ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: DrEllington skrivet 21 juli 2008 kl. 19:30:04

Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: DrEllington skrivet 21 juli 2008 kl. 19:30:04
Är det någon annan som har glapp på den främre variatoraxeln?
Lämnade hjulingen på service förra veckan och bad  killarna på verkstan att kolla variatorn eftersom den låter inte riktigt som den skall, och de konstaterade att det finns lite glapp i axeln. Känns lite olustigt eftersom den inte har gått mer än drygt 30 mil.
Dom på serviceverkstan tyckte dock inte att det var någon fara, men jag tycker inte att en ny maskin skall ha såna problem öht.

Någon annan som haft liknande?
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: MR_X skrivet 23 juli 2008 kl. 16:04:21
va precis ut å kände på min variator för jag tycker åxå jag hör nåt konstigt ljud när jag kör och jag har ett glapp i axeln på min bakre variator... 8O... inte.
Får se va min åf säger, jag gissar på "de gör inget, de ska vara så"
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: DrEllington skrivet 29 juli 2008 kl. 12:30:27
Min låter inte heller som den skall,  men den går bra ändå  8)

Förmodligen kommer fanskapet att hålla tills dagen då garantin går ut...
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Spiricom skrivet 29 juli 2008 kl. 20:25:29
Hur menar du med att den inte låter som den skall? Vad är det för missljud du hör?
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: DrEllington skrivet 29 juli 2008 kl. 21:52:11
Hur skall man beskriva det..
Det låter som någon spelar på skedar om du vet hur det låter. Det började vid ungefär 10 mil och har varken blivit bättre eller sämre.
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: gurra-g skrivet 29 juli 2008 kl. 22:57:16
Variatorhalvorna kan slå lite mot varandra radiellt, och det sitter
bussningar emellan. Är det det glappet du pratar om?
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: DrEllington skrivet 30 juli 2008 kl. 01:13:27
Jabb, det gör dom men jag har inte hittat nåt fel på varken bussningar eller lager. Jag provade att sätta upp en högst amatörmässig anordning för att se om det fanns ett slag i axeln och enligt mina mätningar med laser så slår den rätt så kraftigt (1,01265mm).
Detta måste dock tas med en nypa salt och en sexa tequila, eftersom jag jag har mycket begränsade kunskaper i ämnet.
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Nilas skrivet 30 juli 2008 kl. 22:26:53
jag undrar, de där "spela på skedar" ljudet, är de nåt vanligt förekommande som kommer och går? min har just fått ett ljud som man skulle kunna beskriva på samma sätt! //Frolland
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: gurra-g skrivet 30 juli 2008 kl. 22:32:57
När jag skruvade dit variatorkitet så var det väldigt lite spel mellan
halvorna, och skulle det glappa 1mm så lär det inte va mycket kvar av bussningarna.

Ni som fått problem, kör ni ofta med högväxeln i även i terräng eller?
Det sliter i så fall enormt på grejorna, och även om motorn verkar orka utan problem så får variatorn stryk.

Tiden får utvisa för mej iaf, har kört en 550 mil nu utan problem. :?
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Nilas skrivet 30 juli 2008 kl. 22:43:19
min har gått 210 mil/102 tim och just vart inne på 100H service och hörde nu på första körningen att nåt var fel och de låter som om de kommer från variatorerna...
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: MR_X skrivet 1 augusti 2008 kl. 08:36:27
Men grabbar... de här skedsolo ljuden från variatorn har ju jag tjatat om i flera månader. Är de så här era åxå låter http://www.youtube.com/watch?v=7JAsuAvDLK0
Jag har nog ett glapp mellan halvorna på ca 2-3 mm.
En massa remdamm får jag åxå, min första rem gick åt efter drygt 100 mil.
Den börja växla vid 1550 med orginal fjäder det tror jag beror på att primärfjädern mattas ut för dom blir kortare efter ett x antal mil.
Har nu bytt rem och hårdare fjäder i både primär och sekundär variator och skedljuden försvann nästan helt och den växlar nu vid 2100.
Men som sagt så har jag hittat ett glapp på sekundär axeln och det känns i hela hojen främst i fottpinarna att det är som små vibbrationer, ni har väl hört och känt hur ett dåligt hjullager i en bil bekänner sig.
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: DrEllington skrivet 1 augusti 2008 kl. 22:26:24
Intressant diskussion, jag tror dock att det är två olika fel Mr X. Glappet mellan halvorna skulle faktiskt förklara varför din hjuling inte växlar förr än vid 1500 varv med orginal fjäder. Det skall väl vara vid 1250 om jag minns rätt.  

Våre intressant att veta om glappet är radiellt eller om det är så att att den ena av halvorna är snea?
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Tarzan skrivet 1 augusti 2008 kl. 22:44:28
Fick samma problem med min Outlander förra veckan...
Skedliknande ljud och ruggig oblans i hela hojen. Ljudet kommer från
främre variatoraxeln.. Kan inte köra längre. Har kört över 900 mil och drygt 600 timmar. Ska in och fixas hos Denada på tisdag kommande vecka. Meken var ganska säker på vad det är.. Han pratade om nåt "glidjärn" eller hur han nu sa...  :? Han hade dock ett sådant "kit" liggandes på hyllan. Hoppas det är det så man får ordning på hojen till Svågadalen...  :twisted:
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Nilas skrivet 1 augusti 2008 kl. 23:39:07
Citat från: "MR_X"
Men grabbar... de här skedsolo ljuden från variatorn har ju jag tjatat om i flera månader. Är de så här era åxå låter http://www.youtube.com/watch?v=7JAsuAvDLK0
Jag har nog ett glapp mellan halvorna på ca 2-3 mm.
En massa remdamm får jag åxå, min första rem gick åt efter drygt 100 mil.
Den börja växla vid 1550 med orginal fjäder det tror jag beror på att primärfjädern mattas ut för dom blir kortare efter ett x antal mil.
Har nu bytt rem och hårdare fjäder i både primär och sekundär variator och skedljuden försvann nästan helt och den växlar nu vid 2100.
Men som sagt så har jag hittat ett glapp på sekundär axeln och det känns i hela hojen främst i fottpinarna att det är som små vibbrationer, ni har väl hört och känt hur ett dåligt hjullager i en bil bekänner sig.


min låter lika på som filmen! men de måste vara nåt me främre eftersom de låter när man står stilla dvs. när bakre variatorn står stilla. men bussningarna mellan yttre skivan och "korgen"måste ja kolla upp :?
men kan inte tänka mig hur de skulle kunna ha med tillslagsvarvet att göra...
Titel: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Nilas skrivet 9 augusti 2008 kl. 20:56:33
min sophög började låta fan idag och de va en av bulltarna till innre cvt-kåpan som lossnat och blästrat variatorerna samt att bulten gått genom remmen så den va också slut... skitkul :o  :evil:
Titel: SV: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: MR_X skrivet 13 augusti 2008 kl. 23:04:26
Citat från: MR_X
Men grabbar... de här skedsolo ljuden från variatorn har ju jag tjatat om i flera månader. Är de så här era åxå låter http://www.youtube.com/watch?v=7JAsuAvDLK0
Jag har nog ett glapp mellan halvorna på ca 2-3 mm.
En massa remdamm får jag åxå, min första rem gick åt efter drygt 100 mil.
Den börja växla vid 1550 med orginal fjäder det tror jag beror på att primärfjädern mattas ut för dom blir kortare efter ett x antal mil.
Har nu bytt rem och hårdare fjäder i både primär och sekundär variator och skedljuden försvann nästan helt och den växlar nu vid 2100.
Men som sagt så har jag hittat ett glapp på sekundär axeln och det känns i hela hojen främst i fottpinarna att det är som små vibbrationer, ni har väl hört och känt hur ett dåligt hjullager i en bil bekänner sig.

min låter lika på som filmen! men de måste vara nåt me främre eftersom de låter när man står stilla dvs. när bakre variatorn står stilla. men bussningarna mellan yttre skivan och "korgen"måste ja kolla upp :?
men kan inte tänka mig hur de skulle kunna ha med tillslagsvarvet att göra...
Har du kollat dina bussningar än? vet du vad max måttet får vara? min maskin börja växla tidigare för att fjädern hade tryckts ihop 1,5 cm hur den nu kan göra det...
Titel: SV: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: MR_X skrivet 27 augusti 2008 kl. 20:06:19
Är den nån som fått hjälp med sina missljud å glapp i cvt än hos sin åf???min åf höll med om att jag hade ett glapp i sekundär axeln och skulle kolla med BRP om de skulle vara så och om jag skulle få de på garanti men har inte hört nåt mer sen :(
Titel: SV: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Nilas skrivet 27 augusti 2008 kl. 21:44:00
Är den nån som fått hjälp med sina missljud å glapp i cvt än hos sin åf???min åf höll med om att jag hade ett glapp i sekundär axeln och skulle kolla med BRP om de skulle vara så och om jag skulle få de på garanti men har inte hört nåt mer sen :(
Synd att de ska gå så j***a trögt ibland hos våra ÅF!
Titel: SV: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Wenne skrivet 16 oktober 2008 kl. 13:16:23
Jag har ganska stort glapp i främre axel:S Inte skruvat isär och kikat närmre än så länge tänkte lämna de till brp verkstad så man inte strular till de. Någon som fått uppgifter på om brp betalar notan?
Titel: SV: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: Lillhajen skrivet 16 oktober 2008 kl. 13:46:15
Intressant diskussion, jag tror dock att det är två olika fel Mr X. Glappet mellan halvorna skulle faktiskt förklara varför din hjuling inte växlar förr än vid 1500 varv med orginal fjäder. Det skall väl vara vid 1250 om jag minns rätt.  

Våre intressant att veta om glappet är radiellt eller om det är så att att den ena av halvorna är snea?

Tillslagsvarvet bör ligga runt 1650 till 1750 med orginalfjäder. Mitt tomgångsvarv är 1250...
Titel: SV: Glapp i variatoraxel - Renegade
Skrivet av: sylen skrivet 29 november 2012 kl. 18:22:06
Blev aldrig nå avslut på denna fråga om sked ljudet!!! Vad är egentligen felet. Det försvinner ju när man gasar eller ligger över ett visst varvtal men kommer tillbaka vid tomgång och lite lägre varvtal och speciellt vid motorbromsning;)

Sitter det vikter å grejer i variatorn som i min skoter???