ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: benring skrivet 23 augusti 2007 kl. 14:32:32
-
...visar det sig att efter en del lervatten i variatorn så hugger min rem rätt duktigt (Misstolka inte, det är så jag helst vill ha den) men den gör MAX 80 km/h.
Vad tror ni kan ha "hänt" ?
Kan det vara skit i variatorns rullar som gör att den axar bättre men inte växlar upp fullt?
Jag kan göra wheelisar på "högen" och är det gynsamt så blir dom riktigt bra :)
(Detta säger iaf att kraften i en CF finns där om man letar lite :) )
-
Tjena. Av det du beskriver så låter det som om den inte "växlar" som den skall typ som om någon av vikterna sitter fast och inte slungar fullt ut. Det skulle förklara varför du inte har så hög topp fart. Och varför du lättare kan göra wheelies. Det kanske kan vara så att när den inte växlar fullt ut så blir det inte samma belastning på remmen och därför känns det som den huggar bättre. Bara spekulationer...
-
Dä ä bara av med kåpan, ut å burka :lol:
kanske skit i sekundären, som styvar upp fjädern där. Då orkar inte vikterna trycka upp remmen i primären.......
//L
-
Hehe!
Ja det är ju onekligen bättre ax, rätt kul :)
Ska ta av kåpan o kolla!
-
Min lättar allt lite från marken oxå men den gör 95 blås när varvtalsbegränsaren slår till.. T.o.m min åf va lite impad att den gick så bra.. :lol:
-
Min lättar allt lite från marken oxå men den gör 95 blås när varvtalsbegränsaren slår till.. T.o.m min åf va lite impad att den gick så bra.. :lol:
Har inte upplevt någon varvtalsbegränsning. Säkert att det finns en sån? Inte alla dagar, men dom "kuliga", sprattlar min upp en bit över 100 utan att tokpressa och med originalsulor. Eller så har jag en glädjemätare :?:
-
...(Detta säger iaf att kraften i en CF finns där om man letar lite :) )
Kul att du har fått lust igen :D
En liten föraning kanske... lite större kulor i påsen o åtstramad rem så händer d :D
-
Tror inte heller att det finns varvtalsspärr, åker med öppnad avgasrör och har alldrig märkt någon spärr, det som däremot händer ibland är att soppa/luft blandningen sviktar och maskinen varvar inte som den ska.
Snart är detta dock avhjälpt med modifierad luftintag, större munstycket och dial-a-jet kit.
-
Snart är detta dock avhjälpt med modifierad luftintag, större munstycket och dial-a-jet kit.
Ahaaa... även större munstycke! Tack för tippset. Ska testa det jag också när jag monterar D-A-J. Är ju lite vilsen dock när det kommer till moddningen av luftintaget, letar ställen att leda om snorkeln till...
-
Tjena Benring
Tala gärna om du hittar något fel .
Så att jag kan fixa till samma fel
det är detta beteende man vill ha på maskinen
Mvh/Orren
-
Enl åf satt det tydligen en "spärr".. Va visst någon kabel som man "inte" fick klippa av.. :roll:
-
Tjenare!
Jo jag har hittat gnistan igen nu! :D
Ang varvspärren så känns det som vissa tror sig känna den och vissa inte.
Svårt o säga, jag har inte upplevt nån spärr tidigare men i o m att min nu inte går lika fort så börjar den faktiskt misstända i 80 kmh på samma vis som en spärr. Men jag är inte säker på orsaken.
saXos säger att han upplever brist på soppa, vilket är ungefär samma känsla som en varvspärr, så ÄR det soppan eller spärren?
Att det ska vara en kabel har jag aldrig hört om på CF men kan mycket väl tänka mig detta. Eller så blandar ÅF ihop CF med Linhaien.
Tjohej! :)
-
nån som kan mäta lambdavärde under körning så får man reda på om den får slut på soppa eller om det är en spärr (om det är en spärr så slutar den tända och den går fett, är det slut på soppa så går den tunnt)
-
Men eftersom ni inte uplever den eventuella spärren så ofta om äns alls så är den nog inte där som en strypning utan som ett motor skydd. Så om jag hade haft en cf hade jag nog låtit den vara.
-
Är beredd att hålla med STENE i frågan :)
-
Ang varvstopp så FINNS det ett sådant, nu vet jag det med 100%.
Eftersom min varvar mer än den ska så kommer jag upp i högre varv än normalt, den gör inte mer än 80kmh sen låter den som en Linhai 300 orginal hehe
Jag tänker inte ta bort det, den varvar på betydligt mer än när allt lirade, så den borde göra ca 100 kmh på mätarn (vilket blir ca 110 kmh i den fart alla andra håller).
Det räcker.
-
Precis som här.. Tänker inte ta bort spärren, farten räcker.. Men mera kraft vill man ju alltid ha.. :lol:
Men nu är tydligen motorn ett såll.. Har inte orkat kolla efter mälaren runt var det läcker olja.. :(
-
Det är inte bara din som läcker!
Titta på vänster sida, ungefär vid oljefiltret/vattenbehållaren för kylaren.
Det sitter en blå packning mellan motorhalvorna, eller hur man ska se det.
Det läcker där på både min o en annan killes CF.
Det kräver att motorn delas, garanti-sak.
-
Tack för tippset.. Ska kolla där till helgen då.. Va ju meningen man skulle kört lite på uringebanan i helgen som Funride hade.. Men jag hann bara lasta på den på släpet och sedan av igen pga att det pinkade olja.
-
Läcker den Så mycket??
Min fuktar mest, droppar inget. (Ännu)
-
Här droppar det på som 17 och från motor och bakåt är allt inoljat och fint.
Den tål nog inte 8 mil i sträck på full gas.. :lol:
-
Den ska fasen klara det tycker jag, själv drog jag 7 mil på raken, fullt flås :)
-
Såg ju förut när jag pillade bort förgasaren att det var väldigt oljigt i den. men det kom nog från ventilationen inbillade jag mig då för jag hade precis fullt med olja i motorn.. Men men, till helgen ska jag kolla lite bättre var allt kommer ifrån.
-
Nu har jag tagit isär min CVT-kåpa o visst va det lite skit i den.
Inte så mycket som jag befarade men variatorn gick trögt in o ut så efter att ha spolat med vatten o sedan smort glidbanorna lite så verkar det som den funkar nu.
Däremot så har min hastighetsmätare lagt av IGEN, denna gång höll den ca 40 mil. Kul.
Sen ang oljan så sölar den ner fotsteget nu så det blir ju värre o värre.
Tack, som om jag inte haft nog, nu måste den lämnas in igen!
-
benring
dags att du reklamera hojen snart o begära en ny, eller lägga till lite pengar o skaffar en annan modell
tråkigt att det ska bli så många fel på så pass kort tid
-
Pratade med ATVSWEDEN nyss o förklarade läget, ungefär så här blev svaret:
"Jag det är tråkigt att det blir så, du får skicka ner den hit och vi får kolla på den, om vi ser att den körts på ett sätt som inte är meningen så lagas den och du får ev stå för det och eller frakten"
Ja vad säger man....
-
Man undrar ju vilket körsätt som inte är meningen är, och hur ska dom kunna bevisa det i sådana fall..
Jag hoppas dom förstår vad vi kan ställa till med om dom inte tar sitt ansvar.. Dom lär väl inte få så många sålda hädanefter då..
-
Ja, eftersom dom påstår att asfalt är det enda dom får rulla på så...
Givetvis kan han inte bara säga "ja du får en ny" utan o ha sett på den men med tanke på hur kort i tonen han blev när jag började ställa krav och besvärliga frågor så känns det ju knappast kul o skicka den till dom.
Jag ska åka förbi min ÅF ikväll så får han fotografera oljan.
Det roliga med atvsweden är att dom ju har maskiner dom kör "som fan med" utan att detta händer, dom provocerar dom för att få fram fel mm.
När DOM inte får felen så låter det: "Ja vi har ett par maskiner här o har sålt 800 st (dom har alltså inte sålt fler sedan i mars i så fall för det va 800 st då med) o ingen har det felet DU har" Konstigt, det va fler som hade lösa kardaner, fler som droppar olja, fler med mätarfel etc etc.
