ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fourtrax skrivet 10 februari 2018 kl. 14:14:41
-
Jag har idag en Honda 420 2013 som gått ca 100 tim och mil. Då jag bor i södra delen av landet ser jag mer och mer ett behov av att kunna köra på väg. Det gör jag till viss del idag men bara på mindre vägar och tider då trafiken minskar. Jag gillar inte det då jag vill ha blinkers och backspeglar för att öka min egen och andras säkerhet. Därför funderar jag på att byta min atv mot en traktorregistrerad. Jag använder min atv till gårds sysslor, vedkörning, jakt och lite plogning de få tillfällena vi får snö. Jag har inte lust att lägga 120 för en ny honda då jag utnyttjar den alldeles för lite. Jag har varit och tittat på Polaris (TB) och Can-am (450T3) och även provkört dessa. kvalitetsmässigt har jag ingen erfarenhet av dessa då de jag känner som har atv har japanska märken. Jag är jättenöjd med min Honda förutom med registreringen. Startar alltid och de har aldrig varit något fel på den så det känns sådär att sälja den, men friheten att kunna köra lagligt väger över. Yamaha grizzly 450 föll på att där är förgasare och vad jag har hört även från säljare så förlorar den mycket kraft i T3 verision. Kodiaken däremot är intressant.
-
Säger traktor B reggad. Den får du köra överallt där du får köra. Köra med släp eller plog på väg mm är några av fördelarna.
Du får ju dock bara köra i 50km/h men ser inte det som ett problem.
Terrängreggad ser jag ingen mening med längre.
-
Traktor B tycker jag du ska köpa eller en begagnad vägreggad.
-
Jag tog körkort 2002, så då går terrängreggat bort för mig.
Har kollat igenom alla traktorreggade jag har kunnat hitta. Vill ha högsta möjliga kvalité. DRIFTSÄKER. En gårds- och nöjeshjuling. utan att vara en bushjuling. Köra löv och åka och fiska. Skjutsa dottern till dagis. Ta ner nån enstaka gran om året för rent nöje.
Varför går de inte få typ Suzuki, kawasaki, honda mm som traktorreggade? Är det bara Yamaha och can-am som finns om man nu inte vill ha en av alla "kinamärken"? Står mellan Outlander och Grizzly, men hade gärna haft fler alternativ.
-
Honda finns som T3 och sen har du ju polaris också
-
Honda finns som T3 och sen har du ju polaris också
Honda Foreman (med manuell växling som går bort) endast? Eller kan man få alla Honda som T3? Google hjälper mej inte.
-
Sök på blocket så ser du hur begränsat det finns med traktor reggade som ej är av Kina modeller.
Lättare att hitta en vägreggad då.
Är väl can am som det finns mest av som vägreggade.
-
Sök på blocket så ser du hur begränsat det finns med traktor reggade som ej är av Kina modeller.
Lättare att hitta en vägreggad då.
Är väl can am som det finns mest av som vägreggade.
Alla som säljs idag är ju i princip traktor?
Väg finns ju inte längre
-
Sant, jag tänkte mer på begagnade.
Köper man nytt så är väl det traktor som gäller trots att det fortfarande finns mycket terrängreggade som säljs.
-
För dina behov som du beskriver dem hade jag siktat på traktor-reggat före vägreggat.
Fördel vägreg: Du får oftast köra i skylthastighet.
Nackdel vägreg: Du får bara köra på väg, ingen annanstans. Den måste vara strypt till 20 Hk lagligt.
Fördel traktor: Lägre försäkringsavgift. Du får köra med släp. Du får köra lika som en traktor dvs. på väg och på din egen mark.
Nackdel traktor: Du får bara köra i 40/50 lagligt (men å andra sidan är de inte effektstrypta).
-
Det gäller tyvärr samma regler för vägreggad i terräng som traktor och terrängreggad.
Allt är lika olagligt :)
-
Det gäller tyvärr samma regler för vägreggad i terräng som traktor och terrängreggad.
Allt är lika olagligt :)
Inte alls.
Vägreg och terräng håller jag med men traktor är traktor och arbete på egen mark är lagligt.
-
Det kan man tro men det är inte så enkelt.
Registrering har ingen betydelse i terräng. Allt är lika olagligt.
