Jag funderar på om det är så att en PRO som är 7% lägre växlad enligt spec helt enkelt vid ca 95km/h uppnått maximum av hur remmen kan flyttas på sekundär och primär. Det kan ju vara så att de inte är nedväxlade uteslutande genom drevning utan att en PRO kanske är nedväxlad på variatorerna. Däremot borde den ju kunna varva ut lite mer kan man ju tycka för igår gjorde jag flera tester med såväl steg 1, och orginal fast med borttagen RPM och hastighetsspärr, och den är ingen som helst skillnad i toppfart med steg 1 och orginalläge fast med borttagna RPM/speed-spärrToppfarten är ju i sak en sak, dock är det ett annat större bekymmer och det är att jag uppmäter exakt samma accelerations tider med steg 1 som med orginal. Att hastighetsspärren flyttats är det inget snack om det verkar lira till 100%, men det känns inte alls accelerationen. Har en pågående dialog med Maptun som ska kolla loggar från min maskin, det går ju inte att utesluta att det är nått knas.Enligt bilder jag fått från Maptun ska en orginal 570 köra 0-80km/h på 9,22 sekunder och med steg 1 på 6,05. Jag hamnar på ca 9 sekunder såväl med som utan steg 1Jag vill verkligen förtydliga att inlägget inte är någon ris över Maptun, utan rent faktabaserad upplevelse. Rent hanteringsmässigt är en MaptunerX-enhet klockren att använda och själva Maptune svarar på mail etc så det finns gott hopp om lösning
Vi väntar med spänning på mer info fart ax ,går den på bakhjulet på högen mm [/quotehm bra fråga, ingen aning faktiskt, får väl provköra med 2wd och se vad som händer Kör jämt med 4wd
Onekligen intressanta reflektioner av uppgraderingen! Det jag inte blir klok på själv är att enligt Maptun´s hemsida kan man lägga in programvaran på 570 från 2016- , men enligt "hörsägen och forum" så gäller det bara T3B 2018-...Får undersöka det här närmare känner jag.
Jag har nått strul med variatorerna och/eller remmen så den ska in på tisdag för koll av det. Har nämligen ett fasligt ljud från sekundär, primär eller remmen. Mest märkbart om man har lådan i läge N och varvar upp säg 500varv, då tror man variatorerna håller på att lossna. Detta har varit från dag 1. Låter även riktigt mycket när man är ute och kör sakta med maskinen, i fart tar ju andra ljud över. Referensmaskinerna hos min ÅF samt den pappa fick hem häromdagen har inga sådana ljud, så nått är lurt med min.Så tills det är fixat vill jag inte prova en massa fullgasrepor från 0. Men jag provade lite snabbt i går kväll och den lättar upp framhjulen på högväxeln om man trycker fullt från 0, däremot är det ju inte så om man ligger i lite fart och trycker fullt, men det kan man nog knappast förvänta sig heller.Bortsett från ljudet jag har måste jag säga att lågväxeln är riktigt trevlig på denna maskin, man kan köra riktigt sakta och har massor av kraft med som jag upplever det fullt inkopplad rem
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️