Fan e dom blinda eller säger inte folk nått?? Eller är ÅF tysta om problemen mot generalagent?
-
Om det bara är asfalt dom får rulla på så borde dom säljas med vägdäck och inte terängdäck tycker ju jag.. Jag har bara kört på asfalt och ändå har jag en del fel..
Dom borde ju läsa lite här så får dom se att vi har ungefär samma fel allihopa.
Jag väntar på en del svar från ATV Sweden som min åf sänt till dom för över en vecka sedan och dom behagar tydligen inte ens att svara sina åf.
Men vi kanske ska ställa våra maskiner hos respektive åf och dom får se till att dom blir lagade så får vi se om dom är lika stöddiga på ATVSweden.
-
Trist :(
Lider med er grabbar!
Speciellt du B har ju haft psykiskt rubbande många fel på din. Utan ditt eget kunnande hade den väl stått still mesta tiden. Klart AtvSweden svarar som dom gör, inget ansvar tas ju direkt över tel liksom. Men OM det visar sig att dom inte tar sitt ansvar i ditt fall, riskerar dom något dom borde undvika till varje pris. Dvs att vi andra CF-ägare solidariskt reagerar!
Även om jag och flera andra är nöjda med våra maskiner så är det anmärkningsvärt många som inte är det. Stora och små fel för dom flesta verkar det. INTE bra för varumärket.
Vi får väl se om det ska behövas att massorna "varslar"!
-
Tjena!
Jag kom från ÅF precis, vi har kollat vart det läcker mer exakt.
Det är från kabelgenomföringen på vänster sida om cylindern. (om man sitter på o tittar ner)
ÅF fotograferade och filmade.
I morgon ska han prova att täta det provisoriskt så jag kan åka iaf.
Kan jag ju göra själv men... varför? :)
Sen får ATV sweden avgöra hur dom vill gå vidare.
-
ett litet tips som kanske hjälper.
Testa att ta bort vevhusventilations slangen från luftburken.
polare hade olje läcka & vart av med det på det sättet.
-
Bra tips men jag har kört utan den slangen i flera månader :)
-
Du verkar verkligen råka ut för ALLT du stackars Benring!
Hur kör du egentligen :)
-
Ja du ;)
Kör mildare än med Linhaien iaf:)
-
Det var den slangen jag hade lite funderingar om.. Ska ta bort den och skicka den till atvsweden tror jag...Hehehe
-
Kul att det finns föregångare :)
En eftersläntrare får leta i en höstack, nja... men förklara gärna lite närmare vilken slang det gäller.
-
Benring !
Fick du ordning på oljeläckan, hur åtgjärdades problemet ?
Tror att jag råkat ut för samma sak, olja på vänster fotsteg.
(inga mängder)
Mvh / UFR
-
Jag hade också olja framtill på vänster fotsteg. Var dessbättre bara oljefiltret som pga vibrationerna skruvats ut ett par varv.
-
Slangen vi snackar om är den som går mellan luftburk o motor.
Öppna sadeln, titta rakt ner på framsidan av luftburken.
Där sitter en slang som är tjuck som en.... grillkorv :) där.
(Sitter du PÅ hojen o tittar ner så är den till höger på luftburkens framsida.)
Ta bort den o plugga luftburkens hål. Dra ner slangen under hojen.
Jag tätade oljeläckan själv med lite klet jag hade i garaget. Det letar sig fram iaf men jag ska byta klet :)
ATVSWEDEN vet om problemet (men jag skulle föredra om alla kunde rapportera in dessa problem iaf) och kineserna vet om det men dom påstår att det aldrig hänt tidigare. (därför vill jag att ni säger till oxå).
-
Här har du en som säger till ATV Sweden genom min åf.. Verkar inte som dom känner till lampor på vä sida som bara håller en halvtimma eller div oljeläckage alls..
-
Lustigt, min lampa på vänster sida gick sönder här om dan, den har funkat rätt länge faktiskt!
Hoppas det inte är så att den börjar ha sönder den nu hela tiden...
