ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: Pagge skrivet 12 januari 2010 kl. 22:14:41

Titel: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 12 januari 2010 kl. 22:14:41
Tjena!

har lite problem med badboyen som jag hoppas jag kan få lite hjälp med att lösa!

det är så att den gick som den skulle under vår och sommar, men sen har den stegvis blivit sämre, den började blöddra när det var en millimeter kvar att gasa men somsagt blev stegvis sämre till det stadiet att den endast gick på tomgång och såfort man gasade började det blöddra.

så då ställde jag undan den för ett bra tag sen och efter ca 2 månader så gick jag ner för att mecka med skitet för att se om jag kunde hitta felet, Så jag startade den och den gick bra på tomgång men det gick inte att dra på gasen. Löste alltså inte problemet.

Var ner till den i helgen igen och ställde ventilerna då dom tydligen var heeeelt fel ställda.
Skulle sen efter det testa att starta, men nej då, då kom ingen gnista helt plötsligt. (sprang många gånger med den, bara så ni inte tror att jag använde mig av el starten)
så det jag misstänker är att antingen är det CDI boxen, Tändspole, tändkabel eller tändstift.
vad tror ni?
om det nu kan vara nån grej utav de jag listat upp, Var kan jag då hitta de delarna så man kan köpa?
Vad har ni för grejjer, ni som bytt till kvalitets prylar, vart har ni köpt det? osv osv osv vill veta alla detaljer!
en annan grej som skulle vara kul att veta är vad för tändstift ni använder er av? man hör hur alla använder olika stift så man blir osäker!

ja, ideér av kunniga är jätte välkommna!

(sitter 24motos trimsystem kanske ska tilläggas)
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: ppojken skrivet 14 januari 2010 kl. 00:03:38
Hej!

Min badboy betedde sej lika dant som din! löste detta genom att köpa ett nytt luftfilter som var helt öppet (ej inkapslat i plast lådan som orginal filtret är), bytte även tändstift till ett ngk, kommer ej ihåg modell på det tyvärr, samt ny motor olja och nytt bränsle filter. funkade klocktent på min maskin!

M.V.H
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 14 januari 2010 kl. 16:04:01
okej, jag har UNI öppet luft filter, bytt till annat bensinfilter, grövre slangar, ny motor olja... de grejjerna är bytt sen innan.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 24 januari 2010 kl. 08:53:02
Nu har vi fått den att starta iallafall, köpte en tändkabel bara!
vi sprang igång den ett par gånger, tillslut kunde vi använda oss av elstarten och även då startade den, helt otroligt!
MEN, den går ju självklart inte perfect, nu är den som den var innan gnistan försvann, dock aningen bättre då jag kan gasa lite mer men den blöddrar fortfarande.
frågan är då om det bara är inställning av förgasaren nu som måste fixas eller?
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 6 juni 2010 kl. 18:44:19
Finns det ingen som kan ha en idé om vad det kan vara för fel?
har inte kommit nånstans med den.
den går fint på tomgång men så fort den får lite varv så börjar den bluddra.
kan det vara så enkelt att det är CDIn som är trasig? är det ett vanligt fel med badboyen att CDIn pajjar?
har testat en hel del olika munstycken och ändrat bränsle/luft blandnings skruven, blir ingen skillnad alls, eller ja, ytterst liten iallafall.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Dubbex skrivet 13 juni 2010 kl. 15:44:07
http://badboy.forum24.se Här finns badboyexperterna.
 
Börja med att skaffa ett NGK DPR8EA9 stift. Ha ca 0,7-0,8mm mellan elektroderna. Detta var felet på min maskin i alla fall. Hade fel stift med för lite avstånd mellan elektroderna. Stor gnista bränner större mängd bensin och vice versa och min hade för liten gnista med massa blurr som följd. cdi:n är ganska sällan felet. Ofta är det tändsningslåset som spökar, det kan vara glappkontakt som gör att låset jordar tändspolen lite smått så gnistan blir för svag. Ofta det som gör att man ej kan starta med elstart trots synlig gnista. MEN gnistan är för svag då den jorden ligger på lite grann  :nono:

Man kan koppla förbi detta genom att klippa den svart/vita sladden som går in i cdi:n. Då kopplar man bort dödarknapp och dödaren i tändlåset. Man måste stanna motorn med växel i och utan gaspådrag. Se till så du kan sätta dit flatstiftskopplingar i efterhand så du kan laga den klippta sladden  :) om detta inte var felet.

Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 13 juni 2010 kl. 17:00:23
tack för svar!
är redan med på det där forumet men där får man verkligen inga svar.
har testat alla "standard" lösningar till exempel svartvita kabeln.
där av känns det som att det är något annat skit som är fel.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Dubbex skrivet 13 juni 2010 kl. 22:42:33
Har du provat alla 'standardlösningar' så är det inte så lätt att ge några nya råd. Du får då kanske gå över till icke standardlösningar och byta de delar som har med tändningen att göra. cdi, tändspole, stator etc. gå in här och beställ: http://www.atvsweden.se/sv/category/337/blizzer200

Kolla ditt stift hur det ser ut. svart=fett, vitt=snålt, mjölkchokladbrun=bra

Har du sprickor i insugsgummit? Går den bättre på choken? är alla munstycken rena? Långfartsmunstycke samt nålmunstycke. Fungerar flottören som den ska? Är chocken rätt monterad? fungerar spjället?

Det kan vara så att just din maskin har nån sjukdom som mycket få andra har. Dålig komp, trasiga ventiler. Felställd kamaxel. Det finns säkert tusen saker som gör att en motor går dåligt tyvärr. Men jag hoppas du löser det!
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Cummins skrivet 13 juni 2010 kl. 23:20:55
Har du ohm mätt tändhatten.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: cyraz skrivet 13 juli 2010 kl. 20:13:28
Jag har exakt samma problem med min, har du löst det?

Ska prova att byta tändstift, tändkabel, spole osv....
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 13 juli 2010 kl. 22:38:52
det var ju tråkigt att höra! ;)

nej min står fortfarande still.. har inte gjort några framsteg alls, man har tröttnat lite!
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Dubbex skrivet 14 juli 2010 kl. 21:19:53
Byt tändspole och cdi. Om ett problem kommer smygande så kan det mycket väl vara fel i nån av dem sakerna. Tändsystemet levererarkanske inte någon bra gnista som kan antända en stor bränsleblandning utan den börjar bluddra istället när du gasar. En badboy-motor går alltid att fixa till för det är bra motorer trots allt. Min motor strulade som sjutton efter en renovering och det tog ett par-tre veckor minst att få ordning på det. Jag testade olika munstycken, olika mycket luft och varje gång jag gjorde nån ändring så gick den en liten liten smula bättre. Vissa dagar så gick den 'bra' och nästa skit utan att något ändrats. Från början så dog den direkt efter bara 2 sekunder på tomgång tills att den nu går perfekt och jag har inte bytt ut några delar. Den blev gradvis friskare...som en sjukling ungefär. Det stora felet på min var att kamdrevet var en kugge fel. Jag var noga vid monteringen...trodde jag. Nu när drevet är rätt så får jag rätt ventiltider.

Dina ventiler kan vara trasiga eller slitna på något sätt så de inte stänger och öppnar som de ska. Om en ventil spökar yterst lite så går motorn oerhört dåligt vad man än gör. Så det är ett tips att kolla ventilerna så de mår bra annars byt dem. Kostar bara småpengar till våra maskiner till skillnad från märkesmaskinerna.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 6 maj 2011 kl. 14:43:35
Testade med en ny CDI, blev ingen skillnad.
men medans den gick på tomgång så testade jag att spruta start gas på filtret, då sjönk tomgången, vad kan det innebära? ska man ha i ett mindre munstycke i förgasaren? minns inte vad det sitter i nu, kanske 120-125.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Räcket skrivet 6 maj 2011 kl. 18:19:47
Att den sjunker i tomgång när du sprayar startgas på filtret
med motorn igång är fullt normalt.
Det betyder att den fick in för mycket bränsle. (Det du sprayade typ)

Spraya istället direkt vid insugsfästet mot toppen.
Händer det nåt då så har du ett läckage/tjyvluft.
Prova oxå att spraya vid skarven mellan förgasare och insug.

