ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: AtvNerd skrivet 15 februari 2010 kl. 20:42:08

Titel: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 februari 2010 kl. 20:42:08
Tänkte bara kolla, är jag helt fel ute om jag säger att Can-am har samma hastighet på alla hjulen vid full difflock?

Polarens Polaris XP driver mycket snabbare bak än fram... det ska vara så... men varför?  vad är fördelen med det?
Är det så på de andra Sportsman modellerna?

ps. Det här är inget påhopp på Polaris, utan en enkel frågeställning därför att jag undrar vad som är tanken med att växla ner framhjulsdriften.  :)
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 februari 2010 kl. 21:20:41
Det är samma på de äldre modellerna, hittade ett klipp här.
Driften funkar ju helt klart, men man blir ju lite nyfiken varför det är en hastighets skillnad...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE[/youtube]
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 15 februari 2010 kl. 21:26:18
Saxat från info till klippet du använder :

This video shows how quickly the front wheels engage after the rear wheels slip, definitely within 1/5 of a turn as Polaris claims. But more importantly or interesting for that matter, is that the front wheel turns at a slower rate than the rear. This difference in gear ratio from front to rear is what allows the roller clutch in the front differential to engange and disengage. The video shows that for every 5 revolutions of the rear wheels, the front wheels turn only 4 times.

When the speed of the front and rear wheels is the same, the ATV operates in rear wheel drive even when the handlebar switch is in the AWD position. When the ATV encounters reduced surface traction and the rear wheels start to spin faster than the front, the front differential will lock and cause the front wheels to be driven with the same power that drives the rear wheels, and at the same time as the rear, but at the slower rate as shown. The ATV will operate in All Wheel Drive as long as there is 20% or more less traction at the rear tires than at the front. Once traction is regained, the front differential unlocks automatically and 100% of engine power is redirected to the rear wheels."

simple as that......
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 februari 2010 kl. 21:28:00
Kanon!

Driften funkar ju bra, men man vart lite nyfiken.  ()p
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 15 februari 2010 kl. 21:39:45
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

Gjorde detta efter att min hoppar och studsar väldigt i lössnön ..då jag kör 25-10-12 både fram och bak....befarade att det var så att hjulen inte snurrar lika fort fram som bak ...där av en väldig påfrestning på drivlinan ...( det har ju varit oroväckande många axelbrott i motorn..)...Original sitter det ju 25-10-12 bak samt 25-8-12 fram..vilket gör att däcken fram är ca 2cm lägre ...vilket gör att däcken fram måste snurra lite fortare för att för att kompensera den mindre diametern..

Provade mina 27-11-12 bak och 27-9-12 fram....och den hoppar och studsar betydligt mindre....

Så jag kommer inte att köra samma dimension fram och bak något mer...    Axelbrott..???  detta kan vara en bidragande orsak :hmmm:. men detta är min personliga åsikt ???

Vill gärna höra vad ni andra tror om detta...

//Larsno
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 15 februari 2010 kl. 21:46:49
rullomkretsen borde man ju kunna kompensera för med olika lufttryck fram å bak då?  ^-^
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 februari 2010 kl. 21:50:45
Det kan säkert stämma, men då borde det vara JÄTTE stor risk för axelbrott på Polarisen som skillnaden är större på, det finns väl inget som tyder på att så är fallet?
Min hoppar inget, men jag kör som sagt inte orginal däck.


Är jag ute och cyklar om jag påstår att:
om alla 4 hjulen snurrar lika på Polarisen så körs den i 2wd.?
därför måste det vara en skillnad i drivning för att kunna fortsätta i 4wd?
 utan att gå in på detaljer, systemet är givetvis betydligt mer avancerat, men grovt berättat?
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 15 februari 2010 kl. 21:59:45
.....mellan axeln å arslet, om jag tolkar texten rätt så är vi överens om att lika hastighet betyder 2wd.

Men hoppandet kan ju vara skillnaden i omkrets mellan framdäcken, de flesta använder ju "fantastiskt noggranna" analoga mätare för lufttryck....
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 15 februari 2010 kl. 22:03:09
.....mellan axeln å arslet, om jag tolkar texten rätt så är vi överens om att lika hastighet betyder 2wd.

Men hoppandet kan ju vara skillnaden i omkrets mellan framdäcken, de flesta använder ju "fantastiskt noggranna" analoga mätare för lufttryck....


