ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Pake skrivet 11 augusti 2007 kl. 00:26:54
-
Jag försökte sträcka kedjan på kxr:n men misslyckades..
Lossade på bultarna som sitter i mellan bromsskiva och bakdrev + den där bulten som sitter strax framför bromsoket.
Skruvmejsel i ett av hålen vid bakdrevet...
Drog hojen både framåt och bakåt men det händer inget... kan "navet" ha rostat fast eller nått?? va fan missar jag.. blir tokig
aaarggggh (som det står i fantomen)
nån som har någon ide?
/ Pake
-
Konstigt, det är ju så det står beskrivet i service manualen.
Kanske är nått som kärvar då :?:
Kanske nån hjälpsam person på forumet har lösningen?
-
Hoppas på det
-
gäller att lossa skruvarna ordentligt annars griper det, hade samma problem, lossa skruvarna så de nästan faller av...
-
Är det idé att försöka bända isär "nypet" vid dom två bultarna eller pajar man nått då tro?
-
Ska inte behövas, bättre då o smörja lite i skarven...
Jag fick ta i rätt bra innan min ville flytta sig...
-
Ska testa det, kör i en burk 55-6 och hoppas på det bästa
-
Orsak till mitt problem...
var nog jag själv... tvättade nog inte tillräkligt nogrant efter jag var ute och körde i vintras.
Vägsalt är nog inte aluminiums bästa kompis, navet och biten där bromsoksfästet sitter hade blivit ett.. satt som satan..
Isärtagning...
Efter mycket bankande och sura miner fick jag syn på den fastrostade seegersäkringen som sitter lite gömd bakom bromsskivan. Fick loss den efter en hink med 5-56 och lån av seegertång (hopplöst att få bort med mejsel mm..), sen fick jag dra loss muttrarna till bakaxeln för att kunna knacka isär eländet. Tillslut så gick det ju att spänna upp kedjan riktigt bra! :)
Skruvade ihop allt och tog en trevlig provrunda :)
Snipp-snapp-snut så var sagan slut
/Pake
-
Kul att du fick till det 8)
Och jätte bra att du skrev lösningen ifall man själv står där o kliar sig i huvet en dag :wink:
-
;)
Tvätta efter vinterslask så slipper du nog mitt problem!
:)
-
Jaha, då var det dags för mig oxå :?
Fick anmärkning på besiktningen om slak kedja så nu är det min tur att justera den, får hoppas att det går lättare än för dig :wink:
-
Hur gick besiktningen annars, något annat dom pep om?
Vad kontrollerade dom?
Hade du nå annat än orginalgrejor när du besiktade?
/Nicke-Nyfiken....
-
Skrev mer om det här:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10491&highlight=
Allt är orginal än så länge, men jag har beställt bildäck till min, och det hade dom kanske inte gillat. Får ju max skilja 5% när det gäller däck, iaf på bilar.
Jag är riktigt sugen på en förgasare, hittade en som verkar vara en kvalitets förgasare för 900 kr. Det finns t.o.m. färdiga adapters att köpa till den så det bara är att skruva på den. Jag tror den kommer göra märkbar effekt.
Sen tänkte jag ändra variator vikterna. Orginal är 25 gram, tänkte testa runt 20 gram. Det gör att motorn varvar mer innan den börjar växla ut, och därigenom får mer kraft.
Nackdelen är det är jobbigare att köra i låg hastighet eftersom den varvar mer då.
Själv då? Har du gjort något åt din?
-
Har köpt nån pryl lite då och då..
Mallosi variator, 15t framdrev, IXIL helsystem, K&N luftfilter, tuning cdi och programvara för gameboy advanced + en Gameboy Advanced, rullgashandtag, mudgards, GIVI topbox, egen byggd grab bar och backpegelsbreddare, cykeldator med egenbyggd belysning
samt en Dell´Orto 28mm förgasare och en bunt med munstycken som jag har monterat av igen pga tomgångsproblem, jag fick aldrig nån riktig ordning på den.
Det som gav lite effekt var helt klart en större förgasare, så när jag får en slant över ska jag köpa en mikuni förgasare som jag hoppas fungerar bättre än dellorton...
...om jag nu kommer att ha kvar KXR:en, min käresta tycker att det räcker med leksaker.. köpte 2 hjulig hoj i början av sommaren, stog i valet och kvalet om det skulle bli en större 4-hjuling eller mc + mc-kort.
Just nu har jag ju både och :) (äta kakan och köpa fler!)
MC är en sak 4-hjuling en annan, roliga på olika sätt :) , min plan var att ha kvar min lilla fina KXR när mc:n köptes in men för husfridens skull lär jag nog sälja kymcon :(
När jag blir rik ska jag köpa mej en stooor fin quad! och en grymm mc och en snabb fin båt och en snabb fin bil och en ....! så de så!
(hoppas att kärleken inte läser här ;) )
-
Shit pomfritt, där ligger jag i lä :lol:
Roligt att prata med nån som har gjort lite förbättringar :)
Jag har gjort ett ryggstöd i läder till packboxen:
http://picasaweb.google.com/Lars.Snabel.a/Ppet
Satt på cykeldator så man får en nollställbar trippmätare.
Rullgas och larm...
