ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Jupiter skrivet 2 september 2015 kl. 15:53:56

Titel: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 september 2015 kl. 15:53:56
Hej alla.

Jag såg på lite olika ställen att det finns teorier om att drivremmarna håller längre om man inte ligger och kör tex. terräng eller annan off-road körning i högväxel utan använder låg så mycket som möjligt då det förhindrar att remmen tvingas slira när motorn orkar men fästet ändå blir för högt för drivhjulen. Fanns till och med de som menade att kör på låg alltid frånsett vid ren vägkörning. Vad är era erfarenheter kring detta?  :)
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: Einherjer skrivet 2 september 2015 kl. 19:04:10
Jag kör alltid på lågen utanför väg men vet inte om det hjälper jättemycket på Arctic Cat för dom, Suzuki och Yamaha har ju våtkoppling så remmen ligger i konstant ingrepp. Men känns bättre att köra lågen utanför väg eftersom det är det den ska användas till :)

MVH
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: myggan83 skrivet 2 september 2015 kl. 19:24:50
Kontentan av att alltid köra på högen med en grizzly blir slut koppling = mycket dyrare än att byta rem.

Så när man leker i lera, drar tungt eller fiskör använd låg.

Har märkt att när man piskar grusväg så verkar det slita rem endel.

Detta är min erfarenhet.  ()p
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 2 september 2015 kl. 19:30:32
Vid tomkörning i terräng utan timmer kärra eller svåra hinder kör jag som oftast på 2wd hög, lägger bara i 4wd låg när det blir knotigt eller lutar mkt.
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 september 2015 kl. 19:55:08
Jag kör alltid på lågen utanför väg men vet inte om det hjälper jättemycket på Arctic Cat för dom, Suzuki och Yamaha har ju våtkoppling så remmen ligger i konstant ingrepp. Men känns bättre att köra lågen utanför väg eftersom det är det den ska användas till :)

MVH

Samma som på Hisun (Yamaha likheten ni vet  ;) ) , men det verkar som att det nog finns ett visst samband med att köra i rätt "växel" kontra remmens hållbarhet.
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: skogsbonne skrivet 2 september 2015 kl. 20:02:40
På yamaha mfl byter man aldrig rem eftersom det är kopplingen som tar smällen.

Kör man hög på tex can am och kryper runt så blir det ju att det slirar lite hela tiden och det är ju inte nyttigt, remmen gillar heller inte värme
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: Einherjer skrivet 2 september 2015 kl. 20:52:27
Hisunaha  :headbang:
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: Hydro skrivet 2 september 2015 kl. 21:39:39
Olika maskiner har olika konstruktion, så därför skiljer remslitaget en del.
En annan sak att betänka vid växelval är att man på lågen ofta får bättre ventilation i CVT:n pga det högre varvet... som ju i sin tur kan påverka tex remslitaget.
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: osla skrivet 3 september 2015 kl. 16:18:04
man känner då det är läge att lägga i lågen. känns direkt när det börjar slira på rem/koppling, då är det bara växla ner, annars går det fort att slira sönder koppling/rem eller både och på dom med koppling, då det ändå slirar lite på remmen fast man har kopplingen, då det inte är fullt remtryck riktigt i början
Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 4 september 2015 kl. 11:36:43
kör man under 40 så är det alltid lågväxel, jag kör bara högväxel vid transportsträckor, fast då är ju lågväxeln ganska hög på king quaden..

Titel: SV: Drivremmens hållbarhet
Skrivet av: skogsbonne skrivet 4 september 2015 kl. 16:58:06
Så om du kör 30 på grusväg så lägger du i lågen  :hmmm: