ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: mas skrivet 8 augusti 2007 kl. 19:07:08
-
skulle behöva lite hjälp med att ställa kammen i rätt läge för att kolla ventilspelet.
hittat två markeringar på varje kamdrev. men vet inte riktigt hur dom ska stå.
har även kollat i service manualen som stigw hade men den står det inget om hur man ställer in ventilerna.
letat som fan på forumet med men inget.
så det får bli den här tråden.
-
När man kollar ventilspelet spelar det ingen roll hur markeringarna står bara nockarna på kammen står uppåt DVS att ventilen är avlastad från kammen...
Markeringarna använder man när man ställer kammarna i förhållande till varandra samt vevaxeln.
-
hur jag än ställer nocken på insugssidan så får jag inte imellan ett 0,05mm blad mått.
på avgas har jag lite över 0,25.
-
Du kan släppa på skruvarna och pilla in måttet för att sen ställa ventilen, Din ventil står antagligen för tajt då du inte får in den, Då öppnar ventilen tidigare än den ska, Nollställ innan du gör detta, Alltså, Kolv i Öd och svänghjul rätt inställt,Finns markering på svänghjul, Brukar vara ett T, Det ska stå mot märket som finns någonstans på på antagligen ditt tråg eller så
-
nått skumt med markeringarna på kamdreven tycker jag.
http://www.lazarian.se/DSCN0042.JPG
kan tillägga att den inte startar . därför jag kollar ventilerna.
-
shivaxl: det finns inga skruvar att släppa på.
det är shims man måste byta.
bild på hur det ser ut: http://www.lazarian.se/Ventiler.JPG
-
kolla på sidorna 6-24 till 6-26 i servicemanualen så ser du där hur det skall vara.
-
Det ser ut på bilden som att insugskammen är blank runt om och inte bara på nockarna vilket betyder att den ligger emot ventiltryckaren hela varvet så ta bort den kammen och justera ventilspelet....
-
ja det har du rätt i.
går inte få mellan 0,05 änns .
måste åka och köpa shims (var man nu gör det) och en momentnyckel imorrn. hoppas han startar efter det. insugsventilen stänger aldrig så måste va dåligt komp därför den inte startar.
skulle kanske kollat ventilerna tidigare (gått 200mil nu)
va ju med hur man ställer in i manualen (kolla typ 5 gånger)
fast bilderna va ju inte dom bästa.
men såg att det va en markering på kedjan med.
Tack bulten_al
-
Hoppas det ordnar sig,alltid trist när "hobbyn" står still!!!
-
ja fy fan vad tråkigt det är :(
skulle byta olja på den i morse, varm köra den lite först.
o då startar den inte.
testa med start gas först hände inget.
rev ner halva quaden för att kolla om det va nån gnista, det va det.
tog dän förgasaren och testa med startgas direkt i insuget, hjälpte inte det heller,
tänkte att jag kollar ventilerna när ändå allt skit som är i vägen är borta, o det verkar ju va det felet.
men fan vad kul det är när den går
:D :D :D
-
När man fått blodad tand kan man inte vara utan sin fyris :lol: :lol:
-
Dum fråga, men i manualen hittar jag inget om hur ofta man ska kolla ventilspelet? Vad är service intervallet på detta?
-
Dum fråga, men i manualen hittar jag inget om hur ofta man ska kolla ventilspelet? Vad är service intervallet på detta?
Enligt min ÅF inte förräns efter 500 mil. Dock vet jag att vissa säger att man bör kolla det redan efter 30mil. Har kört 300mil med min och inte kollat en ända gång ännu. Skulle det bli nåt så hänvisar jag bara till min ÅF och tar det på garantin :wink:
-
shivaxl: det finns inga skruvar att släppa på.
det är shims man måste byta.
bild på hur det ser ut: http://www.lazarian.se/Ventiler.JPG
Där ser man :)
-
fick beställa shims, kommer imorrn om jag har tur.
hittar inte nån momentnyckel som klarar 10 nm, alla börjar på 20 nm.
får väl låna en på jobbet,
man kanske skulle lämnat in skiten på garantin, han startar ju trots allt inte,
men vill ju inte va utan den i flera veckor.
-
Vad kostar shims då. Svårt att byta o ställa in?
-
vet inte vad dom kostar.
fråga aldrig. kan ju inte va så dyra.
kollade på kompisen dinli nu, han köpte den samtidigt som mig.
va lika dant på hans, 0,25 på avgas och 0,0 på insug. fast hans startar iallafall.
vi ska skruva ner hans lite mer ikväll.
får se hur det går.
-
Fan ska nog kolla mina igen på nästa serice om 20 mil då har den ju gått 300 mil!!!!!
-
nu har vi tagit dän shimsen på hans dinli.
det va det minsta shims jag sett, typ som ett knappcells batteri.
hoppas jag får tag i några imorrn.
-
lite bilder hadde varit kul att se
-
ska ta lite bilder idag.
hoppas dom där shimsen har kommit med.
annars får jag väl åka runt till MC-verkstäder med shimset och se om dom har nått.
-
tog dän mina två plast pluggar nu.
dom som sitter på vänstersidan av motorn. och gör så att man ser markeringen på svänghjulet.
va olja på båda plast plugarna.
det ska väl inte va nån olja bakom den kåpan ?
den till tändplattan alltså.
