ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: pericso6 skrivet 31 augusti 2005 kl. 22:40:26

Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: pericso6 skrivet 31 augusti 2005 kl. 22:40:26
Hej,

Lite tips om hur man ställer in framhjulen på bästa sett, min drar lite åt höger. Där jag köpte quaden, verkar inte ha ställt in detta innan. Lite hjälp hade varit bra. Man vill ju att allt skall vara perfekt ju!

//Peter
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Bforce skrivet 3 september 2005 kl. 22:46:47
Kolla här

http://www.lsracing.com/installguides.php?step=4&igid=5
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: rex skrivet 19 september 2005 kl. 18:40:10
Kollade in länken ovan,fast vad det gäller Toein så finns det andra uppfattningar tycks det!?

6mm eller inget alls? Nån som vet?
Titel: Toein ca 5mm
Skrivet av: klicko skrivet 29 juni 2006 kl. 13:37:53
Hej, har precis ställt in min...

Ställ styret rakt, justera så att du har ca 5 mm längre avstånd i bakkant mellan hjulena än vad de är i framkant = 5 mm toein... har kört med det och däckena "slits" helt perfekt.... Får även kolla med ögat att det ser rakt ut så att inte du får "snett " styre, kanske har inställbart?

LYCKA TILL // Klicko
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Puma skrivet 29 juni 2006 kl. 17:30:50
Eftersom det är lite svårt (iaf på min) att hålla styret rakt medan man meckar så har jag gjort en stång som jag skruvar fast bak i hojen på en bult som sitter centrerad, som sen går till styret och låser runt handtaget. Fick mäta en del när jag gjorde den, men därefter är det bara att hänga på så vet jag att den är rak.
sen har jag inte hjulen på när jag mäter, utan två aluminiumprofiler som jag skruvar fast i hjulhubben. Aluprofilerna ställer jag horisontellt med ett vattenpass, och sen mäter jag på två olika sätt.
1, mäter bägge sidorna mellan bakkant på aluprofilen till ett ställe på chassit. Det ger mig ett svar på om båda hjulen styr lika rakt, eftersom du inte ser detta i normal toe-in mätning.
2, mäter mellan bakkanterna på aluprofilerna samt mellan framkanterna på aluprofilerna. På detta sätt ställer jag min önskade toe-in.
Nåt som kan tänka på är att vinklarna kommer förändra sig med fjädringsvägen på din framvagn, så mät detta i olika höjder för att veta var din hoj ger minst toe. Om inte så kanske du ställer den för snålt och det resulterar i toe-out vid inbromsning när hojen niger... Detta kan du göra genom att lufta hojen i framkant med domkraft, ställa två klossar under a-armarna och sen demontera stötämparna. Med domkraften höjer o sänker du hojen för att simulera framvagnens position.
Tips:lägg an frambromsen lite när du gör detta så håller sig grejjerna stilla medan du mäter o håller på.
Låter kanske lite meckigt, men det är helt klart värt det extra jobbet i början att göra verktyg om du tänker laborera med inställningar. I synnerhet om du har eller skaffar dig en justerbar framvagn.
Lycka till!
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 29 juni 2006 kl. 19:13:38
Bra tips Puma!


Själv stället jag styret rakt och spänner ner det lite lagom med spännband så det håller sig stilla.

Jag mäter med ett lämpligt måttband mellan innerkanten på fälgarna, snurrar fälgen 90 grader och mäter igen. Skiljer sig resultatet har du skeva fälgar.

Alla inställningar av framvagnen ska göras när den står på hjulen. Vill man vara riktigt petig så lastar du ner sadeln med din kroppsvikt, men det är knappast nödvändigt för Toe.


Att mäta mot ramen rekommenderar jag inte. Ramarna är snea och vinda redan från fabrik, åtminstone på konsument Quads. Både på en Raptor och på en YZF skiljer det sig flera centimeter på sina ställen, det är helt enkelt inte så noga för detta användningsområde. På en Kines lär det vara betydligt värre... Därför är det även, enligt min mening, overkill att justera Toe efter fjädringsvägen.

I början försökte jag också måtta mot ramen för att få hjulen raka inbördes, men fick helt enkelt överge det och förlita mig mer till ögonmått och uppskattning.

Just nu kör jag med 3mm Toe-In på min tävlings Raptor och tycker att det fungerar bra. Men Toe är som sagt inte den viktiga biten utan Camber har betydligt större påverkan.