Det är sant.....
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 februari 2010 kl. 22:47:40
När jag beställde nuvarande traktorn (det är två år sen) så ville jag självklart ha andra däck på den än standard.
Större, och med annat mönster.
Man är ju lite skadad...

Försäljaren fick då räkna en hel del på utväxlingarna emellan fram- och bakaxeln och i samband med detta berättar han att framaxeln alltid skall "dra" ekipaget framåt lite mer än vad bakaxeln "trycker på".
Inte så mycket, men iaf några procent... för att på så vis få bra egenskaper på väg, särskilt i "högre farter" (toppar strax över 40).
 
Denna lägger dock aldrig själv i fyrhjulsdriften som en Polaris gör... bortsett från när man bromsar hårt, då den läggs i för att på så vis få fyrhjulsbroms.
 
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: venus skrivet 16 februari 2010 kl. 00:28:54

 
Denna lägger dock aldrig själv i fyrhjulsdriften som en Polaris gör... bortsett från när man bromsar hårt, då den läggs i för att på så vis få fyrhjulsbroms.
 

polaris "på hopp" gillas!!  :headbang:
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: venus skrivet 16 februari 2010 kl. 00:38:36
Tänkte bara kolla, är jag helt fel ute om jag säger att Can-am har samma hastighet på alla hjulen vid full difflock?

Polarens Polaris XP driver mycket snabbare bak än fram... det ska vara så... men varför?  vad är fördelen med det?
Är det så på de andra Sportsman modellerna?

ps. Det här är inget påhopp på Polaris, utan en enkel frågeställning därför att jag undrar vad som är tanken med att växla ner framhjulsdriften.  :)
... vart e polaris forumets överman?
han har säkert ett långt och bra inlägg... lr utlägg kanske det heter, va vet ja?
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Cummins skrivet 16 februari 2010 kl. 00:58:20
Jag har erfarenhet av det hydro skrev att framhjulen ska dra ekipaget, och att få bättre köregenskaper. Har själv gjort bort mej genom att montera olika hjul på en 4x4 och resultatet blir att den vill köra om sej själv. Det roligaste är när kompisar ringer och frågar om jag kan hjälpa dom att hitta felet, varför deras 4x4 går som en orm.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 13:15:42
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

Gjorde detta efter att min hoppar och studsar väldigt i lössnön ..då jag kör 25-10-12 både fram och bak....befarade att det var så att hjulen inte snurrar lika fort fram som bak ...där av en väldig påfrestning på drivlinan ...( det har ju varit oroväckande många axelbrott i motorn..)...Original sitter det ju 25-10-12 bak samt 25-8-12 fram..vilket gör att däcken fram är ca 2cm lägre ...vilket gör att däcken fram måste snurra lite fortare för att för att kompensera den mindre diametern..
_____________________________--

Alltså ursäkta en gamling,,, men hur kan du få det till att framdäcken är 2 cm lägre ,, 25-8x12 och 25-10x12 har om dom är nya samma rullningsomkrets däremot så är framdäcket smalare än bakdäcket.

Vill gärna höra vad ni andra tror om detta...

//Larsno

Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 16:44:10
Hej...

På min skilde det i allafall ca. 2cm fram och bak (nya däck orginal)  mätt med vattenpass från topp till garagegolv....

höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profil

för att hastighetsmätaren skall visa rätt....

Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 16 februari 2010 kl. 17:19:39
2 cm går fortfarande att påverka med luftrycket. kolla på dragracesliks (snarlika våra offroaddäck i trycket vid användande)tex, skiljer dom i rullomkrets så pumpar man i nått kilo å låter dom ligga över natten. voala så kan man ha 5 cm mer bara på ett dygn.


utgår från ett 26" hjul
26*25,4*3,14=2073mm
26*25,4+20*3,14=2136mm

dvs 2 cm på höjden gör 63 mm på rullomkresten, och detta ser jag inte som ett problem att kompensera,

vet att när jag köpte mina bighorn så sades se att dom var stora i storlekarna, kor med ca 0,25bar i runt om och mäter strax över 27", dok när som monterades så hade jag 1 bar i sätt-tryck, så mätte dom 28,3"

kom även tänka på att många äldre atv:er man ser på lantgårdar osv ofta har blankslitan framdäck medans bak bara är halvslut, kan vara större rullomkrets som gör att dom slits mer vid vägtransport osv med?
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 17:33:35
Hej...

