ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Moco skrivet 1 juni 2007 kl. 18:13:15

Titel: Nålar
Skrivet av: Moco skrivet 1 juni 2007 kl. 18:13:15
Ni har sagt så mycket klokt i detta forum så amatören (jag) är helt förvirrad. Nu måste vi reda ut lite saker. Först förutsättningarna:

Jag skaffar en KFX 700.
Jag gör inget med luftburken.
Jag sågar av pipen på avgassystemet för att få bort stypningen (samt tar de övriga strypningarna som är limmade muttern på skruven på förgasaren och gasen).

Det som sedan för mig är lite förvirrat:

1) Byta huvudmunstycken på förgasaren för att de är för snåla från fabrik?
2) Byta bränsle-nålar eller bara flytta nål? (har sett den fina beskrivningen av tintin om hur man gör)
3) Det har skrivits om luftskruvar som sitter bakom plombering, vad gör dessa, ska dess justeras?
4) Det har skrivits om soppa-skruvar? Vad gör dessa? Ska dessa (har justeras? (har sett bilderna på var de är)
5) Något övrigt?

Så med tanke på att jag inte byter avgassystem utan endast stryper av samt med tanke på att jag inte grejar med luften, vad behöver jag i övrigt göra?

Puh...  :P   Tacksam om ni tar er tid för lilla okunniga jag.
Titel: Nålar
Skrivet av: Tintin skrivet 1 juni 2007 kl. 23:44:31
Med den ringa mod du tänker göra tror jag inte du behöver göra just något alls. Tror du kommer klara dig med samma munstycken och nålar. För övrigt är inte standardnålarna justerbara annat än genom att du sätter på brickor på dom, men det vet jag inte hur bra det funkar, för det har jag inte provat. Det som gäller om man ska fixa nålarna är att köpa nya, tex genom att köpa ett Dyno-Jet kit. Vad gäller soppa eller luftskruvar så är egentligen bägge benämningarna lite vilseledande för KFXen. Det är skruvar som justerar bränsle/luftblandningen. Skruvar man in dom blir blandningen magrare och skruvar man ut dom blir den fetare. Det är mindre risk för motorskada om man kör en fetare blandning än en magrare. Det är väl möjligen den inställningen du skulle behöva se över då skruvarna är otroligt snålt ställda från fabrik. Kollade min nya hoj och nålen för främre cylindern var skruvad helt i bott. Som riktmärke brukar man säga 2,5 varv ut, men sanningen är att man får lyssna sig fram. Det du gör är att du först ställer upp tomgången till ca 3000varv, sedan skruvar ut den ena skruven tills den cylindern inte går bättre längre utan börjar gå sämre. Då skruvar du försiktigt in skruven lite så den går bra igen, sedan gör du detsamma med den andra skruven. För att komma åt skruvarna behöver du borra bort plomberingarna, men det har jag lagt upp bilder på i en annan tråd. Har du fått maskinen än då?
Titel: Nålar
Skrivet av: Moco skrivet 2 juni 2007 kl. 08:50:35
Citat från: "Tintin"
Med den ringa mod du tänker göra tror jag inte du behöver göra just något alls. Tror du kommer klara dig med samma munstycken och nålar. För övrigt är inte standardnålarna justerbara annat än genom att du sätter på brickor på dom, men det vet jag inte hur bra det funkar, för det har jag inte provat. Det som gäller om man ska fixa nålarna är att köpa nya, tex genom att köpa ett Dyno-Jet kit. Vad gäller soppa eller luftskruvar så är egentligen bägge benämningarna lite vilseledande för KFXen. Det är skruvar som justerar bränsle/luftblandningen. Skruvar man in dom blir blandningen magrare och skruvar man ut dom blir den fetare. Det är mindre risk för motorskada om man kör en fetare blandning än en magrare. Det är väl möjligen den inställningen du skulle behöva se över då skruvarna är otroligt snålt ställda från fabrik. Kollade min nya hoj och nålen för främre cylindern var skruvad helt i bott. Som riktmärke brukar man säga 2,5 varv ut, men sanningen är att man får lyssna sig fram. Det du gör är att du först ställer upp tomgången till ca 3000varv, sedan skruvar ut den ena skruven tills den cylindern inte går bättre längre utan börjar gå sämre. Då skruvar du försiktigt in skruven lite så den går bra igen, sedan gör du detsamma med den andra skruven. För att komma åt skruvarna behöver du borra bort plomberingarna, men det har jag lagt upp bilder på i en annan tråd. Har du fått maskinen än då?


