ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Rikard skrivet 8 november 2013 kl. 20:18:11
-
Farsan har just köpt en hjuling enl rubrik.
Alltså traktorreggad....
Går ca 45 knyck.
Var sitter spärren?
Hur tar man bort den?
Hoppas någon har en vettig beskrivning.?
Tack!
-
Inte byggd så att den bara har l-växel?
-
Det är nog bara att börja leta Strypningar i tex:
Insug
Avgas
Variator
På mopeder läggs det en ring mellan de 2 skivorna i främmre variatorn. Det skulle man ju kunna kolla...
-
Kan det vara så enkelt att det sitter i gasreglagemekanismen?
-
Kan det vara så enkelt att det sitter i gasreglagemekanismen?
ytterst tveksamt!!
-
Brukar inte traktorreggade vara elektroniskt strypta också?
Stryper man bara gasen skulle den ju bli löjligt svag om den bara skulle göra 45 i toppfart.
Jag skulle nog höra med en återförsäljare om det, dumt att rota runt om man inte har en aning.
Men varför köpa en traktorreggad om man vill åka fort?
-
Brukar inte traktorreggade vara elektroniskt strypta också?
Stryper man bara gasen skulle den ju bli löjligt svag om den bara skulle göra 45 i toppfart.
Jag skulle nog höra med en återförsäljare om det, dumt att rota runt om man inte har en aning.
Men varför köpa en traktorreggad om man vill åka fort?
köra när man är 15 ^-^
Om det är elektronisk spärr så kan man koppla brytare på den så går det göra så den går i 45 om man trycket in brytarn :)
-
Han har inte bil el mc-kort....
Är det nån annan som har tips??
-
Fråga er åf, dom borde veta. Och även om ett sådant ingrepp är nått som gör att garantin ryker.
Det finns ju några här inne som jobbar med att skruva/sälja dinli. Har du tur kanske dom tittar förbi.
-
skickad pm till dig
-
Antar att det är en Dinli 800 T3 du har.
Strypningen sitter i variatorn. Bort med ringen/vikten mellan skivorna så gör den 120 km/h.
-
Hur fungerar denna typ av stol i ca 120 blås? :)
-
Har inte varit till Far min ännu....
Men det ska vara en 700 efi tror jag....
Vette fan om jag vill sitta på en fyrhjuling i 100-120 knyck.??
-
Även om toppfarten är runt 120 (om det nu stämmer) så är det ju oftast trevligast runt 80-90 på dom flesta fyrhjulingar.
Beror ju mycket på däck, däcktryck och hjulinställningar.
-
Traktormodellen har ju även en traktorstol. Det var den jag var fundersam på:)
Hoppas den inte är fjädrad:) då blir det spännande!
-
Ser ju ut som den är fjädrad. Snygg som skam.
-
Den är fjädrad, står en på jobbet också.
Kan även vara en varvtals strypt esu i dom, men jag har inte bytt någon sådan så jag har inga bevis på det.
-
Vad är en ESU?
-
Vad är en ESU?
Tror han menar ecu, tändbox tror jag också man brukar kalla den.
-
Ursäkta om jag inte tillför mer än säkerhetstänk:
En ATV är ingen "stabil" maskin. Bör man inte stummontera stolen om det inte ska vara förenat med livsfara att åka snabbare än vad dom är bygd för?
-
Oops, där ser man, det var en T3 800cc....
-
En traktorreggad bör väl inte vara strypt effektmässigt? Halva vitsen med traktor är väl att man har full effekt men begränsad hastighet? Då får man ju köra på vägen, utan att behöva ha en 800cc som är strypt till knappt en tredjedel av effekten.
Har för mig att jag hört nånstans att de skulle slopa kravet på stol, men jag kan ha fel.
/// Perjos
-
Ja, på vägen får man ju köra, men dom är strypt till 40. HUR dom är strypta vet jag dock inte, kanske går fullt ut och sen elektroniskt strypt vid 40, vad vet jag :dntknow:
-
Jag tror dem är strypta i variatorn... så kallad vring...
ingen effekt tappas men går bara 40... jag tog tex vort den på moppen... vips så gör den 80 ^-^
-
den är strypt i både variator och stop vid gashandtaget T3 är på 750 cc och har en annan ECU mot 700 och 800. och ECU till T3 är strypt på varvtalet så det spelar ingen roll om man tar bort ringen i variatorn den kommer inte gå fult ut som en vanlig 700 i alla fall. ECU 700 cc (F210475-01
ECU ATV700) ECU T3 750 cc (F210464-01 ECU ATV750).
-
Måste man således byta ecu.....?
Som jag gissar blir dyrt??
-
ECU kostar runt 5500 skulle jag tippa på
-
och ECU till T3 är strypt på varvtalet så det spelar ingen roll om man tar bort ringen i variatorn den kommer inte gå fult ut som en vanlig 700 i alla fall.
Den är väl inte strypt på motorns varvtal?
Är det inte så att den får en återkoppling från en givare i variatorn eller liknande. Vid ett förutbestämt varvtal så stängs tändningen av eller insprutningen minskas och det går inte att köra fortare.
Så gör man på de flesta EU mopeder vilket gör att enklaste sättet att trimma är att koppla ur återkopplingen från givaren. Då tror ECUn att maskinen står still fast man kör i 90. Sen har en del moppar även en vring i variatorn som man behöver plocka bort (för att slippa tokvarvningen)
-
Varför frågar man inte sådanthär när man beställer/köper/hämtar sin T3a :hmmm: