ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: DigitalOne skrivet 22 augusti 2007 kl. 23:18:27
-
Höll på å smälla in i en bil idag, jag höll samma hastighet som den och den stannade bra mkt snabbare än min ATV vid ett trafikljus. Kände att jag aldrig skulle hinna få stopp på den och fick väja upp på trottoarkanten och hamnade brevid bilen. :shock: Såg säkert fint ut, i rusningstrafiken och utanför polishuset... :oops:
Så hur bra ska bromsverkan vara egentligen?
Ska man kunna nita däcken på asfalt? För det kan inte jag med min... den fortsätter rulla en bit innan den stannar. Sen jag köpte den har jag märkt att bromsen blivit lite slapp men inte tänkt så mkt på det förren idag eftersom man kunnat smyga bättre på bromsen än innan.
-
Jag skulle bli orolig om jag inte kunde nita (med alla 4) på asfalt 8O
Vad kör du för ATV???
Tips är nog att kolla bromsarna så fort som möjligt :roll:
-
Tur att det gick bra iallafall :wink: .
jo, det är nog som du säger , att en bil har säkert bättre bromsverkan än en fyrhjuling, (som för övrigt ofta bara har 3 bromsskivor), bilen har ju större bromsskivor och bromsok än en atv.
Det är som att jämföra en personbil med en buss, bussen har mycket större bromverkan än en vanlig bil.
Enda sättet att undvika kollision med framförvarande bromsande bil, är att tänka på att hålla ordentigt avstånd till framförvarande bil :wink: .
Tror inte det finns så mycket man kan göra åt bromsarna på en atv :roll: .
-
Jag har skivbromsar på "alla" fyra hjulen så jag klagar inte på min bromsverkan...
Skulle jag nita (låsa med alla tre möjliga alt. 2 handtag 1 fot) samtidigt så skulle min Blade troligtvis bli den första ATV:n i Sverige som gör en "wheelie" på framhjulen innan den hamnar uppochner med mig under..... :lol: :twisted: :lol:
-
Tur att det gick bra iallafall :wink: .
jo, det är som du säger , att en bil har faktiskt bättre bromsverkan än en fyrhjuling, (som för övrigt bara har 3 bromsskivor), bilen har ju större bromsskivor och bromsok än en atv.
Det är som att jämföra en personbil med en buss, bussen har mycket större bromverkan än en vanlig bil, jag vet, för jag kör själv buss på dagarna. Enda sättet att undvika kollision med framförvarande bromsande bil, är att tänka på att hålla ordentigt avstånd till framförvarande bil :wink: .
Tror inte det finns så mycket man kan göra åt bromsarna på en atv :roll: .
Vad är det som säger att en fyrhjuling bromsar sämre pga att den har små bromsskivor? En fyrhjuling väger bra mycket mindre än en bil eller buss så därför behöver den inte så stora skivor! Det enda som skiljer är fästet från däcken. Dels är det ofta grovmönstrade däck och sen så är det ju inte mycket vikt som bidrar till fäste!
Så även om du tar skivor från en buss och sätter på en fyrhjuling så blir det inte kortare stoppsträcka.
-
Om man tar skivor från en buss och sätter på en fyrhjuling så blir det inte kortare stoppsträcka!!. Det tror inte jag heller :?
Bromsverkan på en bil är iallafall bättre än en atv's, jag kan låsa alla hjulen på bilen lätt, i vilken fart som helst, men att göra det på fyrhjulingen på torr asfalt, det tror jag inte går, hur mycket man än trycker på bromsen, (på min cf moto), känns lite för svampiga för det.
Kör t.ex. i 70 km/t på torr asfaltväg och prova själv att låsa alla hjulen, så får du se om det lyckas, jag tror inte det, det funkar inte på min cf, fast jag tycker bromsarna tar ok annars 8O .
-
På min LTZ så kan jag låsa hjulen på asfalt, iaf bak. Fram har jag inte testat, känns ju inte riktigt vettigt att låsa framhjulen i dessa farter!
