ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: CaseLogic skrivet 12 april 2015 kl. 18:54:25
-
Hej! Min kompis har problem med sin King Quad. Går dåligt och känns orkeslös. Varit i kt med Suzuki-Åf som tipsade om membranet i förgasaren som så byttes ifjol. Då var det en spricka i det så det var uppenbart var problemet var. Nu beter den sig på samma sätt och vi funderar lite på om membranet ska se ut som det gör på bilden. När man inspekterar membranet ser det helt ut men det ser lite för stort ut och när man ska tillbaka med det i det urfrästa spåret så upplevs det för stort. [ Invalid Attachment ]
-
Hej.
Så länge membranet är helt,(inte ens pyttehål, och sitter rätt) borde det inte vara problemet.
Hur är förgasaren i övrigt?
Nålventil, flottörnål, inställning, osv?
Kolla även insugningsgummit
Det byttes till ett nytt "membran-kit" där även trotteln ingick =dyrt, eller hur?
Inget tillklippt universal?
Och ni kör givetvis inte på Aspen bensin, eller E85?
Det kan förstöra mycket, när dom inte är konstruerade för det.
Micke.
-
Blir nog till att ta lös förgasaren och rengöra den. Ser lite trångt att få loss den eller är det enkel match? Går det att kolla membranet på något sätt, efter pyttehål?
Nä, det byttes till en komplett med trotteln och yes, dyrt var det men ack så nödvändigt.
Bränslet måste jag kolla med svågern (det är hans 4-hjuling) men jag misstänker att det är vanligt bränsle.
-
Tjena.
Ang membranet: man får hålla mot en ljuskälla och titta.
Ang förgasaren: Det är lite bökigt och trångt att få tillbaka den rätt i insugs/luftfiltergummirören, men det går.
Du kan vrida förgasaren 1/4varv och kolla mängdskruven undertill.
Jag är ganska säker på att grundinställning på 280cc är 2 varv ut från lätt åtdragen.
Sök här, för jag har postat förgasarinställning för gamla Suzuki förr.
Där skrev jag även inställningen för nålen.
Ta och kolla ventilspelet också.
Det brukar bli MINDRE, och försvinner till slut på dessa, då ventilsäterna ger sig med tiden och ventilerna kommer sakta uppåt.
Då blir det läck i ventilerna, =dålig komp = liknande symptom = skadade ventilsäten, relativt snart om det inte åtgärdas snarast.
Micke.
-
Okej, vi ska prova att montera tillbaka det i morgon. Membranet hade svällt pga att det kommit upp bränsle på membranet. När det lagts på tork så har det dragit till sig.
-
Ta en koll på vaccumslangarna fram till bränslepumpen när ni ändå är igång.
Hade lite torrsprickor i mina vilket gjorde att den fick lite dåligt med bränsle.