ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Blackman skrivet 20 augusti 2007 kl. 19:10:46
-
Som rubriken lyder.
Är det alla oljor som byts ut. Byts något filter ?
Kanske redan finns en tråd om detta...isåfall vore jag tacksam för en län dit. Som ni nu förstår är min Dinli rätt ny så jag har mycket att lära om den :D
Rekommenderas det att lämna in den eller klara man sånt själv. Slutligen vad kostar denna service ?
-
10 mil byta olja
70 mil olja o oljefilter
-
Ok.
-
10 mil byta olja
70 mil olja o oljefilter
10 mil byta olja + filter
70 mil olja + filter
Finns väl ingen anledning att inte byta filtret samtidigt som man byter oljan. En merkostnad på ca 45 kr som kan rädda livet på din motor....
-
kolla ventilerna det är viktigast.
-
20mil Olja + filter + Rengöring av Luft filter. Kontroll skruvar,ventiler,Bromsolja, Fett i nipplar.
100mil samma.
200mil samma + lager bak ska väll bytas.
o.s.v
sen brukar jag köra 2-3 Egna Olje service + filter mellan 100milen.
-
Min 20mila och 100mila vart gratis för mig. fick med det i prisett när jag köpte dmx'n. + 2hjälmar och klass3 lås 8)
-
Oj, verkar vara service redan vid 20 mil! Är det olika....min ÅF nämnde något om 30 till mig...
-
När brukar ventilerna justeras då ? Är det enkelt eller bör man nägon med mer vetskap om just detta göra det första gången ?
-
20mil sa dom til mig. Ventiler kollas väll varje gång den är på 100mils intervall. fixas om dom behövs.
-
Ok, bra att veta. Då har jag ju ett antal glada mil framför mig innan ventilerna kollas....om ingenting annat händer...Fast maskinen i sig tål väl ändå rätt mycket stryk ?
-
Jag gjorde dom två första servicerna själv hemma, bytte då olja samt filter! Sen tredje gången nu lämnade jag in till Denada som gjorde ventiljusteringar m.m. och den hade då gått ca 188mil! Går väldigt fint :D
-
Ok, bra att veta. Då har jag ju ett antal glada mil framför mig innan ventilerna kollas....om ingenting annat händer...Fast maskinen i sig tål väl ändå rätt mycket stryk ?
Ett tips kan vara att känna efter glapp i styr resp spindelleder. Fick byta en spindelled på min för några veckor sedan. Ett annat problem som verkar finnas på en del Dinlis är att bromskivan glappar lite bak. Trots att man skruvar åt bulten så lossar den iallfall efter ett antal mil. Vete fan vad det beror på......
-
Jo. maskinenn tål att gasa med. Yamaha..m.m e bättre på att tåla stryck när man hoppar osånt. Bus körning med Dinli funkar oxå även lite tamare hopp. Motorn i sig är kanon på dinli. Riktigt skyst.
Sen att dom snållat in på lite smågrejjer får man väll leva med när den är billigare.
Men att Orginal lagren inte pallar mer än 200mil är lite dåligt. jag ska byta till SKF nu inann det händer nått. min har gått 200 nu.
-
Ok, bra att veta. Då har jag ju ett antal glada mil framför mig innan ventilerna kollas....om ingenting annat händer...Fast maskinen i sig tål väl ändå rätt mycket stryk ?
Ett tips kan vara att känna efter glapp i styr resp spindelleder. Fick byta en spindelled på min för några veckor sedan. Ett annat problem som verkar finnas på en del Dinlis är att bromskivan glappar lite bak. Trots att man skruvar åt bulten så lossar den iallfall efter ett antal mil. Vete fan vad det beror på......
Nu antar jag att det mycket har att göra med hur man kör den, men hur långt hade din(li) <---*hahaha... gått innan du åkte på byte av spindelleden?
Hmm, glapp i bromsskiva bak...låter otrevligt. Men den utsätts väl ändå för rätt mycket vibrationer...?
-
Jo. maskinenn tål att gasa med. Yamaha..m.m e bättre på att tåla stryck när man hoppar osånt. Bus körning med Dinli funkar oxå även lite tamare hopp. Motorn i sig är kanon på dinli. Riktigt skyst.
Sen att dom snållat in på lite smågrejjer får man väll leva med när den är billigare.
Men att Orginal lagren inte pallar mer än 200mil är lite dåligt. jag ska byta till SKF nu inann det händer nått. min har gått 200 nu.
SKF?
