ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Lasse19 skrivet 21 februari 2024 kl. 00:35:31

Titel: Problem kingquad -94
Skrivet av: Lasse19 skrivet 21 februari 2024 kl. 00:35:31
Jag har problem med att få igång en kingquad lt 4wd från 1994 som blivit stående 7-8 år. Jag har plockat av förgasaren och gått igenom den så att den verkar okej. Har även tagit av bränslepumpen men är osäker på den.

Jag får inte fram bränsle över huvud taget när jag försöker starta. Har tagit av bränsleslangen till förgasaren men får inte fram nått bränsle där. Suger jag på slangen rätt hårt så kommer bränslet.
Så frågan är nu, är bränslepumpen kass eller kan det vara sprickor i vakuumslangarna så den inte klarar bygga upp ett tryck?

Mvh
Titel: SV: Problem kingquad -94
Skrivet av: GeFeldz skrivet 21 februari 2024 kl. 08:38:21
Sitter det en bränslekran på tanken och är den vacuumstyrd?
Själva kranen kan sätta igen med gammal bensin, ibland är det ett filter i själva kranen också. Är det en vacuumstyrd kran så kan membranet vara kass i den, hursomhelst så behöver du alla eventuella packningar/o-ringar/gummigrejer till kranen ifall du öppnar den.
Om du suger i bränsleslangen till förgasaren och det kommer bensin så är det risk att du har haft sönder membranet.

Även vacuumstyrda kranar brukar ha ett läge som heter "PRI" för "prime", dvs bränsle rinner igenom kranen för att fylla flottörhuset i förgasaren.
Prova "PRI"-läge, men håll koll ifall nålventilen fungerar i förgasaren, om den är otät kan det flöda över i gasaren och fylla motorn med bensin.
Titel: SV: Problem kingquad -94
Skrivet av: Micke_c skrivet 21 februari 2024 kl. 17:49:27
Pumpens membran brukar bli för hårt med tiden. Då fungerar det inte som det ska. Speciellt nu med etanol i bränslet.

Vakuumslangen ska vara hel också.

Testa att fyll upp flottörhuset via bränsleslangen. Då ska den gå 30sek eller så.  Gör man så och även ansluter bränsleslangen kan den hoppa igång och pumpa igen.
Går den inte med bränsle I flottörhuset är det förgasarfel, eller, tändningsfel.

Alla har inte vakuumkontrollerade bräsnslekranen. Då står det "RES" på kranen istället för "PRI".

Att använda gas, typ startgas eller bromsrengöring funkar inget bra på dessa, då insugets design hindrar gasen.
Även "flaskmata" som jag brukar göra med bilar, gräsklippare osv funkar dåligt på Fyrhjulingar av samma orsak.
(Flaska med tunn slang man sprutar soppa med rakt in i insuget)

Kanske om.man skvätter i lite med uttaget tändstift, men då slår den bara några slag. Mest i så fall för att konstatera att felet verkigen är bränslet.

Bränslet brukar typ "ruttna" efter några år. Antar den har fått färskt bränsle.  Men det kan becka igen även i soppakranen likväl som i förgasaren.  Och filtret....(Om det är kvar)