ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: TGB425 skrivet 23 augusti 2007 kl. 19:27:15
-
Vad menas med "max konstruktiva hastighet" som återfinns i registreringsbeviset?
Med maximal konstruktiv hastighet så menas den topphastighet fordonet kan uppnå på plan väg. I de fall fordonet har en lagstadgad begränsning på den konstruktiva hastigheten (t.ex. en A-traktor 30 km/t) tillåter man en avvikelse på upp till 10 %. Den maximala konstruktiva topphastigheten kan variera mellan olika fordonsmärken / modeller. En Mc-registrerad fyrhjuling har dock ingen lagförd hastighetsbegränsning men däremot en effektbegränsning på 15kW.
Varför står det ibland olika hastighetsangivelse i registreringsbeviset trots att det gäller två maskiner av samma fabrikat och modell?
Enligt ramdirektivet för motorcykel, 2002/24/EG, skall högsta hastighet för vilken fordonet är konstruerat uppfylla kraven i direktiv 95/1/EEG. Fordon med samma EU-typgodkännandenummer bör rimligtvis ha samma tekniska uppgifter.
Vilka vägar får man framföra en Mc-registrerad fyrhjuling på?
Den får framföras på samtliga vägar där du får framföra en bil såsom Allmäna vägar, motortrafikled och motorväg.
Dessa ovanstående fråger har besvarats av VÄGVERKET Göteborg, och inget i texten har redigerats.
-
Det låter ju bra :D
Fortfarande något sjukt när en fyris med 15kW har en max konstruktiv hastighet på 51/km/H.....typ Can Am Outlander serien.......
"Med maximal konstruktiv hastighet så menas den topphastighet fordonet kan uppnå på plan väg."
//L
-
Så enligt:
"fyrhjuling har dock ingen lagförd hastighetsbegränsning men däremot en effektbegränsning på 15kW. "
Så har den konstruktiva hastigheten på reg beviset ingen som helst betydelse.
Har jag fattat detta rätt då?
-
Tror ni har fått "restaurang"-versionen till svar, dvs något nedkortat och förenklat. Har för mig att när jag var och vrakade bland paragraferna för att lista ut vad konstruktiv maxhastighet var så var det inte bara den hastighet fordonet kunde uppnå på plan mark. Det var angivet vilken beskaffenhet marken skulle ha, hur lång sträckan skulle vara, hur många procent av maxvarv det skulle vara och så har jag för mig att det hade något med stoppsträcka att göra också, men där kan jag minnas fel. I vart fall verkar hela syftet vara att (i vart fall teoretiskt sett) kunna rekonstruera testet och därmed få kvitto på huruvida maskinen överensstämmer med de tekniska specifikationerna eller inte.
-
Tror ni har fått "restaurang"-versionen till svar, dvs något nedkortat och förenklat. Har för mig att när jag var och vrakade bland paragraferna för att lista ut vad konstruktiv maxhastighet var så var det inte bara den hastighet fordonet kunde uppnå på plan mark. Det var angivet vilken beskaffenhet marken skulle ha, hur lång sträckan skulle vara, hur många procent av maxvarv det skulle vara och så har jag för mig att det hade något med stoppsträcka att göra också, men där kan jag minnas fel. I vart fall verkar hela syftet vara att (i vart fall teoretiskt sett) kunna rekonstruera testet och därmed få kvitto på huruvida maskinen överensstämmer med de tekniska specifikationerna eller inte.
Jo detta är intressant ur inreggningssynpunkt, men i praktiken så vore det bra att få i skrift att "konstruktiv maxhastighet inte är en lagstadgad hastighetsbegränsning" för tex MC reggad ATV.....
//L
-
Jag tycker vi kan nöja oss med att det INTE finns i skrift att det ÄR en lagstadgad maxhastighet.
-
Jag tycker vi kan nöja oss med att det INTE finns i skrift att det ÄR en lagstadgad maxhastighet.
Och det är ett faktum?
//L
-
Tja, uppenbarligen såvitt Vägverket vet i alla fall.
-
Jag har även pratat med vägverket och det finns ingen maxhastighet för en MC-REGISTRERAD fyrhjuling i enliget med lagen, man får alltså köra lika fort som en bil eller mc förutsatt att man inte överskrider hastighetsbegränsningarna, vägverket håller även med om att lagarna skrivna för dessa fordon är luddigt formulerade och svårtolkade och att en översikt inte hade varit dumt!
Men vad gör det, så länge du besiktigar den i tid, håller rätt hastighet, låter bli att ta bort strypning (svårt), kör på vägarna (inte skogen), blinkar när du ska, etc, så finns det inget att vara rädd för! :D