Köp SAAB så slipper du problem...SAAB 9-3 och SAAB 9-5 finns ju som kombi. SAAB 9-4X och SAAB 9-7X är ju SUVar.
Kollade aldrig Ford denna gången även om jag vet Mondeo skall vara rymliga och någorlunda roliga att köra. Är lite skeptisk till kvaliteten efter att tidigare varit hos Ford och tittat på lite nästan nya bilar. Nästan nya bilar skall inte ha inredningsdetaljer som sitter löst här och var och en förbrukning med dieselmotor på +0,85l/m i snittförbrukningsmätaren (Ford Kuga skall sägas som är en SUV). Men som sagt det var några år sen nu och utvecklingen går ju framåt. Se bara på Skoda.
Ford är och tycks förbli skit. Ser du en tämligen ny bil någongång med rost är det i regel en Ford. Faktum är att Ford var ok fram till tidigt 80-tal, sen har det förfallit.Såg att Saab nämndes, Saab har varit bra på att ta fram teknik men aldrig kunnat massproducera med kvalitet. Sista Saaben som höll länge var 96:an. Elfel var mer eller mindre standard på tex. 9-5.
Sista forden var mk2 sen bar det utför och det enda som funkar på en saab är motorlampan den lyser ju konstant.
De sista 9-3 och 9-5 delade de mesta mekaniska komponenter, så stor skillnad det inte ha varit. Kanske mot första versionen av 9-5.
Nu är du ute med Monarken...sista 9-3an och 9-5an har inte mycket mekaniskt gemensamt.Har haft många Saab och växt upp i en bilverkstad och Saab har alltid varit bra mycket bättre bilar än de flesta importerade, sen att det är en nationalsport att hacka på ett svenskt bilmärke och hylla ett annat har inget med verkligheten att göra.Och sen är det inte ett dugg svårt att hitta reservdelar till en Saab, detta är rent skitsnack!Den sista generationens 9-5 är det vissa delar som är svåra till, men då ska man ta i beaktande att det endast sålts ca 1100 sådana bilar...
Lille vän, vi har bilverkstad i famljen sedan 1991, sydsveriges största maskinpark till att renovera och trimma motorer, bromsbänk etc. Sedan 80-talet aktiva inom banracing me regelbundna besök på Nurburgring samt utbilad fordonsmekaniker med yrkesdiplom. 6st banracingbilar varav 3 rakt från AMG. Vad gäller Saab är de och förblir skit. De har ALDRIG kunnat producera med kvalitet, deras plattformar delar många komponeter men såklart inte alla, de senare åren med Opel. Alla 18 åringar med uppskruvat turbotryck som har ”500”hk brukar köra hem med fuktiga ögon när vi kört dem i bänken och de visst bara hade 190hk i sina superbilar. Växellådorna rasar, elfelen är gigantiska etc. etc. Så försök i inte lära i varjefall mig något. Ingen slump skiten konkade då Saab aldrig sedan 1946 gjort vinst på sin biltillverkning. Läs nu vidare i Bilsport.Ps. Fråga bilhandlarna varför de inte byter in Saab, det finns inga delar mer än broms, hjulupphängning, toppackning etc. Prova att hitta det beröma och alltid sönderrostade undre röret från servopumpen till växeln. Good luck.
Inget "lille vän" här,tack.Och helst inget skryt om att ni har bilverkstad "i familjen" ...sedan 1991!? Jo, då hade man ju varit med ett bra tag i den branschen.Vad beträffar AMG bilar så har jag också gjort i ordning en hel del sådana för "ringen", och Hamann, Alpina, Gallardo och en del andra...Nu handlade inte diskussionen om dig och mig, utan om Saab generellt var en dålig bil.Svaret är nej, precis som när det gäller de flesta bilmärken som säljs eller har sålts i Sverige de senaste 20 åren.Jag har för övrigt inte läst bilsport sedan 80 eller 90-talet.Såg även att du skrev att Ford var dåliga bilar numera, men de var bra fram till 80-talet!? Var i helv... har du fått detta ifrån? Ägde du många nya fordar på 70 och 80-talet?Du behöver läsa på i fordonshistoria och skaffa dig kännedom om olika bilmärkens historia.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️