Finns en ganska bra sammanfattning på denna sida om vad som gäller.
http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/terrangkorning/Pages/default.aspx
""Vad räknas som motordrivet fordon?
Alla fordon som drivs med motor räknas som motordrivet fordon, t.ex. bil, motorcykel, moped, fyrhjuling, traktor och snöskoter. Detta gäller dock inte eldriven rullstol. ""
-
Jag citerar från sidan du länkade till: "Körning som behövs i skogs- och jordbruksarbete är undantaget från förbudet mot terrängkörning."
Registreringsform är alltså intressant här för som jag skrev tidigare så får en vanlig "vägreggad" maskin inte lämna vägen men en traktorreggad får - förutsatt att du arbetar enligt undantaget i citat ovan.
-
Det som kanske är lite tråkigt med traktor är väl att den ska besiktigas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/
För min egna del som bara använder den för skogsbruk och aldrig på
vägen så känns terräng-reggat bra.
-
Det som kanske är lite tråkigt med traktor är väl att den ska besiktigas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/
För min egna del som bara använder den för skogsbruk och aldrig på
vägen så känns terräng-reggat bra.
Köper man en ny, vilket man lär göra om man vill ha traktor, så är det väl ingen besiktning 4 första åren? rätta mig om jag har fel.
Traktor A kräver ingen besiktning alls, endast traktor B.
-
Vars står det att en vägreggad ej får användas i
undantagsfallet för skogsbruk? Jag hittar ej det i den länkade texten själv.
Bör väl vara lika olagligt att trimma en traktor a som en epa traktor.
Traktor b känns som bästa alternativet om den ska köras på vägen vid köp av ny.
-
Det som kanske är lite tråkigt med traktor är väl att den ska besiktigas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/
För min egna del som bara använder den för skogsbruk och aldrig på
vägen så känns terräng-reggat bra.
Näe då är det pengar i sjön såtillvida du inte tänker på ett andrahandsvärde.
-
Vars står det att en vägreggad ej får användas i
undantagsfallet för skogsbruk? Jag hittar ej det i den länkade texten själv.
Det var inte heller med i citatet.
-
Vars står det att en vägreggad ej får användas i
undantagsfallet för skogsbruk? Jag hittar ej det i den länkade texten själv.
Bör väl vara lika olagligt att trimma en traktor a som en epa traktor.
Traktor b känns som bästa alternativet om den ska köras på vägen vid köp av ny.
Om du bedriver skogsbruk (vilket ger dig möjlighet att köra i skogen) så är det nog
svårt att dra av momsen på en väg-reggad vilket borde göra den mindre intressant.
-
Nu finns ej längre vägreggade att köpa nya. Ska man dra av moms är det traktor eller terräng som gäller.
Billigast är väl att köpa en terrängreggad om du endast ska använda den till skogsbruk.
Andrahandsvärdet är däremot sämst på terrängreggade.
-
Så om man är inne på att köpa begagnat så får man mest för pengarna om man jagar en terrängreggad. Förutsatt att man skiter i om man får nåt för den när man själv säljer den, alternativt räknar med att köra den till den rasar. :) Kan ju vara värt för nån att ha med i åtanken när man köper ny, dock inte TS kanske. Jag skulle lätt kunna tänka mig det om jag köper en begagnad, skulle jag köpa ny får det nog bli Trakor B.
-
Nu börjar det närma sig. Står och väljer mellan Yamaha Kodiak TB och Can am 450 TA. Just nu väldigt bra erbjudande på C-A 450 TA. Får blad och extra nyckel med för strax över 80. Med samma utrustning på Yamaha skiljer priset 25. Jag har tänkt att ha denna atv i minst 10 år. Fördelen med TA är att barnen får köra den och att man vet att den går max 40kh/h. Det gäller att inte vara dumsnål då jag tidigare haft Honda och inga problem.
-
Tror du blir nöjd med Can am. Jag har en Can am 400 - 2010. Den känns som ny än, inga problem med kvalité.
-
Jag skulle välja Yamahan. 😊
Ser bra ut, går jättefint, håller utomordentlig bra och är bränslesnål.
Säger inte att CanAm är dåligt men jag hade iallafall valt yamaha. 👍