-
det är väl inte svårt att låsa däcken på asfalt.
måste va nått fel på hans bromsar.
annars är det väl en kina maskin.
-
Enda gången jag har vart nära att smälla med en bil var att jag kom upp bakifrån och bilen gjorde en inbromsning vid grönt stoppljus???. :evil:
Jag nitade och ja bakdäcken nöp å jag bara gled, fick upp ett fint ställ iaf :)
Detta var precis efter det att jag hade plockat bort vajern som gör att man bromsar på alla fyra samtidigt, så det kan vara farligt. :)
Så du borde nog kolla upp dina bromsar ja!
-
Jag har skivbromsar på "alla" fyra hjulen så jag klagar inte på min bromsverkan...
Skulle jag nita (låsa med alla tre möjliga alt. 2 handtag 1 fot) samtidigt så skulle min Blade troligtvis bli den första ATV:n i Sverige som gör en "wheelie" på framhjulen innan den hamnar uppochner med mig under..... :lol: :twisted: :lol:
Då är det nog dax att justera bromsförhållandet mellan fram/bak broms. Om du slår över fråmåt när du bromsar alla fyra hjulen... :wink:
eller kan ske sand i boxen bak..
//L
-
Dubbelpost
-
Enda gången jag har vart nära att smälla med en bil var att jag kom upp bakifrån och bilen gjorde en inbromsning vid grönt stoppljus???. :evil:
Jag nitade och ja bakdäcken nöp å jag bara gled, fick upp ett fint ställ iaf :)
Detta var precis efter det att jag hade plockat bort vajern som gör att man bromsar på alla fyra samtidigt, så det kan vara farligt. :)
Så du borde nog kolla upp dina bromsar ja!
Helt riktigt, är man inte van vid att köra så man reflexmässigt nyper tag om även frambromsen så skall man inte ta bort denna funktion. Bakdäcken har knappt ngn bromsverkan alls eftersom så lite vikt ligger bak när man bromsar.
Men till trådstartaren, det skiljer en hel del på bromsarna hos billiga och dyra maskiner, jag upplevde min smc på samma sätt som du, men yammans bromsar är grymma, kan utan problem göra wheelies om jag vill.
-
Håller med dig Hubbe. Jag känner inte riktigt igen mig i att Quadar skulle ha dåliga bromsar. Min quad har bromssystem från Brembo som funkar riktigt bra (samma som Ferrari 8) ). Skulle tippa på att DigitalOne har en Goes 450 eller en Hyosung 450, dom har riktigt usla bromsar.
-
Det är en SMC jag har... :? Men bromsarna har tagit bättre... nästan lite för bra. Det räckte att nudda bromsen förrut för att få ett bra grepp. Men det varade inte speciellt länge. Men jag får väl lufta dom å se om det blir bättre, vet ändå inte vad det är för bromsvätska i maskinen nu. Antar det är DOT4 som gäller?
-
Det här är en tråd som tydligt pekar på att många tar för givet att allt ska funka som det gör på just dennes maskin.
Min Linhai kunde knappt stanna och var tillverkad på det viset.
Den bromsade alla fyra hjulen på tre skivor oavsett vad man trampade på.
Min CF går att få bakhjulen att släppa på men då endast i låg fart, runt 10 km/h men annars är det omöjligt.
Den är tillverkad så och det kan ingen CF vad jag känner till.
Sen har jag testkört en del andra med likn resultat, men en SYM som jag provade höll jag på att flyga över styre på, den var gjord för att rulla på gata.
Om detta stämmer eller inte över lag vet jag inte men en maskin som ska rulla på landsväg och asfalt har mycket bättre bromsar i högre farter än en terrängmaskin som normalt ska rulla i skogen.
Sen har en buss bättre stopsträcka pga sin vikt, kör den sakta och man trampar på bromsen så står den STILL, jag vet, samma med en lastbil, intressant upplevelse.
EDIT: Du kan ha fått en "glasad" yta på dina brombelägg, det händer om man "småbromsar", dvs håller på bromsen länge meninte så hårt, bromsbelägget blir varmt och ytan blir blank och stenhård.
Ta bort belägget och rugga med en stålborste eller grovt sandpapper.
På en bil kan det räcka med att man tvärnitar flera ggr, inte så det låser sig men riktigt hårt, då sliter man upp ytan igen.
Sen kan du ta o byta bromsvätskan till Dot4, ska ju funka, du kan ha fått fukt i systemet och vatten har inte samma densitet som bromsvätska och den blir svampig.
/B
-
Jag har skivbromsar på "alla" fyra hjulen så jag klagar inte på min bromsverkan...
Skulle jag nita (låsa med alla tre möjliga alt. 2 handtag 1 fot) samtidigt så skulle min Blade troligtvis bli den första ATV:n i Sverige som gör en "wheelie" på framhjulen innan den hamnar uppochner med mig under..... :lol: :twisted: :lol:
Då är det nog dax att justera bromsförhållandet mellan fram/bak broms. Om du slår över fråmåt när du bromsar alla fyra hjulen... :wink:
eller kan ske sand i boxen bak..
//L
:lol: :lol: Okej då! Hojen hamnar väl inte uppochner, men jag får nog en fin liten flygtur över styret kanske :lol: :lol:
-
... min Blade troligtvis bli den första ATV:n i Sverige som gör en "wheelie" på framhjulen innan den hamnar uppochner med mig under..... :lol: :twisted: :lol:
Du menar nog en Stoppie eller Endo.... ;)
Finns massor som har gjort och fortfarande gör det...
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-1963263301-20060704_JT2U2230.jpg)
(Ingen höjdare, men bara för att illustrera exemplet...)
/J
-
Som nämnts tidigare så prova att lufta systemet.
Kontrollera att bromsarna inte ligger på, då hettas både bromsvätskan och pads/skivor upp i onödan.
Om ditt system klarar av det, rekommenderar jag inte DOT4 utan DOT5.1 då den klarar betydligt högre tempraturer och ska kunna ge bättre känsla då vätskan inte komprimeras på samma sätt.
GasGas har inga problem att låsa bromsarna, men det är lite skillnad på utrustning också...
/J
-
Heh... det är så det ska se ut! :D
OT: Snygga kläder... vilket märke är det?
-
Heh... det är så det ska se ut! :D
OT: Snygga kläder... vilket märke är det?
Det brukar vara högre, jag skyller på fotografen... ;)
Alpinestars all the way, utom hjälmen.
http://www.alpinestars.com/SMoto_Leather_Suit/pd/np/131/p/315264.html
http://www.alpinestars.com/Tech_10_Boot/pd/np/112/p/201007.html
http://www.alpinestars.com/GP_Plus_Gloves/pd/np/141/p/355656.html
http://www.alpinestars.com/Tech_Back_Protector/pd/np/170/p/650402.html
/J
-
Jag har en polaris och den bromsar på alla fyra på torr asfalt, med en timmer kära med lass. Har byt bromsoljan till silicon, den suger inte åt sej vatten som vanlig dot 1-5 gör. Den är dyr en quarter kostar 300, men vad prioterar man livet eller snålhet.
-
Jag har en polaris och den bromsar på alla fyra på torr asfalt, med en timmer kära med lass. Har byt bromsoljan till silicon, den suger inte åt sej vatten som vanlig dot 1-5 gör. Den är dyr en quarter kostar 300, men vad prioterar man livet eller snålhet.
Jag antar att du menar att den låser hjulen också, inte bara bromsar.
Silicon är inte särskilt bra, dels är den ingen bromsolja utan en bromsvätska. Sen är just det att den inte blandar sig med vatten som orsakar problem, vattnet kokar mycket tidigare. Dessutom komprimerar silicone (DOT 5) mycket mer än den icke silikonbaserade DOT 5.1, vilket ger mycket sämre känsla i bromsen.. DOT 5.1 är det bästa du kan ha ur bromssynpunkt för vanliga applikationer...
