ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: BucketMan skrivet 21 augusti 2007 kl. 19:26:31
-
Hej alla risåkare! =)
Här kommer d lite bilder på mitt skogsekipage. Har bytt däck o fälg nu, 26" Mud Gear däck o 12" Q-Max fälg. Klar skillnad på markfrigång + att d är ett jävla grymt mönster på däcken... omkring 3 cm:s mönsterdjup. Går som smort i skogen nu, behöver inte oroa sig för stubb o sten i första taget. Men då har ja ju riktiga skyddsplåter under, så d e bra.
Passade på att kompletera mina skyddsplåtar med att sätta sånna under fotstöden oxå. Faaan snart rular man omkring med en mindre Tanks.... hehehe =D. Ligger även en bild på hur den såg ut med orginaldäcken, klar skillnad tycker ja iaf.
Ha d gött i skog o lera!!! =p
Ni måste logga in med min inloggning för att kunna se bilderna.
Här är inloggningsuppgifterna:
bucketman@bredband.net
thabuck1
http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.editAlbumPhotos&albumID=828477&MyToken=9a8fd54f-36fc-43ee-8c0b-6ddee2853321
-
Låter riktigt kaxigt, länkar dock mig till myspace.com...?
//L
-
Tjena Bucket!
Fan va snygg den blev, mycket fetare än orginal :D
Hoppas de funkar fint i dyngan!
Mvh
H.
-
Mmm... d är där su ska använda mina inloggningsuppgifter för att kunna kolla på bilderna.
bucketman@bredband.net
thabuck1
D ja skrev ovan ska gälla som inloggning.
Hoppas d funkar =)
-
Märkte du nån skillnad på att den blev svagare, eller segare i starten på högen?
Jag plockade bort två vikter och det hjälpte.
Mvh
H.
-
Mmm... d är där su ska använda mina inloggningsuppgifter för att kunna kolla på bilderna.
bucketman@bredband.net
thabuck1
D ja skrev ovan ska gälla som inloggning.
Hoppas d funkar =)
RTFQT
Tack :oops:
//L
-
Tjenare hankieboy!!!
Tackar... ja d blev riktigt bra. Är superbra grepp på dom. Enda skillanden mellan våra är väll att du har 1" större, men mitt mönster gick utanför kanten på däcket så att säga. Fick bredda typ 1,5 cm annars tog dom i framdämparna. Blev nya hubbar ibak oxå, som breddade ungefär 2cm per sida har ja för mig. Lär knappast behöva snökedjor i vinter när man drar fram ved så länge d inte blir enbart is i körvägen.
Hur går d själv med hojen då???
Inga andra med spännande projekt på gång???
-
Cool spark, Det är Linhai med stort L
//L
-
Lite segare i starten på högen kanske den blev... men märkte inget i vridet efter den kopplat. Tyckte den blev piggare till o med, men kanske bara är inbillning =). Får se om ja tar o pillar lite på variator vikterna ja med. Hur mycket mer varvar den egentligen då innan den kopplar?
Lillhajen... tackar, blev verkligen Linhai med stor L nu... heheheh =D.
Ska d va, ska d vara ordenntligt!!!
-
Tjenare hankieboy!!!
Tackar... ja d blev riktigt bra. Är superbra grepp på dom. Enda skillanden mellan våra är väll att du har 1" större, men mitt mönster gick utanför kanten på däcket så att säga. Fick bredda typ 1,5 cm annars tog dom i framdämparna. Blev nya hubbar ibak oxå, som breddade ungefär 2cm per sida har ja för mig. Lär knappast behöva snökedjor i vinter när man drar fram ved så länge d inte blir enbart is i körvägen.
Hur går d själv med hojen då???
Inga andra med spännande projekt på gång???
Blev kanon som det ser ut! :lol: Jag ska ploga snö i vinter och antar att jag inte behöver några kedjor heller så länge det inte blir blå is..
Har beställt en box från Jofrab, den med ryggstöd, kommer imorrn, lite säkrare då jag skjutsar barna eller frugan.
http://www.jofrab.se/commercePortal/showImage.aspx?rubrik=atv03Transportboxar&refRubrik=&picturepath=230-1911-10&x=500&y=500&show300=yes
Har börjat rita lite på hasplåtar med har inte tagit mig för att köpa plåt ännu, kanske spar det framåt till hösten. Hur mycket ved har du fått ihop då? Själv har jag klarat mig på 25kubik per år, men jag reser en del så det blir till att betala lite el ochså..
Ha de! :lol:
(http://quadsweden.se/space/4489/galleries/7147/54891.jpg)
-
Lite segare i starten på högen kanske den blev... men märkte inget i vridet efter den kopplat. Tyckte den blev piggare till o med, men kanske bara är inbillning =). Får se om ja tar o pillar lite på variator vikterna ja med. Hur mycket mer varvar den egentligen då innan den kopplar?
