Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Bifoga:
(Insert Attachment 0) (Ta bort bilaga)
(fler bilagor)
Tillåtna filtyper: doc, gif, jpg, mpg, pdf, png, txt, zip, jpeg, JPEG, JPG
Begränsningar: 10 per inlägg
Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är en citron salt, sur, söt eller besk?:
Vilket språk används primärt i detta forum?:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Decson
« skrivet: 8 februari 2018 kl. 11:24:02 »

Kan ju avslöja för övriga tgb-skruvare att man får ta bort vattenpumpen och skruven man skymtar bakom pumpen i ovankant och den 15de skruven i nederkant bakom pumpen.
24mm långhylsa behövs till mutter som håller hela kranspaketet
Skrivet av: Decson
« skrivet: 17 december 2017 kl. 20:59:39 »

Inrullningsfjädern var av i dragstarten också
Tänk om man vetat i förväg hur mkt skruvande det skulle bli efter några år.. då hade kawan känts prisvärd när brorsan säger "inte ett  problem sedan 2012"
Skrivet av: Decson
« skrivet: 17 december 2017 kl. 20:52:12 »

Då är demonteringen påbörjad, har passerat punkten lossa de 15 skruvarna som bara är 14. Men kåpan sitter stumt, har jag missat nåt eller sitter den bara i packningen? Vattenpumpen t.ex?
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 2 december 2017 kl. 16:39:36 »

Haha det lät iofs inte fel.

Det var en del. Nu gjorde jag det inte själv men var med hela tiden för att lära mig. Men det såg inte svårt ut.

Men man åker på att byta motorolja och kylarvätska.

Testa förövrigt att dra igång den med snöret. Är det envägslagret så ska detta fortfarande fungera. Om nu din maskin startar lätt på det viset.

http://www.slideshare.net/guest8d5820ff/service-manual-target-525-1?from_m_app=android

Kolla ifrån kapitel 10 i den offentliga. Där får du lite humor och hur mycket jobb det är :)
Skrivet av: Decson
« skrivet: 2 december 2017 kl. 12:57:41 »

Då blev det ju ganska billigt iaf, jag utgår från att det är samma fel på min, efter två misständningar och några läten som påminde om en startmotor som drevs av motorn viner det nu bara likt en startmotor som snurrar i det fria.
Hur mkt skruvande var det? några tips på vägen?
Är lite trött på att skruva med den när jag nyss bytt kamaxel, rengjort förgasaren och bytt snöre i dragstarten, och så blir det såhär vid första plogningen. :(veryangry):
vincha in den i garaget och gick in och åt pizza och kolla yamaha/kawa/suzuki/canam på blocket istället
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 1 december 2017 kl. 19:24:08 »

Tack för att du delar det du hittar, nu vet jag vad jag ska fortsätta med.
Var ebaylänken rätt del?

Ja det var rätt och passade perfekt.
Skrivet av: Decson
« skrivet: 1 december 2017 kl. 14:03:03 »

Tack för att du delar det du hittar, nu vet jag vad jag ska fortsätta med.
Var ebaylänken rätt del?
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 11 augusti 2017 kl. 23:01:42 »

Nu fungerar det klockrent så jag tänkte bara återkoppla lite.

Det var som några redan påpekat, envägslagret som hade gått sönder. Det kosyade mig runt 1000 kr på ebay så det var överkomligt.

Och det behövs inget specialverktyg för att byta utan det fungerade med en vanlig avdragare. Viste det tog tid att få loss det men det gick. Förstör inte axeln med avdragaren bara. Jag fick gänga om den och det va inte superlätt när motorn bara snurrade med haha.

Slutsatts: ett enkelt sätt att ta reda på om det är envägslagret som är paj är att ta loss startmotorn, och försöka snurra på kugghjulet i det lilla hålet där startmotorn gick in. Det ska inte gå att snurra lätt framåt, då är envägslagret med största sanolikhet trasigt.
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 5 augusti 2017 kl. 14:12:27 »

Fick hjälp med att skruva isär tgbn för att kolla vad som kunde vara fel. I videon nedan så kan ni se hur startkransen(?) Snurrar lätt åt ett håll men är stumt mot det andra.

