ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: BjornB skrivet 22 augusti 2007 kl. 09:37:04
-
Hej!
Var och kollade på en SMC 300-07 som gått 200 mil. Den var servad enligt bok och det är ju bra. Det som bekymmrade mig var hur pass många servicar den redan varit inne på.
Jag vill inte behöva serva för 1000-1500:- varje 100mil. Blir ganska hög milkostnad då!
Hur ofta byter man olja, filter?
Hur ofta ställer man ventilerna?
Jag planerar att serva själv men då upphör väl garantin att gälla?
Tydligen är det en del pyssel att komma åt oljefiltret också?
-
Jo det är sant på min kawasaki så servr ja var 600mil oftare kan man inte serva för då blir det för dyrt tycker var 100mil låter mycket ofta.
-
Serva den själv, för du får troligen inget på garantin ändå. Vad som än händer så har man orsakat det själv tydligen 8O
-
Jag byter olja på min motorcykel (KXF 250) var 3:e - 4:e timme.
Hur många timmar tar det att köra 600 mil?
:wink:
-
Var 4-5 timme är ju roligt att serva... och billigt.
En cross går ganska mycket hårdare än de större, snällare motorerna.
Går nog inte att jämföra serviceintervaller så där rakt av mellan olika fordon/motorer.
-
runt 600mil är runt 100timmar hur kan du serva din 3-4timme det går ju inte då får man ju serva hur ofta som helst.
Men å andra sidan kör ja runt 1000mil om året så ja servar 2 gånger om året det räcker min har funkar hur bra som helst. 8)
-
Var 4-5 timme är ju roligt att serva... och billigt.
En cross går ganska mycket hårdare än de större, snällare motorerna.
Går nog inte att jämföra serviceintervaller så där rakt av mellan olika fordon/motorer.
Då får man ju serva den i stort sätt varannan dag 8O
-
D-K. Lite olika typer av körning. Med 4-hjulingen tuffar jag på i lagom tempo på landsvägen.
Kör också enduro. Hade en WR 450 som jag körde uppemot 20 timmar mellan oljebytena och cykeln gick hur bra som helst under de tre år som jag hade cykeln.
Åker nu Honda CFR 250 x och den tänker jag inte serva (byta olja) oftare än var 10:e timme. Luftfilter och lite annan översyn görs givetvis oftare.
-
Har för mig att SMC 300 har följande serviceintervall ( rätta mig om jag har fel ) från ny, 30mil, 100mil, 300mil, 600mil, 900mil.... o.s.v....
Alltså med 300 mils intervall när den är inkörd.... :idea:
-
har väl med sträckan man kör under säsongen också. man bör väl satsa på minst en service per år, precis som med bilar..
-
SMC-Marieholm.
Låter rimligt som du säger. Den jag precis köpt är servad vid 20, 89 resp 240 mil.
Jag fick för mig att det är 200 mils intervaller sedan, men du har säkert rätt (hoppas jag). 300 mil känns rätt ok, det är nog vad jag kommer köra på ett år ungefär.
Serviceboken ligger på verkstaden, ska kolla service-schemat då jag får den.
-
Raptor 350 servas med 240-mils intervaller enl. Yamaha själva, när den är inkörd alltså.
Att hålla ett öga på lite småsaker är inte fel dock.
T.ex bromsbelägg, kedja, känna på skruvar (SMC?), kolla oljenivån etc. Ofta märker man om något börjar slitas ut eller strula genom hur hojen uppför sig.
Jag gör var 150:e mil, då hinner jag köra ganska många rundor om man kör 10-15 mil per gång. En del kör nog mycket mer.
-
Jag jobbar på Volkswagen/Audi och de flesta nyare bilar har service vartannat år (longlife) men tycker vad det gäller Quad´s kan det vara lämpligt med en gång per år, förutsatt att man inte kör för mycket eller serviceboken föreskriver annat :!:
-
:D
-
Bjorn B.......skulle du vilja titta vilket ventilspel det ska vara och när man justerar ventilerna.
mvh peter :lol:
-
En Rotax motor(Bra kvalitet, brukt på Can-AM) må serves ofte i starten, men etter at den har gått 3000km(3 service'r opp til 300mil), så holder det med service for hver 3000km. For min del blir det to service'r i året(ca. 6000km).
Så langt har min forhandler ikke gjort noe annet med motor og drivverk enn å bytte olje, olje i drivverk og presset fett i drivakslinger. Jeg bruker også å presse i fett i drivakslingene for hver 40 mil ca. bare for sikkerhets skyld.
Poenget er at disse servicene koster meg ca. 3000kr(olje/filter/drivverk) i året. Forsikring ligger på ca. 2400kr året for full kasko. Det synes jeg er billig sammenlignet med MC f.eks! Jeg har også igjen 1,5år med garanti så det blir nok å bruke forhandleren en god stund til.
Hadde jeg kjøpt meg en SMC til 30'000kr så tror jeg at jeg hadde kjørt servicer hos forhandler første året og gjort resten selv etterpå. Da er servicekostnaden nede på oljeskift for hver 200 mil? 2 liter olje og litt fett? .. kanskje 500kr .. ca. kr 1000-1500 i året. Det er billig morro!
Det kommer jo på drev, kjede, bremseklosser .. men det fikser du jo selv alikevel så snart garanti-tiden er over.
Synes ikke ATV er så fyr hobby jeg. Stakkars de som driver med Elgjakt! ;) .. eller fluefisking!
/op