ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: D.A skrivet 15 juni 2011 kl. 18:02:04

Titel: SMC 500/503/520 Wildcat "PowerTuning" tråd
Skrivet av: D.A skrivet 15 juni 2011 kl. 18:02:04
Tänkte att vi skulle starta en tråd om hur man bäst får effekt ur sin SMC 500.
På Dinliforumet finns en bestyckartråd som är väldigt läsvärd med bl.a. en bild på var munstyckena sitter på förgasaren http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0). Men det verkar tyvärr inte vara samma förutsättningar på 450cc som 500cc så jag tänkte vi kan fylla på med vad som funkar på våra 500cc här. Dessutom kan man ta med andra effekthöjande saker man gjort helsystem, slipon, munstycken,luftfilter,cdi och även drevning etc.

Tänk på att det kan ta tid och många justeringar innan man hittar rätt så att skriva ner lite om hur den går vid olika inställningar kan vara en bra idé. Sedan har jag märkt att det är inte alltid storleksbeteckningen på mustycket stämmer på piratmustyckena, de utan mikuniloggan stansat. De Mikuni jag provat har hittils verkat stämma i alla fall. Till exempel mitt pirat 147,5 som är större än ett 150 men mindre än ett 155, jag skulle tro att det ligger runt 152-153. Detta kan ju bli rätt förvillande när man byter och byter men ändå blir det inte bra! Ett tips är att handla in ett borrset tror att Jula eller om det var Classe som har ett mellan 0,3mm till 1,6mm, det är ett ganska enkelt sätt att mäta om man vill köra pirat eller redan har pirat i.

Nåja, så här ser min konfiguration ut i alla fall;
Uni filter 100mm
lågfart 55
main 147,5 (ca 152-153 uppmätt)
nålen med clipset i näst högsta läget, skall byta tillbaka till mitten då jag idag monterat mindre main
avstrypt avgas (krök samt annan insats)
Blandskruven ute 2,5 varv

Kan rekomendera att byta lågfarten, kanske går bra med större än 55 men den blev märkbart rappare efter bytet, jag sänkte även clipset på nålen ett hack. Snabbare respons och gummisnoddseffekten försvann!
Detta verkar vara den för mig optimala bestyckningen, provade med 155 i main men det var för stort och den varvarde inte ur så även dom små stegen kan göra skillnad tydligen. Unifiltret vete tusan hur mycket nytta det gör i min nuläget och jag har läst om andra som tycker den gått bättre med borrad orginalburk. Men det låter ju lite hårigare i alla fall.  :DV

Så berätta nu vad ni gjort med era och vad som funkat och inte fungerat!

Mvh
D

Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 15 juni 2011 kl. 21:26:33
Mycket bra tråd denna gillar vi skarpt =)) hehe jag har inte gjort något förutom skruvat ut bland skruven 2,5 varv innan hade jag ingen tomgång när noise killern var borta men nu går den som fan. Han som hade den innan har bestyckat om den och eftersom den varvar ut på alla växlar rycker inte utan går som fan så har jag inte öppnat förgasaren och tittat vad han har gjort med den ...

Men rekomenderar alla som har oblans i sin gång att kolla bestyckningen ... anars har jag uni filter bara har 34 bak drev vet ej de är nog orginal tror jag har ett 36 drev liggandes med helt nytt men vet inte vad det ger för skillnad.
(http://i53.tinypic.com/1r3qk1.jpg)
(http://i53.tinypic.com/ay7cc2.jpg)
(http://i54.tinypic.com/2mcakbn.jpg)
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Escobar skrivet 15 juni 2011 kl. 21:56:06
Hur bra tråd som helst, men det skulle funka bättre med bilder (En bild säger mer än tusen ord). T.ex. en bild på förgasaren där man visar var lågfartsmunstycke, main osv. osv... Vet inte bara en tanke, det skulle underlätta för mig och för dom som inte sitter på dessa guld kunskaper.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 16 juni 2011 kl. 00:15:24
Trim: Helsystem + UNI
Bestyckning: 155, blandskruven ute 2.75varv resten orginal.

Går helt ok, bra respons och hela den biten.


Har provat med 170högfart men då bara blöddrade den. Även testat med 160 då ville den inte gå helt rent på höga varv.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: D.A skrivet 16 juni 2011 kl. 08:18:46
Hur bra tråd som helst, men det skulle funka bättre med bilder (En bild säger mer än tusen ord). T.ex. en bild på förgasaren där man visar var lågfartsmunstycke, main osv. osv... Vet inte bara en tanke, det skulle underlätta för mig och för dom som inte sitter på dessa guld kunskaper.

Bild på förgasaren finns på dinliforumet jag länkade till men jag lade till det i texten så man vet att det finns en bild där med.

Mvh
D
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: SkoulsenDK skrivet 16 juni 2011 kl. 18:55:18
Nice topic :)

Anyone that have changed the gearing? I have the stock gearing on my 520RR, and it only runs around 130km/h at top speed. Could be nice to get it up to 140-150km/h.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 18 juni 2011 kl. 14:02:26
härlig tråd :headbang: vad är det för diameter på uni filtret?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: D.A skrivet 18 juni 2011 kl. 19:25:34
härlig tråd :headbang: vad är det för diameter på uni filtret?

