ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Guidetavlan - så gör man! => Ämnet startat av: Mr.Brute skrivet 8 mars 2012 kl. 17:29:29

Titel: Motorras Brute Force
Skrivet av: Mr.Brute skrivet 8 mars 2012 kl. 17:29:29
Hej, min kawasaki kvf 750 ärsmodell 2006 med 312 timmar på mätaren skar i helgen. Den är fullservad osv men ventilerna i främre cylindern har släpat efter gått för varma sen släppte en ventil o trilla ner i motorn... Så främre cylindern är nu sallad. Behöver ny topp, cylinder, kolv ventiler och allt småpill till.. Tycker det är jävligt dåligt, maskinen har som sagt bara gått 300 timmar, och 240 mest tomgång till staketdragning osv. Ska få inköpspris av min återförsäljare på alla delar men undrar om de ändå är billigare att beställa från USA eller något liknande, och i såna fall gärna rekommendera vilka hemsidor osv.

Tacksam för hjälp
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: asko skrivet 27 mars 2012 kl. 23:30:09
 :cry:Min kawa 750 brute skar vid ca 350h .På främre cyl,troligen lika ras som din.Topp o cylinder blev mos.
Jag hittade en motor med vev ras,köpte ny vev på Motorsport.com .Tot kostnad ca 7000:-
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: Mr.Brute skrivet 28 mars 2012 kl. 15:41:28
Tycker det e alldeles för många bruttor som rasar... Den går nu igen iaf. Bytte hela främre cylinder topp kolv osv plus ventilerna på den bakre. Totalt gick det på ca 12 000:-
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: Robbo skrivet 28 mars 2012 kl. 16:50:16
Detta låter ju väldigt trist!
300 timmar ska dem ju vara precis inkörd på....  :knupple:
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: asko skrivet 28 mars 2012 kl. 18:50:31
Tycker det e alldeles för många bruttor som rasar... Den går nu igen iaf. Bytte hela främre cylinder topp kolv osv plus ventilerna på den bakre. Totalt gick det på ca 12 000:-
Det kanske är lika bra att jag byter mina ventiler med !?Jag vet inte hur många timmar min motor har gått,eftersom jag fick byta motor. 
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: Mr.Brute skrivet 28 mars 2012 kl. 18:56:20
Detta låter ju väldigt trist!
300 timmar ska dem ju vara precis inkörd på....  :knupple:
Jo man tycker ju de...  :tickedoff
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: Mr.Brute skrivet 28 mars 2012 kl. 19:03:24
Det kanske är lika bra att jag byter mina ventiler med !?Jag vet inte hur många timmar min motor har gått,eftersom jag fick byta motor.
Min motor var helt frisk förutom att ventilinställningarna inte var gjorda då det e så dumt gjort att man måste lyfta toppen för att ställa ventilerna så mitt serviceställe har antagligen slarvat med det.  :banghead: Det e väl lite av en svaghet på bruttorna att de inte är schimsat ventilspel. På min har dem stått fel och det hade under explosion gått upp ångor i själva ventilen och det har då blivit på tok för varmt så en ventil trilla ner i motorn när den gick på cirkus 5000-6000 rpm...  :help: Bytte på den bakre med i förebyggande syfte, det e ju inga stora pengar. Men om jag var du skulle jag vara noga med ventilinställningar på motorn, och i alla fall lyfta på topparna o kika på ventiler och ventilspel
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: raggarn skrivet 28 mars 2012 kl. 19:08:42
en fråga va den inte svårt startad någon gång med tanke på ventilspel då kan dom va lite skumma att få igång när dom är varma ????
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: Mr.Brute skrivet 28 mars 2012 kl. 19:19:58
en fråga va den inte svårt startad någon gång med tanke på ventilspel då kan dom va lite skumma att få igång när dom är varma ????
Den gick perfekt hela tiden... Drog aldrig varken vatten eller olja var alltid lättstartad inga missljud osv.
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: raggarn skrivet 28 mars 2012 kl. 19:58:58
jag tänkte på när den varit ståendes typ 10min starta den direkt utan att röra gasen ? Man brukar få trycka lite på gasen om ventilspelet är för litet dom står typ pyttelite öppe ventilerna om spelet är tajt
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: Mr.Brute skrivet 28 mars 2012 kl. 21:32:12
jag tänkte på när den varit ståendes typ 10min starta den direkt utan att röra gasen ? Man brukar få trycka lite på gasen om ventilspelet är för litet dom står typ pyttelite öppe ventilerna om spelet är tajt
Aldrig vad jag tänkte på, det är ju en brute med förgasare så en vana är att gasa till lite när jag startar
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: raggarn skrivet 28 mars 2012 kl. 21:42:36
okay den ska ju inte behövas gasa vare sig de är förgasare eller insprut tror jag  jag har en kusin v-force 700 07 med förgasare då borde ventilern inte stå rätt till men de kan ju vara lite si så där med de , men man borde inte behöva röra gasen när den är inte är i behov av chocke tycker jag
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 28 mars 2012 kl. 21:47:22
jag har en brutte 750 07a ibland så måste jag ge just pyttelite gas innan den startar och då är det inte längesen den var på total motorenovering pga att föregående ägare kört den tom för olja..
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: raggarn skrivet 28 mars 2012 kl. 21:55:10
okay då bör man nog kolla så att de finns spel på ventilerna för så betersig enstånkarna när spelet är för tajt men de skiljer sig nog lite från v-twin kanske men de finns ju ingen bättre garanti för oss ägare att kolla så att spelet är rätt så att man slipper att bränna ventilern
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: asko skrivet 28 mars 2012 kl. 22:51:08
Jag får gasa min 750 06 när den är varm! Är spelet mellan ventil axeln o toppen förlitet ?Ska jag byta ventiler eller brotcha?
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: raggarn skrivet 28 mars 2012 kl. 23:14:27
nja de ska man inte behöva dom är ju ställbara med ställskruv på kaworna inte chims som på dom tävlings maskinerna mellan vipporna och ventilen så ska spel vara på utblås 0,20-0,25 insug 0,10-0,15
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: asko skrivet 29 mars 2012 kl. 00:05:02
Ok ! då förstår jag !
Men för ett ställa spelet behöver man inte lyfta topparna!?
Vad menar han med att lyfta topparna? man fixar det med att öppna inspek luckorna!
Titel: SV: Motorras Brute Force
Skrivet av: asko skrivet 29 mars 2012 kl. 00:07:52
Hej, min kawasaki kvf 750 ärsmodell 2006 med 312 timmar på mätaren skar i helgen. Den är fullservad osv men ventilerna i främre cylindern har släpat efter gått för varma sen släppte en ventil o trilla ner i motorn... Så främre cylindern är nu sallad. Behöver ny topp, cylinder, kolv ventiler och allt småpill till.. Tycker det är jävligt dåligt, maskinen har som sagt bara gått 300 timmar, och 240 mest tomgång till staketdragning osv. Ska få inköpspris av min återförsäljare på alla delar men undrar om de ändå är billigare att beställa från USA eller något liknande, och i såna fall gärna rekommendera vilka hemsidor osv.

Tacksam för hjälp
Det är nog passande om du postade detta i kawa forat!!