills den inte blöddrar längre själv hamnade jag på 160 munstycke i min.
Monterar du sen Dial a jet går du ner2 storlekar till 155 och börjar prova igen.


Ok. Tack för svaret. Fick nog svar på min föregående fråga ang. lågfartsmunstycket. Finns det flera mått eller är 50 det man alltid utgår ifrån...kanske bara finns storlek 50.
Det låter litegrann som om man måste ha alla saker hemma innan man monterar för att det ska bli bra. Jag menar, lättare att ställa in/anpassa munstycken etc. Som sagt...jag frågar för att jag är intresserad och kanske jag frågar för mycket om samma frågor igen - omformulerade. Men frågar man inte får man inga svar, och jag frågar hellre dom som kan än att börja pilla själv och ha sönder grejer helt i onödan!  :D
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 16:10:43
Klart man måste fråga  :lol:
du har helt rätt i att man ska ha alla grejjor hemma,köp t.e.x 155,160,165 ,170 munstycken sen är det bara skruva och prova.
Det bästa är nog och gjöra alla moddningar samtidigt :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 16:15:37
Citat från: "bulten_al"
Klart man måste fråga  :lol:
du har helt rätt i att man ska ha alla grejjor hemma,köp t.e.x 155,160,165 ,170 munstycken sen är det bara skruva och prova.
Det bästa är nog och gjöra alla moddningar samtidigt :lol:


Ok, åter tack för svaret! :)

Jaha, då är det väl bara att börja bunkra upp med grejer då :)
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 16:26:50
Citat från: "daffan"
Citat från: "bulten_al"
På min har jag UNIfilter,DMC Afterburner,50lågfart,155huvudmunstycke,Dial a jet,trimmbox(CDI),15/38 drevning så nu börjar den gå ganska gött  :lol:  :lol:


Vilken CDI har du ? Och vart har du köpt den ?


Advantage Performance Rewmax till Polaris predator 05-07..
Ring till Min hoj jag tror han har dom  :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 26 augusti 2007 kl. 17:51:57
blackman om du tänker köpa dial a jet så behöver du inte laborera med munstycken utan använd 150 huvudmunstycke och original lågfart som är 27.5 så slipper du strula vill du prova den krångliga vägen istället så kan du få köpa mina munstycken allt från 137.5 till 170 OK
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 18:09:55
Citat från: "blaise"
blackman om du tänker köpa dial a jet så behöver du inte laborera med munstycken utan använd 150 huvudmunstycke och original lågfart som är 27.5 så slipper du strula vill du prova den krångliga vägen istället så kan du få köpa mina munstycken allt från 137.5 till 170 OK


Oj, du har en hel del munstycken !
Har du dial a jet i din maskin ? Jag frågar eftersom du nämnder 150 på huvudmunstycket och original lågfart 27.5...


Vad kostar DJ ?
Dom mustycken du har till salu, har du provat alla eller gick du den krångliga vägen ?
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 18:59:53
Citat från: "blaise"
blackman om du tänker köpa dial a jet så behöver du inte laborera med munstycken utan använd 150 huvudmunstycke och original lågfart som är 27.5 så slipper du strula vill du prova den krångliga vägen istället så kan du få köpa mina munstycken allt från 137.5 till 170 OK


Alla maskiner är individuella så man måste laborera lite min gick för magert med 150 munstycke men perfa med 155 så mitt råd är ändå att prova lite..
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 26 augusti 2007 kl. 19:04:22
blev så j---va less bå allt blödder o anna skit provade ur många munstycken tillo med mikuni tm 40 med axpump gick inte o bestycka så det blev bra fick höra talas om diala jet så det blev en sån laborerade sen med munstyckena så 150 munstycke o dj inställd på 1-2 hack från mitten blev det optimala nu går den som en klocka utan blödder o annat skit , skicka upp hela förgasaren till kn-racing så monterar dom dj utan större kostnad om du känner dig osäker dj kompenserar ju soppa i hela registret det är ju poängen så att säga kostar runt 900 plus frakt med bussgods så fixar dom det sen är alla förgasarproblem löst en gång för alla
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 19:17:37
Citat från: "blaise"
blev så j---va less bå allt blödder o anna skit provade ur många munstycken tillo med mikuni tm 40 med axpump gick inte o bestycka så det blev bra fick höra talas om diala jet så det blev en sån laborerade sen med munstyckena så 150 munstycke o dj inställd på 1-2 hack från mitten blev det optimala nu går den som en klocka utan blödder o annat skit , skicka upp hela förgasaren till kn-racing så monterar dom dj utan större kostnad om du känner dig osäker dj kompenserar ju soppa i hela registret det är ju poängen så att säga kostar runt 900 plus frakt med bussgods så fixar dom det sen är alla förgasarproblem löst en gång för alla