/J
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: iroc skrivet 29 juni 2006 kl. 19:20:53
jocke ... en liten fundering- skulle cambern kunna påverka hur mkt hojen spårar på asfalt/vanlig väg.. tex mkt camber mindre spårkänslig..?
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Puma skrivet 29 juni 2006 kl. 20:32:22
Iroc, såg att du frågade Jocke men jag tar mig ändå friheten att försöka svara :-)
Enligt min tro så hjälper inte cambern rakt fram utan endast vid kurvtagning eftersom mer gummi kan fås i marken genom cambejustering, men med hårt pumpade gatdäck så borde mycket camber kunna göra så att mindre gummi är i marken och på så sätt minska spårkänsligheten... men det är bara en teori jag har... och det måste nog va mycket luft i däcken om det ska bli så.
Med castern däremot så gör du den mer eller mindre spårkänslig (enlig min mening... men jag är nybörjare på detta  :) )

Jocke, Får rätta mig själv, jag mäter inte mot ramen utan mot något jag tor är fixerade ställen på ramen, såsom bultinfästningar för hasskyddet under motorn och sådant. Jag kan hålla med om att ramen i sig är sned på sina ställen, men i de gränssnitt där det sitter andra artiklar som är tillverkade ur verktyg så borde det inte skilja tycker jag. så i toe-fallet mäter jag mot den delen av bulten till främsta motorhasplåten som sticker upp på ovansidan ramen. Det sitter ju två såna bultar, och jag har kors-mätt dem och de ger samma resultat på höger och vänster sida så jag tror att det är någolunda rätt. men som du säger är nog ramen i sig inget att lite på.
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Perra N skrivet 30 juni 2006 kl. 10:02:52
Mer camber (till viss gräns) ger bättre vägegenskaper på bilar iaf, vilket borde ge samma resultat på en quad.
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 30 juni 2006 kl. 10:59:23
Iroc - Tja, problemet på Quad är att ju bättre grepp du har fram desto mer spårkänslig blir den. Märks väldigt tydligt om du går från crossdäck till landsvägs- /SM- däck.

Med mer negativ Camber får du mindre kontaktyta och borde därför bli mindre spårkänslig, tycker man. Jag har inte testat då jag endast justerar Cambern utifrån att få max kontaktyta i svängarna.

Men gör du mycket Camber får du ju även svårare att bromsa, iom mindre kontaktyta.

Toe-In gör att den blir självjusterande, den strävar efter att gå rakt fram. Med för mycket Toe-In blir den också ovillig att svänga. Med Toe-Out blir den nervös rakt fram, men lätt svängd.

Caster, som Puma tipsade om, är den rätta vägen att gå, om du har möjlighet att justera den. Positiv Caster gör den mindre spårkänslig men det blir även mer trögsväng, alltså du får ta i mer i styret.


Jag har ännu inte provkört någon Quad som ligger som en Go-Kart på vägen. Alla är mer eller mindre vingliga...


Puma - Det skiljer ju olika från maskin till maskin. Men ta som infästningen till övre A-armen på en Raptor, där brukar det skilja från vänster till höger sida(!). Min erfarenhet är att det inte går att lita på att något är rakt på en Quad, det är helt enkelt inte så noga för deras användningsområde.


/J
Titel: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: Mogge skrivet 23 augusti 2006 kl. 15:57:32
Här finns bra beskrivningar på hur det här med toe, camber och caster funkar:
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Titel: SV: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: pigge1 skrivet 18 juli 2011 kl. 11:41:56
Hitta den här till bilar hehehe men man fattar
http://youtu.be/_D_vg8gnMms
Titel: SV: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: pigge1 skrivet 18 juli 2011 kl. 11:52:17
Även denna kan ju va till hjälp
http://youtu.be/W8qFjAB67vk
Titel: SV: Hjälp angående hjuliställning!
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 24 juli 2011 kl. 14:02:56
har länge haft en del problem med styrningen på min maskin och det hjälps ju inte att man har noll koll på framvagnsinställningar...
hur som haver, min upplevelse är att den drar ganska mycket åt höger och är extremt tungstyrd när man vill svänga vänster (men även åt höger), den sliter även väldigt mycket på höger framdäck, som om den liksom "släpar" däcket (syns tydligt på mina nya crossdäck).

jag har (med hjälp) justerat toe in på den så det ska vara hyggligt rätt.

min tanke är att caster eller camber vinklarna kan vara helt åt helsike? jag ser dock inget med blotta ögat.
däremot så syns det tydligt att bakvagnen ser ut att vara förskjuten kanske 5cm! åt vänster, kan det ha någon påverkan?
däcken kontrollerar jag ofta så det är rätt tryck (dvs lika på båda sidor)

kan tillägga att maskinen verkar ha kört på något hårt och fast förankrat föremål (sten eller stubbe) något på högersidan av centrumlinjen av den förre ägaren. (bumpern är intryckt och fästena mot ramen rejält sneda), kan det vara så att ramen blivit sned?

min tanke nu är att lämna den till en jag känner som är händig mekaniker vad gäller allt möjligt för att se om han kan strippa ner maskinen till grunden, rikta ramen och sedan bygga upp den från scratch igen.
kommer säkert behöva byta en del grejjer på den också.

målet är iaf att få maskinen att gå rakt (prioriterat) och gärna betydligt lättare att styra.
den går mestadels på grusvägar och lite på asfalt, nästan ingen offroad körning eller buskörning (ok, det händer ibland att man tar nån bus repa på grusvägarna med den)
den används mao som ren pendlarmaskin egentligen.
är en Quad kan tilläggas.

så, vad tror ni?
har kliat mig i skallen i kanske 6 månader nu utan att få rätsida på det.