På min skilde det i allafall ca. 2cm fram och bak (nya däck orginal)  mätt med vattenpass från topp till garagegolv....

höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profil

för att hastighetsmätaren skall visa rätt....



Kolla hos en däckhandlare får du höra, detta gäller för alla fyrhjulsdrivna fordon, att om inte rullningsomkretsen är lika så blir man utan slutväxel jävligt snabbt. Därför så ska man inte heller har kedjor bara på en axel, detta är fakta och inget antaget svammel. Det du snackar om har att göra med vilken profil däcket har och gäller enbart då profildäck, då kan man heller inte ha t.ex 70 profil på fram och 80 profil bak för då blir rullningsomkretsen olika, skulle man dessutom drista sig till att exempelvis sätta ett 60 profil på ena framhjulet och 80 profil på det andra så skulle diffen vara ett minne blott på ganska så kort tid. Du kan lita på vad jag säger.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 februari 2010 kl. 17:37:14
Är det bilar vi snackar nu eller hjulingar?  Polarisen håller ju!
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 17:53:05
Är det bilar vi snackar nu eller hjulingar?  Polarisen håller ju!

Har den olika rullningsomkrets original??????   Angående rullningsomkretsen så gäller den generellt för alla fyrhjulsdrivna fordon, såvida fordonet inte är tillverkat för olika däckdimensioner fram och bak, vilket då framgår av fordonets dokumentation. Jag vidhåller fortfarande att 25-8x12 och 25-10x12 har samma rullningsomkrets, det är bara bredden som skiljer. Man kan ju också kolla om garantin skulle gälla om man laborerar med andra däckdimensioner än den som är Original och drivlinan skulle paja. Men skulle jag nu trots allt ha fel så får ni rätta mig med advekata uppgifter.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 februari 2010 kl. 17:55:44
Rullomkretsen vet jag inte!  det kan säkert stämma det du skriver, har ingen kolla på sånt!
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 februari 2010 kl. 18:00:55
höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profil

Mmm... delvis rätt.

Men om yttermåttet anges så är det det som gäller.
När man kollar dimensioner på däck mätta i tum då finns ingen profil inblandad.
Däremot kan förutom lufttryck även fälgens bredd påverka däckets höjd.

Ett smalare 25-tumsdäck är alltså inte lägre än ett bredare 25-tumsdäck.
 
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 18:48:14
När jag beställde nuvarande traktorn (det är två år sen) så ville jag självklart ha andra däck på den än standard.
Större, och med annat mönster.
Man är ju lite skadad...

Försäljaren fick då räkna en hel del på utväxlingarna emellan fram- och bakaxeln och i samband med detta berättar han att framaxeln alltid skall "dra" ekipaget framåt lite mer än vad bakaxeln "trycker på".
Inte så mycket, men iaf några procent... för att på så vis få bra egenskaper på väg, särskilt i "högre farter" (toppar strax över 40).
 
Denna lägger dock aldrig själv i fyrhjulsdriften som en Polaris gör... bortsett från när man bromsar hårt, då den läggs i för att på så vis få fyrhjulsbroms.
 

Ja men det är klart att det skiljer lite i utväxlingen, dock nästan försumbart,  annars skulle fordonet gå som ett tåg rakt fram och bli väldigt svår att styra om inte diffen jämnar ut det, men det har ju i ursprunget,sammanhanget ingenting med däckdimensionen i sig att göra annat än i det fall som du beskriver. Skulle skillnaden i drivet bli för stor så skulle framdäcken nötas upp direkt och även så lite mekaniska grejer.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 19:34:15
Hej  igen....

kul med debatt.... ()p

Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet  64.4cm
27-11-12 bak mäter 66,3cm
( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)

Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår  däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...

Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Martin skrivet 16 februari 2010 kl. 20:28:44
höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profil

Mmm... delvis rätt.

Men om yttermåttet anges så är det det som gäller.
När man kollar dimensioner på däck mätta i tum då finns ingen profil inblandad.
Däremot kan förutom lufttryck även fälgens bredd påverka däckets höjd.

Ett smalare 25-tumsdäck är alltså inte lägre än ett bredare 25-tumsdäck.

 

Håller med. Bredden spelar en stor roll. Ett brett däck sväller ju mer på mitten vid samma tryck som ett smalt. Ett smalt däck är betydligt styvare.
Ang polaris olika hastighet på fram resp. bak. Det är väl det som är grejen med deras teknik för fyrhjulsdrift. Vid normal körning så "knuffar" bakhjulen på framhjulen så hjulen snurrar fortare än själva drivningen till framhjulen. Måste vara någon historia med envägslager. När väl bakhjulen spinner så hinner drivningen ikapp framhjulens fart och börjar då driva.
Bara en teori som jag funderade på. Annars hade det aldrig fungerat med olika hastigheter på fram och bak.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 20:36:01
Hej  igen....

kul med debatt.... ()p

Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet  64.4cm
27-11-12 bak mäter 66,3cm
( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)

Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår  däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...

Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....


Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: goatfactory skrivet 16 februari 2010 kl. 20:51:30

Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.

Gissar att du menar diametern och inte diagonalen, svårt med diagonaler på cirklar eller? d-:

omkrets = "pi"*r*2 = D*3,14
alltså...
644*3,14=2022 mm
663*3,14=2082mm

Räknat på en höft..
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 20:52:53
Hej  igen....

kul med debatt.... ()p

Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet  64.4cm
27-11-12 bak mäter 66,3cm
( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)

Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår  däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...

Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....


Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.

Eller hur.. tycker också det är mysko...men förhållandet var ungefär detsamma på nya original då jag köpte den...mätte då pga. att jag fick nya framdäck på garantin och tänkte då att kanske bakdäcken blivit mindre av slitage än vad nya fram är...men döm av min förvåning då nya framdäck var lägre än slitna bakdäck...

Tror inte det är fel på mina däck utan jag är övertygad att förhållandet bak och fram ser ut så här...

men jag skal mäta rullomkretsen för säkerhets skull...men är det olika diametrar ...så jag kan nästan garantera att det är olika rullomkrets....men men undrens tid är kanske inte över.. ;)
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Umbert skrivet 16 februari 2010 kl. 21:03:20
fälgens bredd inverkar även på hur däcket formar sig..
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: venus skrivet 16 februari 2010 kl. 23:09:27
och mäter man från toppen på däcket till garage golvet, så spelar ju hjulingens VIKTFÖRDELNING in också.
exempelvis att den kanske är tyngre fram?  :hmmm:
samt däck tryck såklart.
tror det bästa är att mäta rullomkretsen på "lösa" hjul!
jag är ganska säker på att alla däck som mäts i tum har samma rullomkrets oavsett bredd!!  ()p
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 17 februari 2010 kl. 11:17:47
och mäter man från toppen på däcket till garage golvet, så spelar ju hjulingens VIKTFÖRDELNING in också.
exempelvis att den kanske är tyngre fram?  :hmmm:
samt däck tryck såklart.
HeHe,, där har du nog ägget efter katten ()p
---------------
tror det bästa är att mäta rullomkretsen på "lösa" hjul!
jag är ganska säker på att alla däck som mäts i tum har samma rullomkrets oavsett bredd!!  ()p

Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 17 februari 2010 kl. 11:51:34

Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.

Gissar att du menar diametern och inte diagonalen, svårt med diagonaler på cirklar eller? d-:

omkrets = "pi"*r*2 = D*3,14
alltså...
644*3,14=2022 mm
663*3,14=2082mm

Räknat på en höft..

Om man ska räkna på rullningsomkretsen så måste man i rimlighetens namn räkna på däckets verkliga diameter. Alltså alla däcken är 25" nya vilket ger grovt räknat 25 x25,4 x3.14 = 1994 mm.  Man kan också mäta rent mekaniskt med ett brett band runt om på däcket utan belastning och få ett värde som motsvarar däckets fysiska status vid just det tillfället. Framdelen på ett fordon brukar dessutom vara betydligt tyngre vilket ger en diameter som avviker från bakdelen och särskilt också eftersom oftast lufttrycket också är olika om man mäter diametern från golvet. Tyvärr så ser verkligheten ut så här. ()p
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: goatfactory skrivet 17 februari 2010 kl. 15:26:17
[