Unifiltret skall ha en anslutningsdiameter på 63mm och det fins i två längder 100 och 150mm.
100mm går in utan att klämmas mot sadeln i alla fall.

Mvh
D
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 28 juni 2011 kl. 19:06:08
okej ()p blir att inhandla ett sånt då :lol: lät ni org luftburk sitta kvar eller plocka ni bort allt? tänkte på vevhusventiltionen?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: ThaSaint skrivet 28 juni 2011 kl. 20:13:46
Jag plockade bort allt, hängde ut vevhusslangen bara.
men OBS!! Se till att den inte viker sig, då får du problem ;)

//Erik
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 7 juli 2011 kl. 14:32:51
Kommer man åt nålen utan att plocka lös förgasarn helt? Kommer inte ihåg hur det ser ut när man vrider den för att byta munstycken.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: D.A skrivet 8 juli 2011 kl. 12:53:11
Kommer man åt nålen utan att plocka lös förgasarn helt? Kommer inte ihåg hur det ser ut när man vrider den för att byta munstycken.

Genom att vrida den tror jag inte du kommer åt den men lyft tanken så är det inga problem.

Mvh
D
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 8 juli 2011 kl. 19:40:16
Ålrajt, då får det bli i samband med tändstiftbyte som står på schemat  ()p
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 10 juli 2011 kl. 15:27:14
Slet bort det förbannade UNI filtret igår, blir inte klok på det. Ena dagen går maskin skitbra, sen nästa så går det inte alls. Bara missar på toppen.

Så nu sitter det borrad luftburk och luftsnorkel borttagen.
155 munstycke
Nålen i mitten
Blandskruv 2½varv


Drar fint från botten till varvstoppet. Vet inte om det är nån idé att prova höjja nålen ett knäpp?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Devil skrivet 10 juli 2011 kl. 16:15:58
Jag plockade bort allt, hängde ut vevhusslangen bara.
men OBS!! Se till att den inte viker sig, då får du problem ;)

//Erik

 :hmmm: Har du nån form av filter på slangen då oxå...? Det både blåser å suger i slangen.. Kolven är ju som en pump.
Sen hjälper ju undertrycket från insuget till att hålla oljan kvar i motorn istället för att hamna i förbränningsrummet...
Lite motorlära, överkurs...

:)
 
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: ThaSaint skrivet 10 juli 2011 kl. 17:41:52
kör ett sånt billigt filter bara på slangen. Räcker gott
Fordonslära är ok, knegar som fordonstekniker. ;)

//Erik
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Wiklund skrivet 18 juli 2011 kl. 15:39:49
Hallå! Får börja köra min vildkatt imorgon så tänkte strypa av den tills imorn då :) undrar nu om det går att köra med avstrypningskittet med orginal luftburken? Det jag har gjort är att bytit krök, slutet på ljuddämparen, tagit bort skruven ur tumgasen och ska nu byta munstycket.

Funkar detta eller borde jag borra luftburken? en till fråga: Är det bra att köra in den avstrypt?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 18 juli 2011 kl. 16:35:21
Hallå! Får börja köra min vildkatt imorgon så tänkte strypa av den tills imorn då :) undrar nu om det går att köra med avstrypningskittet med orginal luftburken? Det jag har gjort är att bytit krök, slutet på ljuddämparen, tagit bort skruven ur tumgasen och ska nu byta munstycket.

Funkar detta eller borde jag borra luftburken? en till fråga: Är det bra att köra in den avstrypt?

Tjenare tjenare!

Det går utmärkt att köra med orginalburken utan att borra i den.

Det är enligt min logik mycket bättre att köra in motorn ostrypt, motorerna är ju inte direkt byggda för att strypas. Snålkör INTE under inkörningen, se till att motorn är varm sen är det bara att blåsa på. Kör den som du tänkt köra den helt enkelt, undvik att hamra varvstopp på sista växeln. Segdra inte på tunga växlar. Kring 10-15mil bör du känna en skaplig skillnad i gasrespons och mjukare växellåda  ()p
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 19 juli 2011 kl. 10:31:30
Måste ju säga att det blev ju mycket snyggare när man tagit bort luft burken helt :))) men tänkte på det villa avgas system kan man använda sig av till wildcaten ???
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Wiklund skrivet 20 juli 2011 kl. 18:07:31
Tänkte fråga här hur många bar/kilo ni kör med i era bak respektive framdäck på era wildcats? :) Vill gärna veta då jag tycker mina är på tok för dåligt med luft i. Kör med 0.7bar i fram och bakdäck(det var så jag fick den). Kan även tillägga att jag kör med vanliga wildcaten med crossdäck och kör främst asfalt. Vad rekommenderar ni för tryck i däcken?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: ThaSaint skrivet 20 juli 2011 kl. 19:57:31
Jag kör ett kilo i gatdäcken,
fan livsfarligt köra med för lite i framdäcken, om man kör typ 70 i en rondell och däcket vill på kalva på fälgen..