På onsdag kommer den till ÅF. Sen ska vi mecka lite.

Jag har läst om dels soppa-skruvar, dels luft-skruvar, men det är alltså samma skruvar eftersom de reglerar luft/bränsle, jag förstår. Det räcker alltså att fixa skruvarna luft/soppa? (har sett de fina bilderna)
Ej byte munstycke och nål för maskinens skull utan endast om man vill ha mer drag?

(För om man inte måste (för maskinens bästa) byta och ändra en massa så låter jag gärna så mycket som möjligt vara i orginal. Jag lever i tron att om man låter maskiner vara så som de kommer från fabrik så funkar de bäst i längden. Dessutom vill jag ha så lite meck och klydd som möjligt. Visst får man säkert några km/h mer och lite mer drag om man har dubbelsystem, annat filter, munsycke, nålar fast jag har kört Loncin 16 hk och SMC 20 hk hittils, så för mig räcker nog de 49 hk från fabrik gott och väl.)
Titel: Nålar
Skrivet av: Tintin skrivet 2 juni 2007 kl. 08:52:02
Det gör det säkert (en stund  :lol: ). Kul att den är på gång!
Titel: Nålar
Skrivet av: Moco skrivet 2 juni 2007 kl. 09:20:09
Citat från: "Tintin"
Det gör det säkert (en stund  :lol: ). Kul att den är på gång!


Det räcker väl tills du kommit förbi Halmstad och visat upp ditt monster...
Jo, kul ska det bli, kan ju lugnt säga att man längtar  :D
Titel: Nålar
Skrivet av: Moco skrivet 2 juni 2007 kl. 19:28:30
Lite gas = bränsleskruven
Full gas = huvudmunstycket
Mellan reg = nålen.

För att min maskin ska må bra, räcker det fortfarande att bara justera bränsleskruvarna? Enligt ovanstående fixar jag ju bara bränsletillförseln vid lite gas. Motorn kunde ju ta stryk om den fick för lite soppa, eller?
Titel: Nålar
Skrivet av: Tintin skrivet 2 juni 2007 kl. 22:03:53
Du skulle väl bara ta bort strypningarna om jag fattade det hela rätt? I så fall borde du inte behöva göra något annat, för originalmunstyckena som sitter i är för ett ostrypt system. Skruvarna är dock ställda för otroligt strikta avgasreningskrav, så där har dom inte tagit hänsyn till motorns välbefinnande i någon större utsträckning, därav att man gärna gör en justering av dom.
Titel: Nålar
Skrivet av: Moco skrivet 2 juni 2007 kl. 22:26:14
Citat från: "Tintin"
Du skulle väl bara ta bort strypningarna om jag fattade det hela rätt? I så fall borde du inte behöva göra något annat, för originalmunstyckena som sitter i är för ett ostrypt system. Skruvarna är dock ställda för otroligt strikta avgasreningskrav, så där har dom inte tagit hänsyn till motorns välbefinnande i någon större utsträckning, därav att man gärna gör en justering av dom.


aah, då förstår jag. Skruvarna ställda för strypt maskin, dessutom med avgaskrav.
Tack för hjälpen. Ska sluta tjata nu   :)

Gött att Sverige vann till sist, hoppas bara expekt.com håller med om att det var en vinst efter allt tumult...