ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: sodisodi skrivet 9 november 2014 kl. 17:49:16

Titel: tjuvström
Skrivet av: sodisodi skrivet 9 november 2014 kl. 17:49:16
har mätit mellan +polen och kabeln där visar det 12,84v (batteriet har 12,88v)
det skall väl vara 0, nu när det är ström där imellan så bör det ju gnistra om man duttar kabeln mot polen men det gör det inte.har kopplat bort det som jag anslutit extra
som vinsch och lysen.testat på tomgång 13,5v varvar 13,5v.stänger av den och kollar
batteriet så ligger det på 13,5v  men sjunker sakta men säkert.bytt regulator men lika
prövade med gamla regulatorn för att vara säker.vad skall man göra,det funkar ju ett tag
men sen vill den inte starta.är en 750 king quad 2011  hjälp nån som råkat ut för nåt liknande.   batteriet är inte 1 år ens
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: Viktor_EX skrivet 9 november 2014 kl. 20:27:57
hej, i dont understand exactly, but i think, you have one of old problems KQ

look my video: http://youtu.be/_LEo85-0M_4

finaly solution is change of regulator.
little help is, you bring +pole helps big cable from regulator directly to + battery. but is only for short time.
after regulator change you have nice voltage of 13,5-14,2V
http://www.quadprofi.cz/e-shop/en/regulatory-nabijeni/1799-rectifier-350w-for-suzuki-kingquad-700-750.html
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: sodisodi skrivet 9 november 2014 kl. 23:09:25
change the regulator still the same problem
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: Viktor_EX skrivet 10 november 2014 kl. 09:32:13
ok, translation is very bad. i dont understand on sweden your problem exactly. maybe you write it on english or german.
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: sodisodi skrivet 10 november 2014 kl. 11:55:25
it only charging 13,5 volt have change regulator. if i take away + cable and
check between the pole and the cable it show 12,4v there seems that it is power in the cable,but it should give a spark if you touch the pole quickly  but no spark
when i do that. and i got 13,5v when running  but its not getting any higher if i use the trottle.turning atv off and checking battery its show 13,5v but going down
slow to 12,8v. charged the battery last week and the atv was standing still for 3 days,then i used it to work for 3 days (12km every day, starting 4 time per day)
day 4 it will not start,try to start for 5-10 sec then its dead, no power
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: Micke_c skrivet 10 november 2014 kl. 13:54:17
Tjena.

Om du mäter mellan lös +kabel och +pol och får 12.84v, så har den kabeln kontakt med jord. Så långt är allt rätt.
Vad du inte får fram, är motståndet, dvs hur mycket det drar.
Kan vara allt från tvärkortis, till något som drar nån milliampere.
Skulle tro att du aldrig får 0v med den mätmetoden, på något med databox.

Testa att mät ampere mellan lös +kabel och + pol.
Då får du nåt användbart.
(Med allt avstängt givetvis)
Börja med högsta läget på amp på instrumentet, så du inte blåser säkringen i instrumentet om det är tjuvström.

13,5volt är ingen vansinnigt dålig laddning, och skulle hålla batteriet skapligt ok.
Är du 100% på batteriets kondition?

Det kan vara kass efter ett år om det jobbat hårt.
Är det ett syrabatteri?
Har du kollat vätskenivån?
GELbatterier är ifs underhållsfria, men kan falera ändå.
Om det är kass, orkar inte generatorn ge 14v.

Du kan ta ur det och provbelasta det.
Ladda det ordentligt och koppla in tex en 55W H3 lampa eller dyl en kvart, och mät spänningen. Har det då ca 10v efter att det vilat sig nån minut efter att lampan släckts, så är det inget vidare.


Micke.
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: sodisodi skrivet 11 november 2014 kl. 14:46:26
har mätit dom tre gula kablarna som går in i regulatorn. ca 5amp 1:a
10amp 2:a   15amp 3:dje.ska det va så eller?mätte också den röda som bör vara den som går till batteriet,den visar ca 5amp.skall prova montera nytt batteri idag.
hade inte nån garanti på det jag köpte i mars månad.
nån som vet vad det skall vara på dom 3 kablarna?hörde att det var väldigt vanligt med att suzuki dödar batterier.
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: Micke_c skrivet 11 november 2014 kl. 16:54:59
Hej.

Om det drar 5 A mellan batteri och batterikabel med allt avstängt, är nåt på tok.

5A motsvarar en extralampa på 55w.
Borde ge gnister när kabeln läggs på polen.

5amp tömmer ett friskt 20ah batteri på fyra (4) timmar.
Något borde bli varmt.

Säker på att du mätt rätt?

Micke.
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: sodisodi skrivet 11 november 2014 kl. 21:53:06
menar den röda kabeln som går från regulatorn den visar  5amp när maskinen är igång.
tror det är den som levererar laddström till batteriet.
Titel: SV: tjuvström
Skrivet av: Viktor_EX skrivet 12 november 2014 kl. 09:13:17
hej,

check 3 points

1) ingnition off, + pole on the baterry completely off and measure currency into mashine. how many?

if lower then 100mA:
2) make short kabel DIRECTLY from MINUS pole on battery to chasi. look foto, blue kable
then measure now, how many voltage (iddle speed, 4000 rpm, plus the same with lights) on battery

if little better, then:
3) if you can, make short kabel DIRECTLY from Regulator+(red) to plus pole on batery. then measure voltage as in point 2)