//Erik
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Hydro skrivet 20 juli 2011 kl. 20:29:49
Det är skillnad på gatdäck och crossdäck.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36667.msg324940#msg324940
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 16 augusti 2011 kl. 20:02:29
Jag har laborerat en del med bestyckningen på min, men jag kan väl inte säga att jag är helt nöjd..

Just nu:

Lågfart: 50
Högfart: 155
Luftskruv: Ej rörd (fortfarande brickan kvar)
Original luftskruv

Den drar bra från låga varv, dock bluddrar den lite på högre varv, samt att den är något svårstartad kall !?
frågan är om jag ska flytta nålen och kanske justera blandskruven lite?

Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 18 augusti 2011 kl. 19:23:10
pinsam fråga :banghead: men vart sitter den där förbannade :hmmm: blandskruven?  :help: nångon som testat att byta ljuddämpare mot typ en crossdämpare eller från nån annan hoj? ':)
 

Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 18 augusti 2011 kl. 20:20:49
pinsam fråga :banghead: men vart sitter den där förbannade :hmmm: blandskruven?  :help: nångon som testat att byta ljuddämpare mot typ en crossdämpare eller från nån annan hoj? ':)
 



Om du tittar under förgasaren så sitter det en mässingsbricka där.. borra ur den så är justerskruven under.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: husky skrivet 19 augusti 2011 kl. 12:57:51
 ()p
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 19 augusti 2011 kl. 21:29:38
okej tackar ()p blev det nån skillnad me akrapovic? ':)
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 19 augusti 2011 kl. 22:12:15
Efter att jag har bestyckat om min förgasare så har den blivit sjukt svårstartad när det är kallt.. spelar ingen roll om jag chokar.
vad kan detta bero på?

Högfart: 155 Lågfart: 55 Blandskruven: 2,5 varv
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: husky skrivet 20 augusti 2011 kl. 11:25:23
 ()p
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 20 augusti 2011 kl. 11:29:36
okej tackar ()p blev det nån skillnad me akrapovic? ':)
  ja det vart nog någon hästkraft till ()p  å den är ju lättare än orginalburken... ser snyggare ut å låter ju bättre.. bara fördelar :)
låter ju riktigt bra ()p får ta en titt på de ;D
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 20 augusti 2011 kl. 11:34:48
Efter att jag har bestyckat om min förgasare så har den blivit sjukt svårstartad när det är kallt.. spelar ingen roll om jag chokar.
vad kan detta bero på?

Högfart: 155 Lågfart: 55 Blandskruven: 2,5 varv

kör du med org luftburk? för då lär den gå rätt fett, med tanke på "avstrypningskittet" då är ju högfarten 147,3 om jag inte minns fel?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 20 augusti 2011 kl. 15:28:22
Efter att jag har bestyckat om min förgasare så har den blivit sjukt svårstartad när det är kallt.. spelar ingen roll om jag chokar.
vad kan detta bero på?

Högfart: 155 Lågfart: 55 Blandskruven: 2,5 varv

kör du med org luftburk? för då lär den gå rätt fett, med tanke på "avstrypningskittet" då är ju högfarten 147,3 om jag inte minns fel?

Japp kör med original luftburk, skulle gärna vilja ha ett öppet filter.. vart köper jag det? och hur löser man det med vevhusventilationen? antar att det borde gå fint att hänga ut slangen från vevhusventilationen bara.. men då borde jag kanske ha något filter på slangen, vad för filter isåfall?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: _nicke_ skrivet 20 augusti 2011 kl. 16:27:38
kör sj med org luftburk, ska bestycka om den å på med skumfilter i vinter, då det ska moddas en hel del på wildcaten :headbang: kolla mc butiker, vore nog bra att ha ett filter på vevhusventilationen JA! kolla på biltillbehörs/tuning butiker/sidor så finns det filter till vevhusventilationen...
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 20 augusti 2011 kl. 17:20:57
kör sj med org luftburk, ska bestycka om den å på med skumfilter i vinter, då det ska moddas en hel del på wildcaten :headbang: kolla mc butiker, vore nog bra att ha ett filter på vevhusventilationen JA! kolla på biltillbehörs/tuning butiker/sidor så finns det filter till vevhusventilationen...

Jag ska strax gå ut och sänka lågfarten till 50 och sen skruva in bränslemixen ett varv så får vi se om det blir lite mer lagom.
Måste försöka fixa lite bättre länkarmsbussningar oxå, antar att det blir till att svarva egna..
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 20 augusti 2011 kl. 19:45:47
Behåll nuvarande bestyckning men borra ett par hål i luftburken. Råder dig att inte mecka dit ett öppet luftfilter.. bara krångel att få till rätt bestyckning. Har själv hållt på att jävlas med det. Gick bra ena dagen sen gick den skit igen osv.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 20 augusti 2011 kl. 21:15:16
Jag har uni filter direkt på förgasaren och tagit bort lufturken helt bara satt ett filter på vevusslangen .... Och min går som fan inga ryck eller bludringar eller nåt svarar direkt på förgasaren och går bra på alla växlar och varvtal ....
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 20 augusti 2011 kl. 22:36:51
Behåll nuvarande bestyckning men borra ett par hål i luftburken. Råder dig att inte mecka dit ett öppet luftfilter.. bara krångel att få till rätt bestyckning. Har själv hållt på att jävlas med det. Gick bra ena dagen sen gick den skit igen osv.

