ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Sym => Ämnet startat av: sunnyswe skrivet 5 juni 2009 kl. 13:22:59

Titel: sym Quadlander 250
Skrivet av: sunnyswe skrivet 5 juni 2009 kl. 13:22:59
Hej!
Jag har köpt en beg sym quadlander 250 -06.
Den har gått 150mil då jag köpte den och den hade dagen innan blivit ny servad av ÅF.
Jag själv har nu redan kört ca 80mil med den.
Nu börjar den att ge avgaspuffar när man släpper från full gas. Och har förstått av andra inlägg att förgasaren begöver ses över, om jag förstått allt rätt.
Men jag har fått ett annat problem som jag skulle vilja fråga er alla om.

Det händer ibland när jag har varit ute och kört en längre tid och ligger på full gas, så händer det att den börja hosta och börja dö. precis som att den inte får någon bensin och dör.
Och när det händer så kan jag inte starta den på en 10 till 15min och sen går den bra igen en stund om jag ligger och dra den på fullgas.
Men ligger jag och kör lungt efter att de har hänt så är det bara att åka.

Är det någon här som har råkat ut för samma sak och eller vet vad som kan vara för fel?????

MVH
En nybörjar men nöjd i övrigt med mitt köp.
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: MrB skrivet 5 juni 2009 kl. 21:15:09
Nu är jag själv nybörjare... men  :D

"Avgaspuffar" kan bero på att maskinen får för lite bensin, det kanske även också är knutet till att den dör om du ligger och pressar fullgas? om du drar igång han efter att den dött, dör den igen om du bara låter han stå på tommgång/kör lungt med den, eller är det endast vid fullgaskörning?

Är det något trim på maskinen, effektrör? isf skall man väll bestycka om förgasarn med större munstycken.

Lycka till!

Peace!
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: SugBritt skrivet 6 juni 2009 kl. 19:03:19
Att den dör efter en stunds fullgaskörning Kan bero på vacum i tanken, dvs smuts i backventilen som sitter i framkant på tanken. Annars så testa att köra med locket lite mindre åtdraget ifall det blir bättre?

Att den skjuter avgassmällar tror jag kan bero på lite olika anledningar.
Om den smäller när du släpper av inför tex en korsning (lägre varv) så får den för lite soppa i lågfartskretsen, testa att ratta IN luftskruven. Har själv en hjuling med en Sym 250cc motor som jag pillat på en hel del ;) (aie magmax).

Om den skjuter vid jämngas eller vid högre varv (när du släpper av)så kan det vara behov av att justera ventilspelet alt. att den får för lite vid maxgas, för mig blev det skott innan dom första 40milen men dessa upphörde då den servades o ventilerna ställdes in.

//Janne
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: sunnyswe skrivet 8 juni 2009 kl. 01:18:41
Hej!
Och ett stort tack till er båda för goda råd.
som sagt så är det några år sen man skruvade med sådana maskiner. Så man kan behöva alla tips man kan få av er som är med uppdaterade på dessa maskiner.
Fruga säger att de är 40år krisen jag har kommit in i nu när jag köpte min ATV.

Till Peace!
Den är ej trimmad så att säga med mindre att jag har ökat två kuggar fram.
Och nej när den har dött så måste jag vänta en stund innan jag kan dra igång den igen, och då går den som den ska. Men den kan även dö om jag ligger i en jämn fart ex: 50km. Så det är inte bara vid full-gaskörning.

Till Janne!
Det blir smällar när man släpper från full gas och när man ex ligger på jämn gas vid ex 50km och släpper för att stanna.
Men jag ska kolla upp vad som gjordes när den va på service vid 150Mil.
Samt kolla de med vakumet som du nämnde, och ta en titt på de med bränslet..

MVH
Lillen
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: manneman skrivet 8 juni 2009 kl. 01:25:28
Det kan hänga på att bränsle/luft blandningen är fel om du nu inte rört motorn. På min har jag tex satt på effektsystem och inte pluggat EGR ventilen så den skjuter då in syre i avgassystemet vilket får till följd att det smäller rätt bra när jag släpper på gasen.

Jag har dock medvetet gjort detta enligt devisen "loud pipes save lifes!"
men in alles så är principen densamma.
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: sunnyswe skrivet 8 juni 2009 kl. 01:48:53
Tack manneman
Ska kolla upp förgasaren under veckan.
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: X-Rider 150 skrivet 8 juni 2009 kl. 19:55:32
På sidan av förgasaren sitter ett lock med 2 skruvar, där innanför finns ett membran (air cut-off valve).
Detta membran har till uppgift att se till att det inte blir avgas smällar när man släpper gasen. Membranet kanske är kass?
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: sunnyswe skrivet 9 juni 2009 kl. 22:11:23

Tack X-Rider 150
Ska ta en titt på det.


På sidan av förgasaren sitter ett lock med 2 skruvar, där innanför finns ett membran (air cut-off valve).
Detta membran har till uppgift att se till att det inte blir avgas smällar när man släpper gasen. Membranet kanske är kass?
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: sunnyswe skrivet 9 juni 2009 kl. 22:17:50
Hej
Jag har en fråga till.
Min Quadlander gör 90km.
Jag har 17t fram och orginal bak.

Min fråga är???
Är det lämpligt att dreva ner 4t bak för att öka på topp farten?
Skulle vilja att den gör lite till så man inte ligger på fullgas runt 90km.

Taksam för era goda råd.
MVH Lillen
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: manneman skrivet 10 juni 2009 kl. 12:03:05
Man brukar säga att 1 kugg fram motsvarar 3,5 bak så du kan nog gå ner 7 kugg bak vilket i ditt fall då motsvarar 19T fram.
Du lär tappa lite acceleration samt att om han är motorsvag så kan du riskera att han inte orkar varva ut på sista växeln.
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: X-Rider 150 skrivet 10 juni 2009 kl. 20:43:31
Min Quadlander 250 jag hade, där körde jag med 17t fram och 36t bak har jag för mig. Detta funkar bra för väg körning, men i terrängen blir den lite orkeslös.
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: sunnyswe skrivet 11 juni 2009 kl. 09:52:43
Tackar.
Nu har jag lite att gå på.
Får skära ut några olika drev och testa mig fram, och se vad som går bäst.
Återkommer med ett resultat när jag har testat mig fram lite.

Lillen
Titel: SV: sym Quadlander 250
Skrivet av: Bempe skrivet 28 augusti 2009 kl. 07:56:01
Tackar.
Nu har jag lite att gå på.
Får skära ut några olika drev och testa mig fram, och se vad som går bäst.
Återkommer med ett resultat när jag har testat mig fram lite.

Lillen


Har du testat lite nu? Hur har det gått?

Bempe