ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: Lopata29 skrivet 6 november 2016 kl. 21:01:53
-
Hej
Jag har en bashan ATV 200cc, allt ä bra förutom ingen kompress i cylindern tändstiften är torr det ä en sak sen när man har finger på (där tändstiften sitter) och man ska starta så är de jätte dålig tryck nästan ingen alls och den suger inte in fingret heller som innan eller på andra motorer:/ vet nån här på forumet vad de kan vara för fel? Jag är jätte tacksam för hjälp:)
-
Kan vara allt från en ventil som behöver justeras och inte tätar till kassa kolvringar, toppackning etc. Börja med att justera ventilerna och kolla så inte kylvattnet har olja i sig vilket är ett tecken på läckande toppackning (oftast får man högt tryck i kylsystemet vid det scenariot, men kolla ändå).
-
Kan vara allt från en ventil som behöver justeras och inte tätar till kassa kolvringar, toppackning etc. Börja med att justera ventilerna och kolla så inte kylvattnet har olja i sig vilket är ett tecken på läckande toppackning (oftast får man högt tryck i kylsystemet vid det scenariot, men kolla ändå).
Vilken ventil menar du? jag tror att de kan vara nåt me kolvringar men jag är inte säkert och vill inte skruva löst motorn för att de kan vara annat fel som inte jag vet om:/
-
Kan vara allt från en ventil som behöver justeras och inte tätar till kassa kolvringar, toppackning etc. Börja med att justera ventilerna och kolla så inte kylvattnet har olja i sig vilket är ett tecken på läckande toppackning (oftast får man högt tryck i kylsystemet vid det scenariot, men kolla ändå).
Och ja jag har kollat kylvattnet och det finns inget olja
-
Gör som jupiter skrev börja med att kolla ventilspel sluter dom inte tätt så blir det dålig komp och den vill då inte starta. efter det om den ändå inte startar så kan du riva cylinder och kolla ringar / kolv
-
Vilken ventil menar du? jag tror att de kan vara nåt me kolvringar men jag är inte säkert och vill inte skruva löst motorn för att de kan vara annat fel som inte jag vet om:/
Under ventilkåpan på motorns topplock sitter oftast små justerskruvar för motorns ventiler, de ska justeras så ett specifikt mellanrum finns mellan ventilen och vipparmen. Ofta olika mått på insug respektive avgasventil. Tänk på att motorns svänghjul ska stå i ett visst läge för att ventilerna ska ligga obelastade vid justering.
-
Ska titta på de nu och imorron ska jag försöka justera och säga hur de gick men då vet jag vart man ligger tack iallafall :)
-
Hoppas det löser sig. :)
-
Hoppas det löser sig. :)
Hoppas jag me:/ de kommer inte vara lätt att justera den för insugning ska va 0,10mm och trycket ska va 0,15mm, jag hoppas att felet är me kolvringar och inte me ventilspel, vill helst inte hålla på me att justerar när man aldrig har gjort de förut:/ men jag hoppas att de löser sig jag hör av mig när de blir något annat eller om jag lyckas:)
-
Hoppas jag me:/ de kommer inte vara lätt att justera den för insugning ska va 0,10mm och trycket ska va 0,15mm, jag hoppas att felet är me kolvringar och inte me ventilspel, vill helst inte hålla på me att justerar när man aldrig har gjort de förut:/ men jag hoppas att de löser sig jag hör av mig när de blir något annat eller om jag lyckas:)
Ventilspelet och justering av det är normal service, det ska göras i intervall angivet i maskinens handbok. Byta ringar är en helt annan och betydligt mer komplicerad sak.
-
Ventilspelet och justering av det är normal service, det ska göras i intervall angivet i maskinens handbok. Byta ringar är en helt annan och betydligt mer komplicerad sak.
Ja jo jag håller med, jag såg en video på youtube men han sa ju de själv att man själv tar ansvar för de man gör lämnar man in de på servic så fixar dom de utan krångel, kolvringar har jag bytt flera gånger i olika motorer och inte haft bekymmer (inte i den) sen så har jag annan problem som jag glömde nämna i början att de finns ingen gnista och ja tendstiften fungerat jag har kollat vart kan felet ligga tror du?
-
Kan vara allt från dålig tändspole och kabel till CDI-box och pick-up på svänghjulet, kolla även så spolen får ström fram.
-
Kan vara allt från dålig tändspole och kabel till CDI-box och pick-up på svänghjulet, kolla även så spolen får ström fram.
Och hur kan jag kolla om spolen får fram ström? :hmmm:
-
Tjena idag hade jag fixat fyrhjulingen och som sagt så var de att de fanns ingen kompress i cylindern men de hade jag regulerat med bladmått så jag är nöjd att de gick att fixa själv å de var inget svårt, men de ända problemet som jag har nu är att jag får ingen gnista på tändstiften och ja jag har köpt en ny och testat sen testade jag på andra som jag hade som fungerar men ändå så kommer ingen gnista vet någon vad de kan vara för fel? :hmmm:
-
CDI-box, tändspole, tändkabel, tändhatt, eller glapp i någon av kontakterna mellan dessa?
Har du brytarlöst system så är det väl ungefär det du kan kolla.
Har du brytarspetsar som du justerar, så kolla avståndet på dom, och fila med ett sandpapper mellan dom.
Följ tändkablarna bakåt i systemet, och kolla grej för grej, till slut hittar du ju felet.
-
Kolla alla jordpunkter i chassit också.