Nä det är märkligt att man inte "känner till" dessa saker.
Men det är väl så, man "känner inte till det" för det ger ju inte nån bra publicitet o gå ut o erkänna fel på grejerna.
Kineserna har en liten video på hur oljan rinner ner för sidan samt foton.
-
Jag bytte vänster positionslampa efter varje gång jag åkte. Jag köpte lamporna från OK/Q8 hela tiden. Sen blev jag less och lämnade in maskinen till ÅF där dom mätte strömmen osv. Dom hittade inget fel och bytte lampa till någon sort dom hade på hyllan. Därefter har det fungerat klockrent. Det verkar vara väldigt olika på kvalité på lamporna.
-
Jag bytte vänster positionslampa efter varje gång jag åkte. Jag köpte lamporna från OK/Q8 hela tiden. Sen blev jag less och lämnade in maskinen till ÅF där dom mätte strömmen osv. Dom hittade inget fel och bytte lampa till någon sort dom hade på hyllan. Därefter har det fungerat klockrent. Det verkar vara väldigt olika på kvalité på lamporna.
Jag har testat en del olika lampor nu bl.a Motovision som är gjorda för hojar som skakar och lever men inget verka hålla på vä sida, hö sida har inga problem med lamporna.
-
Glömde säga att det är H4 lampan på vä sida som är problemet.. På p-ljuset har jag dioder och dom håller..
-
Kan det vara nått med lampans upphängning som skakar mer på den sidan? Om det inte är strömmen så MÅSTE det va vibrationer ju.
-
Haha... som ett brev på posten, nu slocknade mitt ena p-ljus (behöver inte nämna på vilken sida) :lol:
Faktiskt det enda som pajat på min maskin sofar... inte ens en lossnad mutter eller bult :!:
Och ikväll ska "grillkorven" väck :wink:
-
Livet leker, på min så slocknar vänster p-ljus efter ett tag och på höger sida så vibbrera lampan loss och hamnar mellan sockeln och glaset.
Försökte att spänna ut trådarna lite mer förra gången jag byte lampor,men h-sida vibbrera hela tiden loss.
Så det verkar ju vara ett inbyggt fel. :lol: :lol:
-
Utan att ha kollat på "grillkorven"(jag sitter på jobbet nu) vad händer om man flyttar bort den slangen från luftburken? Suger den inte i sig en massa skit då?
-
Själva grillkorven (vilket j*kla namn den fick :lol: ) är vevhusvent och där blåser det ut.
Luftburken får ett hål i sig, det ska pluggas.
:)
-
Och vad exakt vinner man på att ta bort vevhusventen från luftburken ?
-
En motor ska ha sval, syrerik fin luft.
Det som kommer ur vevhusventilationen är allt annat än det :)
-
Och då undrar jag apråpå syrerik luft; hela ormen från luftburken mynnar i en täppt håla.
Funderar på att öppna upp i mynningen och sätta ett filter just där. I kombination med Dial-A-Jet.
Eller är det bättre att rikta intaget mot farten?
Tacksam för synpunkter.
-
Tjena!
Hela insugshistorien är just nu ganska känslig.
Utan ett D A J så kommer man få det jobbigt att få till det.
Men du ska ju ha det kitet så... :)
Jag tror nog att det är bäst om man drar insugsröret från luftburken till ett ställe som inte påverkas av fartvinden faktiskt.
Jag hade en tanke att dra den fram och upp till samma ställe som variatorn får sin insugsluft från.
Filter på det röret kan man väl ha men det bör vara ett grovfilter då, det sitter ju redan ett finfilter i luftburken :)
Vill man ha in mer luft i burken så tror jag att man bör modifiera hela locket så man får ett större hål in. (Göra eget lock kanske?)
Detta kräver dock bestyckning eller D A J-kit allra enklast :)
-
Ja, bäst är väl att få DAJen på plats först och finjustera, köra in den sas. Sen kan man ju labba med insuget.
Göra eget lock lät ju spännande :wink:
-
hmmm.. en polare har DAJ på sin Dinli och trots att det står att man inte behöver bestycka om för att man monterar DAJ så var det precis vad han fick göra.
-
Det kan mycket väl vara så att man får bestycka om den trots att man kör DAJ.
DAJ har 5 olika lägen och har man då fel munstycke i så kan inte DAJ kompensera som den ska.
:)
-
Och vad exakt vinner man på att ta bort vevhusventen från luftburken ?
Du vinner ingenting.
Finns ingen anledning till att ta bort den heller.
Orginalmonteringen är ett kretslopp.
Den oljedimma som kan komma ut från vevhusventilationen pustas in i luftburken istället för att släppa ut oljan i naturen.
Vevhusventilationen kan spotta ut olja om en för hög olje nivå finns i motorn.
Däremot är det viktigt att ventilationen inte täpps till då det kan skapa ett tryck i motorn.
Min regel är att om något kan komma ut ur motorn så kan det oxå komma in samma väg.
Och så vill man inte ha det. Eller?
:roll:
-
Alla motortrimmare väljer att leda bort den slangen.
varför? Jo varm dålig luft kommer ur den slangen och det ger motorn sämre förhållande.
Så jag vidhåller, du vinner visst på att ta bort den.
Miljön förlorar, visst e det så.
Sen beror det ju på vart slangen mynnar ut om det ska riskera att komma in nått den vägen...
-
Det kan mycket väl vara så att man får bestycka om den trots att man kör DAJ.
DAJ har 5 olika lägen och har man då fel munstycke i så kan inte DAJ kompensera som den ska.
:)
När man monterar ett D A J set, ska man enl. monteringsanvisning gå NER i huvudmunstycke med 2 storlekar, detta för att D A J'n ska arbeta korrekt.
Har fått mitt på plats, kompl. med snorkel, drog upp den så den sitter mellan styrstam och tank, men har ej bytt munstycke, och har inte heller än testat hojen, det får bli en testrepa till helgen :wink: :wink:(varför ha bråttom)
-
Grattis! Försten bland CF då Turbo :) ...vad jag vet iaf.
Du skriver väl lite så snart du testat hoppas jag?
-
Fick min DAJ och varitorkitet idag... Blir mycke skruva till helgen...Puuust.
-
vad e det för variator kit du beställt o vad kosta det??
-
Du kan beställa ett sådan variatorkit av mig :)
Det va jag som gjorde den beställningen.
Det är ett Dalton-kit med starkare fjäder i primären och andra rullar för större däck.
Det ger en mycket roligare maskin, anser jag iaf, klart nöjd.
PM:a mig för pris.
-
Grattis! Försten bland CF då Turbo :) ...vad jag vet iaf.
Du skriver väl lite så snart du testat hoppas jag?
Jupp, ska rapportera så fort jag testat hojen :wink: .
"nordman", jag trodde du redan testat ditt DAJ, har inte du monterat ditt än?? :roll:
-
[/quote]"nordman", jag trodde du redan testat ditt DAJ, har inte du monterat ditt än?? :roll:[/quote]
Har dammat av kartongen och läst bruksen ibland :wink:
Nu ska den på! Valde du pro-mount?
-
"nordman", jag trodde du redan testat ditt DAJ, har inte du monterat ditt än?? :roll:[/quote]
Har dammat av kartongen och läst bruksen ibland :wink:
Nu ska den på! Valde du pro-mount?[/quote]
Ja, det gjorde jag, men eftersom den inte fick plats "på" förgasarens fläns, flänsen mot luftfiltert, så monterade jag den i slangen, så nära förgasarens fläns som möjligt, sitter man på hojen så är den monterad, kl. 10, (om man tänker en klocka), annat läge tyckte jag var olämpligt, även med tanke på bensintillförseln, ena nippeln för bensinmatningen, som följde med satsen passar direkt på förgasaren, bara skruva bort "bottenskruven" som sitter på förgasarens vä. sida, och in med nippeln istället, luftningen till flottörhuset funkar som vanligt. Lätt som en plätt :wink: :wink: .
-
Monterade mitt variatorkit i helgen (eller fjädern iaf)
Det var en hel del "tattarmeck" kan jag säga...
Till att börja med fick jag inte loss kåpan, trots att jag lossat alla skruvarna. Detta berodde på att jag kört 2 mil till verkstaden där jag meckade, och stödlagret för den främre axeln som sitter fast i kåpan hade nypit sig fast på axeln och vägrade släppa för att den var varm.
Slutade med att jag slet loss lagret, packningen och brickan som håller grejjerna ur kåpan, men det gick att återmontera sen, efter att ha bankat brickan rak igen...
När jag väl fått bort båda muttrarna och fått ut hjulen så var det historien med muttern som håller fast fjädern. Jag bankade och slog på den i en timme, provade värma den med varmluftspistol och banka på men inget hjälpte, så jag skar bort den med vinkelslip! Efter det så så spände jag ner den nya fjädern med spännband (efter som mina buntband var för klena) och körde in 2 st rundstavar extra för att hålla ner brickan till fjädern. Sen svetsade jag fast brickan i axeln (vid dom 2 "plattorna" på axeln, så det ska gå att slipa bort det sen i värsta fall...)
Visst fungerar det att göra på detta sätt, men kanske inte rekommenderat om man inte har lite koll på hur grejjerna funkar och man inte kan svetsa...
Jag gjorde som benring och slipade av remskivorna med 240-papper. Min rem var nere på 34,5mm nu, och det är efter 80 mils körning med orginalfjädern.
Passade även på att ta ut "katalysatorn" som sitter i den främre delen av avgasystemet (precis ovanför variatorn) och detta gjorde lite skillnad också på hojjen, lite piggare och en aning mer ljud.
Resultatet av en hel dags meckande blev en piggare maskin med mer "go" i, och mycket roligare att köra. Jag märker också att variatorkåpan inte blir lika varm som förut, vilket är bra både för remmen och för benet när man kör...
Remmen skriker inte längre, även om man stämplar fullt från stillastående på asfalt (något man inte ska göra!). Enda gången remmen låter är om jag låter maskinen rulla baklänges och sen gasar, men det vore konstigt om den inte lät då!
Jag är helt klart nöjd med resultatet, och det var helt klart värt dom pengarna för att få en mer driftsäker, men framförallt roligare maskin att köra!
Förhoppningsvis håller remmen lite mer än dom 160 mil som andra har fått byta vid...
-
Det va riktigt kul o höra att även du är nöjd med dina grejer :)
Det va mindre kul att du fick slita så mycket.
Du talar inte om ifall du försökte ta luss muttern vid fjädern med fjädern "okomprimerad" eller ej?!
Det går INTE att ta loss den muttern så länge fjädern ligger och pressar.
Du måste, MÅSTE, pressa ner fjädern med ett verktyg, i dom två hålen koppen har för ändamålet.
När den är nerpressad så tar man en huggmejsel/don och slår upp muttern. (Det verkar va vanligt arbetssätt för dom som gjort detta).
Hur som helst så är du ju klar nu med gott resultat, kul :)
-
Hahaha... jadu.. Den där jäkla muttern var inte så rolig vill jag lova .. Men jag spände ner gamla fjädern med stripes och sedan gick det faktiskt att få bort muttern med huggmejsel.. Men man fick banka ett tag vill jag lova.
-
Hehe, jag höll på i säkert 3 timmar totalt första gången :)
Då va vi två pers.
Andra gången gjorde jag det ensam på ca 1 timme.
CHIVAS: Hur tycker du hojen går nu då?
-
benring:
Jag spände ner den så gott det gick, piggen låg inte kvar i hålet, men lite tryck låg nog kvar på brickan, kanske därför det strulade?
Jag kapade bort ca en fjärdedel av muttern, och ändå fick jag slå bort den med huggmejsel, så den satt ganska bra...
-
Bara inte piggen spände mot brickan :)
Den sitter ju som f*n helt enkelt!
-
Hehe, jag höll på i säkert 3 timmar totalt första gången :)
Då va vi två pers.
Andra gången gjorde jag det ensam på ca 1 timme.
CHIVAS: Hur tycker du hojen går nu då?