Det är väl det jag hunnit med än, bara ägt den i nån månad än :)
Jag är inne på en Stage 6 Keihin PWK kopia. Se bild nedan.
iroc körde med en äkta keihin och han sa att han hade fått sin att gå perfekt med den.
På vilket sätt är det dellorton inte fungerar som du vill att den ska?
Jag tänkte köpa ett munstyckes kitt till min på engång. Kommer ihåg sen man bytte förgasare på moppen, ett satans köpande av munstycken :lol:
(http://www.startuning.se/images/product_images/b_2597.jpg)
Hehe jag överaskade min gumma med fyrhjulingen, hade nämt det för henne först så jag visste att det var ok lixom. Hon protesterade inte så mycket så jag slog till på en när hon var på jobbet :)
När hon kom hem stod det en likadan fyrhjuling som jag ville ha av ren tillfällighet i garaget :lol:
Hon håller mer koll på mina prylar nu...
-
Nu är min kedja spännd, dammit vad mina bultar satt! 8O
Knakade och knastrade när jag slog på spärrskaftet för att få upp dom stora bultarna, så jag kan tänka mig att med lite korrotion som på din, då lär som sitta som satan...
Spännde min till kanske 3.5-4 cm slack, så man inte spänner för hårt.
-
PAKE: Har köpt nån pryl lite då och då..
Mallosi variator, 15t framdrev, IXIL helsystem, K&N luftfilter, tuning cdi och programvara för gameboy advanced + en Gameboy Advanced
Vore lite intressant o höra vad resultatet var av detta.
-
När 28 mm förgasaren var på så toppade den ungefär 90-95km/h. Med orginal förgasare så går den runt 80-85.
CDI boxen gör inte så mycket om du inte har en större förgasare men man kan ställa varvstoppet till önskat varv.
Skulle tro att förgasare är det man ska köpa först om man vill ha lite mer fart. Fast skit i Dellorto phbh 28mm, blä förgasare. Nån som behöver dellorto munstycken? har en hel kasse....
Det bästa med IXIL systemet är att det är rostfritt och låter bra! Orginalsystemet blev ju skrot efter 2 år, rostullven tyckte att det var nam nam...
Det har varit kul att prova lite olika tuning prylar, men ska man få mer fart under dojorna ska man köpa en annan maskin med fler kusar i!
-
Testade du att byta förgasare innan du bytte till IXIL systemet?
Jag hittade en film på youtube där dom jämförde en hoj med org system och IXIL system, den lät inte så mycket högre men därimot mycket mysigare :) Sånnt vart man ju lite sugen på 8)
Vore nice om man kunna hitta nått beggat eller nått...
Tänkte om det var nån ide att man bytte förgasaren innan man köpt effektsystem?
Mitt org system ser dock perfekt ut, den har bara gått 100 mil.
Har köpt en förgasare nu, fick tag på en Keihin PWK 28 mm förgsare ifrån Thailand för 700 kr inklusive frakt, så då blir det köp av munstycken :)
Köper ett kitt på engång. Lika bra.
Jo jag är inte ute efter så himla mycket mer, men det är roligt att försöka förbättra tycker jag :)
Man vill ju få ut det som går att få ut ur grejerna :)
Hur gjorde du med ditt K&N filter? Antar att du inte satt det direkt på förgasaren?
Funderar på att modda org luftburken, byta filtret i den och på nått sätt få mer luft i själva burken men jag har inte bestämmt hur än...
Ha det!
-
kehin ifrån thailand?
-
Japp, fick tag på den via e-bay.
Betalade 700 kr inklusive frakt för den. Såg att dom fanns i usa för 1100 kr så det verkar som dom är rätt dyra i sverige.
Han hade bild på den och den ser exsakt ut som orginal, säljaren hade 292 posetiva betyg från andra försäljningar på e-bay så han verkade seriös.
Lär vara rätt enkelt att tjäna pengar för nån i thailand som kan engelska som han kunde. Bara köpa något i en lokal butik och sälja till andra länder som sakerna är dyrare i.
-
köpte filter och förgasare samtidigt, avgassytemet nån månad senare.
Det blev både trevligare ljud och bättre fart efter filter/förgasarbytet.
Filtret satt jag i luftburken med lock på, lika som org filtret satt.
Så, ja, det är en god ide att byta förgasaren även om du inte köper ett bättre avgassystem på en gång!
Leta lite i gamla trådar som Iroc skrev när han hade en kxr, har för mej att han grejade med kylarslangar som monterades i luftburken för att få in mer luft men slippa "öppet luftfilter ljudet"...
-
Nu har jag fått min förgasare, nästa månad ska jag beställa en adapter och munstycken till den, blir nog luftfilter då oxå.
Riktigt sugen på ett sånt där IXIL system som du har oxå...
Du ska inte sälja det? :P
Kanske nån annan som ska sälja ett IXIL system till KXR?
Ska bli roligt o meka lite sen :)
Har du gjort nå extra stänk skydd eller nått till din?
Man blir ju så jädra blöt om benen om det är blött på vägen, framdäcken suger ju upp allt och skickar iväg på skorna och brallerna :?
Jag tänkte försöka göra något eget i durkplåt sen, när man har en stund över.