Startmotorn drar startkransen åt det hållet som går lätt så jag antar att det verifierar att det är envägslagret som är trasigt?

https://youtu.be/w3i1j0Gzcdo

Då dyker nästa fråga upp. Eftersom verkstan vill han 2700 kr för ett nytt lager så tänkte vi eventuellt köpa ett från Ebay. Men går det se om det är den nya förstärkta versionen av envägslagret? Och är det förövrigt rätt del som jag har hittat på Ebay?


http://m.ebay.com/itm/142247557288?_mwBanner=1

Tack på förhand.
Skrivet av: ra
« skrivet: 3 augusti 2017 kl. 06:46:00 »

Jag vill inte vara negativ. Men det finns duktiga yrkesfolk som fixar sånt dagligen. Ju mer du skruvar desto närmare verkligen kommer du. Att det aldrig mer blir någon kör bar maskin.utan bara ett skruv objekt. Gör något du kan och är bra på. Ta dom pengarna du får för det och låt yrkes folk fixa maskinen 
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 3 augusti 2017 kl. 06:31:12 »

Nu då du har lös startmotorn kan du ju skruva sönder den och granska funktionen så du vet hur den fungerar. På samma gång lär du hitta felet.

Så du tror att det är startmotorn det är fel på?

Ju mer jag tänker på det så konstigare låter det, startmotorn snurrar kugghjulet åt det hållet som inte har något motstånd, det måste väl ändå vara tvärtom  :hmmm:

Kan nog vara en bra ide att skruva isär och kolla.
Skrivet av: JussiN
« skrivet: 3 augusti 2017 kl. 00:23:26 »

Nu då du har lös startmotorn kan du ju skruva sönder den och granska funktionen så du vet hur den fungerar. På samma gång lär du hitta felet.
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 2 augusti 2017 kl. 17:15:13 »

Nu hade jag precis loss startmotorn igen. Kunde köra den i tomme med ett bilbatteri. Men den går varken ut eller in, bara runt. Men jag tror inte att den ska gå ut och in.

Kolla det lilla kugghjulet i hålet i mitten:
Lilla kugghjulet https://imgur.com/gallery/gplkc
Det går att snurra på år ena hållet med en skruvmejsel men väldigt trögt åt andra hållet.
Om jag tänkt rätt så snurrar startmotorn kugghjulet åt det hållet som går lätt. Vilket jag tycker låter skumt :S

Kan det fortfarande vara det envägalagret som är trasigt? Borde det inte gå att snurra lätt åt båda hållen då?

När jag körde startmotorn i tomme så var det inga missljud alls. Men när den är monterat så smattrar det och håller på. Så något där inne är ju paj antar jag :/
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 1 augusti 2017 kl. 07:57:47 »

https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50084.0
Läst den tex? Finns säkert mer skrivet om envägslagret och tgb.

Jag tror inte det är busenkelt att byta, så är man inte lite mekvan kanske man ställer till med mer problem än man hade först.

Går den igång med dragstarten?

Precis så känner jag. Bättre att bita i den sura äpplet och betala :/

Japp den går att dra igång relativt lätt. Krävs väl kanske 1 - 4 drag. Det är så tungt så ibland drar man för sakta antar jag.
Skrivet av: Pv544
« skrivet: 1 augusti 2017 kl. 00:46:26 »

https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50084.0
Läst den tex? Finns säkert mer skrivet om envägslagret och tgb.

Jag tror inte det är busenkelt att byta, så är man inte lite mekvan kanske man ställer till med mer problem än man hade först.

Går den igång med dragstarten?
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 31 juli 2017 kl. 22:57:59 »

Startmotorn kan låta jäkligt illa om den inte får tillräckligt med ström, prova MÄT volten nere på startmotorn när den går.

Att gnistan spökar skulle ju kanske kunna bero på spänningsfall någonstans, vet inte hur känsligt det är.

Kopplingen verkstan pratar om är väl envägslagret, tror det kostar runt en tusing på ebay. One way bearing heter det typ. Googla lite på "starter assembly tgb 525" så ser du vad grejerna heter.
Tror det har pratats om det på forumet tidigare, kolla om du hittar och få en uppfattning om hur allvarligt och dyrt det borde vara.
OM det nu är det... Borde ju gå att utesluta andra fel innan man slänger 4500kr där.

Tar du loss startmotorn och kör den borde den snurra fint och tyst. Kommer du åt drevet som startmotorn driver borde du kunna känna ifall envägslagret gett upp. Ena delen av lagret sitter ju på det drevet.
Envägslagret gör ju att när motorn startar så drar den inte med sig startmotorn runt.