Lillhajen... tackar, blev verkligen Linhai med stor L nu... heheheh =D.
Ska d va, ska d vara ordenntligt!!!
Coolt som fan.. Vill också ha..
Ang vikterna så ha de inget med kopplingen att göra. Det som händer är att maskinen måste varva lite mer innan den "växlar". Så den håller ett högre varv genom hela fart registret. Om jag får gissa så tror jag att 2 vikter bort på din maskin så skulle den gå som "vanligt" = som med org däcken. med 4 vikter bort så kommer du få en maskin som accar mer. men som det inte går att puttra fram med eftersom den varvar mer i hela fart registret.
-
Den boxen verkar riktigt schysst hankie. Själv behöver ja ingen ved för ja bor i lägenhet, men mor o far har gård där ja hjälper till. Vet inte riktigt varför min ja älskar att jobba i skogen. Superbra träning för kroppen o gott om friskluft, förutom när man kör ATV lr motorsåg iofs =D.
Ja årsförbrukningen för en som eldar räknar man väll ca 25 kbm, beroende på panna o sånt. Men vi hugger mer än så på höst, vinter o vår.
Högg ca 80 kbm sist så linhaien lär få jobba lite =). Gallrar o röjer där man gjorde en totalavverkning för en 20 år sedan ungefär. Är som en djungel... hehehe. Är inte så grovt heller, så d mesta kan man handlasta. Går fortast så oxå.
Stene... tack för förklaringen. Blir nog att ja tar bort två vikter som ni säger, men är fundersam över en sak? Kan ja få samma krypfart som med alla vikter på eftersom maskinen varvar mer??
-
Stene... tack för förklaringen. Blir nog att ja tar bort två vikter som ni säger, men är fundersam över en sak? Kan ja få samma krypfart som med alla vikter på eftersom maskinen varvar mer??
Ja. Anledning till att den varvar mer är för att den kör på en "lägre växel". Kan försöka förklara hur det funkar. Vikterna sitter i den främre remskivan i CTV'n. När den snurrar så slungas vikterna ut och pressar då ihop skivorna. Detta gör att remmen klättrar längre ut på främre remskivan och då längre in på den bakre som är fjäder belastad. Som på en 10 vxl cyckel. Där har två kugg fram och 5 bak. Skillnaden på en ctv är att du har "oändligt" med växlar. Och genom att leka med vikterna så "växlar" CTV'n vid ett annat varv. Och du kommer att få bättre kryp körnings egenskaper med mindre/lättare vikter. Var bara noga med att hålla balansen i variatorn. Så plocka alltid ut vikterna 2 och 2, Tar du en kl 12 måste du även ta den kl 6. Ähh du fattar. Hoppas jag inte krånglade till det med min förklaring.. och lycka till. Går ganska fort att byta vikterna. Var även noga vid montering så inte vikterna trillar loss från sina lägen. Men det märker du när du skruvar ihop den. Jag brukar lägga lite fett på rullarna så det skall ligga kvar. Rätt eller fel vet jag inte men det under lättar montering.
-
Ni borde labborera lite med fjädern så att kopplingen tar vid högre varv, mår nog bra av det.
//L
-
Ni borde labborera lite med fjädern så att kopplingen tar vid högre varv, mår nog bra av det.
//L
Jag har aldrig märkt att maskinen slirar på kopplingen, har kört med alla (8) och hälften (4) vikter. Finns det något att vinna på att fixa med kopplingen (vill gärna lära mig mer)?
-
blev sittandes och funderade själv när jag skrev mitt inlägg....
Tillslagshastigheten i rpm när kopplingen slår till borde ju gå att justera båda genom att laborera med vikterna eller fjäder. Är ju ett balansspel mellan två mot varandra verkande krafter.....
Blev nyfiken, får läsa på lite :)
//L
-
Vikterna ändrar när "växlingen" sker eller hur, tillslagsvarvtal när fyrisen börjar rulla(akademiskt i alla fall) på den bakre kopplingen är styrd av vikter däri och fjäder.
I den bakre kopplingen brukar man kunna uppgradera med styvare fjäder för att få högre tillslagsvarv än fabriksinställningen, speciellt om man har bifootdäck. För att minimera risken för att remmen slirar och motorn inte orkar...
//L
-
Variator vikterna har väl inte så mycket att göra med kopplingen. Kopplingen har säkert egna vikter och fjädrar. Som du säger sköter vid vilket rpm som kopplingen skall "slå till". Kopplingen sitter i/på den bakre remskivan för CTV'n. Så om man byter till tyngre vikter/svagare fjäder i kopplingen så finns det risk att den driver redan på tomgång. Och lättare vikter/hårdare fjäder skulle innebära att den slår till vid ett högre varv. vilket skulle göra att det skulle bli bli svårt att kryp köra eftersom den inte driver på relativt låga varv. Samt att det finns risk att man slirar mer på kopplingen när man kör långsamt. Som på en bil, Antingen så kopplar du i på 200 rpm och bilen dör, alt du lägger i kopplingen vid 3000 rpm och du är tvungen att slira på kopplingen eller göra en riv start när man skall iväg. Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm. Men det har inget med själva utväxlingen att göra. Jag kanske tänker fel och då får ni rätta mig men det "borde" funka så här..
-
Variator vikterna har väl inte så mycket att göra med kopplingen. Kopplingen har säkert egna vikter och fjädrar. Som du säger sköter vid vilket rpm som kopplingen skall "slå till". Kopplingen sitter i/på den bakre remskivan för CTV'n. Så om man byter till tyngre vikter/svagare fjäder i kopplingen så finns det risk att den driver redan på tomgång. Och lättare vikter/hårdare fjäder skulle innebära att den slår till vid ett högre varv. vilket skulle göra att det skulle bli bli svårt att kryp köra eftersom den inte driver på relativt låga varv. Samt att det finns risk att man slirar mer på kopplingen när man kör långsamt. Som på en bil, Antingen så kopplar du i på 200 rpm och bilen dör, alt du lägger i kopplingen vid 3000 rpm och du är tvungen att slira på kopplingen eller göra en riv start när man skall iväg. Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm. Men det har inget med själva utväxlingen att göra. Jag kanske tänker fel och då får ni rätta mig men det "borde" funka så här..
Precis som du säger Stene så blir det svårare att krypköra om du skall ligga precis på tillslagsrpm men 200-300 rpms ökning gör att du kan minimera slirning på remmen när du drar tungt med tex bigfootdäck.
Men visst kan vi krypköra med Linhaien!!!!Men det ändrar ju inte tekniken som säjer att man skall vara bestämd på gasen så att man får tillslag och inte remslir.
Man kan väl säga att styvare fjäder/högre tillslagsvarv gör just det.
"Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm.".. hänger inte riktigt med på vad du menar där?
//L
-
blev sittandes och funderade själv när jag skrev mitt inlägg....
Tillslagshastigheten i rpm när kopplingen slår till borde ju gå att justera båda genom att laborera med vikterna eller fjäder. Är ju ett balansspel mellan två mot varandra verkande krafter.....
Blev nyfiken, får läsa på lite :)
//L
Är det inte fjädrarna i kopplingen som styr tillslaget? Vikterna i primären och fjädern i sekundären styr upp och ner växling.
Jag har lyckats slira på remmen med backen i, men det är nog för att den är så högt växlad.
Hade önskat mig en lägre back när man sitter fast i skogen.. Men med det i minne så kan man planera körning lite bättre.
Mvh
H.
-
Varför skulle remmen slira mindre om man byter vikter/fjäder i kopplingen? För att förhindra remslir så måste man nog sätta en starkare fjäder sekundären. eftersom trycket på remmen ökar då. Men att ändra RPM för inkoppling av kopplingen ändrar inte "trycket" på själva remmen.
"Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm.".. hänger inte riktigt med på vad du menar där?
Jo eftersom en ctv växlar "konstant", så när varvet ökar så ökar utväxlingen. Så om kopplingen skall slå till vid 400 rpm i stället för 200 rpm (har inte en aning om vilka vartal som igentligen gäller men ni fördstår säkert vad jag menar) så kommer ctv'n att växla upp eftersom varvet ökar.
Och en starkare fjäder alt lättare vikter i kopplingen skulle väl även leda till att kopplings backarna inte slår till lika hårt eftersom just fjädern håller imot. och större risk att kopplingen slirar.
-
kan inte annat än hålle med om att backen är på tok för högt växlad... Fick min att gå riktigt varm när jag skulle backa in båten på landet. Men man får som sagt planera sin körning så man undviker att backa. Hade ett tag funderingar på att sätta en drag kula även fram på maskinen. Men kom på att det så är risk att den är i vägen när man kör i lite "grövre" terräng.
-
Trimvariator kittet som jag har på min innehöll även styvare fjäder till sekundären. Slutsats: Om jag inte förstått saken helt fel så gör en styvare fjäder i sekundären att man strävar efter att hålla remmen högre upp längre, alltså lägre utväxling i start ögonblicket samt vid lägre farter = bättre ax.
Efter att jag bytte till trimvariatorn har jag inte haft problem med remslirning på backen, men visst backen är för högt utväxlad!!!
Hoppas alla förstod hur jag tänkte :D :D :D
-
På primärvariatorn: l
Lägre vikt ger högre rpm för "shiftspeed" , lägre utväxling
Högre vikt det motsatta
Sekundärvariator:
Fjädern skall alltså behålla spänningen på remmen enligt kalibrering från fabrik. En förändring av vikterna på primären kräver alltså justering av fjäder på sekunder för att behålla rätt spänning på remmen.
Man kan alltså hålla lite högre spänning med bara en starkare sekundärfjäder vilket kommer att ge högre rpm innan "högre växel".
Borde inte högre belastning (högre höjd, större däck osv) behöva kompenseras upp med lite högre tillslag rpm på kopplingen. Det blir ju inte lättare att start(börja rulla) för att den "växlar" vid högre rpm?...
Vill så gärna förstå :roll:
//L
-
Du har förstått det precis som jag.
prim: Påverkar INTE hur spänd remmen är
Tunga vikter = "växlar" vid lågt rpm
Lätta vikter = "växlar" vid högt rpm
Sec: Påverkar hur spänd remmen är
Svag fjäder = "växlar" vid lågt rpm och "slapp" rem
Stark fjäder = "växlar" vid högt rpc och "spänd" rem
"Borde inte högre belastning (högre höjd, större däck osv) behöva kompenseras upp med lite högre tillslag rpm på kopplingen. Det blir ju inte lättare att start(börja rulla) för att den "växlar" vid högre rpm?... "
Motorn ger mer effekt på högre varv. Så om CTV låter motorn hålla ett högre varv innan den växlar så kommer den bli "starkare" och då "lättare" få maskinen att börja rulla. Om man hade en CTV på en cyckel som växlade så fort du började trampa så hade det varit tungt som attans att trampa iväg med den. Men om den lät dig trampa fortare innan den växlade så skulle det kännas lättare när du skall ivag.
-
Tack igen Stene för ett bra svar på min fråga. Ni verkar ha en intressant diskussion angående fjädrar o vikter på variatorn. Hoppas någon kan få klara svar på vad som gäller för jag har inte den blekaste förutom lite hum om d med vikterna.
Finns d kanske någon som har mycket kunksap om variatorer?? Kanske borde bli ett helt nytt inlägg på projekt forumet lr så. Det rör sig väll om andra märken än Linhai oxå, så flera kanske har synpunkter att komma med.
Hoppas ja får höra något mer intressant angående ämnet =D
-
"Borde inte högre belastning (högre höjd, större däck osv) behöva kompenseras upp med lite högre tillslag rpm på kopplingen. Det blir ju inte lättare att start(börja rulla) för att den "växlar" vid högre rpm?... "
Motorn ger mer effekt på högre varv. Så om CTV låter motorn hålla ett högre varv innan den växlar så kommer den bli "starkare" och då "lättare" få maskinen att börja rulla. Om man hade en CTV på en cyckel som växlade så fort du började trampa så hade det varit tungt som attans att trampa iväg med den. Men om den lät dig trampa fortare innan den växlade så skulle det kännas lättare när du skall ivag.
Växlingsvarvet lär väl knappast ligga i närheten av när klackarna svingas ut och kopplingen börjar att driva?
Borde inte växlingsvarvet vara så nära "peakpower" som möjligt.
Det blir ju inte lättare att starta med 3 stycken tjockisar på cykeln innan vi börjat rulla för att det finns CVT?
Är nog extra trög ikväll :lol:
//L
-
Bucketman.
Bara kul att kunna hjälpa till. Och lessen att vi "snott" din tråd.
Lillhajen.
"Växlingsvarvet lär väl knappast ligga i närheten av när klackarna svingas ut och kopplingen börjar att driva? "
Om jag inte minns fel när jag körde utan locket för CTV'n (ville ju se hur det funkar) så "växlar" den innan kopplingen slår till.
"Borde inte växlingsvarvet vara så nära "peakpower" som möjligt."
Jo om man vill ha en maskin som ger så mycket effekt som möjligt vilket man vill om man kör i skog och drar en massa tunga saker. Men det är jobbigt att åka gata med en maskin som varvar ganska duktigt hela tiden.
Och en linhai har en motor från en yamma yp 250. Den sitter i en scoter-mc. Och den skall man glida med inte dra timmer i skogen. Så jag tror att de bara snott variatorn med, eftersom den ger ett ganska behagligt motorvarv på gatan. Men man tar inte ut max av motorn.
"Det blir ju inte lättare att starta med 3 stycken tjockisar på cykeln innan vi börjat rulla för att det finns CVT?"
Helt rätt. Men det blir inte heller lättare att varva maskinen mer och starta på "2:an".
Nej du e inte trög. Och jag kan ha fel. Men eftersom maskinen börjar växla redan innan den kopplar orginal så tror jag att min teori stämmer.
Men jag tror vi har mer att vinna på att pilla med CTV'n än kopplingen. Vi får helt enkelt ta ett par bira någon gång och förklara våra teorier. Lite svårt så här i text form. :-)