-
Ok, bra att veta. Då har jag ju ett antal glada mil framför mig innan ventilerna kollas....om ingenting annat händer...Fast maskinen i sig tål väl ändå rätt mycket stryk ?
Ett tips kan vara att känna efter glapp i styr resp spindelleder. Fick byta en spindelled på min för några veckor sedan. Ett annat problem som verkar finnas på en del Dinlis är att bromskivan glappar lite bak. Trots att man skruvar åt bulten så lossar den iallfall efter ett antal mil. Vete fan vad det beror på......
Nu antar jag att det mycket har att göra med hur man kör den, men hur långt hade din(li) <---*hahaha... gått innan du åkte på byte av spindelleden?
Hmm, glapp i bromsskiva bak...låter otrevligt. Men den utsätts väl ändå för rätt mycket vibrationer...?
Jag hade nog kört ca 250 mil när jag fick byta spindelleden. Var rätt så rejält glapp faktiskt. Angående bromskivan så "hällde" jag på locktite på gängorna vid den stora muttern som håller bromsskivan. Verkade funka för efter kvällens tur (8,5 mil) så sitter den fast :D .
Men som sagt, alla maskiner har sina fel och brister. Vissa har ju fått byta lager i bakaxeln efter 150 mil medan andra fått byta första vid 1000 mil eller mer. Har själv kört 335 mil nu och ännu inget lagerras (peppar, peppar). Risken är att man blir alldels "nojjig" när man läser alla inlägg kring de fel som vissa får på sina maskiner. Mitt tips:
Kör och njut av maskinen och gå inte och oroa er över saker som kan gå sönder bara för att andra har maskiner med dessa fel.
Dany
-
SKF?
Svenska Kullager Fabrikens kullager. De flesta byter till dessa när originallagren rasar då dessa är bättre hållbarhet på (gummitätade bla)
-
Ok, bra att veta. Då har jag ju ett antal glada mil framför mig innan ventilerna kollas....om ingenting annat händer...Fast maskinen i sig tål väl ändå rätt mycket stryk ?
Ett tips kan vara att känna efter glapp i styr resp spindelleder. Fick byta en spindelled på min för några veckor sedan. Ett annat problem som verkar finnas på en del Dinlis är att bromskivan glappar lite bak. Trots att man skruvar åt bulten så lossar den iallfall efter ett antal mil. Vete fan vad det beror på......
Nu antar jag att det mycket har att göra med hur man kör den, men hur långt hade din(li) <---*hahaha... gått innan du åkte på byte av spindelleden?
Hmm, glapp i bromsskiva bak...låter otrevligt. Men den utsätts väl ändå för rätt mycket vibrationer...?
Jag hade nog kört ca 250 mil när jag fick byta spindelleden. Var rätt så rejält glapp faktiskt. Angående bromskivan så "hällde" jag på locktite på gängorna vid den stora muttern som håller bromsskivan. Verkade funka för efter kvällens tur (8,5 mil) så sitter den fast :D .
Men som sagt, alla maskiner har sina fel och brister. Vissa har ju fått byta lager i bakaxeln efter 150 mil medan andra fått byta första vid 1000 mil eller mer. Har själv kört 335 mil nu och ännu inget lagerras (peppar, peppar). Risken är att man blir alldels "nojjig" när man läser alla inlägg kring de fel som vissa får på sina maskiner. Mitt tips:
Kör och njut av maskinen och gå inte och oroa er över saker som kan gå sönder bara för att andra har maskiner med dessa fel.
Dany
Bra tips !! :D
Det ska jag banne mig följa! :)
Dock finns det ändå en viss sanning i det du skriver om att man blir nojjig när man läser om felen som då och då drabbar Dinli-ägarna. Men visst, ett forum, många som äger samma märke och som hittar hit - många olika trådar om diverse saker som har hänt...
-
SKF?
Svenska Kullager Fabrikens kullager. De flesta byter till dessa när originallagren rasar då dessa är bättre hållbarhet på (gummitätade bla)
Ok. Du kanske själv kör med dessa lager ?
-
SKF?
Svenska Kullager Fabrikens kullager. De flesta byter till dessa när originallagren rasar då dessa är bättre hållbarhet på (gummitätade bla)
Ok. Du kanske själv kör med dessa lager ?
Nix.....kör med originallagren ännu. Har ju bara kört 340 mil med min. Hoppas de håller flera 100:a till :) . Som sagt vissa har ju kört över 1000 mil med orignallagren.