ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: QL skrivet 19 augusti 2007 kl. 19:25:22
-
Kan bara hålla med alla andras kommentarer, vilken kanonmaskin TGB Blade 425 är! 8)
Dock vore det önskvärt att få ner varvtalet något.
Någon som vet vilka variatorvikter som fungerar bäst?
---
Nu: TGB Blade 425 & SYM TrackRunner 200
Tidigare:
Suzuki KingQuad 700
Linhai Allroad 300
Lifan 250 kopia
-
Malossi´s 21 grammare!!
Funkar kanon i min Blade :D Mera ös i axet och lägre varv...
-
Kanon! Vart fick du tag på dem??
-
www.easyparts.nl tar ungefär 1 månad tyvärr men det är "worth waiting for" kostar ungefär 300:- beroende på euron....
Varning för billiga vikter de kan smälta 8O
Det har inte hänt mig men en annan "bladeare" här på forumet...
-
Härligt!!
Det är inte möjligen så att du kommer ihåg storleken på dem så att jag slipper skruva isär min två ggr... :wink:
-
26x12,8 och det är ju 8 st. men det vet du ju antagligen :D
-
Tusen tack Ulrika!
Nu är det beställt! Skall bli spännande... :D
-
Tack ulrika för hjälpen.
Har kört min tgb nu i en vecka helt otrolig maskin på sandväg den går helt ok om man kör 70-80 men i ibland måste man ju försöka hålla fartbegrånsnigarna i stan :wink:
Nu har jag beställt vikter så man får se :twisted:
-
Ja, ja... Vad är en bal på slottet...
Det skulle ta lång tid att få CVT vikterna, men det är TRÅKIGT att vänta! :wink:
-
:evil: I Know.....But it´s worth it..... :twisted:
-
Jaha...
"You receive this e-mail because one or more articles from order has been in back-order for longer than three weeks. We would like to know if you want to keep the articles in backorder if it is not delivered to us the coming week." :roll:
Vill ha mina CVT vikter nu!! :evil:
Är det för övrigt någon som testat toppfarten på sin TGB Blade med GPS??
-
Nope, har inte haft tillgång till GPS, sorry!
Fick samma mail när jag beställde. Jag gjorde ju två best. eftersom ingen annan hade testat vilken vikt man skulle ha då!
Först 16 grammare och sedan 21....Tog 1 månad och ca:1-2 veckor varje gång tyvärr 8O ....men de kom iaf :D
-
"Hereby we let you know that your order with order has been sent to you. If there is a little post truck next to your order at order status you can track the shipment of your order with Track & Trace."
Ah, äntligen börjar det närma sig! :D
-
Japp, 107km/h enligt mätare 101km/h GPS med Bighorn däck, motorväg, vindstilla, med mig på ca 70kg. :D
-
100 knyck är ju till och med bättre än "acceptablet"! :D
Så fort jag fått vikterna så skall jag skruva isär CVT:n, tror det är någon som glömt peta in en 6-7 st vikter... Den varvar nu nästan 6000 varv i 10 km/h! 8O Olidligt!
-
6000varv vid 10km/h, då är det nåt skumt med CVT:en?? 5000varv vid 35km/h ska det ligga runt med originalvikterna! :D
-
Min låg på 5000 varv när jag höll 15 km/h med orginalvikterna 8O
Nu ligger den på 2500-3000 varv i ca: 30-35 km/h med 21 grammarna....
Detta är inte exakt mätt men på ett ungefär iaf... :D
-
förlåt menade 15km/h vid 5000varv men skrev fel, detta är som sagt ca, lite pendlar det. :D
-
ok, jag kanske överdrev lite... 5000 varv vid 15 km/h kan nog stämma för min med. :wink:
Men jag tycker det är för mycket! Snart är vikterna här! :D (hoppas jag...)
-
Har du fått dina vikter än QL :?: :?: :?: :?:
-
Nej, inget i brevlådan. Hm, det är ju en vecka sedan de skickade dem, har de kommit bort i posten.... :cry:
-
Yiippiiiee!!! De kom idag på posten! Fin-fina Malossi CVT vikter!
Synd att man måste jobba, men i helgen blir det skruva CVT! :D
-
:D :D Grattis :D :D
Väntar på att höra resultatet efter helgen!
-
Nu har jag fått variator vikterna monterade, lite jobbigt var det att skruva isär halva fyrhjulingen för att slippa till själva variatorn, lite spännande var det åxå eftersom jag aldrig skruvat upp nån variator tidigare :P
Men nu går den så som riktig fyrhjuling skall :twisted: mo haha..
-
Nu har jag fått variator vikterna monterade, lite jobbigt var det att skruva isär halva fyrhjulingen för att slippa till själva variatorn, lite spännande var det åxå eftersom jag aldrig skruvat upp nån variator tidigare :P
Men nu går den så som riktig fyrhjuling skall :twisted: mo haha..
Det där lät nästan lite negativt... :?: , måste väl vara en fördel att behöva skruva mycket innan man kommer åt variatorn.. :lol:
//L
-
Inte om man har brottom :lol:
-
Jag har haft isär min TRE gånger, det du!
Första ggn hade jag bara 16 grammare att prova med och då började jag med att varva de med orginalvikterna först, eftersom jag inte visste någon som testat att höja vikten i variatorn då, sedan böt jag ut alla efter den provkörningen för resultatet var KANON!!
Sedan beställde jag 21 grammarna och när de kom så var det bara att plocka isär igen :D Nu går den som en dröm :twisted: :twisted:
Tycker inte det var mycket att plocka bort.... det är ju bara plasten runt "fotpinnen" 8 skruv/3 bult och sedan fotbromsen 3 bult o 2 fjädrar sedan är man ju "framme" vid variatorkåpan X? antal långa bult och en bamsestor mutter till variatorskivan O.B.S Lång hylsa krävs till den!! :twisted:
Jag för min del var ju glad att få skruva lite och inte med något som var fel utan med något som gjorde hojen mycket bättre istället!!! :D :D :D
-
Om sanningen ska fram så skruva jag kanske lite för mycket bort av plasten :oops: men man vet till nästa gång :lol:
-
Om sanningen ska fram så skruva jag kanske lite för mycket bort av plasten :oops: men man vet till nästa gång :lol:
-
Har också en tgb blade 425 köpte den idag faktiskt fett nice! ! ! (demo ex 26mil för 54 loppor)bra köp hoppas jag.
Beställde variator vikterna precis har ju läst lite om maskinen och märkte själv att det behövs göras nått åt varvtalet. Hur jag byter dem har jag ju ingen anning om=) nån som mins som kan förklara steg för steg eller hur man gör eller finns det att hitta nån annanstans har ju en månad på mig att leta mekaniker annars. :oops:
-
Ska själv göra det i veckan men har laddat hem manualen och där finns bilder och text på engelska så man ser och förstår hur den är uppbyggd så det blir nog inga problem!! :D
Finns här att ladda hem:
http://www.cobrasales.com/docs/TGB%20Outback%20425%20-%20Service%20Manual.pdf
-
Idag bytte jag äntligen CVT vikterna! Det har legat hemma några veckor, men idag fick jag tid till att mecka med det.
Det var inga problem att byta dem men det var lite mer skruvande än jag väntat mig... Givetvis skruvar man första gången bort lite mer än vad det visar sig man hade behövt.
Passade på och kolla CVT funktionen stillastående innan jag skruvade ihop den och vid ca 5200 varv har den nu slungat ut fullt.
Resultatet: Jag hade nog förväntat mig att få mer varvet ytterligare lite, men den är nu klart acceptabel! DESSUTOM: Ett rejält bättre "klipp" i maskinen blev en oväntad festlig bieffekt!!! :D
Klart värt tiden och pengarna!!!!
-
bytte också vikterna i förra veckan, nu går den riktigt bra och har inte så högt varvtal längre! Man tappar dock lite kraft, fast det säger ju sig självt. Mindre varvtal - mindre vridmoment får man ut!! slipper dock bli döv!! :D