Jo slirar mindre gör den och blir inte lika varm så det är ok..
Jag bytte inte vikterna för det var så jäkla jobbigt att få ur dom
ur plasten.. Men det kanske kommer.. Det är ju en lättare operation att få
bort iaf...Hahaha
-
Hehe, jag höll på i säkert 3 timmar totalt första gången :)
Då va vi två pers.
Andra gången gjorde jag det ensam på ca 1 timme.
CHIVAS: Hur tycker du hojen går nu då?
Jo slirar mindre gör den och blir inte lika varm så det är ok..
Jag bytte inte vikterna för det var så jäkla jobbigt att få ur dom
ur plasten.. Men det kanske kommer.. Det är ju en lättare operation att få
bort iaf...Hahaha
-
Ojj... Jag ser dubbelt... 8O
-
Jag ser oxå dubbelt :)
men va bra, då gör ju kit:et sin uppgift :)
-
Japp det gör den.. Nu är det bara DAJ:en som ska dit.. Men jag tror inte det verkar vara att bara ta bort slangen under flotörhuset och sedan skruva in den där.. Ser inte ut som det går på min iaf..
BENRING: Har du hittat några andra filter än dom vi surrade om förut..
-
Jag har inte hunnit kolla upp mer om filter.
Har haft fullt upp med o kolla mer prylar, helsystem etc.
Även om det går att finna en "Blackbox" även för denna hoj så man får lite mer flås på låga varv, om det nu är möjligt.
Får återkomma i frågan:)
-
Kan vänta någon timma till... :P
-
Japp det gör den.. Nu är det bara DAJ:en som ska dit.. Men jag tror inte det verkar vara att bara ta bort slangen under flotörhuset och sedan skruva in den där.. Ser inte ut som det går på min iaf..
BENRING: Har du hittat några andra filter än dom vi surrade om förut..
Du ska INTE ta bort slangen under förgasaren, utan byta ut skruven som sitter vid sidan på förgasaren, och i stället skruva i nippeln där, som slangen sen sätts fast på som går upp till d a j' en.
-
Japp det gör den.. Nu är det bara DAJ:en som ska dit.. Men jag tror inte det verkar vara att bara ta bort slangen under flotörhuset och sedan skruva in den där.. Ser inte ut som det går på min iaf..
BENRING: Har du hittat några andra filter än dom vi surrade om förut..
Du ska INTE ta bort slangen under förgasaren, utan byta ut skruven som sitter vid sidan på förgasaren, och i stället skruva i nippeln där, som slangen sen sätts fast på som går upp till d a j' en.
Ahha... Tyckte väl oxå det verkade skumt.. Då ska jag ta en titt och se var den skruven sitter... Stort Tack..
-
Intressant att läsa om era "ödenoäventyr" med variator-kitet :)
Ska läsa några gånger till innan jag monterar mitt :wink: Brrr... verkar svettigt!
Lovar dock gott att ni är så nöjda!
Speciellt som DAJ gör susen, har fått på mitt :D KLAR skillnad genom hela registret. Har inte hunnit testa annat läge än "mitten", dvs varken snäpp åt + el -.
Gjorde som Turbo och satte den kl 10 i gummit precis intill flänsen. Och nippeln med den tätare gängan. Bara o lyfta upp dräneringsslangen högre än soppanivån i tanken under bytet (upptäckte jag efter tag och mycket sopparinn :oops: ).
-
Intressant att läsa om era "ödenoäventyr" med variator-kitet :)
Ska läsa några gånger till innan jag monterar mitt :wink: Brrr... verkar svettigt!
Lovar dock gott att ni är så nöjda!
Speciellt som DAJ gör susen, har fått på mitt :D KLAR skillnad genom hela registret. Har inte hunnit testa annat läge än "mitten", dvs varken snäpp åt + el -.
Gjorde som Turbo och satte den kl 10 i gummit precis intill flänsen. Och nippeln med den tätare gängan. Bara o lyfta upp dräneringsslangen högre än soppanivån i tanken under bytet (upptäckte jag efter tag och mycket sopparinn :oops: ).
