ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: mats_o skrivet 11 augusti 2007 kl. 14:48:13
-
Bestämde mig här i sommar för att bygga en egen kärra till fyrhjulingen. Nu var det ju så att jag hadde en massa trä hemma plus en del gamla hjul så jag började fundera på om det inte skulle gå att göra en kärra av detta enligt kajsa varg modellen dvs man tager vad man haver och kom fram till att jodå, det skulle bara gå.
Så glad ihågen satte jag igång och byggde ett underrede först och sen gjorde jag en korg till det. Tyvärr upptäcktes ett alvarligt problem vid provkörningen. Det gick inte att backa och svänga på ett vettigt sätt. Antingen svängde den inte alls eller också svängde den alldelles för mycket på en gång. Så kan man ju inte had det så det var ju bara till att skrota underredet och bygga ett nytt men att bibehålla korgen.
Resultatet blev så här
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn1.jpg)
Samtliga lämmar går att fälla och ta bort. Stolparna går även de att ta bort så att man kan få ett helt plant flak
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn2.jpg)
Dragstången må se lite konstig ut men tanken är att jag ska kunna köra med kort dragstång när jag kör grus eller på trånga platser och med en rejält mycktet längre dragstång när jag lastar ved eller rejält långa brädor eller dylikt
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn3.jpg)
Än så länge är det bara muskeltipp på vagnen men jag klurar på att få till en mekanisk lösning
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn4.jpg)
Som synes så är det en synnerligen enkel konstruktion. Hålplåtarna är avsiktligen inte tillkapade ännu iom att tippfunktionen inte är uppfunnen ännu. Målning eller åtminstånne inoljning finns på att göra listan
totalkostnad för det jag har behövt köpa dvs handsken, excenterlåsen, stålaxeln samt vissa de plana spikplåtarna hamnar på ca 700 kr.
-
Gratulerar till det praktiska bygget, själv köpte jag JULA släpet som jag är väldigt nöjd med :!:
-
snyggt, första trä kärran jag sett :)
-
vad i din konstruktion var det som gjorde att det inte gick att backa med det? Bra att veta om man skall bygga ett eget släp någongång.
-
Wow en riktig woodie ! :lol: snyggt jobbat men blir det inte lite hög egenvikt när man bygger allt i trä?
-
Häftigt! Har aldrig tänkt på att man ju kan göra kärran i trä. Har själv en massa virke som ligger och skräpar. Nu vet jag vad man kan använda det till :D
-
Jag vet inte exakt varför den inte ville backa som jag ville.
Det fanns tre troliga felkällor:
1. För trög kulhandske så den bytte jag ut. Biltemas verkar lite lösare än clas i sjön varianten
2. För smal spårvidd. I version 1 använde jag de gamla betongkärrehjulen med sina orginalaxlar och gjorde då en träram runt varje hjul. Iom det blev spårvidden ungefär en dm smalare än vad den är nu. Nu är den 70-75 cm om jag minns rätt
3. Det kan ha varit så illa att jag trots femtioelva koller inte fick de två hjulaxlarna helt parallella ändå. I V2 sitter det en genomgående 20mm axel så nu är det problemet borta.
Generellt så väger en träkonstruktion mer än en stålkonstruktion för samma styrka, så är det bara iom att stål är såpass mycket starkare. På något så litet som en vagn i den här storleken så tror jag inte att det är något problem. Julas lilla vagn väger ca 90 kg och jag skulle gissa att den här vagnen väger någonstans mellan 100 och 120 kg.
Så det rör sig i värsta fall om ca 30 kg påslag på en lastkapacitet på ca 3-400 kg iom att hjulen klarar ca 200-250 kg styck.
500 Kg är ju inget problem för en 4X4 atv att hantera
-
Om man inte vill bygga allt från grunden så kan jag rekommendera julas släpvagns-chassie. Det blir endast lite dyrare men mycket enklare.
Mitt har fungerat bra.
Snyggt jobbat och kul med bilderna! 8)
// Patrik
-
Nu har den blivit ver 2.1 också.
Tillägg i denna version är en lintipp. Byggde en utskjutbar kolv av resterna av takstället som fick släppa till hörnstolparna och en bit u-profil. I kombination med ett gammalt linspel så fick jag tillslut till en fungerande tipp. Tänkte koppla ihop linan med en sån där båtvagnswinch eller möjligen biltemas billigaste elwinch. Kliar ju att få el-tipp :)
Tyvärr inga bilder då jag byggde för långsamt och det vart för mörkt innan det funkade som det skulle
-
idag var det ju ljusare så
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn5.jpg)
-
Tyvärr så visade det sig att lyftsystemet ovan såg betydligt bättre ut än det fungerade. Med lite last på så knakade det till och linan gick av samt att ett av löphjulen i det ena blocket blev mos :oops: .
Därmed vart det dags för lite mera omkonstruktion. Skam den som ger sig heter det ju så jag tog en titt på nätet och hittade ett flertal insatsflak för ved/timmervagnar som använder en stolpe framför flaket som brytpunkt för vajerspelet så att det kan hissa upp framkanten på flaket. Det verkade ju som en tämligen simpel och snabbbygd lösning, började onekligen bli lite less på lyftstrulandet.
Tyvärr visade det sig bli för vingligt med trä i konstruktionen så den varianten fick utgå men en gav mig ändå en ide och en fundering. Om jag tar två stolpar istället då? Stadigare skulle det ju bli automatiskt och det skulle dessutom bli väldigt enkelt att fästa det övre lyftblocket. Nackdelen skulle vara lite mer vikt men det ger ju bara lite extra kultryck :)
Tvåstolpslösningen visade sig fungera riktigt hyggligt och den är stark. Har testat med ca 70-80 KG i framkanten på flaket och det är inga som helst problem att lyfta den vikten
Nu var det i senaste laget att fota men ForFetForFyr klagar ju så om det inte är bilder med :wink: så
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn6.jpg)
Tvärklossen där nere är ett vipskydd som hindrar lyften från att tippa framåt när flaket är nedfällt. Wincharmen inte bara ser sned ut. Den är sned, fick justera den lite så att den gick utanför den lodräta delen
(http://mats.dynalias.com/images/atvvagn7.jpg)
Inte världens bästa vinkel men det jag ville visa är dels de två stropparna i nederkant som håller lyften presad mot flaket dels den lilla gängstångssnutten som håller emot och håller ut lyftramen precis lagom från flaket. Den synns mellan ramen och flaket bakom ramen i höjd med winchen. Drar man ur den plsu gängstången som synns i nederkant som håller ramen i chassit så har man helt lossat lyftkonstruktionen och kan ta bort den för körning av långt gods.
Kvarstår lite finputsande här och där men det gör det ju nästan alltid :) ......
-
snyggt jobbat, men man fick nackspärr av att titta på bilderna :lol:
-
Fina ideer, du har onekligen lagt en del tankar på projektet :!:
Hoppas du får mycket nytta av vagnen, den torde ju vara en av
de mest genomtänkta iallafall :!: :wink:
-
känner igen mig, gjorde min första vagn till åkbar gräsklippare. Men kör jord, lera, sand, grovsten så jag fick bygga en annan vagn som skulle klara av mer tuffa tag & den har jag använt dagligen i flera år, många ton har körts bort med den, köpte även en grizzly 450 special edition. Ingen värsting vagn men har funkat kanon för mig genom åren :headbang:
(http://img155.imageshack.us/img155/3837/641151230065825hl7.th.jpg) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=641151230065825hl7.jpg)
(http://img155.imageshack.us/img155/5254/597041230080952mg4.th.jpg) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=597041230080952mg4.jpg)
-
Det har ju blivit en till vagn som finns i tråden "Dags för nästa" . Den vagnen fick slita hund i sommras ;)