ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Pegazus_Online skrivet 21 november 2010 kl. 00:28:05

Titel: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 21 november 2010 kl. 00:28:05
Jag har märkt och det ganska snabbt att det "hoppar" när jag kör. Är det däcken kanske? nån mer som haft lika symptom med ny maskin med orginaldäcken på? däcken ser inte helt runda ut.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Terre skrivet 21 november 2010 kl. 10:44:06
Har den stått länge i deras hall så är det troligt att däcken är ovala av maskinens tyngd.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 21 november 2010 kl. 12:07:13
har bara kört ca 5 timmar med den och ca 16 mil, rätar dom till sig av sig själv kanske?
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: *Anton* skrivet 21 november 2010 kl. 12:19:58
Jag har läst någonstans på forumet att dom gula Beadlock ringarna kan ge vibrationer  :hmmm: 

Då tog personen bort dom o det funkade perfekt, men jag förstår inte hur ett par beadlockfälgar kan funka utan beadlock ringen heller  :D

Men jag kan ha fel!  ;)

Om det är däcken som är ovala så prova o pumpa upp dom mycket o låt dom ligga så ett tag  ()p
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 21 november 2010 kl. 13:45:59
Då jag fick min nya 500 XT i september så var det samma sak. Vid ca 50km/h så kändes det som däcken var orunda och det vibrerade en hel del.

Jag fick förklarat för mig att Can am maskinerna är hård nedspända på latspallen då dom levereras. Detta skapar givetvis "plattor" på däcken.

Tipset är att pumpa upp däcken till runt 0.8-0.9 och åka några mil (jag åkte 5mil så).

Min maskin har nu gått ca 30 mil och 15 h och det är mkt bättre. Jag har Carlile däck, tror du har samma ?
De är ju väldigt grovmönstrade med många klackar så lite vibrationer får du nog räkna med även sen.
Idag får jag "lätta vibrationer" då jag kommer upp i ca 70km/h, framför allt på asfalt.

Mvh // Martin

Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Hydro skrivet 21 november 2010 kl. 15:36:22
Renegaden kommer med ITP:s Holeshot ATR, därmed inte sagt att de inte kan "ståplattor".
Höj trycket till typ kilot och ha det så nån vecka.
(http://l.b5z.net/i/u/6072003/i//holeshot_atr_lg_ezr.jpg)
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 21 november 2010 kl. 17:49:19
skall prova att höja trycket och åka så ett tag, jag har inte vibrationer som när det är obalans i fälgen eller konstig gjutning utan mer som om däcket var ett ägg. men som sagt jag skall prova att pumpa upp däckena en aning och så får vi se om det hjälper. tack för svaren allihop. Jodå, jag har holeshot däcken.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 21 november 2010 kl. 19:03:33
skall prova att höja trycket och åka så ett tag, jag har inte vibrationer som när det är obalans i fälgen eller konstig gjutning utan mer som om däcket var ett ägg. men som sagt jag skall prova att pumpa upp däckena en aning och så får vi se om det hjälper. tack för svaren allihop. Jodå, jag har holeshot däcken.

Precis så kändes mina backdäck tidigare, det guppade upp och ned  ;D
/ M
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: matthew skrivet 26 november 2010 kl. 04:27:45
Samma problem här. Köpte min renegade ny och märkte att den hoppade framtill. vågade inte åka snabbare än 60km/h. Fick dock 2 nya framdäck på garantin, tror det är viktigt att däcket hamnar rätt på fälgen vid montering.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 november 2010 kl. 09:00:13
Samma problem här. Köpte min renegade ny och märkte att den hoppade framtill. vågade inte åka snabbare än 60km/h. Fick dock 2 nya framdäck på garantin, tror det är viktigt att däcket hamnar rätt på fälgen vid montering.

Precis, lossa bultarna till ringen och justera rätt däckkanten, det gör en jävla skillnad om däcket ligger lite fel.
Det är ju inte som på vanliga fälgar att däcket centrerar sig när man pumpar, här skruvas däcket fast i fälgen. (kläms fast)
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 27 november 2010 kl. 10:34:22
Samma problem här. Köpte min renegade ny och märkte att den hoppade framtill. vågade inte åka snabbare än 60km/h. Fick dock 2 nya framdäck på garantin, tror det är viktigt att däcket hamnar rätt på fälgen vid montering.

Precis, lossa bultarna till ringen och justera rätt däckkanten, det gör en jävla skillnad om däcket ligger lite fel.
Det är ju inte som på vanliga fälgar att däcket centrerar sig när man pumpar, här skruvas däcket fast i fälgen. (kläms fast)

OK? ja då får jag nog titta lite påt så jag inte förstör däcken.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 12 februari 2011 kl. 19:09:34
har pratat med återförsäljaren och han säger till mig att "Hallå!

Har inte haft det problemet förut med org däck bara billiga grova däck troligtsvis sitter dom inte på

Ordentligt ända ut på fälgen

Alt.1   släpp ur luft och tryck ner däcket runt om och ha på 5-56 och pumpa tills du ser att däcken hoppat

Ut runt om på fälgen

Alt.2   åk till en gummi firma så hjälper dom dig med det

Alt.3  om det är fel på däcken får du skicka hit hjulen så får vi kolla mot fabriken

"

Jobbar på verkstad så fixa och trixa med däcken är inga problem själv men att centrera däcken och sen sätta fast beadlocken måste vara svårt, jag har mätt avståndet mellan däcket och låsringen och konstaterat att dom inte sitter helt centrerade. Nån som gjort detta tidigare och kan ge nått tips?! vill ju inte vara tvungen att skika iväg däcken och missa nån månads åkning för det lär ta en stund att få tillbaka dom.
dessutom verkar inte återförsäljaren veta vad han pratar om då det inte går att få däcket att hoppa ut på fälgen då det är beadlock på och det borde han veta som sålt maskinen till mig.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: AtvNerd skrivet 14 februari 2011 kl. 07:08:27
ta inte bort bedlock ringen helt utan släpp så långt det går utan att ta bort ringen, spruta in lite såpvatten mellan däck och fälg om det går trögt, sen kan du justera till den ser ut att hamna i centrum.
efter det kan du balansera däcke.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 14 februari 2011 kl. 21:56:13
tack för svaret, skall ge det ett försök i helgen.  ()p
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: mittonen skrivet 14 februari 2011 kl. 22:12:26
ska pumpa upp mina däck imorgon :/ åkte ren asfalt en bit häromdagen o axxade upp till ca 100km/h o höll de kände att de vibbrarar lite då med.ska prova pumpa annars får de bli återförsäljare.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 14 februari 2011 kl. 22:14:57
ett sånt jäkla jobb bara om man skall hålla på med återförsäljare som i sin tur skall ta det med sin leverantör, kan bli ganska lång vätetid och iaf jag har ingen lust att ha maskinen hängande och inte kunna åka på den.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: mittonen skrivet 14 februari 2011 kl. 22:19:27
ett sånt jäkla jobb bara om man skall hålla på med återförsäljare som i sin tur skall ta det med sin leverantör, kan bli ganska lång vätetid och iaf jag har ingen lust att ha maskinen hängande och inte kunna åka på den.

såg att återförsäljaren hade hemma så jag ger han nån dag har ja inte hört får han sätta dit dom han har :)

//mitto
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 15 februari 2011 kl. 18:03:38
sant men min närmaste återförsäljare är rätt långt härifrån så jag vet inte...
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: mighty_toller skrivet 2 januari 2012 kl. 17:56:54
Har ni fått ordning på däcken? Upplever samma på min som jag hämtat ut i veckan. Skall prova att fylla på luft jag med. Kan vara kul att höra vad jag har att vänta mig för resultat.
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: nicket5 skrivet 2 januari 2012 kl. 19:56:38
Jag talade med min åf innan jul angående däck. han hade typ. 5-6 uppsättningar som han hade bytt ut på reklamation från kunder. De ska visst varit för mycket obalans eller rättare sagt orundhet så det gick inte att balansera bort. Han har märkt att det är oftast de som kör mer asfalt/grusväg och inte i skogen som kommer tillbaka. Han tyckte att -10-11 har varit sämre däckkvalite på mot innan.
Jag har en -09 och mer än halvslitna original nu, och de är kanon. visst sitter det mycket balansvikter på med det funkar. ;)
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: mighty_toller skrivet 2 januari 2012 kl. 20:03:00
Jag talade med min åf innan jul angående däck. han hade typ. 5-6 uppsättningar som han hade bytt ut på reklamation från kunder. De ska visst varit för mycket obalans eller rättare sagt orundhet så det gick inte att balansera bort. Han har märkt att det är oftast de som kör mer asfalt/grusväg och inte i skogen som kommer tillbaka. Han tyckte att -10-11 har varit sämre däckkvalite på mot innan.
Jag har en -09 och mer än halvslitna original nu, och de är kanon. visst sitter det mycket balansvikter på med det funkar. ;)
Vilken återförsäljare var det?
Titel: SV: Tankar om orginaldäck
Skrivet av: nicket5 skrivet 2 januari 2012 kl. 22:08:30
Citera
Vilken återförsäljare var det?

www.fritzens.nu