precis som jag skrev från början.....//zacke
Citat från: "zacka"precis som jag skrev från början.....//zackeTycker detta ser ut som ditt första inlägg i denna debatt :roll: .. Men nog låter det som en "opel" lösning på polarisen.
Hej !Så då har man änligen hittat lite fakta, det är inga visco kopplingar utan an sk "Hillard Clutch" Kolla in länken nedan:http://www.hilliardcorp.com/view.html?id=FDS-1Om jag fattat denna pryl rätt så är alltså framhjulen helt frikopplade från varandra och drivaxel vid normal körning. Sen när hastighetsskillnad uppstår mellan drivaxel och framhjulen så aktiveras denna koppling och man får "diffspärrad" drivning på de båda framhjulen tills de når samma hastighet som drivaxel/bakhjul.Så svaret på grundfrågan är alltså att fyrhjulsdriften försvinner så fort bakhjulen får fäste igen. Eller så fort det inte är någon hastighetsskillnad mellan fram och bakaxel.http://
Hmm.Isåfal, om man tex står o spinner på is (eller vad det nu kan va för nåt underlag)så kommer ju isåfall driften på framhjulen att gå i och ur hela tiden... Eftersom att så fort frammhjulen kopplas in, så börjar dom ju att snurra lika fort som bakhjulen , vilket i sin tur skulle betyda att dom kopplas ur igen (om din teori stämmer) vilket skulle resultera i att framhjulen återigen kopplas in, osv, osv... Och det skulle nog märkas om så var fallet :? Eller?Är fortfarande lika frågande som i början av denna tråden.När man ser en Polaris åka i tex lera med fullt hjulspinn så ser det ju ialf ut som om framhjulen spinner hela tiden :? Polaris har ju egna bandsatser till sina maskiner där dom skriver att bakbanden är 1/6 dels högre drevade än frambanden, just för att den ska driva på alla fyra hela tiden :? :!: Ja blir inte klok på detta :roll: :wink: Jaja. Hade bra i jul alla atv fantaster! Och alla andra mä för den delen :wink: Mvh/ Palm