ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: PansarHarry skrivet 8 augusti 2007 kl. 14:06:09
-
Hej.
Dags att dreva om maskinen. Tar ju typ slut på växlar vid 70 km/h.
Men.....
Hur hårt sitter mutterrackarna. Har lånat ihop två fasta nycklar. Slägga, spett, gasbrännare m.m. Efter mycket pusta och stön så släppte "låsmuttern" men vad hjälpte det när den inre muttern sitter som berget. Svårt att låsa hjulet med bara en mutter kvar.
Tips!!! Nån som vartit med om liknande vid omdrevning???
-
Hej.
Dags att dreva om maskinen. Tar ju typ slut på växlar vid 70 km/h.
Men.....
Hur hårt sitter mutterrackarna. Har lånat ihop två fasta nycklar. Slägga, spett, gasbrännare m.m. Efter mycket pusta och stön så släppte "låsmuttern" men vad hjälpte det när den inre muttern sitter som berget. Svårt att låsa hjulet med bara en mutter kvar.
Tips!!! Nån som vartit med om liknande vid omdrevning???
Prova och dra lite åt andra hållet först, Bara LITE.
Annars finns det mutter knäckare :roll:
-
Sitter inte muttern fast med små stoppskruvar? Gör det på yamaha iallafall. Dom e små och är det böös i dom så kan dom vara luriga att se.
-
Tro mig ända sättet är att slå utavhelvete med don och slägga då släpper den efter en stund
-
Dom har ingen stoppskruv på SMC. Brukar vara limmade... Kan sitta som f-n..
-
Värm med gasol och knacka på muttern med hammare, sedan tar man en stor nyckel som passar och knackar/vrider på den. Då släpper det, det måste det.
-
Nu är muttrarna loss!!!!
Problemet var att låsa upp axeln. Man lyfter hela maskinen fast nån sitter på maskinen och bromsar. Testa att försöka kila fast bakhjulen.
Till sist så tog vi ett 3 m spännband och trasslade fast runt orginal hubben och svingen så den höll runt fyra "grenar" på hubben. Det låste upp axeln kanon. Hade en fast 50 mm nyckel förlängd med ett 1 m fyrkantsrör och ett järnspett iträtt i röret.
Var jätteskönt när man kände att det lossnade. Var typ i fjärde ronden med dom muttrarna. Har träningsvärk i ryggen.
Tack för tipsen.
-
Nu är muttrarna loss!!!!
Problemet var att låsa upp axeln. Man lyfter hela maskinen fast nån sitter på maskinen och bromsar. Testa att försöka kila fast bakhjulen.
Till sist så tog vi ett 3 m spännband och trasslade fast runt orginal hubben och svingen så den höll runt fyra "grenar" på hubben. Det låste upp axeln kanon. Hade en fast 50 mm nyckel förlängd med ett 1 m fyrkantsrör och ett järnspett iträtt i röret.
Var jätteskönt när man kände att det lossnade. Var typ i fjärde ronden med dom muttrarna. Har träningsvärk i ryggen.
Tack för tipsen.
Hur gick det med gängorna, för man kan sträcka dom om dom var så hårt spänt.
-
Gängorna var i toppskick. Men mycket rester efter nått gänglåsnings medel när den lossnade. Släppte och gick sedan att dra med handen nästan direkt.
-
Nu är muttrarna loss!!!!
Problemet var att låsa upp axeln. Man lyfter hela maskinen fast nån sitter på maskinen och bromsar. Testa att försöka kila fast bakhjulen.
Till sist så tog vi ett 3 m spännband och trasslade fast runt orginal hubben och svingen så den höll runt fyra "grenar" på hubben. Det låste upp axeln kanon. Hade en fast 50 mm nyckel förlängd med ett 1 m fyrkantsrör och ett järnspett iträtt i röret.
Var jätteskönt när man kände att det lossnade. Var typ i fjärde ronden med dom muttrarna. Har träningsvärk i ryggen.
Tack för tipsen.
Haha Fy fan, Sådana hävstänger anväder man ju till bil ibland, Måste ha sett roligt ut :lol:
-
lägg locktite i gängorna annars lossnar dom då kan man spränga bromsskivan mina lossnade av sig själv o det höll på att gå åt skogen tur att jag såg det i tid dom var dåligt dragna från fabrik har en 05 mvh gunnar
-
Lås bakbromsen med ett stag, ta tag i lasthållaren med ena handen och den fasta nyckeln med den andra och PRESSA samman. Det funkade för mig. :=))))
-
Hur gick det med drevningen? Bytte du till 36T eller? hur går den nu då jämfört med original drev?
-
Tja, tänkte sätta dit 36 drev med strulade med leveransen av detta. Så har nu hubb och 32 drev i väntan på 36 drevet.
32 drev tycker jag är för mycket iaf om man har den helt orginal förövrigt. Ettan blir lite väl hög och den känns trött. Men om man bara skall åka landsväg så är det väl ok.
36 drevet tror jag kommer att bli lagom.
Mvh Mathias