Ja min tanke är att jag ska göra så.. ska borra upp luftburken lite här i dagarna så får vi se :)
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 20 augusti 2011 kl. 22:37:37
Jag har uni filter direkt på förgasaren och tagit bort lufturken helt bara satt ett filter på vevusslangen .... Och min går som fan inga ryck eller bludringar eller nåt svarar direkt på förgasaren och går bra på alla växlar och varvtal ....

Jag är lite nyfiken hur ser din bestyckning ut? lf,hf, samt bränslemix och nålen??
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 20 augusti 2011 kl. 23:59:39
Bestyckningen vet jag inte för han som hade den innan som gjort det enda jag har gjort är att skruva ut bland skruven 2.5 varv sen tagit bort luft burken helt och satt filter på vev hus slangen .... Men jag har inte re utan vanliga katten ... Bara sänkt den och tagit bort noise killern .. Även rullgas
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 21 augusti 2011 kl. 16:20:26
Bestyckningen vet jag inte för han som hade den innan som gjort det enda jag har gjort är att skruva ut bland skruven 2.5 varv sen tagit bort luft burken helt och satt filter på vev hus slangen .... Men jag har inte re utan vanliga katten ... Bara sänkt den och tagit bort noise killern .. Även rullgas


Tycker du ska kolla vad du har för bestyckning.. kan vara värt för oss andra att veta med tanke på att du säger att din går bra å hela den biten.

Vrid ut förgasarn och bort med flottörkåpan, du ser vad det står på munstyckena utan att skruva lös dom.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 21 augusti 2011 kl. 20:00:49
Ska ta och göra det så ska jag berätta sen men de blir inte i kväll ska se om jag hinner denna veckan men kan nog klämma inde i schemat med :)))
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 25 augusti 2011 kl. 19:40:46
Nu har jag monterat öppet filter samt bestyckat fram och tillbaks.. men jag får den inte att gå bra på höga varv..
kör jag i 100km/h så dör den och jag får släppa gasen.. alltså den får för lite soppa!

testat 155-160 i högfart, någon som behövt gå upp högre för att få den att gå bra?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 25 augusti 2011 kl. 21:33:35
Ska kolla vad jag har i helgen för min går super bra så kolla på lördag och berättar sen vad jag har för något ...
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 26 augusti 2011 kl. 11:34:07
Nu har jag monterat öppet filter samt bestyckat fram och tillbaks.. men jag får den inte att gå bra på höga varv..
kör jag i 100km/h så dör den och jag får släppa gasen.. alltså den får för lite soppa!

testat 155-160 i högfart, någon som behövt gå upp högre för att få den att gå bra?


Jag fick min att gå bäst med 155, inte bytt lågfart eller ställt nålen. Blandskruven ute 2½ varv. Med 160 missade den på höga varv, testade med 170 en vända och det vart bara bludder så fort jag drog fullgas.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 26 augusti 2011 kl. 11:55:09
Nu har jag monterat öppet filter samt bestyckat fram och tillbaks.. men jag får den inte att gå bra på höga varv..
kör jag i 100km/h så dör den och jag får släppa gasen.. alltså den får för lite soppa!

testat 155-160 i högfart, någon som behövt gå upp högre för att få den att gå bra?


Jag fick min att gå bäst med 155, inte bytt lågfart eller ställt nålen. Blandskruven ute 2½ varv. Med 160 missade den på höga varv, testade med 170 en vända och det vart bara bludder så fort jag drog fullgas.

Precis den bestyckningen har jag oxå provat, utan framgång.. nu idag ska jag testa 165 och 170.. det kan ju skilja mellan motor och motor.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Ejan skrivet 26 augusti 2011 kl. 17:56:55
Mitt råd är att skippa öppet filter, den går bättre med orginal luftbox, enda positiva med öppnafiltret är väl att tveket på riktigt låga varv nästintill försvann,,väldigt svårt att få till bestyckningen och vet inte ens om det är värt besväret faktiskt
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 26 augusti 2011 kl. 19:41:07
Mitt råd är att skippa öppet filter, den går bättre med orginal luftbox, enda positiva med öppnafiltret är väl att tveket på riktigt låga varv nästintill försvann,,väldigt svårt att få till bestyckningen och vet inte ens om det är värt besväret faktiskt

Ja får jag inte ordning på det imorgon så åker luftburken på igen.. Jag ska prova några bestyckningskombinationer imorgon så får vi se :)
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 26 augusti 2011 kl. 21:03:08
Jag kör med öppet filter och det är inga problem med det ....så allt går
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Ejan skrivet 27 augusti 2011 kl. 14:42:41
nej den går säkert bra men tror inte du har en snabbare maskin än en med orginal luftbox...ljudet gör mycket men oftast låter det mer än det går
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 27 augusti 2011 kl. 14:47:49
Nja inte vet jag 136 km enligt gps men jag vet inte vad era gör med orginal luftburk ??
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 27 augusti 2011 kl. 19:48:57
nej den går säkert bra men tror inte du har en snabbare maskin än en med orginal luftbox...ljudet gör mycket men oftast låter det mer än det går

Ja visst är det så att ljudet gör mycket, ett fordon som låter mer, känns snabbare.
Nu har jag dock gett upp, tydligen så så går det inte få vissa maskiner att gå riktigt med öppet filter.

Main jag testat.
155 = går bra upp till högre varv, sen får den ingen soppa
160 = går bra upp till högre varv, sen får den ingen soppa
162,5 = bluddrar, sen får den ingen soppa på högre varv.
165 = samma som 162,5 men bluddrar mer, sen samma visa ingen soppa på högre varv.

Imorgon ska skiten bort och original luftburk ska på plats, och borras.


Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: daniel_80 skrivet 27 augusti 2011 kl. 19:51:05
Nja inte vet jag 136 km enligt gps men jag vet inte vad era gör med orginal luftburk ??

I mina ögon ät toppfarten rätt ointressant, går den in hundra km/h så räcker det för mig, det är bra acc jag är ute efter.
Vill jag åka fort så köper jag en sporthoj istället.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Leander skrivet 28 augusti 2011 kl. 13:18:07
Jag kör med öppet filter och det är inga problem med det ....så allt går

Kan ha att göra med att du kör kattens orginal avgas, antar att daniel kör en racing edition och då med sportavgaset, samma gäller för mig jag kör oxå med racing edition avgaset.


Avgaset och öppna filtret verkar inte lira ihop till 100%.


Kan i ärlighetens namn säga att jag känner ingen särskild skillnad på att köra med öppet filter eller borrade luftburken.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: norrland84 skrivet 28 augusti 2011 kl. 14:59:50
Det är mycket möjligt det är så .. Har inte en aning jag har inte kört med orginal luft burken eftersom kg köpte min när den gått 100 mil och han som hade den innan hade bestyckat den och satt på öppet filter så den har ju liksom bara gått :))
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Nilsson90 skrivet 12 december 2011 kl. 18:38:46
Tänkte lyfta tråden lite, ni som har borrat er orginal luftburk, hur många hål extra har ni gjort och hur stora är hålen?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Vuxenbarn skrivet 12 december 2011 kl. 18:53:50
Kan man inte bara ta bort locket på burken som många gör på andra modeller, eller är det dumt de?
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Nilsson90 skrivet 12 december 2011 kl. 19:21:04
Kan man inte bara ta bort locket på burken som många gör på andra modeller, eller är det dumt de?
I locket sitter slangen som går vidare till förgasaren, isåfall får man ta bort underdelen och fästa filtret i locket på något sätt, men det blir princip samma sak som att använda sig av ett öppet luftfilter (UNI Filter.)
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Vuxenbarn skrivet 26 december 2011 kl. 21:18:56
Hur mycket av Polaris predator delar passar igentligen på wildcat? Är motorn exakt samma eller har den modifierats till SMC'n? Grab bars och sånt passar det också, alltså är chassit kopierat från predator till wildcaten?
Har aldrig lyckats stöta på en Predator på riktigt för en koll så kanske dumma frågor.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Hydro skrivet 27 december 2011 kl. 00:16:21
Om något är likt så är det motorn, inget mer.

Jo, kanske växellåda och framdrev, men där slutar det.
 
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: raggarn skrivet 27 december 2011 kl. 00:45:04
de är ju en förbränning och man bör inte köra öppetfilter då blir de för mycke luft och då blir munstyket för litet och när de blir kallare så bör man stänga till för då är de mer syre i luften
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Seven47 skrivet 28 september 2012 kl. 17:21:23
Har samma problem med min wildcat som andra verkar ha när det kommer till bestyckning.
Kör LF 45, HF 165, Nålen 1 snäpp högre än original, blandskruven 3 varv ut, borrad luftburk.

Fullgas är inga problem tills det blir högra varvtal.
Då börjar den hacka.

Nån som har lyckats få den att gå riktigt bra med 165+ i HF munstycke?
Titel: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 6 augusti 2013 kl. 21:00:40
hej gott folk ! finns en si sådär 10000 trådar om trimm till wildcat redan men hade varit kul och veta vilken skillnad vissa saker faktist gör,

som tex:

http://www.motorsportgoetz.com/Tuning-CDI-SMC-500-Wildcat-RAM-503-Quadzilla-Quad-ATV (http://www.motorsportgoetz.com/Tuning-CDI-SMC-500-Wildcat-RAM-503-Quadzilla-Quad-ATV)

någon som vet om detta gör någon skillnad och i så fall hur stor är skillnaden ?

eller denna : http://www.motorsportgoetz.com/Procom-Magic-POWER-BOX (http://www.motorsportgoetz.com/Procom-Magic-POWER-BOX)

finns så mycket konstiga saker nu för tiden men skulle detta göra något på en quad och i så fall vad skulle den göra ?

http://www.motorsportgoetz.com/Regulator-Rectifier-SMC-RAM500-520RR-503-Barossa-tuning (http://www.motorsportgoetz.com/Regulator-Rectifier-SMC-RAM500-520RR-503-Barossa-tuning)

eller denna , ja ni fattar vad jag är ute efter

om någon har något trimm , och i så fall vad blir skillnaden , och vad tror ni om sånt här ? tror ni det är ett sätt att lura folk på pengar eller tror ni det funkar ?

hur mycket sämre blir accet om man skulle dreva upp så att man får en maskin som varvar mindre och går fortare ?


många frågor på samma gång här, fyll gärna på med frågor och info :)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Ejan skrivet 11 augusti 2013 kl. 13:07:56
det där är väl simpla tändningsboxar om ens det som enbart ger aggressivare tändning och högre varvstopp vilket är totallt värdelöst och rent av farligt för motorn då den inte behövs varvas mer ,..totallt slöseri med pengar i min mening

Ska det trimmas så är det förgasare och motorarbete som gäller, vilket man kan söka på Polaris Predator då det är den som 500cc motorn kommer ifrån.   finns bigbore kit typ 560cc och annan kam + en del annat kul till motorn , förgasare finns det massor av gäller bara att veta hur man ställer in dom tex en Mikuni flatside variant,, det går att få bra fart i bitarna men det kommer också kosta en del och kunskap lär man ha annars så sticker det iväg på arbetskostnaden också.

skippa allt vad såna där boxar heter..låter det för bra för att vara sant så är det oftast det.

Bästa av allt är ju att hiva ur orginalmotorn och i med en snurra från en MC men då är det ju en avancerad nivå av modifiering  ()p

EDIT: Har drevat upp vår andra Wildcat så den gör ca 140-145 ärliga Km/h mot standard 130 typ och accet är inte nåt du kommer märka av mot orginal..snarare så den är trevligare då man kan dra den lite längre på växlarna och motorvarvet blir väldigt behagligt i 80-90, ska göra samma drevning på min Wildcat RE
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 19:16:07
tack så mycket för input Ejan , precis som jag misstänkte med , men alltid kul att se vad andra tycker och tror med :)

blev dock lite nyfiken ang drevningen där , fått för mig att den skulle bli lite segare utav det .vad sitter det för drev på den fram / bak ?
kanske skulle vara något, man vill ju trots allt alltid ha mera ;)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Michelin skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:36:10
blev dock lite nyfiken ang drevningen där , fått för mig att den skulle bli lite segare utav det .vad sitter det för drev på den fram / bak ?
kanske skulle vara något, man vill ju trots allt alltid ha mera ;)
Det är väl 14T fram och 32T bak om jag förstått det rätt. Själv funderar jag på att lägga på 15T fram så att den inte ska varva så jäkligt när man kör ~100km/h.


Vad tror ni om dessa helsystem förresten? Passar dom? Är dom bra?

http://www.minhoj.se/predator-500-dmc-afterburner-helsystem/512-0 (http://www.minhoj.se/predator-500-dmc-afterburner-helsystem/512-0)

http://www.minhoj.se/avgassystem-big-gun-evo-helsystem-08-/1293-0 (http://www.minhoj.se/avgassystem-big-gun-evo-helsystem-08-/1293-0)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Ejan skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:47:56
n1k3911 ökar du ett kugg fram så ger det ca 10% högre toppfart, alltså så kan Wildcat RE komma upp i strax över 140 om den orkar med ett kugg större framdrev, teoretiskt så ska accet bli lite sämre men det absolut inget jag märkt av alls,,tycker det är klart trevligare att kunna dra den längre på växlarna och sen att den går mycket finare i fart med lagom motorvarv


Michelin

Tror inte dom systemen kommer passa rakt av om det är med grenrör då Predator och Wildcat är olika och enbart delar drivlinan med varandra

Det bästa är ju att modda dit valfri slipon dämpare från en MC eller Quad dvs spara RE´s rostfria system och sen bara byta sista dämparen och få den att passa ihop med övriga systemet, Orginal RE dämparen är ju skit rent utsagt, har fått svetsa min tre gånger nu och det lär bli fler gånger,  jag ska modda dit ett kvalitets slipon nästa år så man slipper bry sig om att svetsa nåt mer.
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Tictic skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:49:49
Big Gun systemet såg rätt nice ut...

Frågan är hur stor skillnad det första gör mot originalet..