Du behöver inte tro på mig, det är allmänt känt. Finns mycket info på nätet om man inte har egna erfarenheter. Här är ett exempel som förklarar skillnaderna:
http://www.afcoracing.com/tech_pages/fluid.shtml
För racingbruk kan man köra med DOT 3 vätskor då man har bättre kontroll på förhållandena. DOT säger alltså inget om hur bra vätska det är, utan att den uppfyller olika specifikationer. Exempelvis att de har rätt viskositet vid en viss tempratur. Expempelvis kräver DOT 5.1 en viss viskositet vid -40C, men det är kanske inte intressant på en racemaskin...
Hursomhelst är silikon bland de sämsta valen.
Jag brukar alltid köra på Motul RBF 600, ser att de har kommit en ny för i år:
http://www.courtneyconcepts.com/motul_brake_fluid.html
/J
-
Det är lite olika vad man tycker. För min del passar det bäst, är dock en arbetsmaskin. Kör allt från -20 till +60 ute. Bromsarna blir väldigt heta när man ligger med fullt ved lass i cirka 60-70 km och skall stoppa. Även körning i skogen. Använder maskinen till vad den är byggd för.
-
Det är lite olika vad man tycker. För min del passar det bäst, är dock en arbetsmaskin. Kör allt från -20 till +60 ute. Bromsarna blir väldigt heta när man ligger med fullt ved lass i cirka 60-70 km och skall stoppa. Även körning i skogen. Använder maskinen till vad den är byggd för.
Kör du i Dubai eller så? med tanke på den höga temperaturen.... :lol:
//L
-
... min Blade troligtvis bli den första ATV:n i Sverige som gör en "wheelie" på framhjulen innan den hamnar uppochner med mig under..... :lol: :twisted: :lol:
Du menar nog en Stoppie eller Endo.... ;)
Finns massor som har gjort och fortfarande gör det...
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-1963263301-20060704_JT2U2230.jpg)
(Ingen höjdare, men bara för att illustrera exemplet...)
/J
Var fan e högerbenet? 8O
-
Med min Banshee och yfz 450 så är det hur lätt som hellst att låsa alla hjul på torr asfalt, och då har ändå basnheen SÄMST bromsar original. yfz:an har ju lite bättre i fram. Men som sagt testa att lufgta systemet och även kanske byta till stålomspunna slangar, lite dyrare alternataiv men väldigt effektivt.
-
Var fan e högerbenet? 8O
Det lämnade jag hemma... Kör lättat vet du! ;)
Kirurgen behöll det när jag hade bencancer för sisådär 20 år sen.
/J
-
Inga problem att låsa hjulen på asfalt med en TGB 425, att det inte går med en CF kan man ju undra varför? Kina?? :D
-
Köpte lite DOT 5.1, luftade samt plocka lös bakre bromsoket och kollade bromsklossarna. De var slitna men inte så jättemycket, gjorde rent och tog lite sandpapper på dom. Efter det så blev det bättre... plockade aldrig lös främre bromsklossarna dock, det orkade jag inte idag.
Lär inte göra om gårdagens bravad med bromsarna som de är nu iaf... samt att man håller lite bättre avstånd och koll på bilen framför.
-
Var fan e högerbenet? 8O
Det lämnade jag hemma... Kör lättat vet du! ;)
Kirurgen behöll det när jag hade bencancer för sisådär 20 år sen.
/J
åfan, trodde det var synvilla och att du stod på sidan.
Hur löser du bakbromsen? (eller det syns ju på bilen att du inte använder den ändå..)
-
Ni undrar hur jag kan ha så varma bromsar. Det är så här min ved ligger högt upp på en bergs sluttning, lång väg upp brant, lastar cirka ett 1 ton på vagnen. Polarisen jag har, så finns inte nån motorbroms pga variatorerna. Måste ligga och fura på bromsen hela tiden, har tre skivor som skall hålla 1400 kg i lugn framfart. Hoppas ni förstår.
-
åfan, trodde det var synvilla och att du stod på sidan.
Hur löser du bakbromsen? (eller det syns ju på bilen att du inte använder den ändå..)
Bakbromsen är olöst, har bra motorbroms. Men det skulle inte skada i mina kråkförsök att wheela...
Var samma när jag körde hoj (2hjuling), ingen bakbroms där heller och det gick ju bra att wheela än då...
Gammel gixxern... 4:an ut=180km/h...
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-789865160-wheelie2.jpg)
Min Sherco 2.9 trial som senare blev stulen... :evil:
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-1983083350-GreenWheelie.jpg)
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-1834740417-wheelie2.jpg)
Stoppien här är jag rätt nöjd med:
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-1677905660-stoppie.jpg)
Lite OT så där... ;)
/J
-
hehe du ser ut att kunna det där! skulle det inte gå att spara in en hel del däckkostnader genom att bara ha ett monterat? :D
-
hehe du ser ut att kunna det där! skulle det inte gå att spara in en hel del däckkostnader genom att bara ha ett monterat? :D
Sköna bilder, men Jocke sparar ju redan soppa i form av lättat högerben :wink:
-
Heh... pillade mer på bromsarna idag då jag märkte att den låg på lite. Nu nitar jag på asfalt! 8) Höll på å tippa över i sidled i tron att bromsen skulle ta ungefär som den gjorde sist... :roll:
-
åfan, trodde det var synvilla och att du stod på sidan.
Hur löser du bakbromsen? (eller det syns ju på bilen att du inte använder den ändå..)
Bakbromsen är olöst, har bra motorbroms. Men det skulle inte skada i mina kråkförsök att wheela...
Var samma när jag körde hoj (2hjuling), ingen bakbroms där heller och det gick ju bra att wheela än då...
Lite OT så där... ;)
/J
Ser ju riktigt schysst ut det där, bra muskulatur i vänstern om man pallar köra trial. samt svårbalanserat.
-
Jag har precis köpt en Hyosung, Har fortfarande en SYM Quadlander (till salu), En jämförelse av bromsarna är som natt o dag, Sym har fantastiska bromsar, Hyosungen är en katastrof i jamförelse. Jag plockade bort bromsbeläggen och körde in till en lokala bromsspecialist firma och visade upp dom. Han bara skrattade och sa att det inte var så konstigt. Hälften var ju metall i beläggen, dvs väldigt högt bromstryck behövs för att få upp friktionen, lägg därtill att Hyosungen inte har stålomspunna bromslangar så förstår man varför bromsarna bottnar utan att låsa, (Och ja bromsystemet var luftat med ny bromsvätska). Anledningen till sådana belägg är förståss livslängden när man kör cross.
Jag skall dock uteslutande köra på väg.
Efter rekomendation från bromsspecialisten plockade jag bort bromsslangarna och lämnade dem till slangsnabben och fick nya för 2400:- på en dag, därtill ombelagda bromsbelägg med samma bromsmaterial som de har i go kart racing. Och jag kan garantera att de tar perfekt nu. Vi får se hur länge de håller bara.
Jag kan verkligen rekomendera er at göra samma sak.
-
micke_011 - Det är ju en tanke, svårt vid rödljusen bara. ;)
Outlander - Man brukar säga att ett ben, med tillhörande kringmuskler, väger grovt räknar runt 13kg. Betydligt större besparing än att montera ett helsystem i titan och mycket billigare.. ;) (Vissa sideffekter är det ju förstås... :roll: )
Hubbe - Jo, det var bra träning. Det är inget större fel på styrkan, körde fem åt med Alpina Handikapplandslagets A -trupp. På den tiden var jag lika stark i mitt enda ben som AIK's hokeyspelare var i sina två tillsammans.. Allt enligt Bosöns testlabb... Det var tider det! :D
/J
-
Mina bromssar verkar ha "gått tillbaka" som dom var när jag skrev inlägget. :(
-
Vad säger dem vid besiktning om man har plockat vajern som gör så bromsarna tar på alla hjul?
-
Atv_kalle, va fick du betala för beläggen? vart fixade de dem åt dig, bromsspecialisten? vart ligger de isf...?
verkar d funka då :)
//Dev