Vad menar du med startfältet?
Frågar jag om ett konstigt ordval och sen kontrar du med ett ännu värre?
Autocorrect och slarv eller driver du med mig?

Ang pickup coil, jag tror jag förstörde min på en mc jag hade förut genom att använda stor batteriladdare med starthjälp. Rejäla modellen som kan dra igång en traktor...
Blev nog för mkt ström för den elektroniken.
Mitt problem med den blev då att jag hade svag gnista när motorn bara snurrade på startmotorn och motstånd (kompression), hade jag stiftet ur så blev det snabbare snurr och bättre gnista.
Var drygt att springa igång en 650cc enstånka...

Men i ditt fall har du ju flera fel, kanske strul med startmotorn så den stjäl ström från det övriga.
Så försök lös startmotorproblemet först... Och mät och se ifall det bara tappar ström.

Om du drar i dragstarten med stiftet ur får du ju lättare snurr på motorn, blir gnistan bättre då?

Jag driver inte med dig, det är denna jäkla autocorrect, trodde jag stängt av den.

Ja när jag tog bort startmotorn så kunde jag röra kugghjulet(som jag såg genom hålet där startmotorn gick in) fram och tillbaka lätt med en liten skruvmejsel. Så detta känns väl avgjort antar jag. Eftersom motorn då aldrig snurrar på tändningen så blir det aldrig någon gnista antar jag :) Nu ska vi bara ta ställning till om vi ska försöka oss på att fixa det själva eller lämna in den för ca 4500kr.

Någon som bytt en sådan någon gång? Hur olämpligt sitter dom, är dom precis innan för metallhöljet?
Skrivet av: Pv544
« skrivet: 31 juli 2017 kl. 11:05:33 »

Startmotorn kan låta jäkligt illa om den inte får tillräckligt med ström, prova MÄT volten nere på startmotorn när den går.

Att gnistan spökar skulle ju kanske kunna bero på spänningsfall någonstans, vet inte hur känsligt det är.

Kopplingen verkstan pratar om är väl envägslagret, tror det kostar runt en tusing på ebay. One way bearing heter det typ. Googla lite på "starter assembly tgb 525" så ser du vad grejerna heter.
Tror det har pratats om det på forumet tidigare, kolla om du hittar och få en uppfattning om hur allvarligt och dyrt det borde vara.
OM det nu är det... Borde ju gå att utesluta andra fel innan man slänger 4500kr där.

Tar du loss startmotorn och kör den borde den snurra fint och tyst. Kommer du åt drevet som startmotorn driver borde du kunna känna ifall envägslagret gett upp. Ena delen av lagret sitter ju på det drevet.
Envägslagret gör ju att när motorn startar så drar den inte med sig startmotorn runt.

Vad menar du med startfältet?
Frågar jag om ett konstigt ordval och sen kontrar du med ett ännu värre?
Autocorrect och slarv eller driver du med mig?

Ang pickup coil, jag tror jag förstörde min på en mc jag hade förut genom att använda stor batteriladdare med starthjälp. Rejäla modellen som kan dra igång en traktor...
Blev nog för mkt ström för den elektroniken.
Mitt problem med den blev då att jag hade svag gnista när motorn bara snurrade på startmotorn och motstånd (kompression), hade jag stiftet ur så blev det snabbare snurr och bättre gnista.
Var drygt att springa igång en 650cc enstånka...

Men i ditt fall har du ju flera fel, kanske strul med startmotorn så den stjäl ström från det övriga.
Så försök lös startmotorproblemet först... Och mät och se ifall det bara tappar ström.

Om du drar i dragstarten med stiftet ur får du ju lättare snurr på motorn, blir gnistan bättre då?
Skrivet av: rally nizze..
« skrivet: 31 juli 2017 kl. 09:24:57 »

låter som en trasig startmotor att den går runt men ej drar runt motor.
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 31 juli 2017 kl. 09:13:05 »

Idag har vi pratat med en verkstad och dom prata om en koppling någonstans mellan startmotor och motor som antagligen är trasig. 4500kr fattigare snart :/
Skrivet av: Abiz
« skrivet: 30 juli 2017 kl. 23:55:11 »

Har nu kollat på en del engelska forum och många där verkar ha haft samma problem som mig med bara en gnista när man vrider på nyckeln.

Dom flesta skriver att dom löst det med ett nytt pickup coil. Men va fasen är det på svenska och vad finns det för bra hemsidor för TGB delar?

Online just nu.

70 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 95. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme