ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: Sper skrivet 11 november 2011 kl. 19:57:40

Titel: Köra i backe upp
Skrivet av: Sper skrivet 11 november 2011 kl. 19:57:40
Har kollat en hel del youtubes videos och en annan är rätt mesig och har inte kört så mycke mer än i lera. Men om man ska ge sig på branta uppförsbackar. Vad ska man tänka på?

Är de så lätt att tippa maskinen bakåt som på en del videos? Eller gör de något fel?

Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: anersimyra skrivet 11 november 2011 kl. 20:38:56
Man ska vara "mesig" i branta uppförs/utförsbackar, en ATV är väldigt lätt att välta.Låt säga att uppförslutet är såpass brant att du måste gasa hårt.Spinner då det ena hjulet och det andra får ett bra fäste, då kastar maskinen BLIXTSNABBT i sidled.Detsamma händer i stenig terräng om det ena bakhjulet fastnar på en större sten och det andra hjulet går fritt, och det kastar snabbt även i krypfart.Med "mesig" som jag skrev ovan menar jag att du ska vara försiktig innan du vet vad du sysslar med.Annars kan aggresiv körning vara lösningen för att ta sig säkert uppför en brant backe.Tänk även på att med vagn bakom och körning uppför gör att sten under ett av bakhjulen gör maskinen ännu mer kastvillig.Kör du utför finns många saker att tänka på, last, motorbroms, möta med gasen om man inte har EBS, gropar där framhjulen går ner i, samtidigt som ett bakhjul går upp på ett hinder e.t.c. Men ta en yrkesförarutbildning så klarnar allt på en helg ()p
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: Hydro skrivet 11 november 2011 kl. 20:40:30
Vissa gör säkert fel, men framför allt är ofta verkligheten värre än vad filmer visar. Med det menar jag alltså att backar mm ofta är riktigt branta, men sådant är svårt att få fram i en film. Grundgrejen i sammanhanget är dock tyngdpunkt så långt fram som möjligt och inga hastiga gaspådrag.
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: anersimyra skrivet 11 november 2011 kl. 20:54:43
Precis som Hydro skriver är verkligheten många gånger värre än vad som framgår på film.Å andra sidan upptäckte jag som nybakad ATV åkare att verkligheten var mindre läskig när jag klev av för att vinsha mig uppför.Jag insåg att jag varit för "feg", alltså, maskinen hade klarat av mycket mer än jag trodde.Men jag tycker det är viktigt att "fega ur" om det inte känns bra.Att lära sig köra ska göras helt prestigelöst, strunta i vad andra klarar, du sätter gränserna.Det är mer manligt/kvinnligt att "fega ur" än att göra något vansinnigt, du är ingen häftig syn, dubbelvikt under en hjuling.
Mvh Anders ()p
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: Mudde skrivet 11 november 2011 kl. 20:56:00
Så här skulle jag vilja beskriva det.

1. skoterställning / ena foten på bakracket (då kan du förflytta kroppen långt fram och skulle du trots allt välta ramla du av och sannolikheten att du hamnar under är mindre.

2. Ta lite sats, gasa innan backen och släpp sakta av på gasen i uppförslutet.

3. Börja ALDRIG gasa om maskinen stannar i backen, rulla då försiktigt ner igen men använd då handbroms (frambroms om du har) aldrig bakbroms... i vissa lägen kan det vara idé att kliva av maskinen och gå bredvid nerför (gäller också om man skall ner för en sjujävla brant backe).

OBS! Hjälm och ryggskydd är i mina ögon obligatoriskt  ()p
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: Micce skrivet 11 november 2011 kl. 20:58:16
Bra hjälm och riktigt ryggskydd om man skulle ha lite otur
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: Mudde skrivet 11 november 2011 kl. 21:02:54
Jag har "bara" rullat två gånger med min körstil "vill ha ett liv i morgon också" och de gångerna har varit på Trialtävlingar när jag chansat - liiite för mycket  :D. Kom ihåg att det finns inga fega förare bara dumma  ()p
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: Sper skrivet 12 november 2011 kl. 08:35:15
Ska man använda diffspärr när man kör uppåt då?
Titel: SV: Köra i backe upp
Skrivet av: Micce skrivet 12 november 2011 kl. 10:11:31
När jag körde Arctic cat använde jag bara diffen  vid riktiga motlut då jag upplevde maskinen som riktigt tung arbetad med diffen i och 27tums däck.
Men det är ju aldrig kul och stå mitt i och börja spinna.Läskigare att gå baklänges ner än brant upp.
Så börja försiktigt diffat lär dig maskinen sen leka lite med vad som funkar bäst.
Snart sitter du med högen och bakhjulsdriften i till 60procent i skog och mark