ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Moco skrivet 16 augusti 2007 kl. 10:10:07

Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Moco skrivet 16 augusti 2007 kl. 10:10:07
Nu har jag fått mina prylar.

Jag beställde ett DMC Afterburner quiet från allthingsmoto.com, det kostade 3560 kr jämfört med 8000 på minhoj.se.
Dynojet kit och K&N luftfilter beställde jag från Tyskland, gick på 1800 kr.

Totalt med lite tull- och postavgifter blev kalaset:

3026,16 + 533,70 + 1806,02 + 903 = 6268,88 kr

6300 är rätt schysst för helsystem, dynokit och luftfilter tycker jag  :D

Nu återstår bara mecket.
1) luft-/soppaskruvar
2) Munstycke
3) Nålar
Och på med helsystemet och luftfiltret.
Kan ni tipsa mig om vilka nålar och munstycken jag skall använda? (Har sett guiderna här i forum om hur man gör.)
Är det något annat jag behöver känna till?

Tacksam för tips och hjälp.
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Z skrivet 16 augusti 2007 kl. 22:14:40
I runda slängar sparade du väl runt 2000:- cirkus :)
Helt ok ja.

Men du missar ju den alldeles superba kundservice som minhoj leverar :D
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: iroc skrivet 16 augusti 2007 kl. 22:48:51
Citat från: "Z"
I runda slängar sparade du väl runt 2000:- cirkus :)
Helt ok ja.

Men du missar ju den alldeles superba kundservice som minhoj leverar :D


om ja fattar rätt så sparade han 4440 kr bara på avgaset  8O
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Tintin skrivet 16 augusti 2007 kl. 23:31:22
Härligt Moco, nu börjar det hända grejer!!! Mitt tips är att skita i DynoJet-nålarna. Dom verkar inte hamna centrerat i hålet utan mest skramla runt där och ge ojämnt med soppa. Har testat på två hojar nu, och det går helt klart bäst med originalnålarna. Vid behov kan du schimsa upp dom. Vad gäller munstyckena så är tipset att gå på rekommendationen som du fick med DynoJetkitet och ta det som utgångspunkt. Har för mig dom har alternativet "aftermarket exhaust and high flow air filter" eller nåt sånt.  Skruvarna i kopparna är mjuka och det är lätt att man drar dom runda. Tydligen är det s k pozidrive-skallar på dom, så se till att du har en stjärnmejsel som greppar bra innan du börjar vrida. Funkar inte det är tipset att ha en muttertång nära till hands och sedan byta ut skruvarna mot skruvar med insex-skalle på istället. Du kan köpa dom på Biltema och korta av dom till rätt längd själv. Se dock till att få bort graderna i änden på skruvarna innan du drar i dom. Aluminiumet i gängorna är mjukt, så det är lätt att dra runt annars. På det hela taget är det en baggis om man bara ser upp med fallgroparna enligt ovan. Lycka till!
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: zupe skrivet 17 augusti 2007 kl. 16:03:53
Går inte att blanda dynojet munstycken med org nål. Antingen bara dynojet eller bara orginal. Jag kör med dj nål och munstycke har inte märkt det du beskirver men det kanske är bara på kawa som det blir så.
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Moco skrivet 17 augusti 2007 kl. 16:09:39
Nu blir jag lite förvirrad eftersom ni motsäger varann lite.
Tintin, du som kör KFX med framgång, hur har du gjort på din?
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Micke_P skrivet 17 augusti 2007 kl. 18:39:28
Jag kör med orginalnål och D-J munstycke, och det går alldeles utmärkt!
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Tintin skrivet 17 augusti 2007 kl. 18:53:45
Citat från: "zupe"
Går inte att blanda dynojet munstycken med org nål. Antingen bara dynojet eller bara orginal. Jag kör med dj nål och munstycke har inte märkt det du beskirver men det kanske är bara på kawa som det blir så.

???? :x  :x  :x
Jag precis som Micke kör med DynoJet-munstycken och original-nål och det går inte bara utmärkt utan BÄTTRE än med DynoJet-nålarna. Det här är den andra KFX 700  som jag testar det på nu.
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Z skrivet 17 augusti 2007 kl. 20:40:58
Citat från: "iroc"
Citat från: "Z"
I runda slängar sparade du väl runt 2000:- cirkus :)
Helt ok ja.

Men du missar ju den alldeles superba kundservice som minhoj leverar :D


om ja fattar rätt så sparade han 4440 kr bara på avgaset  8O


japp stämmer självklart kollade jag på fel modell när jag kollade priset hos svensk ÅF my bad :)
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Moco skrivet 17 augusti 2007 kl. 22:10:17
Tack boys, då är jag med i matchen igen  :D

Jag kör på enligt mitt första inlägg i tråden, dock med undantaget att jag ej byter nålar och att jag är försiktig enligt Tintin-tipsen tidigare.
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Tintin skrivet 17 augusti 2007 kl. 22:17:48
Då ser vi fram emot en rapport efter helgen! Själv ska jag ta mig i kragen och skruva dit ett par nya nerfar...
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Moco skrivet 28 augusti 2007 kl. 18:12:21
Hmm... skumt!

Min ÅF som fixar bestyckningen ringde och undrade om han verkligen skulle byta munstycken till Dyno-kittet eftersom dessa munstycken ger mindre soppa.
Orginal satt 140 nåt sånt och Dyno rekomendation var ju 124 resp. 128.
Vi kom fram till att vi följer Dyno´s, då blir det nog bäst men det känns ju konstigt att skaffa mer drag i en maskin och så går man ner i bränsle-tillförsel.

För övrigt tyckte jag väl att min maskin drog lite väl mycket soppa för att var strypt...
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Tintin skrivet 28 augusti 2007 kl. 18:49:51
Det är inte samma nummerserie på originalmunstyckena (som är Keihin) och DynoJets munstycken. Dom är alltså inte mindre och ger inte heller mindre soppa.

Fick du däcken förresten?
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Pete skrivet 28 augusti 2007 kl. 19:00:25
Dynojets munstycken ska man lägga på 10 ungefär.... dvs 130 blir 140...
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Moco skrivet 29 augusti 2007 kl. 05:02:11
Ok, thx. Då förstår jag. Tänkte väl att det lät orimligt.
Titel: Billigt med helsystem från USA
Skrivet av: Moco skrivet 29 augusti 2007 kl. 18:40:18
Då var det klart. Hämtade KFX:en för en timme sen. Rullar ju på fin-fint nu  :P  :D

ÅF var väldigt nöjd med DMC Afterburner quiet, riktigt fin passform och kvalitet enligt honom, jag skulle rekomendera systemet till andra tyckte han, så nu var det gjort  :)

Grymt gott ljud. Lite starkare (högre på talspråk  :P ) än jag trodde, men ack så gott.

Olja och filter bytt
DMC på
K&N på
124-128 munstycke på
Orginalnålar kvar
Luft/bränsle-skruvar kvar som vid leverans. Detta bekymrar mig lite då Tintin varnade mig för att de är för snålt ställda från fabrik. ÅF sa att han tyckte den gick bra och att det inte fanns någon anledning att justera skruvarna. Jag håller med om att den går bra och låter bra, vad säger ni om att inte justera? Kan jag märka på något sätt att det verkligen behövs?

Sen tycker jag inte att den lyfter lika lätt som andra beskrivit. Någon sa att om man kör i 50 och gasar fullt så går den upp på bakhjulen, det upplever inte jag -kanske har det med soppaskruvarna att göra?

Hursomhelst är jag jäkligt nöjd, i morgon ska det köras hela dagen lång  :D  :P