ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Elin skrivet 4 september 2005 kl. 00:49:11
-
Hej!
Köpte en SMC Stinger 250 i våras ny.
Idag slog den om till 200 mil och nu är det dax för service,börja tänka lite på hur nöjd man egentligen är med den :D!
Enda som jag har haft på den hittils är att lyset slutat funka (ska få det fixat på garantin),fästena till oljekylaren släppte (fixa det lätt själv) och att tanklocket spruckit nu senast,det borde också gå på garantin,ska snacka me försäljaren och höra så det är nog inga problem att få ett nytt :)!Men rent maskinellt tycker jag att det är en FIN maskin!Aldrig varit nåt krångel eller liknande,inte heller me kompisen som köpte en likadan och hans har gått 320 mil!
Trodde först att det var nåt skit som skulle gå sönder efter 100 mil men icke!Fy så nöjd man kan bli :D!
Nån mer SMC ägare som är lika nöjd som oss :D?
/Elin
-
Jovars, för det priset så är den OK!
Hade också lite problem med ljuset. Kom lite för fort över ett gupp så jag vart luftburen och när jag landade så lossnade hela reflektorn. Alla de små pinnarna som håller fast skiten gick av och jag fick dessutom en liten spricka i överkanten. Fast jag har en snäll åf så jag fick en ny utan allt för pinsammma frågor. :) Kedjespänningen hade en att tendens att vibrera loss i början men det löste jag en en extra låsmutter. Jag höll även på att bli av med regplåten, upptäckte att den hade fått tre ggr så stora skruvhål helt plötsligt. Tvättade biken och tog tag i plåten och poff så stod jag med den i näven 8O . Om jag skaffade en ny? Nä...klämde dit några brickor istället och fixar ny när det är dags att sälja.
Det enda jag är missnöjd med är växellådan som inte är allt för distinkt, visst har den blivit bättre men jag inser att den aldrig kommer att bli direkt underbar. Sen skulle det inte skada med lite större tank heller.
Det jag har skrivit ovan är samtliga problem jag har haft och mätaren står på 414 mil så det finns väl ingen större anledning att beklaga sig. :D
-
Det med lyktan var jag oxå med om, tyvärr finns inte min återförsäljare i närheten så det blir att köpa en ny.
Förutom det så är det bara växellådan som jag kan klaga på. Den är inte perfekt...
-
Nä visst kanske inte växellådan är bäst,men jag har ändå inte haft nå problem med den förrutom att den kan börja "slira till" ibland på kopplingen helt utan förvarning och att växlarna kan vara svåra å få i om man stannat,men då är det bara att rulla den så går dom i :).Inget stort problem tycker jag nu :)...
-
Har väl aldrig upplevt att den slirar, däremot kan det vara svårt att peta in växlarna emellanåt. Fast precis som QB säger så är det mestadels när man står still, fast jag har några ggr råkat ut för att jag inte har kunnat kicka in rätt växel på väg uppför i nåt sandtag eller en redigt skitig skogsbacke och jag garanterar att det inte är några rosendoftande superlativer man fäller angående växellådan då :roll:
-
Jovars, den håller ihop än iaf. :)
Jag upplever också att kopplingen kan "slira till" ibland, oftast när man drar på med rätt mycket gas...
Pratade med nån på fyhrjuling.se om detta och han sa att det kunde bero på att jag använt syntetolja och istället skulle köra på halvsyntet.
Nu hade jag precis köpt ny (syntet) olja till mitt andra oljebyte (50mil), så jag får väl testa halvsyntet vid nästa oljebyte. (Jag tror väl iofs. inte att det kommer göra någon större skillnad, men ska iaf. testa.)
/johan
-
Baklampor och åter lamp j-vlar, annars inga problem.
-
Jovars, den håller ihop än iaf. :)
Jag upplever också att kopplingen kan "slira till" ibland, oftast när man drar på med rätt mycket gas...
Pratade med nån på fyhrjuling.se om detta och han sa att det kunde bero på att jag använt syntetolja och istället skulle köra på halvsyntet.
Nu hade jag precis köpt ny (syntet) olja till mitt andra oljebyte (50mil), så jag får väl testa halvsyntet vid nästa oljebyte. (Jag tror väl iofs. inte att det kommer göra någon större skillnad, men ska iaf. testa.)
/johan
Min demo maskin (SMC CBW-250)har körts 160mil på helsyntet (shell advance ultra 10w-40 ) och jag har aldrig upplevt något problem med kopplingen efter andra oljebytet ,men innan var det vid ett fåtal gånger :!:
Vad är det för syntetolja som du använder :?:
Mvh Nonne
-
första gången var det den "värsta" 4takts syntetoljan som OkQ8 hade, vet inte vad den hette, men den låg på typ 140:-/liter
/johan
-
Så man ska helst köra på halvsyntetsoljan då?
Tänkte för min slog om till 200 mil igår och nu ska jag börja me servicen så det kan ju vara bra och veta det före :P!
-
Hej!
Jag har haft lite otur med min SMC 250 ( 100 mil) insattsen i framlyset har ena piggen gått av så nu fladdrar ljuset, tanklocket har spruckit på ovansidan,
skylthållaren har vibbrerat sönder och även hålen i reg. skylten har blivit större så att den lossnade. Jag har fått hjälp av min återförsäljare med nya delar utan problem.
Sen har jag varit med om att lampan fram slocknar när man kör på grusvägar kanske pga. vibbrationerna vet inte varför?
När det gäller skylthållar bak så ett tipps är att sätta gummipackning vid infästningen för att minska vibbrationerna. nu jobbar jag på att få en mindre enkelradig reg. skylt från vägverket i plast så slipper man säkert ifrån problemet med att metallen nöts och hålen blir större.
Sen har jag fått en ny 30 % hårdare och lite längre stötdämpare så att man inte slår igenom så lätt, har inte provat den än men hoppas att detta ska vara lösningen när man åker 2 st. Nu vill jag säga att i övrigt tycker jag att den är toppen och bland det roligaste jag haft på 4 hjul :D .
-
Vad fick du tag i den bak stötdämparen nånstans ?
pris?
..//zacka
-
Jag fick den via SMC sverige generalagenten men först vände jag mig till fyrhjuling.se där jag köpt min SMC som har ställt upp på mig hela tiden.
Generalagenten har inget till försäljning men man kan säkert köpa den via fyrhjuling. //Lycka till! PS. den är kraftigare men jag har inte hunnit prova att skjutsa en men jag tror att det skall gå bra!
-
Okej tack för tipset
ska kontakta med ÅF o kolla om kan få tag på en sån
jag åker oftast med tjejen o nu är jag tvungen att ha den på max läge, men misstänker att så fort den slits så lär den ta i skärmarna
-
Nu har jag provat den nya dämparen och jag tog med mig min son på 9 år.
Jag har tidigare inte ens kunnat åka på asfalt med maxläget utan att däcken tog i skyddet nere vid fotpinnen då det var det minsta ojämnhet i vägen. Nu har jag åkt skogsvägar och upp för en slalombacke och det har varit väldigt dåliga vägar med mycket svåra passager.
Tro det eller ej men den tog inte i en enda gång!
Super nöjd men nu ska jag prova med frugan på hihihi.. men det gör inget om den slår igenom då för annars kommer man inte att få åka ut själv något mer :P
Nu var det bara reg skylten och vägverkets regler kvar få se om jag får en mindre lättare plastskylt! Tack Fyrhjulig och generalagenten för SMC för att ni lyssnat på mig och fixat fram bra saker!
-
Jag har nu haft min CBW 250 i 2 månader ca och från början var det såå segt att behöva köra in sin maskin i 80 mil ca, men nu när jag kan gasa på känns det helt underbart!!
Jag har inte haft något problem med min quad, det enda som är konstigt är choken som verkar vara bakvänd, när man kör full chok så varvar den inte upp utan tvärtom, men det skall jag åka och kolla med min handlare!!
Annars är det väl till att modifiera den som ligger närmast just nu, ska nog köpa effektdämpare + munstycke till den...
Iallafall är jag jättenöjd med min 4 hjuling, tilläggas kan att då jag helt tog bort den nuvarande bakre originalljuddämparen och bara körde med fullt utblås, så går maskinen mkt bättre, men den låter mkt mer också, det blir bättre drag i den, iallafall på min CBW!!
Passa sig bara så inte pappa blå stoppar dig...hehe... :twisted:
-
Jag har nu haft min CBW 250 i 2 månader ca och från början var det såå segt att behöva köra in sin maskin i 80 mil ca, men nu när jag kan gasa på känns det helt underbart!!
Jag har inte haft något problem med min quad, det enda som är konstigt är choken som verkar vara bakvänd, när man kör full chok så varvar den inte upp utan tvärtom, men det skall jag åka och kolla med min handlare!!
Annars är det väl till att modifiera den som ligger närmast just nu, ska nog köpa effektdämpare + munstycke till den...
Iallafall är jag jättenöjd med min 4 hjuling, tilläggas kan att då jag helt tog bort den nuvarande bakre originalljuddämparen och bara körde med fullt utblås, så går maskinen mkt bättre, men den låter mkt mer också, det blir bättre drag i den, iallafall på min CBW!!
Passa sig bara så inte pappa blå stoppar dig...hehe...
-
Jag har nu haft min CBW 250 i 2 månader ca och från början var det såå segt att behöva köra in sin maskin i 80 mil ca, men nu när jag kan gasa på känns det helt underbart!!
Jag har inte haft något problem med min quad, det enda som är konstigt är choken som verkar vara bakvänd, när man kör full chok så varvar den inte upp utan tvärtom, men det skall jag åka och kolla med min handlare!!
Annars är det väl till att modifiera den som ligger närmast just nu, ska nog köpa effektdämpare + munstycke till den...
Iallafall är jag jättenöjd med min 4 hjuling, tilläggas kan att då jag helt tog bort den nuvarande bakre originalljuddämparen och bara körde med fullt utblås, så går maskinen mkt bättre, men den låter mkt mer också, det blir bättre drag i den, iallafall på min CBW!!
Passa sig bara så inte pappa blå stoppar dig...hehe...