Saftigt pris på båda..:/
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:55:28
nu börjar det hända lite här  ()p
hur är det med kedjan om jag går upp ett kugg fram ?
behöver den förlängas då eller skall det funka med den som är ?
lite extra fart på isen till vinter får man ju trots allt aldrig nog utav ;)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:56:18
blev också lite smått förälskad i big gun systemet :P
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Tictic skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:57:07
nu börjar det hända lite här  ()p
hur är det med kedjan om jag går upp ett kugg fram ?
behöver den förlängas då eller skall det funka med den som är ?
lite extra fart på isen till vinter får man ju trots allt aldrig nog utav ;)

Hur mycket har du spänt kedjan? Borde gå att slaka den så mycket att man får på en 15T..
Sitter och funderar på att slänga på ett på min maskin med..
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 20:59:12
inte spännt den något än, fast när man kollar på den så ser den faktist rätt slapp ut , så det borde funka
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 21:00:08
hittade även big bore kittet på ebay , http://www.ebay.com/itm/POLARIS-PREDATOR-500-BIG-BORE-560-MONSTER-CYLINDER-KIT-JE-PISTON-COMETIC-GASKET-/360699468480?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item53fb5d1ac0&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/POLARIS-PREDATOR-500-BIG-BORE-560-MONSTER-CYLINDER-KIT-JE-PISTON-COMETIC-GASKET-/360699468480?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item53fb5d1ac0&vxp=mtr)

kanske skulle vara en rolig uppgradering till nästa år :D
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Tictic skrivet 12 augusti 2013 kl. 21:01:48
inte spännt den något än, fast när man kollar på den så ser den faktist rätt slapp ut , så det borde funka

Kan ändå vara rätt spänd fast börjat slaka..
Är väl bara beställa ett drev och trycka dit.. Är kedjan för kort så är det bara handla en ny på feltema 520 kedja kör jag med på min.. Har nog rullat 100 mil utan problem. Och även blivit överkörd av bil när kedjelåset gick sönder i 110 blås..
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 21:02:10
finns ju även kammar och lite annat för dom som vågar sig på att pilla med det
http://www.ebay.com/itm/POLARIS-500-PREDATOR-HOT-CAM-EXHAUST-CAM-CAMS-03-07-/360198850360?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item53dd864738&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/POLARIS-500-PREDATOR-HOT-CAM-EXHAUST-CAM-CAMS-03-07-/360198850360?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item53dd864738&vxp=mtr)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Tictic skrivet 12 augusti 2013 kl. 21:02:30
hittade även big bore kittet på ebay , http://www.ebay.com/itm/POLARIS-PREDATOR-500-BIG-BORE-560-MONSTER-CYLINDER-KIT-JE-PISTON-COMETIC-GASKET-/360699468480?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item53fb5d1ac0&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/POLARIS-PREDATOR-500-BIG-BORE-560-MONSTER-CYLINDER-KIT-JE-PISTON-COMETIC-GASKET-/360699468480?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item53fb5d1ac0&vxp=mtr)

kanske skulle vara en rolig uppgradering till nästa år :D

Sluta nu blir ju riktigt sugen....;)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 12 augusti 2013 kl. 21:10:20
mohahaha :(veryangry):

finns ju x ring kedjor att få tag på till vettiga pengar med :)
skall ju vara bättre än den klassiska o ring kedjan plus att den skall hålla längre
skall även ge en marginell skillnad på effekten då det inte blir samma kraftförlust på den kedjan pga större anläggningsyta.
tror knappast det märks ... men kedjan är snyggare plus att infon låter bra ;)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Michelin skrivet 29 augusti 2013 kl. 11:49:05
Det här kanske skulle vara nåt, har mailat och frågat om det är lagligt för väg. Det är ju inte Big Gun systemet iaf :nono:

Det måste väl ha EU-märkning för att farbror blå inte ska bli ledsen och man har ju redan blivit kollad av honom så det är väl onödigt att leka med ödet...

http://quadextreme.co.uk/accessories/qzraccessories/quadaccessories/qz500xlc/scorpion-exhaust-full-system (http://quadextreme.co.uk/accessories/qzraccessories/quadaccessories/qz500xlc/scorpion-exhaust-full-system)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Michelin skrivet 29 augusti 2013 kl. 12:02:22
Det här kanske skulle vara nåt, har mailat och frågat om det är lagligt för väg. Det är ju inte Big Gun systemet iaf :nono:

Det måste väl ha EU-märkning för att farbror blå inte ska bli ledsen och man har ju redan blivit kollad av honom så det är väl onödigt att leka med ödet...

http://quadextreme.co.uk/accessories/qzraccessories/quadaccessories/qz500xlc/scorpion-exhaust-full-system (http://quadextreme.co.uk/accessories/qzraccessories/quadaccessories/qz500xlc/scorpion-exhaust-full-system)
Citera
Hi Michael,

Yes this exhaust is fully road legal and is CE approved.