Vad händer om du kör med choke??

Kan ju faktiskt va så att du har skit i förgasaren/munstyckena.

Har nog missat att du har skrivit på andra forumet.
Har dock varit inaktiv ett tag fram tills nyligen...
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: MrSlim skrivet 8 maj 2011 kl. 09:04:42
Tja!

Vet inte om du redan testat det, skummade igenom tråden och såg inget om det.
Om den är bestyckad med ett större munstycke, måste du höja nålen i förgasaren.
Hade samma symptom på min innan jag gjorde det.
Hoppas att det löser sig...

/MrSlim
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 8 maj 2011 kl. 17:10:31
rengjorde förgasaren... bytte till ett större munstycke men fortfarande ingen skillnad.

Har testat det där med nålen förut.. men hur långt flyttade du upp den?

saken är ju den att den har gått bra, den har bara börjat gå dåligt av sig själv helt plötsligt. fattar ingenting.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Räcket skrivet 8 maj 2011 kl. 19:02:31
Hur går den om du använder choke?
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 8 maj 2011 kl. 19:49:48
hehe, glömde testa det ;) men minns jag rätt så har jag gjort det förut och att det då inte blev någon skillnad.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Räcket skrivet 8 maj 2011 kl. 20:18:31
Du kan ju prova å ha startgasen tillhands och spruta in lite gas samtidigt som du gasar.
Går den upp i varv då så kan vi iaf komma fram till att den inte får igenom bränslet.

Rinner det som det ska ifrån tanken?
Låter ju som om du inte får bränsle ifrån tanken ordentligt.

Vad hände när du sprutade startgas vid insuget/toppen/förgasaren? (om du nu har testat det)
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 8 maj 2011 kl. 20:44:03
får testa det nästa gång!

jupp, har dragit bränsle slangen perfekt så det blir raka vägen ner till förgasaren.

nej då hände ingenting, här tätat där omkring rätt ordentligt.

får även testa höja nålen.

kör väl snart iväg med den till Tommy på fourbyfour så får han pilla med den, för jag har tröttnat!
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: MrSlim skrivet 8 maj 2011 kl. 21:16:43
Just det, kom just på den grej som hände med.
Lossa sadeln, kolla efter lösa kablar under där. På min, hade en kabel lossnat så att det vart jordfel och den var som du beskriver.
Vet inte vad det heter eller vad det var som kabeln hade lossnat till, men på min satt den på höger sida gansla långt bak. Den fick kontakt imellanåt med ramen och då startade den, dog vid gas. Bogsering eller vanligt start gick lika dåligt. Som sagt, kolla efter lösa kablar!

/MrSlim

Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Räcket skrivet 8 maj 2011 kl. 21:18:13
Kolla det som står i tidigare inlägg med jordkabeln ,
annars är det antingen fortfarande skit i förgasaren
eller så ligger flottören fel eller så ligger det skräp som hindrar flödet IN i bränslekoppen.

Rinner det en strid ström med bränsle ur koppen om du lossar skuven under förgasaren?

Tror du ev. får ta ner förgasaren och ta isär alla lösa delar och munstycken och
blåsa rent förgasaren genom alla hål du hittar.
(akta bara så du inte råkat glömma nåt i förgasaren som flyger iväg, typ o-ring el. dyl.).

Min var strulig efter att ha stått en hel vinter (visseligen en 300cc Pro)
Blåste först igenom den utan framgång med allt kvar i.

Men efter att ha plockat ur alla munstycken och andra löstagbara delar som fanns
och blåst igenom alla hål jag kunde hitta med tryckluft, så fungerade den igen och gick som en klocka.

Det behöver endast vara ytterst lite smuts för att ställa till med stora problem.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 10 maj 2011 kl. 20:55:19
Har redan blåst rent förgasaren som jag skrev lite tidigare.. blev ingen skillnad.
kan ventilerna stå fel?
ska checka det där med jordkabeln.. men jag har inte sett något som sitter löst.
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Räcket skrivet 10 maj 2011 kl. 21:05:02
Har redan blåst rent förgasaren som jag skrev lite tidigare.. blev ingen skillnad.
kan ventilerna stå fel?
ska checka det där med jordkabeln.. men jag har inte sett något som sitter löst.

Blåste du rent den med alla saker urplockade?
Lätt hänt att många bara tar loss den å blåser där dom kan. :)

Rinner bensinen ur bottenkoppen på förgasaren i en lika strid ström som ur soppaslangen?

Mycke möjligt att dom står fel.
Tyvärr har jag inga mått dom, men kolla med folket på Badboyforumet.
Där brukar man ofta få svar snabbast. :)
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Pagge skrivet 14 maj 2011 kl. 19:20:41
Ja, damn, jag har blåst rent ÖVERALLT, skruvat bort alla munstycken osv så den biten har jag gjort till 100% ;)

jupp.. allt rinner som det ska.

har skrivit på det forumet innan, men det är så segt där så jag vände mig hit istället ;)
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Räcket skrivet 15 maj 2011 kl. 21:45:08
Snart får du nog prova där igen, jag börjar få slut på idéer.  ;)

Hur såg ditt tändstift ut i färg?
Har du bytt från orginal till annat nytt stift?
Bytte du tändhatt samtidigt som du byttetändkabeln?

Om nu allt funkar i bränsleväg så återstår ju eg bara tändsidan...
Hade du justerat vetilerna?

Kan efter detta inte komma på så mycke mer då vi inte har samma motor..
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: SugBritt skrivet 17 maj 2011 kl. 21:48:14
Kolla ventilerna 1 gång till, låter som det (tycker jag)! Annars så sitter det en pickup vid svänghjulet, den har lossnat för vissa har jag hört...då missar den på tändpunkten...!
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: M_Persson skrivet 9 november 2013 kl. 12:12:34
Hej Pagge och ni andra.
Har köpt en Badboy som stått sen -10 och den har samma fel, går kalas på tomgång men rör du gasen så dör den.

Hittade du något fel?
Har grottat i det mesta men börjar bli gråhårig, min förra Badboy bara gick och gick..
Titel: SV: Problem med badboy
Skrivet av: Softis skrivet 15 mars 2014 kl. 16:52:24
Min Bad Boy var lite så i bland och i bland gick den bra. Vet inte om det kan hjälpa mot era fel men på min var det bensinkranen.

Lite svårt att förklara men det ligger en gummihylsa inne i bensinkranen med en liten kant på. Och efter ett antal av och påstängningar blev den sliten.  Då började den hylsan att rotera lite slumpmässigt när bensinkranen sattes på.

Följden blev att hålen hamnade inte alltid mitt för varandra inne i kranen. Utan i bland blev det bara en pyttepassage för bränslet vilket gjorde att maskinen inte fick tillräckligt vissa gånger. Och den gick allt från riktig bra till knappt alls.

Tömde tanken. Öppnade (skruvade isär)bränslekranen. Tog bort "hylsan". Då gav kranen fullt flöde hur den än stod. Även på "off-läget".

För att kunna stänga av köptes en bensinkran att montera direkt på bränsleslangen i stället. Typ denna;

http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-bensinkran-manuell-universal-6mm-p-451106-1.html?sessID=a1cc1c5458dea18fd4e2908276bc6a74 (http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-bensinkran-manuell-universal-6mm-p-451106-1.html?sessID=a1cc1c5458dea18fd4e2908276bc6a74)

Efter det funkade hojen klockrent (motormässigt) i de 4 år jag ägde den.

Hoppas det kan vara till hjälp för någon.