Om man ska räkna på rullningsomkretsen så måste man i rimlighetens namn räkna på däckets verkliga diameter. Alltså alla däcken är 25" nya vilket ger grovt räknat 25 x25,4 x3.14 = 1994 mm.  Man kan också mäta rent mekaniskt med ett brett band runt om på däcket utan belastning och få ett värde som motsvarar däckets fysiska status vid just det tillfället. Framdelen på ett fordon brukar dessutom vara betydligt tyngre vilket ger en diameter som avviker från bakdelen och särskilt också eftersom oftast lufttrycket också är olika om man mäter diametern från golvet. Tyvärr så ser verkligheten ut så här. ()p

om man ska räkna på rullomkrets så MÅSTE man rimligtvis räkna på hjulets verkliga diameter och inte vad däcket SKA/BÖR vara(25"), att däcken SKA ha en viss diameter betyder inte alltid att dom har det som du kanske ser på den här tråden (=.  att mäta ett varv på hjulet är en bra idé, där fastnar man inte i felaktiga tankegångar ()p 
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 17 februari 2010 kl. 17:02:05
lättaste sättet att kolla om hjulen är lika är väl att göra ett streck på alla hjulen och rulla maskinen ... så slipper man räkna  ;D
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 17 februari 2010 kl. 17:18:16
lättaste sättet att kolla om hjulen är lika är väl att göra ett streck på alla hjulen och rulla maskinen ... så slipper man räkna  ;D

Ja du, alla sätt äro bra utom dom som är dåliga för dom blir ofta förfärliga. ;) P/s bara man kommer ihåg att kolla lufttrycket också D/s
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 17 februari 2010 kl. 17:59:20
Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: IceMannen skrivet 17 februari 2010 kl. 18:11:55
Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....


oh nej! ökar du däcktrycket så blir däcket "högre" på min syns de mycket...
fälgar, däck, däcktryck och vikten spelar stor roll

två tum smalare däck kräver juh två tum smalare fälgar...
samma sak lika breda däck kräver lika breda fälgar...
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 18 februari 2010 kl. 19:21:06
Hej igen...!

Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje

25-11-12  = 2150mm i omkrets
25-9-12    = 2100mm i omkrets..
//Lars

Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: venus skrivet 18 februari 2010 kl. 21:07:54
Hej igen...!

Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje

25-11-12  = 2150mm i omkrets
25-9-12    = 2100mm i omkrets..
//Lars


lätt fixat!!
2wd bromsa och bränn lite däck till våren så du får ner dom sista 5 cm....  :D
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 18 februari 2010 kl. 21:21:32
Hej igen...!

Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje

25-11-12  = 2150mm i omkrets
25-9-12    = 2100mm i omkrets..
//Lars


lätt fixat!!
2wd bromsa och bränn lite däck till våren så du får ner dom sista 5 cm....  :D


Absolut..... :lol:

Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 18 februari 2010 kl. 21:25:30
50mm är ju inte så mycket.... klipp av ett papper på 50mm och rulla det så ser man hur mycket/lite vi snackar om.... ;D
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 18 februari 2010 kl. 23:52:11
Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....


oh nej! ökar du däcktrycket så blir däcket "högre" på min syns de mycket...
fälgar, däck, däcktryck och vikten spelar stor roll

två tum smalare däck kräver juh två tum smalare fälgar...
samma sak lika breda däck kräver lika breda fälgar...





Din maskin kanske blir högre men däcket ökar inte i omkrets, även om det blir alldeles platt i nedankant har du samma omkrets men lägre höjd från marken räknat till ovankant.
Samma med vikt på maskin: Det är bara att däcket blir plattare mot marken och maskinen blir lägre.

Det finns i alla däck en cord av stål eller textil som gör att däcket ska hålla sig runt, det går normalt inte att tänja på den så därför bör rullningsomkretsen vara konstant.

Jag vet förstås inte helt säkert om du har någon cord eller om det är annorlunda med traktordäck  ;)
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 19 februari 2010 kl. 06:52:54
förklara varför mina 6lagrade bighorn mäter 27" höga med 0,25 i och 28,3 med 1 bar i då? över ett viss tryck så ändras inte rullomkretsen. men på låga tryck så går den att påverka med lufttrycket. antingen får man profil som ett bildäck dvs lite fyrkantig, lr om man pumpar hårt så blir de moppe/mc stuk på det.. iaf "offroad" däcken.. däremor smc:n jag hade innan spelade de inte så stor roll hur fasen jag pumpade..
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 19 februari 2010 kl. 09:26:08
Så här kanske!


Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 19 februari 2010 kl. 10:22:45
Citera
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.
För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.
Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.
Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.

I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...
En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 19 februari 2010 kl. 15:10:21
Citera
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.
För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.
Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.
Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.

I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...
En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.

Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: esso skrivet 19 februari 2010 kl. 19:27:42
Citera
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.
För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.
Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.
Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.

I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...
En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.

Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.