Som Benring sagt så se till att få ihop fjädern ordentligt INNAN du börjar hacka på muttern så kommer den ge sig..
Ta långa stripes för att dra ihop fjädern med så fixar det sig..
-
Hehe, jag höll på i säkert 3 timmar totalt första gången :)
Då va vi två pers.
Andra gången gjorde jag det ensam på ca 1 timme.
CHIVAS: Hur tycker du hojen går nu då?
Jo slirar mindre gör den och blir inte lika varm så det är ok..
Jag bytte inte vikterna för det var så jäkla jobbigt att få ur dom
ur plasten.. Men det kanske kommer.. Det är ju en lättare operation att få
bort iaf...Hahaha
Jag bytte inte vikterna heller, men jag är nog rätt nöjd ändå.
Körde i svår terräng igår och körde på lågen, och den var redan nu på gränsen till hetsig. Det räcker med att smyga på gasen för att den ska skicka iväg, och i terräng är det ju ingen önskad egenskap att åka på bakhjulet direkt...
-
Muttern sitter som *** :evil:
Har spännt ner den ***** fjädern till botten men grrr. Såg nånstans att den lossnar efter ca 1 timmes bankande... har bankat 56 min så lossnar väl om 4 då!
-
Muttern sitter som *** :evil:
Har spännt ner den ***** fjädern till botten men grrr. Såg nånstans att den lossnar efter ca 1 timmes bankande... har bankat 56 min så lossnar väl om 4 då!
Några myggslag på den där muttern funkar inte.. Klappa på den som fan så ger den sig.. Lycka till.. :D
-
Händer inte ofta, men nu ger jag upp. Slägga och mejsel, finns snart inget kvar av muttern. Måste dessutom ha hojen imorgon så jag får nöja mig med halvdant slipade skivor i sekundären. Testar en shims i primären också, får se hur det känns utan styvare fjäder. Har förresten 35 mm kvar på remmen efter 240 mil.
-
Nordman!
Jag måste fråga: Bankar du upp muttern åt rätt håll? Dvs som vanligt?
Tänkte så du inte misstolkat något och tror att gängan är felvänd?
Det gjorde jag.
Gör en markering på muttern, dvs repa över mutter och axel så ser du om muttern rör sig alls.
Sen ang fjädern, den är då nerspänd så det inte finns tryck på övre fjäderkoppen? Inte ens så att fjäderänden pressar emot?
Slägga och huggmejsel, inte skruvmejsel, gärna ett don för en mejsel har så smal ände att den hugger sönder muttern. Blir inte samma kraft heller då mejselhandtaget dämpar.
Ta en polare till hjälp som håller i.
Trist att du inte får bort den!!
/B
-
Jag testade oxå med mejsel först men fick ge upp..
Med huggmejsel började den röra på sig, sedan gick allt bra.
-
Nordman!
Jag måste fråga: Bankar du upp muttern åt rätt håll? Dvs som vanligt?
Tänkte så du inte misstolkat något och tror att gängan är felvänd?
Det gjorde jag.
Gör en markering på muttern, dvs repa över mutter och axel så ser du om muttern rör sig alls.
Sen ang fjädern, den är då nerspänd så det inte finns tryck på övre fjäderkoppen? Inte ens så att fjäderänden pressar emot?
Slägga och huggmejsel, inte skruvmejsel, gärna ett don för en mejsel har så smal ände att den hugger sönder muttern. Blir inte samma kraft heller då mejselhandtaget dämpar.
Ta en polare till hjälp som håller i.
Trist att du inte får bort den!!
/B
Jodå. Gjorde allt rätt enl. beskrivningen, åt rätt håll med rätt verktyg och saknar inte muskler :wink:. Ska följa tipset att ta en polare till hjälp att hålla.
Kan passa på att meddela att shims i primären inte gav något upphetsande. Har testat 1-3 mm.
Fråga; Har återkommande gnissel i bromsarna, hjälper för en tid med kopparpasta, lithiumfett hjälper inget... vad mer finns att göra?
-
Gnissel i bromsarna har jag haft länge. Har lärt mig leva med det. Bromsarna fungerar ju bra ändå :wink: