ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Benpa skrivet 22 juli 2017 kl. 00:13:46

Titel: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Benpa skrivet 22 juli 2017 kl. 00:13:46
Hej.
Maskinen är en 2016 1000r xds turbo. gått knappt 70timmar ca 165mil.
Körd på grus, asfalt och ett par ggr på gärdesmark, och definitivt ej på fullgas hela tiden.
Körde i ca 70km/tim på asfaltsväg när det small till värre än skördetröska som råkat klippa en hare på ängen. men i stället för hö och harpäls, så flög det ut små rembitar på vägen som jag samlade ihop, delade på mitten och ca 3 till 5cm bitar i mängder, verkade haft lite tur i oturen då bitarna flugit ut ur varmluftsventlilationen från CVT kåpan.
Åf säger att remmen inte skall gå av så fort och borde gå på garanti, mekanikern som kollat på det hela säger samma sak, han säger dessutom att endast remmen gått av!? Men jag tycker det verkar vara annat bakomliggande fel på koppling mm om remmen skall rasa så här fort.
Är det någon här som VET när remmen skall bytas? Jag kör efter BRPs serviceschema, eller vet hur bra BRP är med deras garantiåtagande?
Sist jag var inne så fick jag betala 5000kr bara för att "gifta" ett originalservo i deras B.U.D.S programvara,vilket var alldeles för djävligt dyrt, men jag fick betala en hel del för att dom satt och "gissade" sig fram hur de skulle göra. Men äger nog kanske den enda i Sverige med original tri-mode servo på, vilket var värt all möda, nytt styrrack, servofästen samt originalbultar mm i slutändan :).....men har en olustig känsla att de kommer försöka få mig att betala lika mycket igen för remmen så dom slipper stå för nått. Jag sa att de inte skulle göra något utan att först prata med BRP om garantier mm för detta, men de verkar köra sitt eget race.  Hur många mil/timmar är rimligt innan man skall byta drivremmen egentligen?  Tacksam för svar.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 juli 2017 kl. 09:32:19
Står i manualen när remmen ska bytas, är väl 33 mm ny och 31 när den ska bytas.

En ny rem kan man köra sönder på 10 minuter så finns ju inget direkt svar på din fråga.

På med en ny rem och se hur länge den håller, antingen är det något fel på variatorerna eller ditt körsätt, en rem till maverick kostar typ 2000
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 23 juli 2017 kl. 14:28:51
Remmar behöver köras in en ganska lång bit (5-6 mil) med väldigt mild behandling innan man kan gasa på. Gör man inte det finns det en risk att remfan exploderar oprovocerat, speciellt i maskiner med mycket motor.
En annan orsak, om du körde in remmen lugnt, skulle kunna vara om det har blivit en "midja" på remmen nå'n gång. Om maskinen slirar på remmen tillräckligt mycket på ett ställe så kan det försvaga remmen nog mycket för att den kan explodera oprovocerat.
Can-Am och Polaris har ju variatorer som inte har remmen i konstant spänning, till skillnad från de flesta andra som har nå'n typ av separat koppling som ansvarar för att maskinen inte driver på tomgång. Det blir direktare bottenacc med CA och Polaris system, men remslitaget är betydligt högre och känsligt för remslir.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Benpa skrivet 25 juli 2017 kl. 08:38:10
Aha!
Tackar för alla bra svar.
Får se vad BRP säger om det hela då rembitarna ser bra ut i övrigt "ej sönderbrända" och bredare än vad specifikationerna för utbyte säger. Ser mera ut som att den släppt och delat dig på mitten. Skall införskaffa ett par extra remmar så man slipper stå strandad om/när det händer igen.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 25 juli 2017 kl. 08:50:03
Kan rekommendera Gates c12 rem, håller lika bra men kostar hälften.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Benpa skrivet 25 juli 2017 kl. 21:56:51
Tackar för det tipset fenrisulven, skall spana in den remmen. :)
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: osla skrivet 27 juli 2017 kl. 22:18:15
Att man spränger remmar på motor starka maskiner är inte ovanligt. Speciellt på brp skotrar är det mycket vanligt vid hård körning
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 27 juli 2017 kl. 22:56:59
Borde ju gå att lösa, finns ju mängder med landsvägshojar som har tandad-rem och nära dubbla effekten. De håller tusentals mil.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 juli 2017 kl. 22:59:35
Borde ju gå att lösa, finns ju mängder med landsvägshojar som har tandad-rem och nära dubbla effekten. De håller tusentals mil.

Har dom variator likt en skoter  :hmmm:
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 27 juli 2017 kl. 23:08:59
Har dom variator likt en skoter  :hmmm:
Nej, men de överför ju minst lika mycket moment och i högre hastighet på remmen då remhjulen ofta är större så blir periferihastigheten större. Samt i många fall betydligt större vridmoment från motorn. I teorin iaf.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 28 juli 2017 kl. 00:01:27
En rem på tex grizzly behöver man ju inte byta så visst funka remdrift
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 28 juli 2017 kl. 00:09:16
En rem på tex grizzly behöver man ju inte byta så visst funka remdrift
Jag relaterade mest till de större med mer effekt där remmarna verkar gå åt.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Benpa skrivet 28 juli 2017 kl. 08:58:20
Jag förstår att man kan dra remmar hej vilt om man gasar som en dåre, kör i lerhål och fastnar ofta mm. Men min är körd relativt lugnt på landsvägar, så det är lite märkligt med remhaveri, känns som något annat ligger bakom. Men nu har jag ny rem så får jag se hur den håller denna gång.
131hk borde kräva betydligt fetare rem, eller annan teknik, variator med rem känns lite 90-tal :)  men alla tillverkare av atv/utv borde ju veta vad dom sysslar med?
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: JussiN skrivet 28 juli 2017 kl. 23:14:29
men alla tillverkare av atv/utv borde ju veta vad dom sysslar med?


De vet nog att det är pengar de ska tjäna
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: osla skrivet 29 juli 2017 kl. 15:01:57
Nej, men de överför ju minst lika mycket moment och i högre hastighet på remmen då remhjulen ofta är större så blir periferihastigheten större. Samt i många fall betydligt större vridmoment från motorn. I teorin iaf.

fast hur ofta går det tungt för en mc? som sagt, på skotrar går det remmar på löpande band, och det verkar bero på väldigt mycket, vissa märken/modeller har väldiga problem, men finns vissa av dom modellerna som ändå verkar klara sig hyffsat.
men sen är det skitlätt att döda remmar ändå på skotrar, man har kring 150 hk, 4 m mattor med kammar som är 60mm+ och kör i meters djupsnö i branta backar, man håller full gas konstant, något enstaka gas släpp samt att man kanske flyger nån meter och fortsätter sedan uppåt igen, och vid landningen då man flög höll man full gas för att inte tappa matthastighet då det är den som ska skotta, motorn varvar drygt 8 tusen varv och i hoppet fick den upp massa hastighet på resten av drivlinan som sekunden senare nästan tvärstannar i landningen men motorn håller sina 8 tusen varv ändå, och då blir det nog ganska mycket mer vridmoment än vad mc motorn lämnar från sig och vad den drivlinan får känna på. det kommer aldrig en mc att få känna på.

men nu verkar ju inte problemet vara hård körning, så då kan det vara allt från linjering till variatorbestyckning som felar, vilket just brp är ökända för på iaf skotrar, gissar att samma personer även sitter och räknar på utväxlingar och variatorbestyckningar i hjulingarna och utv:erna
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 29 juli 2017 kl. 18:47:03
Hur ofta det går tungt på en mc? Kan ju själv tänka på belastningen som blir på remmen när en motor på ca 135hk och 130Nm ger fullt från stilla stående. Blir nog minst lika som primär remmen som på en atv/utv. Enligt min mening är remmana i fråga för klena eller en dålig lösning i förhållande till effekten på denna typen av atv/utv.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: osla skrivet 29 juli 2017 kl. 23:22:26
Men det blir ju inte nå mer belastning än det. Om man är i något lerhål med ATV/ute med mycket effekt och skottar på med full gas så har du fullt vridmoment och effekt, men då hjulen då åker mot nåt hårt som gömmer sig i leran så blir det ju massa mycket mer vridmoment då det tar tvärstopp än vad som blir vid fullgas acc med mc
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 30 juli 2017 kl. 09:36:57
brp:s snöskotrar är välkända rem sprängare, så det ligger i släkten
men där går det extremt tungt, när man kör i en o en halv meter puder på full fräs.

men remdriften, är klart smidigaste lösningen, på atv, utv. växling helt utan kraftavbrott.

har kört ren hel del honda hjuling med vxl låda, och det är inte kul när dom börjar växla mitt i en brant backe med ryck..

Däremot kan man vinna mkt på att anpassa variatorerna till sin körning man gör, så håller det bättre.

Jag har snart kört 200 mil med min arctic wildcat trail snart med originalremmen , men den har ju lite mesig effekt (65hp)
byggde om den med dalton kitt efter jag bytte till 27 tums hjul
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 30 juli 2017 kl. 09:45:46
Tycker det märks när remmen blir sliten, fick byta nu vid 80h eftersom den tappat lite bett.
Hade säkert gått 200h timmar till
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juli 2017 kl. 11:34:39
Faktum kvarstår att remmarna är en svag länk och tillverkarna borde se över sin lösning.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 30 juli 2017 kl. 11:57:39
en billig fungerande lösning, som funkar på utv o atv riktigt bra, en del snöskotrar spränger 5 remmar på en helg...
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juli 2017 kl. 12:06:14
en billig fungerande lösning, som funkar på utv o atv riktigt bra, en del snöskotrar spränger 5 remmar på en helg...
Jovisst är den billig, men håller det inte blir det dyrt i längden och det borde gå att få betydligt hållbarare remmar. Vi snackar inte om extrema effekter trotsallt.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: osla skrivet 30 juli 2017 kl. 12:12:40
Faktum kvarstår att remmarna är en svag länk och tillverkarna borde se över sin lösning.

Det är inte lösningen i sig som är dålig, det är misslyckade variator bestyckningar som gör att det slirar vid hög belastning. Det finns dom som kan variatorer extremt bra som lyckats få bort allt remslir och då har remmarna hållit bra. Tillverkarna monterar en bestyckning som ska duga till så många olika ägare, men det blir inte jättebra för någon och där är största problemet
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juli 2017 kl. 13:31:30
Jag håller med hur ni menar, absolut. Men tycker mest såpass dyra maskiner ska hålla för den typ av körning de är gjorda för och remmarna bör gå att få hållbara. Remslir är ju klart ett problem, men Yamaha har ju ett system där remmen ligger i konstant spänn med en slungkoppling före, det borde ju gå att utveckla ytterliggare, i teorin då.  :dntknow:
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: osla skrivet 30 juli 2017 kl. 14:14:41
Problemet är inte remslir vid igång tagning, utan det blir problem då det börjar slira på remmen i fart under belastning, det är då remmen går för varm och separerar sig och sprängs pga värmen. Det förhindrar icke tex Yamahas system, det är bara just vid start det minskar remslir, i fart under belastning kan det slira lika mycket där.

Finns hur mycket som helst att läsa i skoterforum om variatorer och olika sorters vikter, fjädrar och heliga. Faktiskt riktigt intressant läsning om man är intresserad.
Verkar finnas mycket mer grejjer och folk som verkligen kan inom skoter mot för ATV, finns inte alls lika mycket kunskap och tillbehör till ATV delen
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 30 juli 2017 kl. 14:50:36
En jag brukar köra med har en grizzly 700 2012 med terminator-däck sen dag 1, de väger massor. Han har aldrig bytt remmen på 500 mil hård körning i både snö och lera. Han har variatorkit såklart, men det är ett måste när man byter till tre gånger så tunga hjul med större diameter. Yamaha har ett väldigt bra system för kraftöverföring tycker jag.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 30 juli 2017 kl. 16:49:47
En jag brukar köra med har en grizzly 700 2012 med terminator-däck sen dag 1, de väger massor. Han har aldrig bytt remmen på 500 mil hård körning i både snö och lera. Han har variatorkit såklart, men det är ett måste när man byter till tre gånger så tunga hjul med större diameter. Yamaha har ett väldigt bra system för kraftöverföring tycker jag.

grizzlyn, är ju en moped, slunkoppling funkar inge bra på effektstarka maskiner, men på grizzlyn är slungkopplingen en svaghet, och den är inte billig att byta
mvh markus
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juli 2017 kl. 18:14:24
Om den varit en svaghet, varför finns den då kvar och anses av ett par stora atv tidningar vara det bästa på marknaden?  :dntknow:
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 30 juli 2017 kl. 18:29:48
Moped och moped... Nästan 50 hästar och mycket lättare än de tvåcylindriga. Visst är det skillnad mellan 50 och 90 eller 130 hästar, men det enda jag egentligen saknar är ljudet och lättheten att gasa upp på bakhjulen. Jag hävdar fortfarande att Yamaha har en bra kraftöverföring som är hållbar.

Killen jag pratade om med 12an rengjorde kopplingen kring 500 mil och satte tillbaka den, inget fel på den.
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: osla skrivet 30 juli 2017 kl. 19:07:49
Ja grizzlyn är en moped. 50 hk är inte mycket, varför tror ni inte det används på skotrar där det är mellan 150-170 hk. EM kompis jag brukar köra med har en 06 sportsman 500 som gått för det mesta med tungt skogsvagn eller dragit skoterledssladd med bandsats samt då lekkörning, den fick sig sitt första rembyte förra sommaren efter 600h och 700 mil och det var inget fel på remmen trotts att den dessutom var 10 år, lite smal och hård men det är ju normalt. Så det håller också om allt är rätt
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 2 augusti 2017 kl. 08:30:35
grizzlyns slungkoppling, brukar rasa när en del kör mkt på högväxeln.
så kör man fel med grizzlyn så rasar slungkopplingen före remmen.

mest vanligt när man kör med bandsats, men grizzlyn hör till mina favorithjulingar tillsammans med king quad och honda  :)

hade det inte vart slungkoppling så hade den vart mkt piggare (stjäl ganska mkt effekt)
Titel: SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 3 augusti 2017 kl. 02:59:32
Ja, kopplingen överhettas ganska fort om man kör för sakta eller tungt på högen. Nya motorn från 16 och framåt är rejält mycket snabbare i gasresponsen, känslan är ungefär som att sätta på ett lättat svänghjul på en bil. Jag provade en 12a och en 14 idag och det är stor skillnad på hur motorn svarar.

På tal om Polaris 500, det om något är moped. Jag kan tänka mig att remmen håller länge på dem, de har haft många år på sig att kalibrera variatorn plus att de har väl typ 38 hästar. De går fint, jag hade nog haft kvar min längre ifall jag inte var kåt på en ny skoter.