ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: corba skrivet 22 augusti 2007 kl. 09:33:46
-
Äntliggen har tiden kommit för grabben att skolas till till fyrhjuingsvärlden.
Det blev visserligen inte en quad som farsan utan snarare en ATV, men det gör inget. Han kan byta sen.
En bild på "skönheten"
(http://i9.tinypic.com/4qg8hzd.jpg)
Visst är den cool!
Han är just nu den gladaste 4-åring på dagis.
-
Dubbla A-armar är ju ganska ovanligt på 50cc (för jag antar att det är det).
Vad är det för märke?
/J
-
Märket är Giovanni, trots namnet är det en genuin Kina maskin.
Trots den ringa storleken (60cm sadelhöjd) är det faktiskt hela 110cc och backväxel. (lite väl lyxigt kanske)
fler bilder:
(http://i17.tinypic.com/6gx48y8.jpg)
(http://i12.tinypic.com/4zxb6o0.jpg)
-
Backväxel är ju perfekt. Brukar vara svårt för fyraåringar att knuffa runt hojjen om de inte lyckas vända...
Har pappa provat wheelie möjligheterna ändå?
(http://potatoesmc.com/vgallery/images/7-1995077298-bike3b.jpg)
Det är ju en pappas ansvar att se till att prylarna funkar... ;)
/J
-
He He.
Nä jag har inte kört den ännu.
Lite pga av att jag inte har satt ihop den helt än.
Eller, snarare att jag itne har monterat tilbaks förgasaren efter att jag tog bort den.
Tanken var att köra in den och byta oljan innan helgen.
Men som vanligt, inte oväntat, så blev det lite strul på vägen.
Hällde i bensin i tanken och gick för att hämta trasor för att torka upp samma bensin igen från garage golvet. Det rann rakt igenom.
Plockade ner förgasaren och justerade flottören (låg i botten av flottörhuset) och monterade tillbaks förgasaren igen.
Testade provstarta utan att någonting hände......
Visst 17, man ska ju sätta tillbaks nålen i förgasaren oxo :oops:
Tog ner förgasaren igen, satte tillbaks nålen och monterade tillbaks allt.
Äntligen, tänkte jag,
Startade maskinen (gick igång direkt) och den tokvarvade direkt. FAN!
Kollade och det visade sig att jag hade dragit gasvajern fel, fullgas med andra ord. :oops:
Nåväl, tog ner förgasaren (igen) och fick ryggskott!!!! 8O
Så nu ligger förgasaren prydligt bredvid och jag gjorde släpspår in till kammaren för att inta ryggläge.......
Frugan tyckte att jag hade kunna tagit av mig skorna först 8O
Hon har aldrig haft ryggskott .....
Det är ju så med icke märkes hojar att saker inte är som det ska ibland. Det får man räkna med. Det är ju dessutom ett utmärkt tillfälle att visa grabben hur allt fungerar och sitter ihop. Det är ju inte lika roligt att plocka isär sin Suka bara för att visa vart vevaxeln sitter.
-
Haha.. Ja, så kan det gå!
Det har nu kanske redan löst sig, men på kines maskiner generellt kan det vara bra att blåsa ur tanken med tryckluft innan man fyller på soppa. Då det inte är helt ovanligt att det ligger lite skräp i tanken som kan ställa till problem längre fram.
/J
-
hajade me till över dom dubbla a armarn :wink: bortskämda unge :twisted: ... :lol:
-
Ja, en av anledningarna att jag köpte just den här var att den var mer komplett än andra barnhjulingar.
Som ni nämnde, dubbla a-armar, men även bromsar runt om, sportsystem samt k&n filter samt larm.
Fjädringen fungerar faktiskt (hör och häpna)
Men som jag sa i tidigare inlägg så bråkar den lite med mig, ger mig ryggskott och så.
Dessvärre verkar förgasaren pissa bensin ut spillröret (överfyllnads)....
Några tips?
Naturligtvis har jag kollat flottören och den verkar täta.
(men inte alltid och inte helt verkar det som )
Finns det något knep att ta till?
Ev. ska jag få en ny förgasare men det vore roligare att fixa den här istället för att vänta...
-
du har väll kollat att dräneringen på förgasaren är stängd? dum fråga kanske :roll:
-
Det var min första koll.
Men det visade sig att dräneringsskruven inte stänger av överfyllnadsskyddet.
Normalt så öppnar man ju dräneringsskruven för att tappa ur bensin via dräneringsslangen, men här så sitter skruven bredvid och bensinen tappas ur skruvhålet om man skruvar ur dräneringsskruven.
Dräneringsslangen går direkt på nålen för överfyllnadsskyddet.
Med andra ord det läcker bara ut bensin när förgasaren har blivit full.
Jag testade även att täppa igen hålet för dräneringen men då rann bensinen ut ur luftfiltret istället.
Det måste vara flottören som inte tätar, men frågan är hur man fixar den.
Om jag håller upp flottören för hand (den går inte trögt) och testar att blåsa där bensinslangen går in så tycker jag att det verkar vara tätt.
Det kanske sitter någe skit som ska blåsas ur....
-
säkert något litet skräp som ligger på trottelnål , räcker med att det är ett ytterst litet skräp så tätar det inte o det läcker ut bensin.
-
He he.
Jag hittade den här bilden som föreställer en FYM 50 Camo.
(http://i18.tinypic.com/4mwxoy0.gif)
Jag tycker att den påminner en del om min, eller?
Spec för FYM:
Tillverkare FYM
Modell F49-6 ATV
Mått(LBH,mm) 1200×740×850
Hjulbas(mm) 540
Markfrigång(mm) 100
Sadelhöjd(mm) 660
Nettovikt(kg) 83
Bruttovikt(kg) 100
Toppfart(km/h) 30
Bromsar(Bak.) Skiva
Däck(FR./bak.) 145/70-6
Motor Luftkyld 4takt
Borrning×Slag(mm) 39×41.4
Cylindervolym 49
Kompression 9.0:1
Max.effekt(KW/r/min) 2.0KW/ 7500+375r/min
Max Vrid(N.W/r/min) 2.5N.m /5000+250r/min
Transmission Kedja
Startandordning Electric Start
Tändning C.D.I
Och bortsett från att det sitter en 107cc motor, vilket ger lite mer effekt, samt även bromsar fram på min så stämmer till och med måtten överrens.
Plötsligt ökar möjligheten att köpa reservdelar i framtiden.
Obs. Hittade bilden på fyrhjuling.se (copyright?)
-
Jaha, då har man tagit examen i förgasarnedplockning :)
Jag skulle nog ha gjort som Jocke sa och blåst rent tanken innan jag fyllde på med bensin, men som vanligt är man alltför snabb :wink:
Jag hittade ett mikroskopiskt litet korn av plast sittandes vid flottörnålen.
Tog bort det och vips var allt helt igen.
Nyladdat batteri och två tryck på fjärrkontrollen så brummade motorn igång.
Jösses säger jag, den lät ju ingenting, putt putt putt putt 8O
Nu ska jag bara lista ut vilken skruv som är tomgång och vilken som är bränsleskruven. Man tycker att det vore enkelt men jag gick bet.
skruvarna sitter bredvid varandra, en sitter ungefär i mitten av förgasaren ( på sidan) och en närmare luftfiltret.
Inställningen från fabrik var: 1,5 varv på skruven vid luftfiltret och 3 varv på centerskruven.
Oavsett vilken jag skruvade på så reagerade motorn på samma sätt, dvs om jag skuvade in en skruv så sänktes tomgången och skruvade jag då ut den andra så höjdes tomgången. Och vise versa. :?
Något tips?
-
Svårt att säga, men med tanke på antal varv skulle jag gissa på att 1½ varvs skruven är bland skruven och den andra tomgång.
-
Ja, jag tror du har rätt.
Hur är det, ska tomgången höjas eller sänkas om man skruvar tomgångsskruven medurs (skruvar in den)?
Förresten det är ingen som har en verktadshandbok till china hojar?
Jag gissar att en bok til FYMen skulle passa....
-
Skruvar du IN den så höjs tomgången....
Skruvar du däremot IN luftskruven så dör motorn.
-
Japp. Nu är allt fixat.
Gas wiren hade sträckts lite så den gav lite gas hela tiden, vilket ställde till det lite för inställningarna.
Fick aldrig ner tomgången oavsett hur mycket jag vred :D
-
Gammal tråd men, vart kan man få tag i sådan maskin i dagsläget?
Är ute efter en fyrhjuling till sonen som fyller 6år i Sep.
Och dum nog så lovade pappa att köpa en fyrhjuling om han lyckades lära sig cykla på stora cyklen. Vilket han fixade på en helg.
-
kolla här så fins lite olika http://www.xpit.se/front.asp eller http://www.x3mteam.se/
-
Tackar.
hittade den här: http://www.x3mteam.se/sv/article/8/farmer_110cc
Verkar vara något liknande den högst upp i denna tråden.
-
ja har själ kollat på den svarta farmer xl till grabben
-
ja har själ kollat på den svarta farmer xl till grabben
Där ser man.
Vore kul att se bilder på en sådan maskin när någon unge sitter på den, eller ställa en "vanlig" atv brevid så man fick se skillnaden.
Just nu ser den ju skit stor ut.
-
ja har själ kollat på den svarta farmer xl till grabben
Där ser man.
Vore kul att se bilder på en sådan maskin när någon unge sitter på den, eller ställa en "vanlig" atv brevid så man fick se skillnaden.
Just nu ser den ju skit stor ut.
Den är inte stor utan modell mindre.
-
Jaha. Nu har dom ökat på priset!