ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Decson skrivet 25 december 2011 kl. 17:41:44
-
Hej
Nån som varit med om att bladen niger till och klonkar från framdiffen under acceleration med 4wd-H inkopplat? Speciellt uppför då den får jobba lite.
Vad tror ni?
Mvh David
Blade 550 -11
-
efterdra bultarna som håller framaxeln, så att den inte är lös..
har den alltid gjort så eller har det börjat?
-
Kände lite på dom som håller framklumpen nedtill i ramen, dessa du menar? Hur löst behöver det sitta för att kunna ge ljud? Bara så man kan rubba ett sista knäpp med spärrskaft eller ´flera gängvarv löst?
Har just köpt hojen, begagnad och märkte inget på provturen, märktes heller inte vid första plogningen men när jag efteråt skulle dra upp släpvagnen uppför en backe märkte jag det. Verkar bli mer och mer, började som ett klick, nu är det klonk och en nigning med fronten varje gång,
Kan det vara nåt annat än diffen?
Upplevs som att det är låter lite till vänster om mitten dock ej ute vid hjulet. Men iom att det inte låter på 2wd så är det väl den..
Garanti ska finnas men vi glömde garantihäfte, instruktionsbok och servicemanual när vi lastade på den på vagnen :banghead:. Har mailat säljaren om detta och han skulle kolla när han kom hem, för en vecka sen... :banghead:
-
För litet ingrepp i slutväxel med 4wd inlagd gör att den gärna börjar kugga över vid rejäl påkänning som gaspådrag eller tex. plogning när inte wire är 100% justerad
detta brukar ge sig till känna efter de första milen alltså väldigt svårt att se tecken på vid leverans.
Om detta är orsaken kör inte mer med 4x4 utan endast 2x4 och boka tid för justering.
Detta är mitt tips,lycka till.
Tommy Hellsvik
atvhallen.se
-
Tackar för jättebra svar ()p
Den där justeringen, är det nåt man kan göra själv? Har god mekarvana och mycket verktyg så det känns lite fel att lämna in den om det inte är svårare än att ställa ner halvljuset.
-
Tackar för jättebra svar ()p
Den där justeringen, är det nåt man kan göra själv? Har god mekarvana och mycket verktyg så det känns lite fel att lämna in den om det inte är svårare än att ställa ner halvljuset.
det bästa är väl o ringa och rådgöra med din åf så det inte blir nåt strul senare, men det är enkelt att justera..
har gjort det på våran 450 och nu funkar den, men då den tappade drivningen för mig så lät det inte alls illa utean den slutade helt enkelt att driva..
då fick man stanna av och fortsätta igen så drev den..
jag misstänker nästan att det kan vara nåt annat strul,
Med vänlig hälsning, markus
-
Vi har under de sista åren justerat ett stort antal av dessa 550 där det vid lite motstånd främre slutväxel kuggar över pga justeringsfel
maskinen beter sig då på det sätt som du beskriver
hugger till/kuggar över
detta är mycket vanligt på dessa,ring din försäljare.
/Tommy
-
Ringde min lokala åf, enligt honom så sker garantijobb hos den åf som sålt maskinen ny, 50mil söderut... köpte den med 210mil på mätaren 25000 under nypris i tron att garantin var rikstäckande, att c reinhardt stod för timdebiteringen oavsett vilken åf som åtgärdar problemen så länge det var en av deras godkända
EDIT: och enligt ATV-huset som sålt maskinen kan jag precis som jag trodde, lämna in den hos vilken åf som helst förutsatt att serviceboken är riktigt ifylld
-
På onsdag fick jag tid hos Markus på atvhallen, då får vi hoppas att han får till det, ingen snö på ingång så jag klarar mig på 2wd tills vidare, iofs har jag redan plogat två gånger på 2wd också, det trodde jag inte skulle gå =)
-
uppföljning
Justerades in till max för att fortfarande kunna åka 2wd, blev bättre men inte bra, så nu är den inne igen på rivning av slutväxel, antingen byte av slitet drev eller rubbet. Egentligen var det först på onsdag det fanns tid men iom att jag inte måste ha den dagligen tog han in den som stickstrumpa och börjar riva innan när det finns några minuter över :whip:
-
Nu ska jag hämta släpvagnen och åka till Sandviken :djump:
Drog ut lite på tiden då det var slut på slutväxlar på hyllan hos GA, men det var iaf synliga skador på dreven så nu är allt nytt och injusterat.
-
So far so good iaf =)
Leverans fredag morgon, montering påbörjades direkt, samtal på förmiddag om jag ville hämta innan helgen så kunde jag komma under eftermiddag, då skulle den vara klar, kom vid 16-tiden och mycket riktigt stod den där så fin och väntade på mig =)
pulsade runt med hösäckar igår kväll och ut på småvägar och såg sig omkring idag, ingen hårdkörning än men 4wd går kanon igen.
Slalombrillor var skönt, nu kan man ju titta när man åker över 15kmh =)
-
Ett klonk har uppkommit vid belastning, om nu vajern är justerad vid slutväxelbytet ska väl inte ingreppet kunna ändra sig?
om själva dreven inte kuggar i ordentligt känns det ju isf som att själva vajerrörelsen är för kortslagig, tänderna bör väl gå ihop och inte ligga på spetsarna?
Någon som vet hur själva 4x4-i/urläggningsvajerdrivningen ser ut? går det att öka slaglängden så iläggningen/ingreppet blir ordentligt/rejälare? Tydligen så kunde man justera ingreppet såpass mycket att den drev på alla 4 oavsett hur knappen står på styret så rörelsereserv tycks ju finnas
Mycket pladder, :hmmm: och felaktiga uttryck säkert så jag gjorde en liten paintskiss hur jag menar
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/ATV/slutvxel.jpg)
Är tråkigt att åka 1,5timme enkel resa med bil och släp till serviceställe för att lämna in för fel som återkommer om det går att bygga om det lite vid en planerad service så det blir riktigt och försvinner för evigt