Ja det var väl för tur att du inte höll i höger fram och vänster bak ;D Ta nu och lugna ner dej lite, det är fler än jag som ser att du spårat ur. ()p
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: larsno skrivet 19 februari 2010 kl. 19:35:39
Citera
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.
För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.
Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.
Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.

I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...
En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.

Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.

Ja det var väl för tur att du inte höll i höger fram och vänster bak ;D Ta nu och lugna ner dej lite, det är fler än jag som ser att du spårat ur. ()p

Ok... men då kan ju du förklara hur du tycker att jag spårat ur......så Jag får lära mig nått....För du verkar ju kunna sånt här...
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Umbert skrivet 19 februari 2010 kl. 19:57:48
Citera
Hej...!
Är också nyfiken på detta ...
Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)

OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.
För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.
Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.
Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.

I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...
En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.

Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.

Ja det var väl för tur att du inte höll i höger fram och vänster bak ;D Ta nu och lugna ner dej lite, det är fler än jag som ser att du spårat ur. ()p
:hmmm:
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: IceMannen skrivet 21 februari 2010 kl. 14:19:25
Så här kanske!


ja det påverkar rullomkretsen...
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 21 februari 2010 kl. 14:52:53
Så här kanske!


ja det påverkar rullomkretsen...

Absolut inte!
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 21 februari 2010 kl. 15:57:02
Så här kanske!


ja det påverkar rullomkretsen...

Absolut inte!

Joho, det gör det !
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 21 februari 2010 kl. 16:43:30
Höjden men inte omkretsen! Om du så gör däcket fyrkantigt så ändrar du inte omkretsen, eller så har geometrin fått nya lagar sen jag gick i skolan...
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Dhenniz skrivet 21 februari 2010 kl. 16:52:32
omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är  ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i.  man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: IceMannen skrivet 21 februari 2010 kl. 17:24:33
omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är  ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i.  man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.
tack... jag orkade inte förklara... all hail! :rtfm:
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 21 februari 2010 kl. 17:43:27
Ja men omkretsen är ju densamma, det är "utväxlingen" som ändras och inget annat....
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: goatfactory skrivet 21 februari 2010 kl. 19:14:07
omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är  ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i.  man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.

2*radien*pi ska det väl vara för omkretsen?

radien*radien*pi ger arean


Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: Dhenniz skrivet 21 februari 2010 kl. 19:28:37
omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är  ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i.  man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.

2*radien*pi ska det väl vara för omkretsen?

radien*radien*pi ger arean




Helt rätt, det var 2 x radien x pi jag menade.  :stuck:
Inte världens mattegeni direkt, mest hatade ämnet i skolan hehe.

Men i övrigt hade jag rätt =D
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: IceMannen skrivet 21 februari 2010 kl. 22:19:56
Ja men omkretsen är ju densamma, det är "utväxlingen" som ändras och inget annat....

vilket resulterar i att omkretsen förendras
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: LAHA skrivet 21 februari 2010 kl. 23:08:00
 :banghead:
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: M.Stark 4T skrivet 22 februari 2010 kl. 21:45:43
Hejsan! Traktorns framhjul river.  Snurrar alltså fortare mot underlager än vad bakhjulen gör.
Detta syns mycket väl om man går i jämte och tittar när någon annan kör.
Jag tycket att det vore det mest optimala för när man svänger så har framhjulen en större (längre sträcka) att åka. eller!!!  (valmet 755 samt 605)
Det kan även tilläggas att om man åker med fyrhjulsdriften ilagd på torr asfalt så är det tydligen godnatt med drivlinan.   ???

Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 23 februari 2010 kl. 11:20:01
Hejsan! Traktorns framhjul river.  Snurrar alltså fortare mot underlager än vad bakhjulen gör.
Detta syns mycket väl om man går i jämte och tittar när någon annan kör.
Jag tycket att det vore det mest optimala för när man svänger så har framhjulen en större (längre sträcka) att åka. eller!!!  (valmet 755 samt 605)
Det kan även tilläggas att om man åker med fyrhjulsdriften ilagd på torr asfalt så är det tydligen godnatt med drivlinan.   ???


även om du kör utan diffarna i?
Titel: SV: Alla hjulen driver väl lika?
Skrivet av: M.Stark 4T skrivet 24 februari 2010 kl. 21:56:12
Ja jag tror det men ska kolla med verkarn.
Fram går ej att diffaspärra  dom traktorerna bara bak.
Ungefär som min canam  ;D