ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Tlarsson skrivet 1 september 2014 kl. 18:58:19
-
Tjäna!
Fasen så bekymrad jag är... Var ute och åkte i skogen, skulle lägga i 4wd... Då börjar fanskapet blinka från 2wd till 4wd?
Åkte hem, skruvade av den där saken som sitter ovanpå variator kåpan (stor svart sak) öppnade upp den, det var en bit magnet som följ med ner som var lös.
Har den grejen något med 4wd att göra? Bild och film kommer!
Uppskattar alla svar och tips!
Tack alla :)
-
Har för mig att den är till för motorbromsen :hmmm:
-
Läst lite om det jag med, men hur det än är så är den också paj.. Den ska (öppna) sig när man vrider på tändningen och (stänga) när man vrider av. Ska ringa Nacka Värmdö maskin i morgon och höra.. Fan knappt använt maskin, 150h (lugna) :(
Tack myggan för att du tar dig tid!
-
Äsch då.. Vad gör man inte för en kawabroder :-P
Hade liknande fel på min, men jag sprutade wd40 i kontakten och då funkade motorbromsen och blinkningen slutade.
-
Ringde Värmdö Nacka maskin igår, skulle återkomma idag förmiddag. Ringde då skulle dem ringa upp... Ringde aldrig, ringde dem 15:30 var kopplad vidare men han klickade upptaget...
Han snackade om någon givare innan för variator kåpan, hastighetsmätaren dog i samma veva :sunny: vet du något av de myggan?
-
Jag har haft det felet ett flertal ggr på min 750 brute och då har jag gjort som man nollar service lampan och då har den fungerat igen.
Så sätt ihop det igen och försök att nolla.
1. Ta isär kontakterna som sitter på variator kåpan.
2. Under sadeln längst bak sitter det två kontakter en grå och en svart den ena är blind, koppla om dom som sitter där.
3. Sätt på tändningen och vänta till belt lampan (service lampa) blinkar sakta.
4. Sätt tillbaka alla kontakter och starta maskinen och se om 2wd 4wd lyser som det ska.
Det låter som en el motor sen när du stänger av maskinen och då ställer motorbroms motor vara återställd.
Lycka till.
-
https://www.youtube.com/watch?v=cOnbw4dXfWY
-
Funderar på att köpa en dynatek cdi box så slipper man krånglet med att nollställa beltlampan var 200 mil.. Den overridear beltdeflektor mojängen som är ett stort aber på kawa.
-
Funderar på att köpa en dynatek cdi box så slipper man krånglet med att nollställa beltlampan var 200 mil.. Den overridear beltdeflektor mojängen som är ett stort aber på kawa.
Ähh tar ju bara nån minut att greja tä dä ju ()p
-
Fast den höjer varvstoppet 1000 rpm och ändrar på tändningen, så du får en del effekt på köpet ;)
-
Fast den höjer varvstoppet 1000 rpm och ändrar på tändningen, så du får en del effekt på köpet ;)
Finns tillräckligt ändå i 750 nog för att resa sig med 27or :rtfm:
-
Men... Tänk på mig då... Har ju bara en 650.. ()p
-
Men... Tänk på mig då... Har ju bara en 650.. ()p
Och haha du får fära över tä stöpa jocke han kanske kan skrämma upp den åt dig :lol:
-
På KFX:en ja hade satte ja dit en Dynatec tändbox och med dubbelsystemet hände det saker när man gasade :headbang:
Den ville inte ha framhjulen i backen när man gasade.
-
På KFX:en ja hade satte ja dit en Dynatec tändbox och med dubbelsystemet hände det saker när man gasade :headbang:
Den ville inte ha framhjulen i backen när man gasade.
Wiie! :-P blir det skillnad med högkomps kolvar oxå tro?
-
Hej
har problem än med min fyrhjulsdrift.. 4wd lampan blinkar fram & tillbaks.
den stannar på 2wd när man kopplar ur CONTROL UNIT-ELECTRONIC (21175-0216) sitter framför styret under all plast.
har mätt upp ström fram till boxen och det finns. kan det vara något mer som strular? :hmmm: så man inte köper en box i onödan.
kollade vad en ny kostade va ca 3500-4000:- + frakt från staterna.