Kan bara hålla med Dial a jet var det sista jag stoppade på den och det blev grymme  :lol:  :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Moco skrivet 26 augusti 2007 kl. 19:22:26
Ville bara berätta att med bra ATV:s kan man både wheela och åka snabbt  :D  :wink:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 19:29:56
Citat från: "Moco"
Ville bara berätta att med bra ATV:s kan man både wheela och åka snabbt  :D  :wink:

Ha Ha!! det har du alldeles rätt i tror det får nog bli en KFX 700 nästa år.... :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: blaise skrivet 26 augusti 2007 kl. 19:35:29
OK men jumed du drevar för fart ju mer tappar man i ax eller hur själv så har jag 15 drev fram och den lyfter framhjulen på ettan o tvåan hur lätt som helst med 14 taggars så lättar det även på trean o det kan jag tacka DJ för o glöm att man gör det med 38 drev bak
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: bulten_al skrivet 26 augusti 2007 kl. 19:51:50
Citat från: "blaise"
OK men jumed du drevar för fart ju mer tappar man i ax eller hur själv så har jag 15 drev fram och den lyfter framhjulen på ettan o tvåan hur lätt som helst med 14 taggars så lättar det även på trean o det kan jag tacka DJ för o glöm att man gör det med 38 drev bak


Då är det nåt fel på min för den reser sig devenitift på 1an och 2an med 15/38 drevning men det är klart jag har ju ett annat avgassystem en annan tändbox,möjlighet att ha större munstycken än dej så vem vet det karnske sitter någon mer hästkraft någonstans  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 26 augusti 2007 kl. 20:08:21
Citat från: "bulten_al"
Citat från: "blaise"
blackman om du tänker köpa dial a jet så behöver du inte laborera med munstycken utan använd 150 huvudmunstycke och original lågfart som är 27.5 så slipper du strula vill du prova den krångliga vägen istället så kan du få köpa mina munstycken allt från 137.5 till 170 OK


Alla maskiner är individuella så man måste laborera lite min gick för magert med 150 munstycke men perfa med 155 så mitt råd är ändå att prova lite..


Hmm..., ja det låter ändå som det är det optimala. Ska ditt råd i beaktande. :)
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: zupe skrivet 26 augusti 2007 kl. 20:33:14
Jag får upp min ltz på fyran men då får man jobba lite. Har ändå drevat ett kugg fram till 15T. Kan rekomendera att dreva för högre fart, mycket skönare att åka väg nu.

Vill man weela har man ju massor med växlar att göra det på. Jag brukar börja på tvåan sen växla upp till fyran medans man weelar. Funkar kanon.
Eller så sliter man upp den på fyran direkt.
Titel: Re: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: lassen skrivet 28 augusti 2007 kl. 11:53:04
Citat från: "Blackman"
Hej på er alla coola Dinliägare!

Tänkte höra med er vilket av följande alt. som ni föredrar:

Få upp framdäcken mot molnen och få till en världsrekordssträcka - eller -

Ser ni hellre till att Dinlin kör så fort att det knappt går att hålla sig kvar ? :D

Tycker själv om höga farter, men då det gäller det här är jag nog mer för att vilja kunna kunna köra på bakslangarna...Har inte lärt mig än, är feg, färsk och vet inte riktigt vad jag behöver för att få motorn att orka. Antar att det första man gör att satsa på nya drev eller? Finns det tråd om detta är jag tacksam för länk, annars fortsätter vi ju bara här! :)




--------------------------------------------------------------------------------
sj kör jag med 15/38 drev och 160 munstycke och öppet filter .frågan är ju om det är power wheelies han villl kunna göra lr om han ska använda balans sinnet. för med 15/38 drevning så är power whellies nästa omöjligt=( sj drar jag upp han i ettan sen balanserar jag så jag kör alla växlarna ut men det krävs ju en del träning=) kommer snart en ny movie ska eventuellt filma de sista ida så =)
Titel: Re: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 28 augusti 2007 kl. 16:19:36
Citat från: "lassen"
Citat från: "Blackman"
Hej på er alla coola Dinliägare!

Tänkte höra med er vilket av följande alt. som ni föredrar:

Få upp framdäcken mot molnen och få till en världsrekordssträcka - eller -

Ser ni hellre till att Dinlin kör så fort att det knappt går att hålla sig kvar ? :D

Tycker själv om höga farter, men då det gäller det här är jag nog mer för att vilja kunna kunna köra på bakslangarna...Har inte lärt mig än, är feg, färsk och vet inte riktigt vad jag behöver för att få motorn att orka. Antar att det första man gör att satsa på nya drev eller? Finns det tråd om detta är jag tacksam för länk, annars fortsätter vi ju bara här! :)




--------------------------------------------------------------------------------
sj kör jag med 15/38 drev och 160 munstycke och öppet filter .frågan är ju om det är power wheelies han villl kunna göra lr om han ska använda balans sinnet. för med 15/38 drevning så är power whellies nästa omöjligt=( sj drar jag upp han i ettan sen balanserar jag så jag kör alla växlarna ut men det krävs ju en del träning=) kommer snart en ny movie ska eventuellt filma de sista ida så =)


Ok. Ja, jag vet faktiskt inte...Jag antar att power wheelies = Dinlin reser sig själv vid hårt gaspådrag. Kanske är lite det jag är ute efter. Länka eller om du vill, lägg gärna upp filmen. :) Vore världigt kul att se!! :D
Titel: yes
Skrivet av: lassen skrivet 28 augusti 2007 kl. 21:42:48
ja de ska jag fixa :lol:
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Lunatics skrivet 29 augusti 2007 kl. 12:35:34
Citat från: "Blackman"
Citat från: "Lunatics"
ax helt klart skiter i om den går i 90 eller 140. Ax vill jag ha
 så 14drevett får sitta kvar  :twisted:


Ja, verkar ändå vara det som är prioriterat, att ha bra acceleration alltså.
Vad har du för options på din hoj då ? ( Om man får fråga ) Och samma fråga igen;

Vad rekommenderar du att man byter ut först ?



Jag har tagitt bort Tumskruven, Bytt till UNI luftfilter, Och 160 munstycke.

Kommer framöver dra på Dial a Jet eller va det heter och CDI boxen till Predator + Nått effekt system. Men det blir i Vinter. Vet inte om jag enns kommer dra på 15 drevett då heller. vill ha så bra kraft som möjligt. Ska innte sitta pressa motorväg så. men har 15drev ligger utifall bara.

Har lite bilder på Munstycke bytett. när jag tar loss förgasaren och borar bort brickan till luftskruven .m.m om någon är lite osäker på att göra det skälv.
Titel: Fögasare
Skrivet av: Berra skrivet 29 augusti 2007 kl. 16:03:32
Tjena Lunatics! Har du bilder på munstycksbytet i fögasaren? Skulle det va sjyst om du lade ut så man fick se. :) Berra
Titel: Fögasare
Skrivet av: Berra skrivet 29 augusti 2007 kl. 16:06:24
Tjena Lunatics! Har du bilder på munstycksbytet i fögasaren? Skulle det va sjyst om du lade ut så man fick se. :) Berra
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 29 augusti 2007 kl. 16:23:48
Citat från: "Lunatics"
Citat från: "Blackman"
Citat från: "Lunatics"
ax helt klart skiter i om den går i 90 eller 140. Ax vill jag ha
 så 14drevett får sitta kvar  :twisted:


Ja, verkar ändå vara det som är prioriterat, att ha bra acceleration alltså.
Vad har du för options på din hoj då ? ( Om man får fråga ) Och samma fråga igen;

Vad rekommenderar du att man byter ut först ?



Jag har tagitt bort Tumskruven, Bytt till UNI luftfilter, Och 160 munstycke.

Kommer framöver dra på Dial a Jet eller va det heter och CDI boxen till Predator + Nått effekt system. Men det blir i Vinter. Vet inte om jag enns kommer dra på 15 drevett då heller. vill ha så bra kraft som möjligt. Ska innte sitta pressa motorväg så. men har 15drev ligger utifall bara.

Har lite bilder på Munstycke bytett. när jag tar loss förgasaren och borar bort brickan till luftskruven .m.m om någon är lite osäker på att göra det skälv.


Ok. Blir väl något sådant först då.
Ja, bilder vore schysst med bilder! :D
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Lunatics skrivet 29 augusti 2007 kl. 18:22:04
Bilder  från när jag bytte munstycke o borrat upp för luftskruven
Tog bort hela bakplasten så drog jag ut förgasaren rakt bak, Lossa Choke o Gasvire först uppe vid styrett. Skruvarna till flotör husett fick jag borra av skruvskallarna på. Sen sätta dit nya.
Plomberingen till Luftskruven ska borras bort.
Hadde ingen bild med Uni luftfilter monteratt på när allt är klart. men kan fixa det till helgen.

(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/1.jpg)
(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/2.jpg)
(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/5.jpg)
(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/6.jpg)
(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/8.jpg)
(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/9.jpg)
(http://hem.bredband.net/wermag/dinli/10.jpg)
Titel: Förgasare
Skrivet av: Berra skrivet 29 augusti 2007 kl. 19:35:46
Bra bilder på hur man fixar demontering av förgasaren samt munstycksbyte :lol:  :lol: tackar för det.
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Blackman skrivet 3 september 2007 kl. 21:05:38
Shit! vill ej påstå att jag har tummen mitt i handen. Men det ser avancerat ut. Fast det kanske ser värre ut än vad det är. Får nog kämpa till mig lite mera mod i kroppen innan jag sätter igång att skruva på riktigt!
Titel: Wheela eller hög toppfart ?
Skrivet av: Lunatics skrivet 3 september 2007 kl. 21:32:31
Tänkte samma sak oxå.

1 Ta bort sadeln

2 Bort med Luftburken + Säkringarna .m.m som sitter skyddat där under sadeln (bara haka dän behöver inte koppla ur någott) + att vevhus ventilationenn sitter fastskruvad under på utsidan av luftburken bara lossa o dra dän.

3 ta bort hela bakre vingen. (lättare att dra förgasaren rakt bak då.) Sitter med massa små skruvar typ 12-14skruv kanske i plasten. Alla siter synliga det är enkelt. Lyft där den

4 Lossa gasvajern i gashandtaget

5 lossa choke vajern vid vänster handtag

6 Lossa förgasaren från Insugs plattan

7 Dra förgasaren bakåt + mata på Gas o choke vajern  så du kan dra bak  förgasaren iallafall 30cm så du kan skruva på den.
Kan hända att du får knippsa någon kattstrypare så du kan mata på vajjrarna

8 Du kan ju försöka skruva bort 4skruvarna till Flotörhusett. men det brukar sitta som fan. Borra direkt med 8mm borr på skruvskallarna presiss så skallarna på skruvarna lossnar. stoppa on trasa eller papper i förgasaren så du inte får metallspån i den.

9 Ta bort flotörhusett och ta bort skruvarna som sticker upp. dom får man dän med fingrarna.

10 Byt munstycke

11 Skruva tillbaka flotörhusett med 4nya skruvar.

12 Nu ska du borra upp för luftskruven Borra bort Plomberingen närmast cylindern. Ta en borr som är lite mindre än hela hålett

13 Skruva den i botten o skruva ut den ca 2½ varv

14 Nu är det bara att skruva tillbaka allt.

Dra lite i vajrarna medans du trycker tillbaka förgasaren på plats. Skruva fast mot insugsplattan. På med hela bakvingen. sätt dit Sportluftfilter.

Sen är det bara ut o brumma  :D

Det kanske låter värre än va det är. Men ta det bara lungt så kommer du märka att det är superlätt. Inte svårare än att lossa några skruvar.



Tumgas skruven får du ingen beskrivning på hur man tar bort  :lol: