ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: miksor skrivet 12 augusti 2007 kl. 22:35:15
-
Vintern närmar sig (ett tag kvar iofs) men jag funderar på att införskaffa dubbdäck eller själv dubba om mina halvslitna orginaldäck om det kan rekommenderas blir ju klart billigare och hur mycke dubb behöver man trycka i, kommer nog mest att köra på sjö och lite grusväg, annars om man köper nytt är något bättre eller sämre typ vilken storlek det ska vara på fälg och däck.
-
Jag körde skruvdubb förra vintern.
Funkar kanonbra. Jag upplevde att man spann ganska mycket ändå, men det gick att hålla 80 istället för 40 på en dålig grusvaäg utan att bakändan fladdrade vilt.
Körde både på isiga vägar och asfalt och när våren kom drog jag ur all dubb igen, och ska köra på samma dubb i vinter.
Jag köpte 200 dubb med hårdmetallkärna, och körde ca 30-35 i vardera framdäck och resten delat på bakdäcken, dvs ca 70 per däck bak. kostade mig runt 1100 kr.
-
Ventilatinsplåtskruv (Namn?) Is the shit. Såg flera förra året som körde med det och dom var nöjda. Knappast lika bra som riktiga dubbdäck men det billigaste alternativet. Duger inte fästet då är det bara att handla riktiga isdäck. Prova och se.
-
Problemet med plåtskruv är att den är självborrande. Det blir ett hål i plåten som skruven sedan gängar sej ner i. Tål man små hål i däcket så kan det kanske vara ok men det "försvinner" lite gummi så frågan är om det sitter så bra..
Ett av fabrikaten på vent-skruv är WingSpeed. Dock ej godkänd för plåtkanaler. :roll:
Tur att jag bytte jobb! Kan för mycket om skruvar...
-
skruv som inte är härdad (tex wingspeed) slits ner ganska fort om man kör på asfalt, dom dubbar man köper har härdade spetsar som är mycket motståndskraftiga mot nedslitning.
-
Skrivet: Fre Aug 24, 2007 4:46 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
skruv som inte är härdad (tex wingspeed) slits ner ganska fort om man kör på asfalt, dom dubbar man köper har härdade spetsar som är mycket motståndskraftiga mot nedslitning.
Håller med dig där. Dock kan jag tänka mig att körning i snö skulle kunna fungera. Men asfalt är nog uteslutet.