Thanks,

Chris Noble
Parts Manager

Fick svar snabbt och tydligen så är det lagligt, kanske man skulle beställa det då  :)
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 31 augusti 2013 kl. 09:39:43
men lägg av nu va?! jag som hade i tankarna att jag skulle SPARA pengar nu  :banghead:  jävla internet  :tickedoff måååååååste ha !!!!
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Ejan skrivet 1 september 2013 kl. 14:06:17
Det där scorpion systemet är väl mer eller mindre samma som orginal RE dvs kommer inte ge nån mer effekt, men det kanske håller högre kvalitet och det är ju värt en del
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Michelin skrivet 4 september 2013 kl. 12:05:21
nu börjar det hända lite här  ()p
hur är det med kedjan om jag går upp ett kugg fram ?
behöver den förlängas då eller skall det funka med den som är ?
lite extra fart på isen till vinter får man ju trots allt aldrig nog utav ;)

Hur mycket har du spänt kedjan? Borde gå att slaka den så mycket att man får på en 15T..
Sitter och funderar på att slänga på ett på min maskin med..

Jag lade på nya framdrevet(15T) för en vecka sen och jag måsta lägga till en länk på kedjan för den blev helt stum och gick inte att slacka mera :P
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: n1k3911 skrivet 5 september 2013 kl. 19:15:27
tack för den infon :) då får det bli att fixa fram en länk till plus ett 15 drev :)
ska i alla fall vara fixat till vintern så att det går fortare på isen  :headbang:
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: goes skrivet 21 april 2014 kl. 19:40:59
Det här kanske skulle vara nåt, har mailat och frågat om det är lagligt för väg. Det är ju inte Big Gun systemet iaf :nono:

Det måste väl ha EU-märkning för att farbror blå inte ska bli ledsen och man har ju redan blivit kollad av honom så det är väl onödigt att leka med ödet...

http://quadextreme.co.uk/accessories/qzraccessories/quadaccessories/qz500xlc/scorpion-exhaust-full-system (http://quadextreme.co.uk/accessories/qzraccessories/quadaccessories/qz500xlc/scorpion-exhaust-full-system)

Lite gammal tråd men jag hoppas att någon svaraer, passar det rakt av på 500:an eller måste man modifiera det?
Titel: SV: någon som vet något trimm till smc wildcat som funkar ?
Skrivet av: Michelin skrivet 21 april 2014 kl. 20:26:37
Lite gammal tråd men jag hoppas att någon svaraer, passar det rakt av på 500:an eller måste man modifiera det?

Jag har inte tagit modet till mej att beställa det ännu eftersom att jag redan har effektsystemet på... Skulle vart för att få en insats i ändan som man kan plocka bort vid bushumör isf. :)

Så jag är inte hundra på att det passar, men vad jag förstått så skall Wildcat gå under andra namn utomlands, t ex "Quadzilla XLC 500" och "SMC 520 Ram". Och det där avgassystemet ska ju passa på XLC 500. Rätta mej om jag har fel.
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Michelin skrivet 13 juni 2014 kl. 12:58:36
Jag satte på K&N luftfilter(SN-2550) och Dynojet Stage 3 för Polaris Predator på min och det fungerade ruskigt bra. Fint vrål fick den också!

Med 15T framdrev och effektsystemet till Racing Edition så har jag 175 munstycke och blandskruven ut 3 varv. Skall dock ändra till 2.75 varv ut när jag kommer hem för även om katten går bra när man kör så vill den bara hosta sig igång vid kallstart :P
Titel: SV: SMC 500/503/520 Wildcat "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Nicke... skrivet 15 juni 2014 kl. 20:55:51
Tja..
en fråga till er som har lite koll..
min Wildcat RE går ruggigt bra på låga och höga varv :headbang:
lite för bra i min mening ^-^
så jag skulle vilja ändra på (om det nu går) så kissen blir lite tamare på låga varv och inte exploderar iväg så fort man rör gasen??? :hmmm:
finns de nå att göra eller e det bara att vänja sej?????
Titel: SV: SMC 500/503/520 Wildcat "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Michelin skrivet 11 juli 2014 kl. 08:51:17
Det lättaste är väl att dreva om den skulle jag tro. ;)
Titel: SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
Skrivet av: JimmieE skrivet 2 december 2014 kl. 20:04:04
Jag satte på K&N luftfilter(SN-2550) och Dynojet Stage 3 för Polaris Predator på min och det fungerade ruskigt bra. Fint vrål fick den också!

Med 15T framdrev och effektsystemet till Racing Edition så har jag 175 munstycke och blandskruven ut 3 varv. Skall dock ändra till 2.75 varv ut när jag kommer hem för även om katten går bra när man kör så vill den bara hosta sig igång vid kallstart :P

Vart köpte du dynojet och hur funkar det? Vad gör det?
Titel: SV: SMC 500/503/520 Wildcat "PowerTuning" tråd
Skrivet av: Michelin skrivet 5 december 2014 kl. 11:02:40
Dynojet innehåller ny nål och munstycken till förgasaren. Det följer med en beskrivning där det står hur du ska ställa in den med tanke på luftfilter, avgassystem och hur högt ovanför havet du befinner dig.

Jag beställde det och K&N filtret från Amazon tror jag, men googlar du på "dynojet polaris predator" så hittar du nog andra ställen att beställa ifrån också.