Eller det kanske är så att den finns en begagnad här i Sverige som man kan köpa & testa?
-
Har du kollat om 2wd/4wd motorn funkar?
-
Blir så på min 07a ibland allt fungerar men inte motorbroms. Men försök att nolla belt lampan då det hjälpte på min bara nån bugg nånstans.
-
Blir så på min 07a ibland allt fungerar men inte motorbroms. Men försök att nolla belt lampan då det hjälpte på min bara nån bugg nånstans.
Exakt så blir min ibland oxå, sen funkar det bara helt automagiskt... :hmmm:
-
Exakt så blir min ibland oxå, sen funkar det bara helt automagiskt... :hmmm:
Känner igen det så jag nollar inte längre sen det brukar ge sig självt
-
Har du kollat om 2wd/4wd motorn funkar?
motorn fungerar, den nollar sig när man stänger av, men när man trycker på 4wd händer det inget. den snurrar till när man stänger av...
-
Blir så på min 07a ibland allt fungerar men inte motorbroms. Men försök att nolla belt lampan då det hjälpte på min bara nån bugg nånstans.
hur nollar man belt lampan? har gjort som på filmen som föregående la upp men fungerar ej?
-
motorn fungerar, den nollar sig när man stänger av, men när man trycker på 4wd händer det inget. den snurrar till när man stänger av...
Ok men det är motorbromsen...den jag menar sitter i den främre diffrentialen
-
är du säker på att du gjort som filmen visar men leta upp kontakterna vid variatorkåpan och dom två kontakterna under sadeln långt bak. Ta isär kontakterna vid kåpan och byt plats på dom under sadel en svart och en grå kontakt varav den ena är en bygling bara, slå sedan på tändningen och belt lampan blinkar då fort efter några sekunder börjar den blinka lite saktare stäng då av tändningen och sätt tillbaka kontakterna.
-
Tjäna!
Fasen så bekymrad jag är... Var ute och åkte i skogen, skulle lägga i 4wd... Då börjar fanskapet blinka från 2wd till 4wd?
Åkte hem, skruvade av den där saken som sitter ovanpå variator kåpan (stor svart sak) öppnade upp den, det var en bit magnet som följ med ner som var lös.
Har den grejen något med 4wd att göra? Bild och film kommer!
Väcker liv i den här tråden igen då jag frågar detsamma .
Min bror har en med nästan samma problem , det är bara lampan som blinkar men den verkar fungera som den ska annars , alltså väljer jag 4x4 drift så fungerar fyrhjulsdriften och tvärtom . Lampan skiftar som ett disco ljus men hojjen fungerar :hmmm:
Gummit runt omkopplar knappen är sprucken så det kanske kommit in fukt och därför displayen får frispel ?
-
Har du kollat så du har någon motorbroms kvar? Kan vara KEBC som fått frispel...
vanligt fel, den brukar laga sig själv helt automagiskt oftast iaf. Kostar rätt mycket att köpa en ny enhet ifall den skulle vara trasig dock. Men det går att koppla bort dom också men då får du köra utan monster motorbroms.
-
Berätta gärna hur det gick/går för er, så andra också kan ta del av det. ()p
-
Hänt mig med på en kvf 360. Haft loss kebc över natten mm men ingen skillnad men när jag gjorde hela maskinen strömlös i ca 10 min så funkar allt igen. Funkat några gånger att göra så när lampan blinkat nu under ett par år..
-
Motorbroms finns , fyrhjulingen fungerar som den ska ... det är bara den där lampan som fått ett eget liv :-\ testade den senast idag och verkligen testade 2 och 4 hjulsdriften medans lampan körde sitt disco race . Konstigt är det .
När hojjen har fått stå en stund i lugn o ro så blinkar den inte ... men så fort jag tryckt på knappen då börjas det igen .
-
Den kanske vill vara ensam ett tag? ;D
Skumt fel... Låter det inge från kebc? Ja mer än det normalt skumma ljudet? Testa spraya wd40 eller liknande i kontakter kanske?
-
wd40 / 5-56 , är det inte bättre med elektronik/el spray ?
-
Jo, fast har du inge elektronikspray hemma så duger de oxå. ()p
-
Hade inte varken wd40 eller elektornikspray så jag körde med diesel ;) ;D
-
Haha ja det funkar säkert! ()p