-
här är en bild på shimset i allafall.
http://www.lazarian.se/Shims.JPG
-
nää nu va det inget roligt längre.
åker in med alla tre maskinerna till åf istället (jag och 2 kompisar köpte varsina dinli 450 nitro samtidig )
inte mening att behöva skruva så mycket på 2 månader gamla maskiner.
bättre att dom får ställa in ventilerna på garantin så klart för nått är ju fel.
(min går fortfarande inte starta :( dom andra två funkar än)
jävla tråkigt är det iallafall.
-
Helt rätt! Jag skulle nog inte ens rört något från början, har man nytt med garanti är det bara lämna in!...... Hoppas den/dom är på topp snart igen..!
-
imorrn åker jag in med den.
fan vad tråkigt det kommer att bli utan den :(
hoppas det går fort att laga den.
skulle ju inte va så kul att va utan den i flera veckor.
åka bil är ju så tråkigt.
-
imorrn ska jag hämta den.
utan att det är fixad :(
jag hade missa att kolla ventilerna vid 20 mil (hade inte sett att det stod det i service boken, står ju varje år i verkstads manualen)
så dom ville inte göra det på garantin.
skulle ha 3000:- för 200 mils servicen
inte säkert att den änns startar efter det.
så jag hämtar den utan att dom har gjort nått.
fy fan så jävla kul
(kör inte din dinli i 200mil utan att kolla ventilerna för då dör den)
saknar min SMC den gick ju 600mil iallafall
-
Fan vilken tråkig återförsäljare, RIKTIGT klent att han inte kunde hjälpa dej och ställa venilerna i alla fall. :evil:
-
Fan vilken tråkig återförsäljare, RIKTIGT klent att han inte kunde hjälpt dej och ställt venilerna i alla fall. :evil:
Håller med :( . Surt som f*n av dem att inte hjälpa till.... Namn på ÅF vore ju trevligt om du skrev ut, så vet man vart man inte ska vända sig framöver......
-
nu har jag vart och hämtat min döda dinli hos motorvaruhuset i sommen.
inte så jävla roligt faktist.
har ju redan rivit ner allt en gång, men pratade med åf och dom sa att jag skulle komma ner med den så skulle han fixa den, även om det inte gick på garantin så skulle han stå för det.
vad bra tänkte jag och skruvade ihop allt igen (inte lite som ni vet)
lånade en stor bil och åkte dit (7 mil) på måndagen.
på tisdagen ringer han och säger att han vill ha 3000:- för 200 mils servicen,
och att jag skulle kollat ventierna vid 20 mil (när jag köpte den så sa han att det inte va några problem om jag serva det själv, sa inget om att det va skit viktigt att kolla ventilerna vid 20 mil och det står ju inte i manualen heller bara i lilla service häftet) så det gick inte att ta det på garantin. och om jag gjorde servicen så va det inte säkert att den skulle starta för det.(då är det ju bara att riva ner toppen och då får man ju ställa in ventierna igen)
så det va bara att låna bilen igen åka dit och hämta den som jag lämna den.
och nu måste jag skruva ner allt igen som jag redan hade gjort :evil: .
på 2 månader gammal maskin som jag har betalat 70.000:- för
FY FAN SÅ JÄVLA DÅLIGT
-
har lugnat ner mig lite nu efter allt skit med motorvaruhuset.
och skruvat ner dinlin att IGEN.(tackar verkligen motorvaruhuset i sommen för det, nästa maskin kommer inte komma därifrån)
bytt shims på insugsventilerna från 1,92 till 1,75.
och har fortfarande inget spel.
ska testa att sätta ditt 1,60 idag och se om det blir bättre.
-
har satt ditt 1,60 shims på båda insugsventilerna nu.
har 0,20 i spel på båda. det får duga.
ska åka och köpa en momentnyckel imorrn.
sen ta ett komp prov...
-
dragit åt allt och tagit ett komp prov.
6 kg nu i komp, va 2,5 kg innan.
bara att fortsätta att skruva ihop och se om den startar
-
nu går den igen :D
fan vad skönt.
ska ut och plåga den lite se om den håller.
-
"Höll" den?
-
ja verkar som det.
fast han va lite slö i mellan registert.
ska ta en längre tur snart.
-
ja jävlar nu går han som han ska igen.
och kul som fan är det med :D
det va för att jag hade satte ditt orginal munstycket han va slö på mellanregistret.
satt tillbaks 160 munstycket, så nu går den som fan.
-
Härligt kör så det ryker :lol: :lol:
-
hej ! hur är det på en 270cc ... finns det skruvar att släppa på eller är shims man måste byta när man ställer ventilerna.
-
har faktist ingen aning.
kolla om du hittar en verkstads manual till den.
står nog i den hur du ska göra.
-
Hus stor åpning er det på eksos ventilen mm å på innsug da? Hva skal det vere på 450`n :roll:
-
jag kan inte danska, norska eller finsk.
men om det är ventilspelet du menar så ska det va 0,15 på insuget -/+ 0,05
-
Hus stor åpning er det på eksos ventilen mm å på innsug da? Hva skal det vere på 450`n :roll:
Och på avgas 0.22-0.32