ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: oza skrivet 5 augusti 2007 kl. 23:36:02
-
Hej!
Köpte en begagnad SMC CBW 250cc härromdagen men tycker den skakar lite väl mycket runt 90km/h. Gör de det normalt sätt eller är det nått jag kan göra för att motverka detta? Kan de va obalancerade fälgar eller dylikt?
Detta är den enda ATV:n jag kört så har inget att jämföra med.
-
Kolla hur mycke glapp det är i bärarmsbussningarna, det kan vara en grej som orsakar skak. Balansera däcken.
-
Kolla så att där är ordentligt med fett i a-armarna och att där inte är något glapp. Hade själv det problemet med min och det skakar ganska mycket när man kommer upp i dom hastigheterna :wink:
-
Prova att köra ca 70km/h och släpp gasen och håll inne kopplingen. Och försvinner vibrationerna då så är det motorn som är orsaken.
-
Testade att koppla o släppa gas vid 70 men skakningarna bestod. Har beställt nya bussningar nu då jag tyckte att det var lite glappt på ena sidan. Ska även fetta nipplarna och balansera hjulen när jag byter dessa... Får hoppas att det hjälper :)
-
Jag bytade bussningarna på min 250 men det hjälpte inte så mycket....
det var mina packboxar som var slitna. Efter jag bytat dom så vibrerar det nästan ingenting. :wink:
-
Hade köpt för lite bussnnignar märkte jag idag när jag skulle byta så det räckte bara till ena sidan. Men efter att jag bytt dem samt fettat sönder alla nipplar o dragit åt så minskade ändå skakningarna en hel del, blir nog bättre när jag byter andra sidan med.
Hjulen var redan blananserade såg jag... det satt massa vikter på.
Med risk för att låta dum, men vad är packboxar?
EDIT: tyckte även att det var lite glappt vid lagrena (stavning?) till svingen, brukar det va det?
-
Packboxarna sitter utanpå länkarmsbussningarna "silvrig bricka med gummipackning i" mina gummi var slut i mina packboxar så efter att ha bytat dom försvann glappet helt Beskrivningen kanske inte var den bästa men hoppas att du förstår vad jag menar :wink: :oops:
-
Packboxarna sitter utanpå länkarmsbussningarna "silvrig bricka med gummipackning i" mina gummi var slut i mina packboxar så efter att ha bytat dom försvann glappet helt Beskrivningen kanske inte var den bästa men hoppas att du förstår vad jag menar :wink: :oops:
okej då förstår jag precis vad du menar. Tänkte inte på hur de såg ut i mina nu när jag bytte men är väl lika bra o byta dem med sen. Var på intenet kan jag köpa dessa?
-
Packboxarna sitter utanpå länkarmsbussningarna "silvrig bricka med gummipackning i" mina gummi var slut i mina packboxar så efter att ha bytat dom försvann glappet helt Beskrivningen kanske inte var den bästa men hoppas att du förstår vad jag menar :wink: :oops:
okej då förstår jag precis vad du menar. Tänkte inte på hur de såg ut i mina nu när jag bytte men är väl lika bra o byta dem med sen. Var på intenet kan jag köpa dessa?
Alla återförsäljare som säljer SMC bör kunna ta hem dessa med tycker jag :wink:
-
Ingen som råkar kunna artikelnummret på packboxarna?
-
Ingen som råkar kunna artikelnummret på packboxarna?
42183-RAM-00 8)
//Nonne
-
tackar
-
Lyfter denna gamla tråd istället för att skapa en helt ny tråd om samma sak.
Köpte idag en SMC 170cc, verkar kalasfin men det skakar en hel del när man kör. Det är inte så jättemycket i lägre hastigheter (under 50) men över så skakar det ganska mycket. När ni skriver fett ovan, vad är det för typ av fett ni menar? WD40, 5-56, silikonspray eller någon annan typ?
Hur ser jag om packboxarna eller bussningar är slut? Blir de mjuka eller urgröpta, eller hur visar de sig? Tack på förhand från en glad ATV-amatör ! :)
-
Fungerar detta? http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Universalfett/
-
Japp använder det själv, smörja in överallt + kedja, kolla däcktryck (balansera om dom är obalanserade), spänn alla skruvar, bultar, muttrar och du borde känna en skillnad
-
Balanserade framdäcken idag (de fick inte upp bakdäcken på maskinen) och det blev en ruskig skillnad. Det är lite kvar, men det kan bero på de grova däcken. Ska prova köpa fettet ovan ändå och smörja bla kedja. Hur märker man om kedjan behöver bytas?
-
när den ska bytas vet jag inte, men smörjas bör göras efter varje tvättning och 1-2ggr per varannan vecka typ..
-
Hade ned övre A-armen på ena sidan, den sidan som glappade mest (ganska lätt att upptäcka glappet genom att lägga i handbromsen och sedan gunga hojen fram och tillbaka).
Efter ha rivit ned hela den genomgående bulten, gjort rent och fettat in ordentligt (orimliga mängder fett), dragit åt allting och fixat lite. Så blev maskinen yttligare stadigare! Rekommenderas. Ojämnheten med däcken upplevdes mer som skakningar, detta glapp upplevdes mer som vobbling. Betydligt mindre nu, så det rekommenderas starkt ifall någon annan upplever samma problem.
Notis dock, kolla så inte själva kolven i dämparen hamnar snett när du släppt A-armen, då går den inte ihop ordenligt! Det är bara rucka och dra i den så hamnar den rätt, men gör inte som jag och slit som fan för att få tillbaka A-armen i rätt läge igen :nono: :lol:
Nu väntar spacers bak....